Ответы к SECTION 4. A Host Family

56. Look at the picture. Say what the members of the Explorers’ Club are doing during the break.

Перевод задания

Посмотрите на картинку. Расскажите, чем занимаются члены Клуба исследователей во время перерыва.

Ответ:

Kiang is writing messages on her mobile.
Melissa is reading a magazine.
Don is listening to music.
Ilya is talking on the phone.

Перевод ответа

Кианг пишет сообщения на своем мобильном телефоне.
Мелисса читает журнал.
Дон слушает музыку.
Илья разговаривает по телефону.

57. a) Listen to the phone conversation. Say who Mrs Taylor should meet.
b) Read the conversation and say what time they should meet in the hall.
Mrs Taylor: Good morning, Mr Carey!
Mr Carey: Morning, Mrs Taylor! I’d like to tell you about the children who are going to stay with your family next week.
Mrs Taylor: We are waiting for our guests. The rooms are ready. We’ve thought about the cultural programme, too. Who are our guests?
Mr Carey: Two members of our Explorers’ Club will stay with your family: Melissa Olby from Canada and Ilya Ivanov from Russia.
Mrs Taylor: Very good. We have never been to Canada and Russia. I hope the children will tell us lots of interesting things about their countries, won’t they?
Mr Carey: I hope they will. They are sociable and friendly. You should take them tomorrow at 11 am in the hall of the Club ... . (SH−SH)
Mrs Taylor: Mr Carey, Mr Carey I can’t hear you ...

Перевод задания

а) Слушайте телефонный разговор. Скажите, с кем должна встретиться миссис Тейлор.
b) Прочтите разговор и скажите, в какое время они должны встретиться в зале.
Миссис Тейлор: Доброе утро, мистер Кэри!
Мистер Кэри: Доброе утро, миссис Тейлор! Хочу рассказать вам о детях, которые на следующей неделе останутся с вашей семьей.
Миссис Тейлор: Мы ждем наших гостей. Комнаты готовы. Мы также подумали и о культурной программе. Кто наши гости?
Мистер Кэри: Два члена нашего Клуба исследователей останутся с вашей семьей: Мелисса Олби из Канады и Илья Иванов из России.
Миссис Тейлор: Очень хорошо. Мы никогда не были в Канаде и России. Надеюсь, дети расскажут нам много интересного о своих странах, не так ли?
Мистер Кэри: Я надеюсь, что так и будет. Они общительны и дружелюбны. Вам следует забрать их завтра в 11 утра в холле Клуба…. (Ш−Ш)
Миссис Тейлор: Мистер Кэри, мистер Кэри, я вас не слышу ...

Аудио к заданию

Mrs Taylor: Good morning, Mr Carey!
Mr Carey: Morning, Mrs Taylor! I’d like to tell you about the children who are going to stay with your family next week.
Mrs Taylor: We are waiting for our guests. The rooms are ready. We’ve thought about the cultural programme, too. Who are our guests?
Mr Carey: Two members of our Explorers’ Club will stay with your family: Melissa Olby from Canada and Ilya Ivanov from Russia.
Mrs Taylor: Very good. We have never been to Canada and Russia. I hope the children will tell us lots of interesting things about their countries, won’t they?
Mr Carey: I hope they will. They are sociable and friendly. You should take them tomorrow at 11 am in the hall of the Club ... . (SH−SH)
Mrs Taylor: Mr Carey, Mr Carey I can’t hear you ...

Миссис Тейлор: Доброе утро, мистер Кэри!
Мистер Кэри: Доброе утро, миссис Тейлор! Хочу рассказать вам о детях, которые на следующей неделе останутся с вашей семьей.
Миссис Тейлор: Мы ждем наших гостей. Комнаты готовы. Мы также подумали и о культурной программе. Кто наши гости?
Мистер Кэри: Два члена нашего Клуба исследователей останутся с вашей семьей: Мелисса Олби из Канады и Илья Иванов из России.
Миссис Тейлор: Очень хорошо. Мы никогда не были в Канаде и России. Надеюсь, дети расскажут нам много интересного о своих странах, не так ли?
Мистер Кэри: Я надеюсь, что так и будет. Они общительны и дружелюбны. Вам следует забрать их завтра в 11 утра в холле Клуба…. (Ш−Ш)
Миссис Тейлор: Мистер Кэри, мистер Кэри, я вас не слышу ...

Ответ:

a) Mrs Taylor should meet two members of the Explorers’ Club: Melissa Olby from Canada and Ilya Ivanov from Russia.
b) They should meet in the hall at 11 am.

Перевод ответа

а) Миссис Тейлор должна встретиться с двумя членами Клуба исследователей: Мелиссой Олби из Канады и Ильей Ивановым из России.
b) Они должны встретиться в зале в 11 часов утра.

58. Read and remember the difference between the phrases What is he / she like? and What does he / she look like?
When we ask about a person: What is he / she like? − the answer can refer to appearance or character, or both − appearance and character:
What is Melissa like? − Melissa is a pretty young girl with grey eyes and long fair hair. She is smart and friendly.
When we only ask about appearance, we say What does he / she look like?
What does Ilya look like? − Ilya is quite handsome. He is slim. He has got short dark wavy hair.

Перевод задания

Прочтите и запомните разницу между фразами What is he / she like?(Какой он / она?) and What does he / she look like?(Как он / она выглядит?)
Когда мы спрашиваем о человеке: какой он? − ответ может относиться к внешности или характеру, или к тому и другому − внешнему виду и характеру:
Какая Мелисса? − Мелисса − симпатичная молодая девушка с серыми глазами и длинными светлыми волосами. Она умная и дружелюбная.
Когда мы спрашиваем только о внешности, мы говорим: «Как он / она выглядит?»
Как выглядит Илья? − Илья довольно красивый. Он стройный. У него короткие темные волнистые волосы.

59. Read the dialogue and say what Melissa told her mother about.

Melissa: Hi, Mum! How are you?
Mother: Hi, honey! I’m fine. And what about you?
Melissa: I’m OK. I’ve got some news. The members of the Explorers’ Club who have come here from all over the world are staying with British families for a month!
Mother: Really? That will be a good experience!
Melissa: Yes, I am staying with the Taylors. Wendy says they are friendly and hospitable.
Mother: Are there any children of your age in the family?
Melissa: Yes, there are. Mr and Mrs Taylor have got a son, Roy, and two daughters, Liza and Fiona. Fiona is grown−up. She is married and lives in Liverpool.
Mother: What about Liza and Roy? Do they live with their parents?
Melissa: Yes, they do. Liza is 12. And Roy is a year younger. Both of them are members of our Explorers’ Club.
Mother: So you’ve met them already. Have you made friends with Liza and Roy?
Melissa: Yes, sure! I’ve got a lot in common with Liza. Roy is a nice person, too.
Mother: What is Liza like?
Melissa: Well, she is good−looking. She has wavy red hair. She is as tall as my cousin Julia. Liza is a smart and independent girl. And she wears glasses, like me. She reads a lot and likes animals. She says she has two pets at home.
Mother: That’s so nice! What are the pets?
Melissa: A dog and a parrot. She called her parrot Roy like her brother.
Mother: I think she has a sense of humor. And what about Roy?
Melissa: Roy is as smart as his sister. He is good at Maths. And he is fond of sports too. His dream is to become a world table tennis champion.
Mother: What is he like?
Melissa: Roy is quite handsome. He has short straight dark hair and brown eyes. He is as sociable as his sister. I think we’ll be good friends. Sorry, Mum. But I have to go. I’ll phone you later. Bye!
Mother: Bye−bye. Take care!
Look and Learn!
host (family) [həʊst] − человек (семья), который(ая) принимает гостей
good−looking [ˌɡʊdˈlʊkɪŋ] − приятный, красивый
wavy [ˈweɪvi] − волнистый, волнистые (волосы)
a cousin [ˈkʌzn] − двоюродный брат, двоюродная сестра
to wear glasses [ˈɡlɑ:sɪz] − носить очки
handsome [ˈhænsəm] − красивый (чаще о людях мужского пола), приятный
straight [streɪt] − прямые (о волосах), прямо

Перевод задания

Прочтите диалог и скажите, о чем Мелисса рассказывала своей матери.
Мелисса: Привет, мама! Как поживаешь?
Мама: Привет, дорогая! Все хорошо. А что насчет тебя?
Мелисса: Я в порядке. У меня есть новости. Члены Клуба исследователей, приехавшие сюда со всего мира, на месяц живут в британских семьях!
Мать: Правда? Это будет хороший опыт!
Мелисса: Да, я остаюсь у Тейлоров. Венди говорит, что они дружелюбны и гостеприимны.
Мать: Есть ли в семье дети твоего возраста?
Мелисса: Да, есть. У мистера и миссис Тейлор есть сын Рой и две дочери Лиза и Фиона. Фиона взрослая. Она замужем, живет в Ливерпуле.
Мать: А что насчет Лизы и Роя? Они живут с родителями?
Мелисса: Да. Лизе 12 лет. А Рой на год младше. Оба они являются членами нашего Клуба исследователей.
Мать: Значит, ты их уже встречала. Ты подружилась с Лизой и Роем?
Мелисса: Да, конечно! У меня с Лизой много общего. Рой тоже хороший человек.
Мама: Какая Лиза?
Мелисса: Что ж, она хороша собой. У нее рыжие волнистые волосы. Она такого же роста, как моя кузина Джулия. Лиза − девушка умная и независимая. И она носит очки, как и я. Она много читает и любит животных. Она говорит, что у нее дома два питомца.
Мама: Как мило! Какие домашние животные?
Мелисса: Собака и попугай. Она назвала своего попугая Роем, как своего брата.
Мама: Думаю, у нее есть чувство юмора. А что насчет Роя?
Мелисса: Рой такой же умный, как и его сестра. Он хорош в математике. И еще он увлекается спортом. Его мечта − стать чемпионом мира по настольному теннису.
Мать: Какой он?
Мелисса: Рой довольно красивый. У него короткие прямые темные волосы и карие глаза. Он так же общителен, как и его сестра. Думаю, мы будем хорошими друзьями. Извини, мама. Но я должна идти. Я позвоню тебе позже. До свидания!
Мать: Пока. Береги себя!
Смотри и учись!
host (family) [həʊst] − человек (семья), который(ая) принимает гостей
good−looking [ˌɡʊdˈlʊkɪŋ] − приятный, красивый
wavy [ˈweɪvi] − волнистый, волнистые (волосы)
a cousin [ˈkʌzn] − двоюродный брат, двоюродная сестра
to wear glasses [ˈɡlɑ:sɪz] − носить очки
handsome [ˈhænsəm] − красивый (чаще о людях мужского пола), приятный
straight [streɪt] − прямые (о волосах), прямо

Ответ:

Melissa told her mother about her host British family. They are friendly and hospitable.
She told her mother about Liza. She is 12. She is good−looking. She has wavy red hair. She is as tall as Melissa’s cousin Julia. Liza is a smart and independent girl. And she wears glasses, like Melissa. She reads a lot and likes animals. She says she has two pets at home.
Melissa told her mother about Liza’s pets. They are a dog and a parrot. She called her parrot Roy like her brother.
Melissa told her mother about Roy, Liza’s brother. He is 11. Roy is quite handsome. He has short straight dark hair and brown eyes. He is as sociable as his sister.

Перевод ответа

Мелисса рассказала матери о своей принимающей британской семье. Они приветливы и гостеприимны.
Она рассказала матери о Лизе. Ей 12. Она красивая. У нее рыжие волнистые волосы. Она такого же роста, как двоюродная сестра Мелиссы Джулия. Лиза − девушка умная и независимая. И она носит очки, как Мелисса. Она много читает и любит животных. Она говорит, что у нее дома два питомца.
Мелисса рассказала матери о питомцах Лизы. Это собака и попугай. Она назвала своего попугая Роем, как ее брат.
Мелисса рассказала матери о Рое, брате Лизы. Ему – 11. Рой довольно красивый. У него короткие прямые темные волосы и карие глаза. Он так же общителен, как и его сестра.

60. Say if these sentences are true or false. Correct the false sentences.
1. The Taylors live with their children in the capital of England.
2. Liza is younger than her brother Roy.
3. Melissa wears glasses and so does her host Liza.
4. Liza is not as tall as Melissa’s cousin.
5. Roy wants to become a famous sportsman.
6. Melissa has made friends with the children in her host family.

Перевод задания

Скажите, верны эти предложения или нет. Исправьте ложные предложения.
1. Семья Тейлоров живет со своими детьми в столице Англии.
2. Лиза младше своего брата Роя.
3. Мелисса носит очки, и ее хозяйка Лиза тоже.
4. Лиза не такая высокая, как двоюродная сестра Мелиссы.
5. Рой хочет стать известным спортсменом.
6. Мелисса подружилась с детьми из своей принимающей семьи.

Ответ:

1. It’s true.
2. It’s false. Liza is older than her brother Roy.
3. It’s true.
4. It’s false. Liza is as tall as Melissa’s cousin.
5. It’s true.
6. It’s false. Melissa thinks they’ll be good friends.

Перевод ответа

1. Это правда.
2. Это неправда. Лиза старше своего брата Роя.
3. Это правда.
4. Это неправда. Лиза такая же высокая, как двоюродная сестра Мелиссы.
5. Это правда.
6. Это неправда. Мелисса думает, что они будут хорошими друзьями.

61. Read and remember.
To compare people or things we use the comparative structures as ... as or not so ... as.
• as ... as − for people or things, which are the same (одинаковые):
Liza’s hair is as long as my hair.
• not so ... as − for people or things which are not the same (неодинаковые):
English is not so difficult as French.

Перевод задания

Прочтите и запомните.
Для сравнения людей или вещей мы используем сравнительные структуры as ... as or not so ... as.
• as ... as − для людей или вещей, которые одинаковы (одинаковые):
У Лизы волосы такой же длины, как и мои.
• not so ... as − для людей или вещей, которые не одинаковы (неодинаковые):
Английский не так сложен, как французский.

62. Read the sentences using as ... as or not so ... as.
1. Trafalgar Square is ... famous ... Red Square.
2. India is a large country. But it is ... large ... the Russian Federation.
3. Cycling trips are ... comfortable ... car trips.
4. Lake Elton is ... popular with tourists ... Lake Baikal or Lake Ladoga.
5. My Literature teacher is ... strict ... my Geography teacher.

Перевод задания

Прочтите предложения, используя as ... as или not so ... as.
1. Трафальгарская площадь _ известна, _ Красная площадь.
2. Индия − большая страна. Но она _ большая, _ Российская Федерация.
3. Поездки на велосипеде _ удобны, _ поездки на автомобиле.
4. Озеро Эльтон _ популярно у туристов, _ Байкал или Ладожское озеро.
5. Мой учитель литературы _ строгий, _ учитель географии.

Ответ:

1. Trafalgar Square is as famous as Red Square.
2. India is a large country. But it is not as large as the Russian Federation.
3. Cycling trips are not as comfortable as car trips.
4. Lake Elton is as popular with tourists as Lake Baikal or Lake Ladoga.
5. My Literature teacher is not as strict as my Geography teacher.

Перевод ответа

1. Трафальгарская площадь так же известна, как и Красная площадь.
2. Индия − большая страна. Но она не такая большая, как Российская Федерация.
3. Поездки на велосипеде не так удобны, как поездки на автомобиле.
4. Озеро Эльтон так же популярно у туристов, как Байкал или Ладожское озеро.
5. Мой учитель литературы не такой строгий, как учитель географии.

63. Look at the picture of Ilya and Roy. Describe them.

Use: Ilya and Roy are ... . Roy is ... (and) ... . He is as ... as (not so ... as). He has got ... hair and his eyes are ...

Перевод задания

Посмотрите на фотографию Ильи и Роя. Опишите их.
Используйте: Илья и Рой ... . Рой ... (и) ... . Он такой ... как (не такой ... как). У него ... волосы и глаза ...

Ответ:

Ilya and Roy are handsome. Roy is athletic. He is as tall as Ilya. His hair is not so long as Ilya’s. He has got dark hair and his eyes are brown. Roy is as slim as Ilya.

Перевод ответа

Илья и Рой симпатичные. Рой спортивный. Он такого же роста, как Илья. Его волосы не такие длинные, как у Ильи. У него темные волосы и карие глаза. Рой такой же стройный, как Илья.

64. Listen, repeat and read.
[æ] − grandmother, grandfather, grandchildren, grandparents
[ɑ:] − father, grandpa, grandma, aunt
[ʌ] − mother, son, uncle, brother, cousin, husband
[ð] − mother, father, grandmother, grandfather, they

Перевод задания

Послушайте, повторяйте и прочитайте.
[æ] − бабушка, дедушка, внуки, бабушка и дедушка
[ɑ:] − отец, дедушка, бабушка, тетя
[ʌ] − мать, сын, дядя, брат, двоюродный брат, муж
[ð] − мама, папа, бабушка, дедушка, они

65. Read the English words for the members of the family. Match them with their definitions.
Example: Parents are a mother and a father.
1. parents
2. grandparents
3. grandchildren
4. an aunt
5. an uncle
6. a cousin
7. a niece
8. a nephew
↓↑
a) the sister of your mother or father
b) a child of your uncle or aunt
c) a daughter of your brother or sister
d) a son of your brother or sister
e) a grandson and a granddaughter
f) a grandmother and a grandfather
g) a mother and a father
h) the brother of your mother or father

Перевод задания

Прочтите английские слова для членов семьи. Сопоставьте их с их определениями.
Пример: Родители − мать и отец.
1. родители
2. бабушка и дедушка
3. внуки
4. тетя
5. дядя
6. двоюродный брат
7. племянница
8. племянник
↓↑
а) сестра твоей матери или отца
b) ребенок вашего дяди или тети
c) дочь вашего брата или сестры
d) сын вашего брата или сестры
e) внук и внучка
f) бабушка и дедушка
g) мать и отец
h) брат вашей матери или отца

Ответ:

1 – g, 2 – f, 3 – e, 4 – a, 5 – h, 6 – b, 7 – c, 8 – d.
1. Parents are a mother and a father.
2. Grandparents are a grandmother and a grandfather.
3. Grandchildren are a grandson and a granddaughter
4. An aunt is the sister of your mother or father.
5. An uncle the brother of your mother or father
6. A cousin is a child of your uncle or aunt.
7. A niece is a daughter of your brother or sister.
8. A nephew is a son of your brother or sister.

Перевод ответа

1. Родители − это мать и отец.
2. Бабушка и дедушка − это бабушка и дедушка.
3. Внуки − внук и внучка.
4. Тетя − сестра вашей матери или отца.
5. Дядя, брат вашей матери или отца.
6. Двоюродный брат − ребенок вашего дяди или тети.
7. Племянница − это дочь вашего брата или сестры.
8. Племянник − сын вашего брата или сестры.

66. Read and remember.
older – elder
Compare: Liza is a year older than Roy.
Their elder sister lives in Liverpool.

Перевод задания

Прочтите и запомните.
старше – старший
Сравните: Лиза на год старше Роя.
Их старшая сестра живет в Ливерпуле.

67. Complete the sentences with older or elder.
1. Alice’s father is … than her mother.
2. Their … daughter works at a hospital.
3. What’s your … brother’s name?
4. Your cousin is … than my sister, isn’t he?

Перевод задания

Завершите предложения older или elder.
1. Отец Алисы… чем ее мать.
2. Их… дочь работает в больнице.
3. Как зовут вашего… брата?
4. Твой кузен… чем моя сестра, не так ли?

Ответ:

1. Alice’s father is older than her mother.
2. Their elder daughter works at a hospital.
3. What’s your elder brother’s name?
4. Your cousin is older than my sister, isn’t he?

Перевод ответа

1. Отец Алисы старше ее матери.
2. Их старшая дочь работает в больнице.
3. Как зовут вашего старшего брата?
4. Твой кузен старше моей сестры, не так ли?

68. Read the jokes. Choose the funniest one. Act it out with your classmate.
1.
Mother: Paul, you are a naughty boy. You never do what I tell you. If you were a good son, my hair wouldn’t turn grey so early.
Paul: But Mum, it seems to me you never did what your mother told you. It’s because of you Granny has such grey hair.
2.
Roy: Fiona, can your little daughter talk?
Fiona: No, my daughter doesn’t need to talk. All she needs to do is to cry, and she gets everything she wants.
3.
Mr Plum: All the members of my family work hard. My wife gives piano lessons, my son is learning to play the guitar and my daughter takes singing lessons.
Mr Plum’s aunt: And what about you? What do you do?
Mr Plum: Well, I suffer in silence.
4.
Teacher: Your German exercises are always better than your French ones. Can you explain why?
Robin: Yes, I can. It’s because my elder sister doesn’t know French.

Перевод задания

Прочтите анекдоты. Выбери самый смешной. Разыграй его со своим одноклассником.
1.
Мать: Пол, ты непослушный мальчик. Ты никогда не делаешь того, что я тебе говорю. Если бы ты был хорошим сыном, мои волосы не поседели бы так рано.
Пол: Но мама, мне кажется, ты никогда не делал того, что говорила тебе мама. Это из−за тебя у бабушки такие седые волосы.
2.
Рой: Фиона, твоя маленькая дочь умеет говорить?
Фиона: Нет, моей дочери не нужно разговаривать. Все, что ей нужно сделать, это плакать, и она получает все, что хочет.
3.
Мистер Плам: Все члены моей семьи много работают. Моя жена дает уроки игры на фортепиано, мой сын учится играть на гитаре, а моя дочь берет уроки пения.
Тетя мистера Сливы: А вы что? Чем ты занимаешься?
Мистер Плам: Ну, я молча страдаю.
4.
Учитель: Ваши упражнения по немецкому всегда лучше, чем по французскому. Вы можете объяснить почему?
Робин: Да, могу. Это потому, что моя старшая сестра не знает французского.

69. Interview your partner. Ask him / her five questions about his / her family.
Use:
Have you got a ...?
What is his / her name?
How old is ...?
What is ... like?

Перевод задания

Возьмите интервью у своего партнера. Задайте ему / ей пять вопросов о его / ее семье.
Используйте:
У тебя есть ...?
Как его / ее имя?
Сколько лет ...?
Какой _ ?

Ответ:

− Have you got a brother?
− Yes, I have an elder brother.
− What is his name?
− His name is Dima.
− How old is Dima?
− He is 16.
− What is Dima like?
− Dima has got short dark hair and green eyes. He is taller than me. He is slim and athletic. Dima is sociable and helpful. He has got many friends.

Перевод ответа

− У тебя есть брат?
− Да, у меня есть старший брат.
− Как его зовут?
− Его зовут Дима.
− Сколько лет Диме?
− Ему 16.
− Какой Дима?
− У Димы короткие темные волосы и зеленые глаза. Он выше меня. Он стройный и спортивный. Дима общительный и отзывчивый. У него много друзей.

70. Listen, read and learn by heart.
What Is a Family?
(O. Clarke)
What is a family?
Well, let me see.
When we all sit together
Around the table happily.

Sometimes we argue
And then get upset.
But soon we’ll forget it
And won’t feel sad.

What is a family?
There is no pretend.
They will always support you
And give you a hand.

Cherish your family
And wherever you go
Remember to call them
Or send a short ‘hello’.

Перевод задания

Слушайте, читайте и учите наизусть.
Что такое семья?
(О. Кларк)
Что такое семья?
Ну, давайте посмотрим.
Когда мы все сидим вместе
За столом довольны.

Иногда мы спорим
А потом расстраиваемся.
Но скоро мы это забываем
И не будем грустить.

Что такое семья?
Нет никакого притворства.
Они всегда поддержат тебя
И протянут тебе руку.

Берегите свою семью
И куда бы ты ни пошел
Не забывайте звонить им
Или отправить короткое «привет».

71. Read and remember the word combinations with do and make.
to do homework / morning exercises
to do the shopping
to do well / badly
to do sports
to do my / your / his / her best

to make a cake
to make a mistake
to make friends
to make noise
to make up (a family)

Перевод задания

Прочтите и запомните словосочетания с do и make.
делать домашнее задание / утреннюю зарядку
делать покупки
делать хорошо / плохо
заниматься спортом
делать все возможное

сделать торт
сделать ошибку
заводить друзей
шуметь
составить (семью)

72. Complete the sentences with do or make in the correct form.
1. I have invited a lot of friends to my birthday party. Tomorrow we’ll ... the shopping and cooking. My mother will ... a cake for the party.
2. The children are ... well in their new school.
3. Don’t ... so much noise: the baby is sleeping!
4. Sometimes my elder sister helps me to ... my homework. She is good at Maths.
5. All members of my family ... sports. It’s a family hobby.

Перевод задания

Завершите предложения с помощью do или make в правильной форме.
1. Я пригласил на свой день рождения много друзей. Завтра мы ... шоппинг и готовка. Моя мама ... торт на вечеринку.
2. Дети ... хорошо учатся в новой школе.
3. Не ... так много шума: малыш спит!
4. Иногда моя старшая сестра помогает мне делать ... домашнее задание. Она хорошо разбирается в математике.
5. Все члены моей семьи ... спорт. Это семейное хобби.

Ответ:

1. I have invited a lot of friends to my birthday party. Tomorrow we’ll do the shopping and cooking. My mother will make a cake for the party.
2. The children are doing well in their new school.
3. Don’t make so much noise: the baby is sleeping!
4. Sometimes my elder sister helps me to do my homework. She is good at Maths.
5. All members of my family do sports. It’s a family hobby.

Перевод ответа

1. Я пригласил на свой день рождения много друзей. Завтра займемся покупками и готовим. Моя мама приготовит торт на праздник.
2. Дети хорошо учатся в новой школе.
3. Не шумите так много: малыш спит!
4. Иногда моя старшая сестра помогает мне делать домашнее задание. Она хорошо разбирается в математике.
5. Все члены моей семьи занимаются спортом. Это семейное хобби.

73. Have you got any duties at home? Say:
a) what you like doing about the house;
b) what types of housework you don’t like doing;
c) what you often (sometimes, never) do.
Use: tidy my room, make my bed, set the table for breakfast / dinner, sweep the floor, take out the rubbish, cook with my mother, do the shopping, water the plants, walk the dog, do the washing−up, go shopping, look after my younger sister / brother / cousin, read a book for my little brother.

Перевод задания

У тебя есть какие−нибудь обязанности по дому? Сказать:
а) то, что вам нравится делать по дому;
b) какие виды работы по дому вы не любите выполнять;
c) то, что вы часто (иногда никогда) делаете.
Используйте: убирать в комнате, заправлять постель, накрывать стол для завтрака / ужина, подметать пол, выносить мусор, готовить с мамой, делать покупки, поливать растения, выгуливать собаку, мыть посуду, ходить по магазинам, присмотреть за моей младшей сестрой / братом / двоюродным братом, почитать книгу для моего младшего брата.

Ответ:

a) I like setting the table for dinner. I like cooking with my mother. I like reading a book for my little brother.
b) I don’t like sweeping the floor. I don’t like watering the plants. I don’t like doing the washing−up.
c) I often walk the dog. I sometimes take out the rubbish. I never do the shopping.

Перевод ответа

а) Мне нравится накрывать стол к обеду. Я люблю готовить с мамой. Я люблю читать книгу своему младшему брату.
b) Я не люблю подметать пол. Я не люблю поливать растения. Я не люблю мыть посуду.
c) Я часто выгуливаю собаку. Я иногда выношу мусор. Я никогда не хожу по магазинам.

74. Read the beginning of the story. Look at the picture. Give your opinions about the unusual surprise Tom prepared for his grandmother.

Once a year every autumn all my close relatives meet and have a party. They all come to my grandma’s birthday. My grandparents live in a big house in the country. And they are always happy to see their five grandchildren and their parents.
It was a couple of years ago. We visited my grandma to celebrate her birthday. Our grandma got a lot of presents. But Tom’s present was the best, I think. Tom, my cousin, is 11. He came to the birthday party with a nice big box and a camera.

Перевод задания

Прочтите начало рассказа. Посмотрите на картинку. Выскажите свое мнение о необычном сюрпризе, который Том приготовил своей бабушке.
Раз в год каждую осень все мои близкие родственники собираются и устраивают вечеринку. Все они приходят на день рождения моей бабушки. Мои бабушка и дедушка живут в большом загородном доме. И они всегда рады пятерым внукам и родителям.
Это было пару лет назад. Мы посетили мою бабушку, чтобы отпраздновать ее день рождения. У бабушки много подарков. Но подарок Тома, я думаю, был лучшим. Тому, моему двоюродному брату, 11 лет. Он пришел на день рождения с красивой большой коробкой и фотоаппаратом.

Ответ:

I think Tom brought a family photo album in the box.

Перевод ответа

Я думаю, Том принес в коробке семейный фотоальбом.

75. а) Listen to the end of the story and say if you were right.
b) Complete the sentences.
1. Tom gave the box to his granny because he wanted ...
a) to make her happy.
b) to remind her about her relatives.
c) to get rid of the box.
2. Finally, Tom took a photo of ...
a) the birthday cake.
b) his grandma and grandpa.
c) the whole family.

Перевод задания

а) Прослушайте конец рассказа и скажите, были ли вы правы.
b) Завершите предложения.
1. Том отдал коробку своей бабушке, потому что хотел ...
а) сделать ее счастливой.
b) напомнить ей о ее родственниках.
c) избавиться от коробки.
2. Наконец, Том сфотографировал ...
а) праздничный торт.
b) его бабушка и дедушка.
c) всю семью.

Аудио к заданию

It was a couple of years ago. We visited my grandma to celebrate her birthday. Our grandma got a lot of presents. But Tom’s present was the best, I think. Tom, my cousin, is 11. He came to the birthday party with a nice big box and a camera.
First, he gave the box to our granny. “Open it, granny.” said Tom. Granny opened the box and looked inside. Then a big smile appeared on her face. At that moment Tom took a photo of granny. After that granny took a pile of photos from the box. There were photos of our family members. They were all smiling.
“Dear granny, I’ve collected these smiles for you. Every time we smile we send happiness into the world. In this box there is plenty of happiness. I’m sure now you’ll be always happy. I’ll add your smile to the collection later.” said Tom.
Finally Tom took a family photo where all the members were happy.

Это было пару лет назад. Мы посетили мою бабушку, чтобы отпраздновать ее день рождения. У бабушки много подарков. Но подарок Тома, я думаю, был лучшим. Тому, моему двоюродному брату, 11 лет. Он пришел на день рождения с красивой большой коробкой и фотоаппаратом.
Сначала он отдал коробку нашей бабушке. «Открой, бабушка». сказал Том. Бабушка открыла коробку и заглянула внутрь. Затем на ее лице появилась широкая улыбка. В этот момент Том сфотографировал бабушку. После этого бабушка достала из коробки стопку фотографий. Это были фотографии членов нашей семьи. Все улыбались.
«Милая бабушка, я собрал для тебя эти улыбки. Каждый раз, когда мы улыбаемся, мы посылаем в мир счастье. В этой коробке много счастья. Я уверен, теперь ты всегда будешь счастлив. Позже добавлю твою улыбку в коллекцию.» сказал Том.
Наконец Том сделал семейное фото, на котором все были счастливы.

Ответ:

а)
не требуется
b)
1 – a, 2 – b.
1. Tom gave the box to his granny because he wanted to make her happy.
2. Finally, Tom took a photo of the whole family.

Перевод ответа

а)
не требуется
b)
1 – a, 2 – b.
1. Том отдал коробку своей бабушке, потому что хотел сделать ее счастливой.
2. Наконец, Том сфотографировал всю семью.

76. Write a story about your last family party.
Use: Last time we met in ..., It was ..., First ..., Then ..., At that moment ..., After that ..., Finally ... .
• play hide−and−seek
• watch the cartoons
• play with a cat / a dog
• take photos of
• draw funny pictures
• tell fairy tales

Перевод задания

Напишите рассказ о вашей последней семейной вечеринке.
Используйте: В прошлый раз, когда мы встретились в ..., это было ..., сначала ..., затем ..., в тот момент ..., после этого ..., наконец ....
• играть в прятки
• смотреть мультфильмы
• играть с кошкой / собакой
• сфотографировать
• рисовать забавные картинки
• рассказывать сказки

Ответ:

Last time we met in my aunt’s home. She had her birthday. It was a great party! First we brought flowers and a box with cook books. My aunt likes cooking. We had birthday cake and then we played with a cat. At that moment my father was taking photos of us. After that we drew funny pictures and talkd fairy tales. Finally we took a family photo and went home.

Перевод ответа

Последний раз мы встречались в доме моей тети. У нее был день рождения. Это была отличная вечеринка! Сначала мы принесли цветы и коробку с поваренными книгами. Моя тетя любит готовить. У нас был праздничный торт, а потом мы играли с кошкой. В это время мой отец фотографировал нас. После этого мы рисовали забавные картинки и рассказывали сказки. Наконец мы сделали семейное фото и поехали домой.