Ответы к Step 5

Задание 1. Listen, CD (27), and say where Andrew has and hasn’t been in the USA.

Перевод задания

Послушай Аудио (27) и скажи, где Эндрю был и не бывал в США.

Текст аудиозаписи

Andrew loves travelling. He lives in the USA and goes to different places of this large country every summer when he is on holiday. Andrew has already seen a lot of the country. He has travelled in the south, and has visited Texas and Florida. Andrew has been to California and stayed in San Francisco for a week. He has seen the Mississippi and the high and beautiful Rocky Mountains. His dream is to get to the Great Lakes and to visit Chicago. Andrew has never been to Chicago or the Great Lakes. Andrew doesn’t know the north of his country well. For example, he hasn’t been to Alaska and would very much like to go there.

Эндрю любит путешествовать. Он живет в США и ездит в разные места этой большой страны каждое лето, когда он в отпуске. Эндрю уже многое видел в своей стране. Он путешествовал по югу и посетил Техас и Флориду. Эндрю был в Калифорнии и останавливался в Сан−Франциско на неделю. Он видел Миссисипи и высокие и красивые Скалистые горы. Его мечта − добраться до Великих озер и посетить Чикаго. Эндрю никогда не был в Чикаго или на Великих озерах. Эндрю плохо знает север своей страны. Например, он не был на Аляске и очень хотел бы туда поехать.

Ответ:

Andrew has visited Texas, Florida and California. He has been to San Francisco; he has seen the Mississippi and the Rocky Mountains. He has not been to Chicago, Alaska and the Great Lakes.

Перевод ответа

Эндрю посетил Техас, Флориду и Калифорнию. Он был в Сан−Франциско; он видел Миссисипи и Скалистые горы. Он не был в Чикаго, на Аляске и на Великих озерах.

Рамка

CD (28)

Задание 2. Read and answer the questions.
1) Have you ever written a letter abroad?
2) Have you ever read books by English writers?
3) Have you ever spoken to English people or Americans?
4) Have you ever eaten sushi?
5) Have you ever fallen in love with a town or a city in Russia or abroad?
6) Have you ever taken photos of interesting or unusual buildings and monuments?
7) Have you ever given your friends pictures that you have drawn or painted?
8) Have you ever been abroad? Where?
9) Have you ever swum in the sea or in the ocean?
10) Which of the things mentioned1 in the questions above would you like to do?

Перевод задания

Прочитай и ответь на вопросы.
1) Ты когда−нибудь писал письмо за границу?
2) Ты когда−нибудь читал книги английских писателей?
3) Ты когда−нибудь говорил с англичанами или американцами?
4) Ты когда−нибудь ел суши?
5) Ты когда−нибудь влюблялся в город или город в России или за рубежом?
6) Ты когда−нибудь фотографировал интересные или необычные здания и памятники?
7) Ты когда−нибудь дарил своим друзьям картинки, которые нарисовал?
8) Ты когда−нибудь был за границей? Где?
9) Ты когда−нибудь плавал в море или в океане?
10) Какую из вещей, упомянутых в приведенных выше вопросах, ты хотел бы сделать?

Ответ:

1) Yes, I have. I have sent Christmas postcards to my English friends.
2) Yes, I have. I have read one book about Harry Potter, also I’m fond of “Diary of a wimpy kid” book series.
3) Yes, I have. I have spoken to many English friends.
4) Yes, I have. I have eaten sushi this month.
5) No, I haven’t. I’ve never fallen in love with a town or a city in Russia or abroad.
6) Yes, I have. I have taken many photos of interesting or unusual buildings and monuments.
7) No, I haven’t. I have never given my friends pictures that I have drawn or painted.
8) Yes, I have. I’ve visited many countries. I’ve been to Egypt, Italy and France.
9) Yes, I have. I’ve swum in the Red Sea.
10) I would like to eat more sushi.

Перевод ответа

1) Да, отправлял. Я отправлял рождественские открытки своим английским друзьям.
2) Да, читал. Я прочитал одну книгу о Гарри Поттере, а также мне нравится серия книг «Дневник глупого ребенка».
3) Да, говорил. Я говорил со многими английскими друзьями.
4) Да, ел. Я ел суши в этом месяце.
5) Нет. Я никогда не влюблялся в город или город в России или за рубежом.
6) Да. Я сделал много фотографий интересных или необычных зданий и памятников.
7) Нет. Я никогда не дарил своим друзьям картинки, которые я нарисовал.
8) Да, бывал. Я побывал во многих странах. Я был в Египте, Италии и Франции.
9) Да, плавал. Я плавал в Красном море.
10) Я хотел бы съесть больше суши.

Задание 3. A. Learn to form special questions in present perfect. Read the questions.
Where have you been?
What have you done?
How many books have they read?
How much porridge has the dog eaten?
How well have they learned the poem?
Whose pen have I taken?
Which of the films have you seen?
Why has he come?
Who(m) has she seen?
B. Complete the dialogues and act them out.
1)
− Have you ever been to the USA?
− Yes, ... .
− What cities ...?
− I have been to Washington, D.C. and some small towns near it.
2)
− Have you read any of the Harry Potter books?
− Yes, ... .
− How many books ...?
− I’ve read three books and liked them all.
3)
− Has Frank taken any pictures?
− Yes, ... .
− How many pictures of the park has he taken?
− ... a lot of them, I believe.
4)
− Has Alex spoken to Robert?
− Yes, I think he ... .
− Has he given him the photos?
− Yes, he ... . He ... Robert all his best pictures.

Перевод задания

A. Научись формировать специальные вопросы в настоящем совершенном времени. Прочитай вопросы.
Где ты был?
Что ты делал?
Сколько книг они прочитали?
Сколько каши съела собака?
Насколько хорошо они выучили стихотворение?
Чью ручку я взял?
Какие фильмы ты видел?
Почему он пришел?
Кого она видела?
B. Заверши диалоги и разыграй их.
1)
− Ты когда−нибудь был в США?
− Да, ... .
− В каких городах ...?
− Я был в Вашингтоне, округ Колумбия, и некоторых небольших городках рядом с ним.
2)
− Ты читал книги о Гарри Поттере?
− Да, ... .
− Сколько книг ...?
− Я прочитал три книги и все понравились.
3)
− Фрэнк сделал какие либо фотографии?
− Да, ... .
− Сколько фотографий парка он сделал?
− Полагаю, ... много фотографий парка.
4)
− Алекс говорил с Робертом?
− Да, думаю, ... .
− Он дал ему фотографии?
− Да, ... . Он ... Роберту все свои лучшие фотографии.

Ответ:

A. не требуется
В.
1)
− Have you ever been to the USA?
− Yes, I have.
− What cities have you been to?
− I have been to Washington, D. C. and some small towns near it.
2)
− Have you read any of the Harry Potter books?
− Yes, I have.
− How many books have you read?
− I’ve read three books and liked them all.
3)
− Has Frank taken any pictures?
− Yes, he has.
− How many pictures of the park has he taken?
− He has taken a lot of them, I believe.
4)
− Has Alex spoken to Robert?
− Yes, I think he has.
− Has he given him the photos?
− Yes, he has. He has given Robert all his best pictures.

Перевод ответа

A. не требуется
B.
1)
− Ты когда−нибудь был в США?
− Да, был.
− В каких городах ты был?
− Я был в Вашингтоне, округ Колумбия, и некоторых небольших городках рядом с ним.
2)
− Ты читал книги о Гарри Поттере?
− Да, читал.
− Сколько книг ты прочитал?
− Я прочитал три книги и все понравились.
3)
− Фрэнк сделал какие либо фотографии?
− Да, сделал.
− Сколько фотографий парка он сделал?
− Полагаю, он сделал много фотографий парка.
4)
− Алекс говорил с Робертом?
− Да, думаю, говорил.
− Он дал ему фотографии?
− Да, дал. Он дал Роберту все свои лучшие фотографии.

Задание 4. A. Work in pairs. Ask and answer the who−questions.

Example:
− Who has been to the cinema?
− Mr Hopper and Ann have.
Mr Hopper and Ann/to be to the cinema.
1) Mr Black / to write the letter
2) Emma / to read the book
3) The girls / to play the play
4) Mrs Gordon / to take her dog for a walk
5) Lizzy / to give Rex a bone
6) Mr Ford / to speak in the hall
7) Sally and Brian / to eat all the porridge
B. Work in pairs. Read and answer the disjunctive questions.
Example:
− Mr Hopper hasn’t been to the cinema, has he?
− But he has. (Yes, he has.)
1) Mr Blake has written the letter, hasn’t he?
2) Emma hasn’t read the book, has she?
3) The girls have played the piano, haven’t they?
4) Mrs Gordon has taken her dog for a walk, hasn’t she?
5) Lizzy has given a bone to the dog, hasn’t she?
6) Mr Ford hasn’t spoken to the people in the hall, has he?
7) Sally and Brian haven’t eaten their porridge, have they?

Перевод задания

A. Работа в парах. Спроси и ответь на who−вопросы.
Пример:
− Кто было в кино?
− Мистер Хоппер и Энн были.
Мистер Хоппер и Энн / быть в кино.
1) Мистер Блэк / написать письмо
2) Эмма / читать книгу
3) Девушки / играть в спектакль
4) Миссис Гордон / взять собаку на прогулку
5) Лиззи / дать Рексу кость
6) Мистер Форд / говорить в зале
7) Салли и Брайан / съесть всю кашу
B. Работа в парах. Прочитай и ответь на разделительные вопросы.
Пример:
− Мистер Хоппер не был в кино, не так ли?
− Но он был. (Нет, он был).
1) Мистер Блейк написал письмо, не так ли?
2) Эмма не прочитала книгу, не так ли?
3) Девочки поиграли на пианино, не так ли?
4) Миссис Гордон вывела собаку на прогулку, не так ли?
5) Лиззи дала собаке кость, не так ли?
6) Мистер Форд не разговаривал с людьми в зале, не так ли?
7) Салли и Брайан не съели свою кашу, не так ли?

Ответ:

A.
1) Who has written the letter?
− Mr Black has.
2) Who has read the book?
− Emma has.
3) Who has played the piano?
− The girls have.
4) Who has taken her dog for a walk?
− Mrs Gordon has.
5) Who has given Rex a bone?
− Lizzy has.
6) Who has spoken in the hall?
− Mr Ford has.
7) Who has eaten all the porridge?
− Brian and Sally have.
B.
1) Mr Blake has written the letter, hasn’t he?
− Yes, he has.
2) Emma hasn’t read the book, has she?
− But she has.
3) The girls have played the piano, haven’t they?
− Yes, they have.
4) Mrs Gordon has taken her dog for a walk, hasn’t she?
− Yes, she has.
5) Lizzy has given a bone to the dog, hasn’t she?
− Yes, she has.
6) Mr Ford hasn’t spoken to the people in the hall has he?
− But he has.
7) Sally and Brian haven’t eaten their porridge, have they?
− But they have.

Перевод ответа

A.
1) Кто написал письмо?
− Мистер Блэк.
2) Кто читал книгу?
− Эмма.
3) Кто играл на пианино?
− Девушки.
4) Кто взял ее собаку на прогулку?
− Миссис Гордон.
5) Кто дал Рексу кость?
− Лиззи.
6) Кто говорил в зале?
− Мистер Форд.
7) Кто съел всю кашу?
− Брайан и Салли.
B.
1) Мистер Блейк написал письмо, не так ли?
− Да, написал.
2) Эмма не прочитала книгу, не так ли?
− Нет, она прочитала.
3) Девочки играли на пианино, не так ли?
− Да, они играли.
4) Миссис Гордон вывела собаку на прогулку, не так ли?
− Да, вывела.
5) Лиззи дала собаке кость, не так ли?
− Да, дала.
6) Мистер Форд не разговаривал с людьми в зале, не так ли?
− Нет, он разговаривал.
7) Салли и Брайан не съели свою кашу, не так ли?
− Нет, они съели.

Задание 5. A. Read the title of the text and say what it can be about.

B. Read the text and say why it can be difficult for American and British people to understand each other.
Different Kinds of English
English is not the same in all the places of our planet. People use English in America, Australia, Canada, and Great Britain as their mother tongue, but these “Englishes” are different. We can speak about Ameri−can English, Australian English, Canadian English. People who live in Great Britain speak British English. Those who live in India speak Indian English. British English and American English are the most important kinds of the English language because people use them very widely. But they are not really that much different. You are learning British English, but if you meet people who come from the USA, you will be able to understand what they say. Probably you won’t understand every−thing, probably you will find that some words do not sound1 quite usual. You will certainly be able to say that these people are not British, but you will still be able to talk to them. It is so because the vocabulary and grammar of the language are very much the same. But some things have different names in Britain and America. Read the examples in the table to know these words:

Перевод задания

A. Прочитай название текста и скажи, о чем он может быть.
B. Прочитай текст и скажи, почему американцам и британцам может быть сложно понять друг друга.
Различные виды английского языка
Английский не одинаков во всех местах нашей планеты. Люди используют английский язык в Америке, Австралии, Канаде и Великобритании как свой родной язык, но этот «английский» разный. Мы можем говорить об американском английском, австралийском английском, канадском английском. Люди, которые живут в Великобритании, говорят на британском английском. Те, кто живет в Индии, говорят на индийском английском языке. Британский английский и американский английский являются наиболее важными видами английского языка, потому что люди используют их повсеместно. Но они на самом деле не такие разные. Вы изучаете британский английский, но если вы встретите людей, приезжающих из США, вы сможете понять, что они говорят. Наверное, вы все не поймете, возможно, вы обнаружите, что некоторые слова звучат совсем не так. Вы, конечно, можете сказать, что эти люди не британцы, но вы все равно сможете поговорить с ними. Это потому, что словарный запас и грамматика языка очень похожи. Но некоторые вещи имеют разные названия в Великобритании и Америке. Прочти примеры в таблице, чтобы узнать эти слова.

Ответ:

A. I think that this text is going to tell us about various types of English language in the world.
B. It’s difficult sometimes for English and American people to understand each other. English is the native language for both of them, but some words are different. American and British English were developing on different continents for hundreds of years. That led to some unique words appearing in both languages.

Перевод ответа

A. Я думаю, что этот текст расскажет нам о различных типах английского языка в мире.
B. Англичанам и американцам иногда сложно понять друг друга. Английский является родным языком для обоих, но некоторые слова различны. Американский и британский английский развивались на разных континентах в течение сотен лет. Это привело к появлению некоторых уникальных слов в обоих языках.

Задание 6. What do you know about these? Say:
• in what countries people use English as their mother tongue
• in what countries they use English as the second important language
• where in the world people are interested in learning English
• why people think that English has become an international language
• what countries are English−speaking countries
• how much English has developed since the 16th century
• what variants of English you know
• what are the most important kinds of English in the 21st century
• if speakers of British English and American English can understand each other
• if you know the words which mean the same in British and American English

Перевод задания

Что вы знаете об этом? Скажи:
• в каких странах люди используют английский в качестве родного языка
• в каких странах они используют английский как второй важный язык
• где в мире люди заинтересованы в изучении английского языка
• почему люди думают, что английский стал международным языком
• какие страны являются англоязычными странами
• насколько развит английский с 16 века
• какие варианты английского вы знаете
• каковы наиболее важные виды английского языка в 21 веке
• могут ли носители британского английского и американского английского понимать друг друга
• знаешь ли ты слова, которые означают одно и то же в британском и американском английском

Ответ:

• English is a mother tongue for people in the UK, USA, Ireland, Singapoure, Canada, Australia and some other countries.
• They use English as the second important language in such countries, like India, Nigeria, Philippines and some other countries.
• I think, almost all people around the world are interested in learning English.
• Because English people in their time were almost on every continent and brought a part of British culture there.
• All big countries from whole world are English−speaking countries, like countries of Europe, Asia and America.
• English has become better due to the development of vocabulary and the expansion of the alphabet, and the pronunciation has become closer to the modern. William Shakespeare can be considered one of the first, who wrote in the new English language.
• I know British, American, Indian, Australian and Canadian variants of English.
• I think, all kinds of English are important, because a person, who learns this language, can develop his vocabulary and feel himself comfortable in any English−speaking country. But the most popular kinds are British English and American English.
• There are many words, that mean the same in British and American English, for example: candy – sweet, pants – trousers, fall – autumn and so on.

Перевод ответа

• Люди из США, Ирландии, Сингапура, Канады, Австралии используют английский в качестве родного языка.
• Используют английский как второй важный язык в таких странах, как Индия, Новая Зеландия, Нигерия и Филиппины.
• Я думаю, что почти все люди в мире заинтересованы в изучении английского языка.
• Потому что англичане в свое время были почти на каждом континенте и принесли туда часть британской культуры.
• Все большие страны со всего мира являются англоязычными странами, такими как страны Европы, Азии и Америки.
• Английский стал лучше благодаря развитию словарного состава и расширению алфавита, а произношение стало ближе к современному. Уильям Шекспир можно считать одним из первых, кто написал на новом английском языке.
• Я знаю английский, американский, индийский, австралийский и канадский варианты английского языка.
• Я думаю, что все виды английского языка важны, потому что человек, который изучает этот язык, может усовершенствовать свой словарный запас и чувствовать себя комфортно в любой англоязычной стране. Но самыми популярными видами являются британский английский и американский английский.
• Есть много слов, которые означают одно и то же в британском и американском английском, например: candy конфета – sweet конфета, pants брюки – trousers брюки, fall осень – autumn осень, и другие.

Задание 7. Use yet or already to complete these sentences.
1) Have you spoken to Mr Williams ...?
2) I have ... eaten my lunch.
3) He has ... taken us around the cathedral.
4) Jane, why are you in the playroom? Have you ... eaten your lunch?
5) Have you written Test Five ...?
6) Has Polly given her first lesson ...?
7) Have you ... read the text? It’s so long!
8) I have ... written three exercises.
9) Dick, have you spoken to Miss Grey ...?
10) We haven’t finished our project ... .

Перевод задания

Используй еще или уже, чтобы закончить эти предложения.
1) Вы поговорили с мистером Уильямсом ...?
2) Я ... съел свой обед.
3) Он ... провел нас вокруг собора.
4) Джейн, почему ты в игровой комнате? Ты ... съела свой обед?
5) Вы написали пятый тест ...?
6) Полли дала свой первый урок ...?
7) Вы ... прочитали текст? Это так долго!
8) Я ... написал три упражнения.
9) Дик, ты поговорил с мисс Грей ...?
10) Мы не закончили наш проект ...

Ответ:

1) Have you spoken to Mr Williams yet?
2) I have already eaten my lunch.
3) He has already taken us around the cathedral.
4) Jane, why are you in the playroom? Have you already eaten your lunch?
5) Have you written Test Five yet?
6) Has Polly given her first lesson yet?
7) Have you already read the text? It’s so long!
8) I have already written three exercises.
9) Dick, have you spoken to Miss Grey yet?
10) We haven’t finished our project yet.

Перевод ответа

1) Вы уже поговорили с мистером Уильямсом?
2) Я уже пообедал.
3) Он уже провел нас вокруг собора.
4) Джейн, почему ты в игровой комнате? Ты уже пообедала?
5) Вы уже написали пятый тест?
6) Полли уже дала свой первый урок?
7) Вы уже прочитали текст? Это так долго!
8) Я уже написал три упражнения.
9) Дик, ты уже поговорил с мисс Грей?
10) Мы еще не закончили наш проект.

Задание 8. Use already or yet in these sentences. Write them down.
1) Have you finished your work? − Yes, I have. We can go now.
2) The children have taken off their jackets, it has become much warmer.
3) Our teacher hasn’t given us our marks.
4) My brother has spoken to his classmates about his favourite writers.
5) Have you done your room? I can’t believe it! You have done it really fast.

Перевод задания

Используй уже или еще в этих предложениях. Запиши их.
1) Вы закончили свою работу? − Да. Теперь мы можем идти.
2) Дети сняли куртки, стало намного теплее.
3) Наш учитель не поставил нам оценки.
4) Мой брат рассказал своим одноклассникам о своих любимых писателях.
5) Ты убрал свою комнату? Я не могу в это поверить! Ты очень быстро это сделал.

Ответ:

1) Have you finished your work yet? − Yes, I have. We can go now.
2) The children have already taken off their jackets, it has become much warmer.
3) Our teacher hasn’t given us our marks yet.
4) My brother has already spoken to his classmates about his favourite writers.
5) Have you already done your room? I can’t believe it! You have done it really fast.

Перевод ответа

1) Вы уже закончили свою работу? − Да. Теперь мы можем идти.
2) Дети уже сняли куртки, стало намного теплее.
3) Наш учитель еще не поставил нам оценки.
4) Мой брат уже рассказал своим одноклассникам о своих любимых писателях.
5) Ты уже убрал свою комнату? Я не могу в это поверить! Ты очень быстро это сделал.

Задание 9. Write these sentences. Use have/has, have not/has not in their short forms.
Example:
We have played this game before.
We’ve played this game before.
Ann has not done anything.
Ann hasn’t done anything.
1) I don’t know anybody who has not read this story.
2) Steve has become a very good doctor.
3) Mum has not given me my lunch yet.
4) He has taken his little brother to the zoo.
5) They have not eaten this food for a long time.

Перевод задания

Напиши эти предложения. Используйте have/has − иметь / имеет, have not/has not − не имеет / не имеет в своих коротких формах.
Пример:
Мы играли в эту игру раньше.
Мы играли в эту игру раньше.
Энн ничего не сделала.
Энн ничего не сделала.
1) Я не знаю никого, кто не читал эту историю.
2) Стив стал очень хорошим врачом.
3) Мама еще не дала мне обед.
4) Он взял своего младшего брата в зоопарк.
5) Они не ели эту еду в течение длительного времени.

Ответ:

1) I don’t know anybody who hasn’t read this story.
2) Steve’s become a very good doctor.
3) Mum hasn’t given me my lunch yet.
4) He’s taken his little brother to the zoo.
5) They haven’t eaten this food for a long time.

Перевод ответа

1) Я не знаю никого, кто не читал эту историю.
2) Стив стал очень хорошим врачом.
3) Мама еще не дала мне обед.
4) Он взял своего младшего брата в зоопарк.
5) Они не ели эту еду в течение длительного времени.

Задание 10. Write their names in American and British English.

Example: faucet – tap

Перевод задания

Напишите их имена на американском и британском английском.
Пример: кран − кран

Ответ:

1. stove – cooker
2. garbage can – dustbin
3. sidewalk – pavement
4. drug store – chemist’s
5. parking lot – car park
6. gas(oline) – petrol
7. truck – lorry
8. elevator – lift
9. movie – film
10. pants – trousers
11. candies – sweets
12. movie theatre – cinema
13. cookies – biscuits

Перевод ответа

1. плита − плита
2. мусорное ведро − мусорный ящик
3. тротуар − тротуар
4. аптека − аптека
5. автостоянка − автостоянка
6. бензин − бензин
7. грузовик − грузовик
8. лифт − лифт
9. фильм − фильм
10. брюки − брюки
11. конфеты − конфеты
12. кинотеатр − кинотеатр
13. печенье − печенье

Задание 11. Write a paragraph about why English and American people sometimes can’t understand each other.

Перевод задания

Напиши абзац о том, почему английский народ и американский народ иногда не могут понять друг друга.

Ответ:

There are a few reasons why British and American people can’t sometimes understand each other. First of all, both languages have their own unique words. For example, a drug store in America is a chemist’s in Britain. That often leads to misunderstandings. Secondly, British English is famous for its interesting and difficult pronunciation which Americans can’t understand.

Перевод ответа

Есть несколько причин, почему британцы и американцы иногда не могут понять друг друга. Прежде всего, оба языка имеют свои уникальные слова. Например, аптека в Америке − это аптека в Великобритании. Это часто приводит к недоразумениям. Во−вторых, британский английский известен своим интересным и сложным произношением, которые американцы не могут понять.