Прочитайте текст и выполните задания.
Прочитайте текст с пропусками, обозначенными номерами 30–36. Эти номера соответствуют заданиям 30–36, в которых представлены возможные варианты ответов. Запишите в поле ответа цифру 1, 2, 3 или 4, соответствующую выбранному Вами варианту ответа.

The Lion Lights

Michael Kahumbu lives with his big family in Africa. He has been helping his father to take care 30 ______ their sheep since he was nine years old. Unfortunately, lions’ attacks on farm animals are quite common in their region. One day the boy decided to protect their sheep and 31 ______ lions’ attacks. While walking around the pasture late in the evening Michael noticed that lions were afraid of his moving flashlight and stayed away from their place.

Soon he realised how to trick the wild cougars. As a true innovator, he was eager to experiment without worrying that his 32 ______ might not work. This boy, who had taken apart old machines since he was very small, began working on his invention. Despite his 33 ______ of any formal training in electrical engineering, he designed a system of flashing LED light bulbs on poles and placed it around their pasture. Surprisingly, these blinking lights, which he made from car headlights, car batteries, and a solar panel, scared the lions away from their territory.

Eventually, the word got out about the brilliant “lion-lights boy” and Michael 34 ______ the Lion Lights system for many of his neighbours. His invention won him a scholarship to one of the most prestigious schools in Kenya. And when Michael was 13, he was invited to 35 ______ about his unique system at an international conference. After that successful presentation his invention was 36 ______ globally.

Задание №1. Выберите правильный ответ.

1) for
2) about
3) of
4) after

КЭС: 2.3.1 Распознавание в звучащем и письменном тексте и употребление в устной и письменной речи лексических единиц (слов, в том числе многозначных, фразовых глаголов, словосочетаний, речевых клише, средств логической связи), обслуживающих ситуации общения в рамках тематического

Ответ:

3

Номер: 1482E7 1 (ADFACD)

Задание №2. Выберите правильный ответ.

1) persuade
2) prevent
3) propose
4) pretend

КЭС: 2.3.2 Многозначные лексические единицы. Синонимы. Антонимы

Ответ:

2

Номер: AC6A35 2 (ADFACD)

Задание №3. Выберите правильный ответ.

1) attempt
2) complaint
3) request
4) impact

КЭС: 2.3.2 Многозначные лексические единицы. Синонимы. Антонимы

Ответ:

1

Номер: EFAB3C 3 (ADFACD)

Задание №4. Выберите правильный ответ.

1) need
2) loss
3) lack
4) wish

КЭС: 2.3.2 Многозначные лексические единицы. Синонимы. Антонимы

Ответ:

3

Номер: 516531 4 (ADFACD)

Задание №5. Выберите правильный ответ.

1) insisted
2) installed
3) involved
4) invaded

КЭС: 2.3.2 Многозначные лексические единицы. Синонимы. Антонимы

Ответ:

2

Номер: B49290 5 (ADFACD)

Задание №6. Выберите правильный ответ.

1) chat
2) say
3) present
4) speak

КЭС: 2.3.1 Распознавание в звучащем и письменном тексте и употребление в устной и письменной речи лексических единиц (слов, в том числе многозначных, фразовых глаголов, словосочетаний, речевых клише, средств логической связи), обслуживающих ситуации общения в рамках тематического

Ответ:

4

Номер: EA0416 6 (ADFACD)

Задание №7. Выберите правильный ответ.

1) recovered
2) remarked
3) recognized
4) remained

КЭС: 2.3.2 Многозначные лексические единицы. Синонимы. Антонимы

Ответ:

3

Номер: 2F037D 7 (ADFACD)