Ответы к SECTION 2. Famous Explorers

27. Listen to the dialogue. Complete the sentence.
Liza and Roy are going to see ...
a) a comedy about the participants of the festival.
b) a detective film about life in Central America.
c) an adventure film about Christopher Columbus.

Перевод задания

Послушай диалог. Закончи предложение.
Лиза и Рой собираются увидеть ...
а) комедия об участниках фестиваля.
b) детективный фильм о жизни в Центральной Америке.
c) приключенческий фильм о Христофоре Колумбе.

Аудио к заданию

− Liza, is there anything good on TV now?
− Yes, I’m going to see a new film. It starts in a few minutes.
− What’s its name?
− I’m not sure about its name but it got several awards at different festivals.
− Well, it should be interesting then. Is it a comedy or a detective film? You don’t remember its name but do you know what it is about?
− No, but it is neither a comedy nor a detective film. It’s an adventure film about Christopher Columbus and his great trip to Central America.
− I see. Then the film is worth seeing. I read a book about him recently. He was a really great explorer. By the way, did you know that…
− Shh, shh! The film is starting. If you’re going to see it, sit down and be quiet please.

Перевод аудио

− Лиза, а по телевизору сейчас есть что−нибудь хорошее?
− Да, я собираюсь посмотреть новый фильм. Он начнется через несколько минут.
− Как он называется?
− Я не знаю, как называется, но он получил несколько наград на разных фестивалях.
− Ну, тогда должно быть интересно. Это комедия или детектив? Вы не помните его название, но знаете, о чем он?
− Нет, но это не комедия и не детектив. Это приключенческий фильм о Христофоре Колумбе и его великом путешествии по Центральной Америке.
− Понятно. Тогда фильм стоит посмотреть. Я недавно прочитал о нем книгу. Он был действительно великим исследователем. Кстати, знаете ли вы, что ...
− Тссс! Фильм начинается. Если вы собираетесь это увидеть, садитесь и соблюдайте тишину, пожалуйста.

Ответ

с) Liza and Roy are going to see an adventure film about Christopher Columbus.

Перевод ответа

с) Лиза и Рой собираются посмотреть приключенческий фильм о Христофоре Колумбе.

28. Read the three definitions of the word an ‘explorer’. Choose and read the correct one.
An explorer is a person who travels to ...
a) unknown places to find out some facts about them.
b) different places to find gold and silver there.
c) various places to find new friends there.

Перевод задания

Прочти три определения слова «исследователь». Выбери и прочтите правильный.
Исследователь − это человек, который путешествует по ...
а) неизвестные места, чтобы узнать о них некоторые факты.
b) разные места, где можно найти золото и серебро.
c) различные места, где можно найти новых друзей.

Ответ

а) An explorer is a person who travels to unknown places to find out some facts about them.

Перевод ответа

а) Исследователь − это человек, который путешествует в неизвестные места, чтобы узнать о них некоторые факты.

29. Listen, repeat and remember.
• Christopher Columbus, Sir Francis Drake, James Cook
• North America, Central America, Australia
• India, New Zealand, Spain, France, England
• the Pacific Ocean, the Atlantic Ocean, the Indian Ocean, the Southern Ocean
• the Hawaiian Islands

Перевод задания

Послушай, повторяй и запомни.
• Христофор Колумб, сэр Фрэнсис Дрейк, Джеймс Кук
• Северная Америка, Центральная Америка, Австралия
• Индия, Новая Зеландия, Испания, Франция, Англия
• Тихий океан, Атлантический океан, Индийский океан, Южный океан
• Гавайские острова

30. Read the information from the EC website about famous explorers. Answer the questions from the text using the facts in the table.
There have been many great explorers in the world. Do you know any of them? What were their names? What countries are they from? What did they do?
This page of the website provides a list of names of some famous explorers. You can also find here information about their lives, including personal details, key events, some maps and pictures and other information about these great people.

Names of explorers
Marco Polo (1254 – 1324)
Italy (Venice)
Their trips
reached China and made a detailed description of his travel

Names of explorers
Afanasy Nikitin (died in 1475)
Russia
Their trips
travelled from Russia to India; described his trip in the book ‘The Journey Beyond Three Seas’

Names of explorers
Christopher Columbus (1451−1506)
Italy
Their trips
discovered the New World (Central America)

Names of explorers
Ferdinand Magellan (1480−1521)
Portugal
Their trips
organised the first successful round−the−world trip (from Europe sailing East)

Names of explorers
James Cook (1728−1779)
England
Their trips
studied New Zealand and Australia

Look and Learn!
to discover − находить, открывать
a discovery − открытие

Перевод задания

Прочти информацию на сайте КИ об известных исследователях. Ответь на вопросы из текста, используя факты из таблицы.
В мире было много великих исследователей. Ты знаешь кого−нибудь из них? Как их звали? Из каких они стран? Что они сделали?
Эта страница сайта содержит список имен некоторых известных исследователей. Вы также можете найти здесь информацию об их жизни, включая личные данные, ключевые события, некоторые карты и изображения, а также другую информацию об этих великих людях.
Имя исследователя
Марко Поло (1254 − 1324)
Италия (Венеция)
Его путешествия
достиг Китая и подробно описал свое путешествие

Имя исследователя
Марко Поло (1254 − 1324)
Италия (Венеция)
Его путешествия
достиг Китая и подробно описал свое путешествие

Имя исследователя
Афанасий Никитин (умер в 1475 г.)
Россия
Его путешествия
путешествовал из России в Индию; описал свое путешествие в книге «Путешествие за три моря».

Имя исследователя
Христофор Колумб (1451−1506)
Италия
Его путешествия
открыл Новый Свет (Центральная Америка)

Имя исследователя
Фердинанд Магеллан (1480−1521)
Португалия
Его путешествия
организовал первое успешное кругосветное путешествие (из Европы на восток)

Имя исследователя
Джеймс Кук (1728−1779)
Англия
Его путешествия
изучал Новую Зеландию и Австралию

Смотри и учи!
to discover − находить, открывать
a discovery − открытие

Ответ

I know Marco Polo, a famous explorer from Italy. He reached China and made a detailed description of his travel.
I know Afanasy Nikitin, a great Russian explorer. He travelled from Russia to India and described his trip in the book ‘The Journey Beyond Three Seas’.
I know Christopher Columbus, a great explorer from Italy. He discovered the New World (Central America).
I know Ferdinand Magellan, a famous explorer from Portugal. He organised the first successful round−the−world trip (from Europe sailing East).
I know James Cook, a famous explorer from England. He studied New Zealand and Australia.

Перевод ответа

Я знаю Марко Поло, известного исследователя из Италии. Он добрался до Китая и подробно описал свое путешествие.
Я знаю великого русского исследователя Афанасия Никитина. Он путешествовал из России в Индию и описал свое путешествие в книге «Путешествие за три моря».
Я знаю Христофора Колумба, великого исследователя из Италии. Он открыл Новый Свет (Центральная Америка).
Я знаю Фердинанда Магеллана, известного исследователя из Португалии. Он организовал первое успешное кругосветное путешествие (из Европы на восток).
Я знаю Джеймса Кука, известного исследователя из Англии. Он изучал Новую Зеландию и Австралию.

31. Do you know any other famous explorers? Say what they discovered. Use the Internet if necessary.

Перевод задания

Ты знаешь каких−либо других известных исследователей? Скажи, что они обнаружили. При необходимости воспользуйся Интернетом.

Ответ

I know Vitus Bering, a famous explorer from Denmark who was an officer in Russian Army. He organized the expeditions to Kamchatka.
I know Vasco da Gama, a famous Portuguese explorer. He was the first European who reached India by sea.
I know Nikolay Przhevalsky, a Russian Imperial geographer. He was a renowned explorer of Central and East Asia.

Перевод ответа

Я знаю Витуса Беринга, известного исследователя из Дании, который был офицером русской армии. Он организовывал экспедиции на Камчатку.
Я знаю Васко да Гаму, известного португальского исследователя. Он был первым европейцем, достигшим Индии по морю.
Я знаю Николая Пржевальского, российского императорского географа. Он был известным исследователем Центральной и Восточной Азии.

32. Read the text and say why James Cook is called a great explorer.

Captain James Cook was a British explorer and navigator. He made three journeys to the Pacific Ocean, during which he discovered its main coastline.
He was born on November 7, 1728 in England. As a teenager James dreamed of sea trips and ships. At the age of 17, he started working on a ship. There young James began to study different subjects: algebra, geometry, navigation and astronomy.
In June 1757 Cook joined one of the King’s ships as a captain’s assistant.
For five years he served in North America. In that time he made a map of the west coast of North America.
Later in 1768 James Cook travelled to the Pacific Ocean as head of the expedition and its captain. That was his first trip around the world. He explored the unknown land called ‘Terra Australis’.
Cook’s second round−the−world trip took place in 1772. It lasted for four years. He was head of the expedition again and led two ships the Resolution and the Adventure. The crew was big. There were not only sailors but some scientists, too. The ships reached New Zealand. As a result of the trip, Cook brought back a detailed map of New Zealand and a map of the Australian west coast. Scientists discovered some new types of animals and plants. The report of the team was interesting and important.
In 1776 James Cook took his last trip on the ships the Resolution and the Discovery. He discovered the North Passage from the Atlantic Ocean to the Pacific Ocean. It was difficult because of the bad weather. For the whole winter the team had to stay on one of the Hawaiian Islands. In 1779 there was a conflict between the crew and native people of the island. They killed Captain James Cook. The expedition returned home in 1780 without their captain.
James Cook was a great explorer. For 12 years he sailed around the Pacific Ocean, New Zealand and Australia. He made the most complete maps of the area for that time. His work was very important and useful for people from all over the world.
Look and Learn!
an expedition [ˌekspəˈdɪʃn] – экспедиция

Перевод задания

Прочти текст и скажи, почему Джеймса Кука называют великим исследователем.
Капитан Джеймс Кук был британским исследователем и мореплавателем. Он совершил три путешествия к Тихому океану, во время которых открыл его главную береговую линию.
Он родился 7 ноября 1728 года в Англии. Подростком Джеймс мечтал о морских путешествиях и кораблях. В 17 лет начал работать на корабле. Там юный Джеймс начал изучать разные предметы: алгебру, геометрию, навигацию и астрономию.
В июне 1757 года Кук присоединился к одному из королевских кораблей в качестве помощника капитана.
Пять лет он служил в Северной Америке. За это время он составил карту западного побережья Северной Америки.
Позже в 1768 году Джеймс Кук отправился по Тихому океану в качестве главы экспедиции и ее капитана. Это было его первое кругосветное путешествие. Он исследовал неизведанную землю под названием «Terra Australis».
Второе кругосветное путешествие Кука произошло в 1772 году. Оно длилось четыре года. Он снова возглавил экспедицию и возглавил два корабля «Резолюция» и «Приключение». Экипаж был большой. Были не только моряки, но и ученые. Корабли достигли Новой Зеландии. В результате поездки Кук привез подробную карту Новой Зеландии и карту западного побережья Австралии. Ученые открыли несколько новых видов животных и растений. Отчет команды был интересным и важным.
В 1776 году Джеймс Кук совершил свое последнее путешествие на кораблях «Резолюция» и «Дискавери». Он открыл Северный проход из Атлантического океана в Тихий океан. Он был сложным из−за непогоды. Всю зиму команде пришлось провести на одном из Гавайских островов. В 1779 г. произошел конфликт между командой и коренными жителями острова. Они убили капитана Джеймса Кука. Экспедиция вернулась домой в 1780 году без своего капитана.
Джеймс Кук был великим исследователем. В течение 12 лет он плавал по Тихому океану, вокруг Новой Зеландии и Австралии. Он составил самые полные на то время карты местности. Его работа была очень важной и полезной для людей со всего мира.
Смотри и учи!
an expedition [ˌekspəˈdɪʃn] – экспедиция

Ответ

James Cook is called a great explorer because he sailed around the Pacific Ocean, New Zealand and Australia. He made the most complete maps of the area for that time. His work was very important and useful for people from all over the world.

Перевод ответа

Джеймса Кука называют великим исследователем, потому что он плавал вокруг Тихого океана, Новой Зеландии и Австралии. Он составил самые полные на то время карты местности. Его работа была очень важной и полезной для людей со всего мира.

33. Say what important events from James Cook’s biography happened in the following years.
1728, 1757, 1768, 1772, 1776, 1779.
Example: 1728 − James Cook was born in 1728.

Перевод задания

Расскажи, какие важные события из биографии Джеймса Кука произошли в последующие годы.
1728, 1757, 1768, 1772, 1776, 1779.
Пример: 1728 − Джеймс Кук родился в 1728 году.

Ответ

1728 − James Cook was born in 1728.
1757 − In June 1757 Cook joined one of the King’s ships as a captain’s assistant.
1768 − Later in 1768 James Cook travelled to the Pacific Ocean as head of the expedition and its captain.
1772 − Cook’s second round−the−world trip took place in 1772. It lasted for four years.
1776 − In 1776 James Cook took his last trip on the ships the Resolution and the Discovery.
1779 − In 1779 there was a conflict between the crew and native people of the island. They killed Captain James Cook.

Перевод ответа

1728 − Джеймс Кук родился в 1728 году.
1757 − В июне 1757 года Кук присоединился к одному из королевских кораблей в качестве помощника капитана.
1768 − Позже в 1768 году Джеймс Кук отправился в Тихий океан в качестве главы экспедиции и ее капитана.
1772 год − Второе кругосветное путешествие Кука состоялось в 1772 году. Оно длилось четыре года.
1776 − В 1776 году Джеймс Кук совершил последнее путешествие на кораблях «Резолюция» и «Дискавери».
1779 − В 1779 г. произошел конфликт между командой и коренными жителями острова. Они убили капитана Джеймса Кука.

34. Work in pairs. Find out what your partner remembers about James Cook. Take turns. Use the sentences from the text in your answers.
Example: When was James Cook born? − James Cook was born in ... .
What ...?
Where ...?
How many ...?

Перевод задания

Работа в парах. Узнай, что твой партнер помнит о Джеймсе Куке. По очереди. Используй предложения из текста в своих ответах.
Пример: Когда родился Джеймс Кук? − Джеймс Кук родился в ...
Что ... ?
Где (Куда) ... ?
Сколько ... ?

Ответ

1) When was James Cook born? − James Cook was born in 1728.
2) Where was he from? – James Cook was from Britain.
3) At what age did he start working on a ship? – At the age of 17.
4) What did James Cook study on his first ship? − There young James began to study different subjects: algebra, geometry, navigation and astronomy.
5) How long did he serve in North America? − For five years.
6) When was his first trip around the world? – In 1757.
7) How many round−the world trips did he make? – He made three trips around the world.
8) Where was James Cook killed? – He was killed on one of Hawaiian Islands.
9) Why was he a great explorer? − For 12 years he sailed around the Pacific Ocean, New Zealand and Australia. He made the most complete maps of the area for that time.

Перевод ответа

1) Когда родился Джеймс Кук? − Джеймс Кук родился в 1728 году.
2) Откуда он был? − Джеймс Кук был из Великобритании.
3) В каком возрасте он начал работать на корабле? − В 17 лет.
4) Что изучал Джеймс Кук на своем первом корабле? − Там юный Джеймс начал изучать разные предметы: алгебру, геометрию, навигацию и астрономию.
5) Как долго он служил в Северной Америке? − В течении пяти лет.
6) Когда было его первое кругосветное путешествие? − В 1757 году.
7) Сколько кругосветных путешествий он совершил? − Он совершил три кругосветных путешествия.
8) Где был убит Джеймс Кук? − Он погиб на одном из Гавайских островов.
9) Почему он был великим исследователем? − 12 лет он плавал вокруг Тихого океана, Новой Зеландии и Австралии. Он составил самые полные на то время карты местности.

35. Write an essay about Capitan James Cook, the famous British explorer.
Complete the sentences.
1. James Cook was ... .
2. He was born in ... .
3. Captain James Cook made three ... .
4. He explored ... and made a detailed map of ... .
5. The famous explorer was killed in ... during his third ... .
6. Thanks to Captain James Cook and his journeys people ... .

Перевод задания

Напиши эссе о капитане Джеймсе Куке, известном британском исследователе.
Закончи предложения.
1. Джеймс Кук был ...
2. Он родился в ....
3. Капитан Джеймс Кук сделал три ...
4. Он исследовал ... и составил подробную карту ....
5. Знаменитый исследователь погиб в ... во время своего третьего ...
6. Спасибо капитану Джеймсу Куку и его путешественникам ....

Ответ

1. James Cook was a British explorer and navigator.
2. He was born in 1728 in England.
3. Captain James Cook made three trips around the world.
4. He explored the unknown land called ‘Terra Australis’ and made a detailed map of New Zealand, a map of the west coast of North America and a map of Australian west coast.
5. The famous explorer was killed in 1779 during his third round−the−world trip.
6. Thanks to Captain James Cook and his journeys people have complete maps of the Pacific Ocean coast, New Zealand and Australia.

Перевод ответа

1. Джеймс Кук был британским исследователем и мореплавателем.
2. Он родился в 1728 году в Англии.
3. Капитан Джеймс Кук совершил три кругосветных путешествия.
4. Он исследовал неизведанную землю под названием «Terra Australis» и составил подробную карту Новой Зеландии, карту западного побережья Северной Америки и карту западного побережья Австралии.
5. Знаменитый исследователь погиб в 1779 году во время своего третьего кругосветного путешествия.
6. Благодаря капитану Джеймсу Куку и его поездкам у людей есть полные карты побережья Тихого океана, Новой Зеландии и Австралии.

36. Listen and say what Mark is going to read to his friend.

Перевод задания

Послушай и скажи, что Марк собирается прочитать своему другу.
AUDIO
− Hi, Martin. I have something to tell you.
− Hello, Mark. What do you want to tell me? Any news?
− Have you ever heard about the Adventure club?
− The Adventure club? No idea. Never.
− Then listen to its advert from the booklet. I think the club is worth joining.
− OK. I’m listening.

Перевод аудио

− Привет, Мартин. Я хочу тебе кое−что сказать.
− Привет, Марк. Что ты хочешь сказать мне? Что новенького?
− Вы когда−нибудь слышали о клубе Приключений?
− Клуб приключений? Без понятия. Никогда.
− Тогда послушайте его рекламу из буклета. Я считаю, что в клуб стоит вступить.
− ОК. Слушаю.

Ответ

Mark is going to read advert of the Adventure club from the booklet.

Перевод ответа

Марк собирается прочитать рекламу Клуба Приключений из буклета.

37. Read the information from the Adventure Club booklet. Answer the questions.

The Adventure Club is the best opportunity you can have to overcome difficulties, to change yourself and to feel proud of yourself. You can choose to go on a hiking trip, to travel by boat along the river or by bicycle through the forest.
It’s better to stay here for some time. During the first few days in the camp you will learn how to make a fire, to cook simple meals, put up tents, to provide first aid, sail on boats and ride bicycles. You will do special exercises which help your body to be stronger. You will learn to work in a team. The group activities will help you to build team spirit. All these skills can be helpful in your future trips. Together with your instructors and new friends you can choose the most suitable way to travel.
If you come here on winter holidays you can learn how to drive a dog team and you can take part in a winter tour which is a real adventure! Come and spend your holidays with us.
Look and Learn!
to overcome − побороть, преодолеть
to provide first aid − оказывать первую помощь
1. What kinds of trips does the Adventure Club offer?
2. What can you learn to do in the Adventure Club?

Перевод задания

Прочти информацию в буклете Клуба приключений. Ответь на вопросы.
Клуб приключений − это лучшая возможность преодолеть трудности, изменить себя и почувствовать гордость за себя. Вы можете отправиться в пеший поход, на лодке по реке или на велосипеде по лесу.
Лучше остаться здесь на некоторое время. В первые дни в лагере вы научитесь разводить костер, готовить простые блюда, ставить палатки, оказывать первую помощь, плавать на лодках и велосипедах. Вы будете делать специальные упражнения, которые помогут вашему телу стать сильнее. Вы научитесь работать в команде. Групповые занятия помогут развить командный дух. Все эти навыки могут пригодиться в ваших будущих поездках. Вместе со своими инструкторами и новыми друзьями вы сможете выбрать наиболее подходящий способ путешествия.
Если вы приедете сюда на зимние каникулы, вы сможете научиться водить собачью упряжку и сможете принять участие в зимнем туре, который является настоящим приключением! Приезжайте и проведите свой отпуск с нами.
Смотри и учись!
to overcome − побороть, преодолеть
to provide first aid − оказывать первую помощь
1. Какие поездки предлагает Клуб приключений?
2. Чему вы можете научиться в Клубе приключений?

Ответ

1. What kinds of trips does the Adventure Club offer? − You can choose to go on a hiking trip, to travel by boat along the river or by bicycle through the forest. If you come here on winter holidays you can learn how to drive a dog team and you can take part in a winter tour which is a real adventure.
2. What can you learn to do in the Adventure Club? − You can learn how to make a fire, to cook simple meals, put up tents, to provide first aid, sail on boats and ride bicycles. You can learn to work in a team.

Перевод ответа

1. Какие поездки предлагает клуб приключений? − Вы можете отправиться в пеший поход, на лодку по реке или на велосипеде по лесу. Если вы приедете сюда на зимние каникулы, вы сможете научиться водить собачью упряжку и можете принять участие в зимнем туре, который является настоящим приключением.
2. Чему вы можете научиться в Клубе приключений? − Вы можете научиться разводить костер, готовить простые блюда, ставить палатки, оказывать первую медицинскую помощь, плавать на лодках и кататься на велосипедах. Вы можете научиться работать в команде.

38. Match the beginnings of the sentences with their endings. Translate the sentences.
1. If the weather is fine,
2. If the firewood is dry,
3. You must be able to provide first aid,
4. If you want to learn how to put up the tent quickly,
5. You must be ready to overcome difficulties
6. If you want to join the Adventure Club,
7. Join our camping trip
↓↑
a) if you want to make new friends.
b) listen to the instructor carefully.
c) fill in the registration form.
d) if you travel in the mountains.
e) the friends will go on a hiking trip.
f) it is easier to make a fire.
g) if you go hiking.

Перевод задания

Сопоставь начало предложений с их окончанием. Переведи предложения.
1. Если погода хорошая,
2. Если дрова сухие,
3. Вы должны уметь оказывать первую помощь,
4. Если вы хотите научиться быстро ставить палатку,
5. Вы должны быть готовы преодолевать трудности.
6. Если вы хотите вступить в Клуб приключений,
7. Присоединяйтесь к нашему походу
↓↑
а) если вы хотите завести новых друзей.
b) внимательно слушайте инструктора.
c) заполните регистрационную форму.
d) если вы путешествуете по горам.
e) друзья отправятся в поход.
f) развести огонь легче.
g) если вы идете в поход.

Ответ

1 – e, 2 – f, 3 – g (d), 4 – b, 5 – d (g), 6 – c, 7 – a.

1. If the weather is fine, the friends will go on a hiking trip.
2. If the firewood is dry, it is easier to make a fire.
3. You must be able to provide first aid, if you go hiking.
4. If you want to learn how to put up the tent quickly, listen to the instructor carefully.
5. You must be ready to overcome difficulties if you travel in the mountains.
6. If you want to join the Adventure Club, fill in the registration form.
7. Join our camping trip if you want to make new friends.

Перевод ответа

1. Если будет хорошая погода, друзья отправятся в поход.
2. Если дрова сухие, развести огонь легче.
3. Вы должны быть способны оказать первую помощь, если вы отправляетесь в поход.
4. Если вы хотите научиться быстро ставить палатку, внимательно слушайте инструктора.
5. Вы должны быть готовы преодолевать трудности, если путешествуете по горам.
6. Если вы хотите вступить в Клуб приключений, заполните регистрационную форму.
7. Присоединяйтесь к нашему походу, если хотите завести новых друзей.

39. Choose the most important information about the Adventure Club from your point of view. Read it aloud.

Перевод задания

Выбери самую важную информацию о Клубе приключений с твоей точки зрения. Прочти это вслух.

Ответ

The Adventure Club is the best opportunity you can have to overcome difficulties, to change yourself and to feel proud of yourself.
During the first few days in the camp you will learn how to make a fire, to cook simple meals, put up tents, to provide first aid, sail on boats and ride bicycles. You will do special exercises which help your body to be stronger. You will learn to work in a team.
If you come here on winter holidays you can learn how to drive a dog team and you can take part in a winter tour which is a real adventure!

Перевод ответа

Клуб приключений − это лучшая возможность преодолеть трудности, изменить себя и почувствовать гордость за себя.
В течение первых нескольких дней в лагере вы научитесь разводить костер, готовить простые блюда, ставить палатки, оказывать первую помощь, плавать на лодках и велосипедах. Вы будете делать специальные упражнения, которые помогут вашему телу стать сильнее. Вы научитесь работать в команде.
Если вы приедете сюда на зимние каникулы, вы сможете научиться водить собачью упряжку и принять участие в зимнем туре, который является настоящим приключением!

40. Work in pairs. Discuss if you would like to join the Adventure Club during your summer / winter holidays. Explain why / why not.
Use: On the one hand ... on the other hand, I think / I believe, overcome difficulties, become stronger, learn how to make a fire (put up tents, provide first aid, cook on a fire), learn to sail on boats (drive a dog team), learn to work in a team, make new friends, have lots of adventures, be dangerous / difficult, depend upon the weather, stay at home, don’t like to travel.

Перевод задания

Работа в парах. Обсудите, хотите ли вы присоединиться к Клубу приключений во время летних / зимних каникул. Объясните, почему / почему нет.
Используйте: С одной стороны ... с другой стороны я думаю / верю, преодолеваю трудности, стать сильнее, учиться разводить костер (ставить палатки, оказывать первую помощь, готовить на костре), учиться плавать на лодках (водить собачью упряжку), научиться работать в команде, заводить новых друзей, иметь много приключений, быть опасным / трудным, зависеть от погоды, оставаться дома, не люблю путешествовать.

Ответ

− Would you like to join the Adventure Club during your summer holidays?
− I would love to. I would like to learn to sail on boats, make a fire and put up tents. What about you?
− I haven’t decided yet. On the one hand I can become stronger and learn to work in a team, but on the other hand it can be dangerous and difficult.
− I think you should try and I believe you will like to have lots of adventures.

Перевод ответа

− Ты хотел бы вы присоединиться к Клубу приключений во время летних каникул?
− Мне очень хотелось бы. Я хочу научиться плавать на лодках, разводить костер и ставить палатки. А что насчет тебя?
− Я еще не решил. С одной стороны, я могу стать сильнее и научиться работать в команде, но с другой стороны, это может быть опасно и сложно.
− Я думаю, тебе стоит попробовать и тебе понравится много приключений.

41. Listen, repeat and read.
the North Pole
the Arctic Ocean
Asia
the Guiness World Record
the South Pole
the Bering Strait
Europe
the Guiness Book of Records

Перевод задания

Послушай, повтори и прочитай.
Северный полюс
Северный Ледовитый океан
Азия
мировой рекорд Гиннеса
Южный полюс
Берингов пролив
Европа
Книга рекордов Гиннеса

42. Read the text about Dmitry Shparo. Say what he is famous for.

Dmitry Shparo is a well−known Russian Arctic explorer. He is famous for reaching the North Pole on snow skis. He was the head of the first ski expedition to the North Pole in 1979. His first expedition set a new World Record. Nine years later, in 1988, for the first time in history, Dmitry Shparo and his international team crossed the Arctic Ocean on snow skis from Russia to Canada across the North Pole.
Later, in 1998, Dmitry Shparo together with his son Matvey crossed the Bering Strait, which separates Asia and America, on skis. For this very difficult trip the Russian explorer got into the Guinness Book of Records for the second time.
Nowadays Dmitry together with his son Matvey, has run a lot of projects for young people and children. Dmitry and Matvey Shparo arranged several extreme expeditions in Russia, travelled with their teams on rivers in the USA and skied to the North Pole.
Look and Learn!
the North Pole / the South Pole − Северный полюс / Южный полюс
extreme [ɪkˈstri:m] − экстремальный

Перевод задания

Прочти текст о Дмитрии Шпаро. Скажи, чем он знаменит.
Дмитрий Шпаро − известный российский исследователь Арктики. Он известен тем, что достиг Северного полюса на снежных лыжах. Он был руководителем первой лыжной экспедиции на Северный полюс в 1979 году. Его первая экспедиция установила новый мировой рекорд. Девять лет спустя, в 1988 году, Дмитрий Шпаро и его международная команда впервые в истории пересекли Северный Ледовитый океан на лыжах из России в Канаду через Северный полюс.
Позже, в 1998 году, Дмитрий Шпаро вместе со своим сыном Матвеем на лыжах пересек Берингов пролив, разделяющий Азию и Америку. За это непростое путешествие русский исследователь во второй раз попал в Книгу рекордов Гиннеса.
В настоящее время Дмитрий вместе с сыном Матвеем реализовал множество проектов для молодежи и детей. Дмитрий и Матвей Шпаро организовали несколько экстремальных экспедиций в России, путешествовали со своими командами по рекам в США и на лыжах до Северного полюса.
Смотри и учи!
the North Pole / the South Pole − Северный полюс / Южный полюс
extreme [ɪkˈstri:m] – экстремальный

Ответ

Dmitry Shparo, a well−known Russian Arctic explorer, is famous for reaching the North Pole on snow skis.

Перевод ответа

Дмитрий Шпаро, известный российский исследователь Арктики, известен тем, что достиг Северного полюса на лыжах.

43. Say what kind of person the Russian Arctic explorer is.
Example: I think he is a hard−working person. He can overcome difficulties.

Перевод задания

Скажи, что за человек русский исследователь Арктики.
Пример: Я считаю, что он трудолюбивый человек. Он может преодолевать трудности.

Ответ

I think he is a hard−working person. He can overcome difficulties. I think he is an independent and reliable person. He is able to take actions or decisions alone. He is responsible, so others can trust him.

Перевод ответа

Я считаю, что он трудолюбивый человек. Он может преодолевать трудности. Я считаю его независимым и надежным человеком. Он может действовать или принимать решения в одиночку. Он ответственный, поэтому ему можно доверять.

44. Work in pairs. Think of 5 questions you’d like to ask Dmitry Shparo.
Example: Why did you decide to go to the North Pole?

Перевод задания

Работа в парах. Придумайте 5 вопросов, которые вы бы хотели задать Дмитрию Шпаро.
Пример: Почему вы решили отправиться на Северный полюс?

Ответ

1. How did you prepare you first trip?
2. What was the most difficult thing in your expeditions?
3. Who are the members of your team?
4. What helps you to keep strength in your expeditions?
5. When are you going to make your next trip?

Перевод ответа

1. Как вы готовились к первой поездке?
2. Что было самым сложным в ваших экспедициях?
3. Кто входит в вашу команду?
4. Что помогает сохранять силы в экспедициях?
5. Когда вы собираетесь отправиться в следующую поездку?

45. Choose and describe the most interesting way to travel for you. Explain your choice. Use the words from the box.
Example: I prefer to travel by train. I like looking through the window and enjoying the places we are passing by.
travel on foot / by bike / by train, go hiking, travel in a team, make new friends, see different countries / places, have fun, have adventures, overcome difficulties, learn new things, enjoy nature, study the history of a place, visit places which tourists rarely visit

Перевод задания

Выбери и опиши наиболее интересный для тебя способ путешествия. Объясни свой выбор. Используй слова из коробки.
Пример: Я предпочитаю путешествовать на поезде. Мне нравится смотреть в окно и наслаждаться местами, мимо которых мы проезжаем.
путешествовать пешком / на велосипеде / на поезде, ходить в походы, путешествовать в команде, заводить новых друзей, видеть разные страны / места, получать удовольствие, приключения, преодолевать трудности, узнавать новое, наслаждаться природой, изучать историю места , посетите места, которые туристы посещают редко

Ответ

I prefer to travel by foot. I love to go hiking. I like traveling in a team and make new friends. I am ready to overcome difficulties and learn new things.

Перевод ответа

Я предпочитаю путешествовать пешком. Я люблю ходить в походы. Мне нравится путешествовать в команде и заводить новых друзей. Я готов преодолевать трудности и узнавать новое.

46. Work in pairs. Read the two texts. Ask your partner about the explorer he / she has read about. Use the questions after the text.
Lubov Sluchevskaya
This is a story about a well−known Russian explorer, Lubov Sluchevskaya. In 2006, during her first expedition, she walked through five African countries. She called her cultural expedition ‘Africa, the Friendly Peace’. The explorer brought eighty pictures of Russian children to African schools. She told African children about Russia and showed them the pictures. Lubov Sluchevskaya arranged plenty of art competitions for African children. She swapped the pictures by African kids who won the competition for the Russian children’s pictures.
When she returned to Russia, she brought the pictures of African children back to the Russian schoolchildren. Lubov Sluchevskaya thinks such extraordinary trips as hers help create peace and friendship all over the world. That is why she is planning another trip to Africa.

Alexandra Tolstoy
Alexandra Tolstoy, a relative of Lev Tolstoy, was born in Britain in 1974. She is a famous explorer who travelled on a horse. She is also a member of the Royal Geographical Society. In 1999 she and four brave women on horses went on a trip on the Silk Road. This is an ancient route which connected West Asia with European countries. Alexandra and her team wanted to ride along the way which ancient explorers used. The women’s expedition was difficult and sometimes dangerous. However, they overcame all the difficulties including the changeable weather.
In 2004 Alexandra made more thrilling horse trips through Russia and Asia. After her trips, Alexandra made a film Horse People with Alexandra Tolstoy. She also wrote a number of exciting books and made some interesting TV shows about her adventures.

1. Where is the explorer from?
2. Where did she travel?
3. How did she travel?
4. Did she travel alone or in a team?
5. What was the aim of her trips?
6. What did she do after her trip?

Перевод задания

Работа в парах. Прочтите два текста. Спросите своего партнера о исследователе, о котором он читал. Используйте вопросы после текста.
Любовь Случевская
Это рассказ об известной русской исследовательнице Любови Случевской. В 2006 году во время своей первой экспедиции она прошла через пять африканских стран. Свою культурную экспедицию она назвала «Африка, дружественный мир». Исследовательница привезла в африканские школы восемьдесят изображений русских детей. Она рассказала африканским детям о России и показала им картинки. Любовь Случевская устраивала для африканских детей множество художественных конкурсов. Она заменила рисунки африканских детей, выигравших конкурс, рисунками русских детей.
Вернувшись в Россию, она привезла российским школьникам рисунки африканских детей. Любовь Случевская считает, что такие необычные поездки, как ее, помогают укреплять мир и дружбу во всем мире. Поэтому она планирует еще одну поездку в Африку.
Александра Толстая
Александра Толстая, родственница Льва Толстого, родилась в Великобритании в 1974 году. Она известный исследователь, путешествовавший на лошади. Она также является членом Королевского географического общества. В 1999 году она с четырьмя храбрыми женщинами на лошадях отправилась в путешествие по Шелковому пути. Это древний маршрут, который соединял Западную Азию со странами Европы. Александра и ее команда хотели проехать по дороге, которую использовали древние исследователи. Женский поход был трудным, а иногда и опасным. Однако они преодолели все трудности, в том числе и переменчивую погоду.
В 2004 году Александра совершила еще более увлекательные конные прогулки по России и Азии. После поездок Александра сняла с Александрой Толстой фильм «Люди лошадей». Она также написала ряд увлекательных книг и сняла несколько интересных телешоу о своих приключениях.
1. Откуда этот исследователь?
2. Куда она ездила?
3. Как она путешествовала?
4. Она путешествовала одна или в команде?
5. Какова была цель ее поездок?
6. Что она делала после поездки?

Ответ

Lubov Sluchevskaya
1. Where is the explorer from? – She is from Russia.
2. Where did she travel? – She travelled to African continent.
3. How did she travel? – She walked through five African countries.
4. Did she travel alone or in a team? – She travelled alone.
5. What was the aim of her trips? − Lubov Sluchevskaya thinks such extraordinary trips as hers help create peace and friendship all over the world.
6. What did she do after her trip? − When she returned to Russia, she brought the pictures of African children back to the Russian schoolchildren.
Alexandra Tolstoy
1. Where is the explorer from? – She is from Britain.
2. Where did she travel? – She went on a trip on the Silk Road.
3. How did she travel? – She travelled on a horse.
4. Did she travel alone or in a team? – She travelled in a team.
5. What was the aim of her trips? − Alexandra and her team wanted to ride along the way which ancient explorers used.
6. What did she do after her trip? − After her trips, Alexandra made a film Horse People with Alexandra Tolstoy. She also wrote a number of exciting books and made some interesting TV shows about her adventures.

Перевод ответа

Любовь Случевская
1. Откуда исследователь? − Она из России.
2. Куда она ездила? − Она побывала на африканском континенте.
3. Как она путешествовала? − Она прошла через пять африканских стран.
4. Она путешествовала одна или в команде? − Она ехала одна.
5. Какова была цель ее поездок? − Любовь Случевская считает, что такие неординарные поездки, как ее, помогают укреплять мир и дружбу во всем мире.
6. Что она делала после поездки? − Вернувшись в Россию, она принесла российским школьникам фотографии африканских детей.
Александра Толстая
1. Откуда исследователь? − Она из Великобритании.
2. Куда она ездила? − Она отправилась в путешествие по Шелковому пути.
3. Как она путешествовала? − Она ехала на лошади.
4. Она путешествовала одна или в команде? − Она путешествовала в команде.
5. Какова была цель ее поездок? − Александра и ее команда хотели прокатиться по пути, который использовали древние исследователи.
6. Что она делала после поездки? − После поездок Александра сняла с Александрой Толстой фильм «Люди лошадей». Она также написала ряд увлекательных книг и сняла несколько интересных телешоу о своих приключениях.

47. Look at the pictures on p. 156. Say which of the pictures were drawn by Russian children. What can African schoolchildren learn about Russia from these pictures?

Перевод задания

Посмотри картинки на стр. 156. Скажи, какую из картинок нарисовали российские дети. Что африканские школьники могут узнать о России из этих картинок?

Ответ

Pictures 2, 4, 6, 8, 9 were drawn by Russian children.
African children can learn about the trees covered with snow in winter and about green trees in summer. They can learn about the Russian flag and about Red Square.

Перевод ответа

Рисунки 2, 4, 6, 8, 9 нарисованы российскими детьми.
Африканские дети могут узнать о деревьях, покрытых снегом зимой, и о зеленых деревьях летом. Они могут узнать о российском флаге и о Красной площади.

48. Imagine a picture you would like to draw and to send to children in another country. What country would you choose? Describe your picture and explain your choice.

Перевод задания

Представь себе картинку, которую ты хочешь нарисовать и отправить детям в другую страну. Какую страну ты бы выбрал? Опишите свою фотографию и объясните свой выбор.

Ответ

I would like to send a picture to Chinese children. I would draw a big New Year tree with decorations and a lot of snow around. I would draw Red Square with fireworks above it. Life in China is absolutely different. They have their own traditions and it will be interesting for them to learn about Russian customs.

Перевод ответа

Я хочу отправить картинку китайским детям. Я бы нарисовала большую новогоднюю елку с украшениями и много снега вокруг. Я бы нарисовала Красную площадь с салютом над ней. Жизнь в Китае совсем другая. У них есть свои традиции, и им будет интересно узнать о русских обычаях.

49. Work in pairs. Discuss why people go on dangerous trips nowadays. Compare your opinion with your
classmate’s view.
Use: be the first, overcome difficulties, enjoy thrilling adventures, test themselves, take a chance, become stronger, meet new friends, learn new things, work in a team, visit places which people visit very rarely, discover unknown places.

Перевод задания

Работа в парах. Обсудите, почему в наши дни люди отправляются в опасные поездки. Сравните свое мнение с одноклассниками.
Используйте: быть первым, преодолевать трудности, наслаждаться захватывающими приключениями, проверять себя, рисковать, становиться сильнее, заводить новых друзей, узнавать новое, работать в команде, посещать места, которые люди посещают очень редко, открывать неизведанные места.

Ответ

− Nowadays many people go on dangerous trips. Why do they do it?
− I think they do it to test themselves and become stronger. You can learn many new things in such trips. And what do you think?
− I agree with you and I believe they enjoy meeting new friends and overcome difficulties. They enjoy thrilling adventures. Would you like to join the Adventure Club?
− I would love to. I like to visit places which people visit very rarely.
− Me too. I enjoy discovering unknown places.

Перевод ответа

− Сейчас многие люди отправляются в опасные поездки. Почему они это делают?
− Думаю, они делают это, чтобы проверить себя и стать сильнее. В таких поездках можно узнать много нового. А что ты думаешь?
− Я согласен с вами и считаю, что им нравится заводить новых друзей и преодолевать трудности. Им нравятся захватывающие приключения. Хотели бы вы вступить в Клуб приключений?
− Мне очень хотелось бы. Я люблю посещать места, которые люди посещают очень редко.
− Я тоже. Мне нравится открывать неизведанные места.