UNIT 12. A glimpse of history

1. Listen, look at the pictures and follow the text.

Some days later, the Russian children joined their American friends at Paul’s house.
Dasha: Paul, you’ve got a very nice house. What is it there on the wall? It looks like an old document.
Paul: It’s a copy of the American Declaration of Independence. In 1776, on July 4th, thirteen American colonies of Britain declared their independence. They didn’t want to be part of the British Empire any longer. The 4th of July is now known as Independence Day, the birthday of the United States of America.
Dasha: Oh, yes, I know. It’s a very important national holiday.
Paul: My family and I always celebrate this day. It is a day off for everybody. We usually have a picnic or barbecue. In the mornings there are usually parades, and in the evenings fireworks in parks and town squares. You can see the colours of the American flag everywhere. It’s one of my favourite holidays!
Dasha: I like May holidays in Russia. May 9th is Victory Day. On May 9th, 1945, World War II ended. We have a parade and fireworks on this day.
Paul: Our countries were allies in this war. We fought together against Nazi Germany. On April 25th, 1945, Soviet and American soldiers met at the River Elbe in Germany. My great−grandfather was there. Maybe he met your great−grandfather there? He liked to show us his photographs of how Americans and Russians shook hands and embraced. Here is one of them!
Listen and read.

Перевод задания:

Слушайте, смотрите картинки и следите за текстом.
Несколько дней спустя русские дети присоединились к своим американским друзьям в доме Пола.
Даша: Павел, у тебя очень хороший дом. Что там на стене? Похоже на старый документ.
Пол: Это копия американской Декларации независимости. 4 июля 1776 года тринадцать американских колоний Британии провозгласили свою независимость. Они не хотели больше быть частью Британской империи. 4 июля теперь известно как День независимости, день рождения Соединенных Штатов Америки.
Даша: О да, знаю. Это очень важный национальный праздник.
Пол: Я и моя семья всегда отмечаем этот день. У всех выходной. У нас обычно пикник или барбекю. По утрам обычно проходят парады, а вечером салют в парках и на городских площадях. Вы можете увидеть цвета американского флага повсюду. Это один из моих любимых праздников!
Даша: Мне нравятся майские праздники в России. 9 мая − День Победы. 9 мая 1945 года закончилась Вторая мировая война. У нас в этот день парад и салют.
Пол: Наши страны были союзниками в этой войне. Мы вместе боролись против нацистской Германии. 25 апреля 1945 года советские и американские солдаты встретились на реке Эльбе в Германии. Мой прадед был там. Может, он там встретил твоего прадеда? Он любил показывать нам свои фотографии, на которых американцы и русские пожимают руки и обнимаются. Вот одна из них!
Слушай и читай.

2. Find these words and word combinations in the text. Match the words with their translations.
1. glimpse of history
2. day off
3. ally
4. Independence Day
5. shake hands
6. Victory day
↓↑
A. День независимости
B. союзник
C. немного истории
D. обмениваться рукопожатием
E. День Победы
F. выходной

Перевод задания:

Найдите в тексте эти слова и словосочетания. Сопоставьте слова с их переводами.
1. glimpse of history
2. day off
3. ally
4. Independence Day
5. shake hands
6. Victory day
↓↑
A. День независимости
B. союзник
C. немного истории
D. обмениваться рукопожатием
E. День Победы
F. выходной

Ответ:

1 – C, 2 – F, 3 – B, 4 – A, 5 – D, 6 – E.

3. Find these words in the text. Can you understand them without using a dictionary?
colony
document
declaration
empire
copy
barbecue

Перевод задания:

Найдите эти слова в тексте. Сможете ли вы понять их без словаря?
colony
document
declaration
empire
copy
barbecue

Ответ:

colony − колония
document − документ
declaration − декларация
empire − империя
copy − копия
barbecue − барбекю

4. In pairs, read these word combinations and remember what you know about world history. What countries were allies of our country in World War II?
Soviet Union, World War II, fascist Germany, British Empire, Soviet and American soldiers, the River Elbe

Перевод задания:

В парах прочтите эти словосочетания и вспомните, что вы знаете о всемирной истории. Какие страны были союзниками нашей страны во Второй мировой войне?
Советский Союз, Вторая мировая война, фашистская Германия, Британская империя, советские и американские солдаты, река Эльба

Ответ:

World War II began on the 1st of September in 1939. The allies of the Soviet Union were France, Great Britain, the USA, Norway, Greece, Denmark, Belgium, Netherlands and some other countries.
Soviet Army and the US Army met at the River Elbe in Germany. World War II ended on the 9th of May, 1945.

Перевод ответа:

Вторая мировая война началась 1 сентября 1939 года. Союзниками Советского Союза были Франция, Великобритания, США, Норвегия, Греция, Дания, Бельгия, Нидерланды и некоторые другие страны.
Советская армия и армия США встретили на реке Эльба в Германии. Вторая мировая война закончилась 9 мая 1945 года.

5. Write the forms of these verbs as in example. Then complete the sentences.

Example:
to embrace − −
to declare − −
to shake − −
to fight − −
1. In 1945 Americans and Russians _ hands and _ .
2. They _ together against Nazi Germany.
3. The independence of thirteen American colonies of Britain was _ in 1776.

Перевод задания:

Напишите формы этих глаголов, как в примере. Затем завершите предложения.

Пример:
обнять − _ _
объявить − _ _
трясти − _ _
бороться − _ _
1. В 1945 году американцы и русские _ руки и _.
2. Они _ вместе против нацистской Германии.
3. Независимость тринадцати американских колоний Британии была _ в 1776 году.

Ответ:

to embrace – embraced − embraced
to declare – declared − declared
to shake – shook − shaken
to fight – fought − fought
1. In 1945 Americans and Russians shook hands and embraced.
2. They fought together against Nazi Germany.
3. The independence of thirteen American colonies of Britain was declared in 1776.

Перевод ответа:

обнять – обнял − embraced
объявить – объявил − declared
трясти – тряс − shaken
бороться – боролся – fought
1. В 1945 году американцы и русские пожали друг другу руки и обнялись.
2. Они вместе боролись против нацистской Германии.
3. Независимость тринадцати американских колоний Великобритании была провозглашена в 1776 году.

6. Read the texts and speak about these interesting facts in Russian.
Who was America’s first president?

George Washington became America’s first president on April 30, 1779. He was the president for 8 years. These were very difficult years. Americans fought for their independence from Britain. George Washington was also a soldier and a farmer. His house at Mount Vernon is visited by thousands of people every year.
How did the White House get its name?

The White House is the official residence of the President of the United States of America. It is in Washington, D.C., the capital of the USA. The house was built of grey stone. In 1814, during the War for Independence, it was burned by British soldiers. After the war it was painted white.
What is the biggest American state?

Alaska is the biggest American state. Before 1867, Alaska was a part of Russia. Then it was sold to the US for $7.2 million. Alaska is also the coldest place in the US.

Перевод задания:

Прочтите тексты и расскажите об этих интересных фактах на русском языке.
Кто был первым президентом Америки?
Джордж Вашингтон стал первым президентом Америки 30 апреля 1779 года. Он был президентом 8 лет. Это были очень тяжелые годы. Американцы боролись за свою независимость от Британии. Джордж Вашингтон также был солдатом и фермером. Его дом на Маунт−Вернон ежегодно посещают тысячи людей.
Как Белый дом получил свое название?
Белый дом − официальная резиденция президента Соединенных Штатов Америки. Он находится в Вашингтоне, округ Колумбия, столице США. Дом построен из серого камня. В 1814 году, во время войны за независимость, он был сожжен британскими солдатами. После войны его покрасили в белый цвет.
Какой самый большой штат Америки?
Аляска − самый большой штат Америки. До 1867 года Аляска была частью России. Затем он был продан в США за 7,2 миллиона долларов. Аляска также является самым холодным местом в США.

Ответ:

Кто был первым президентом Америки?
Джордж Вашингтон стал первым президентом Америки 30 апреля 1779 года. Он был президентом 8 лет. Это были очень тяжелые годы. Американцы боролись за свою независимость от Британии. Джордж Вашингтон также был солдатом и фермером. Его дом на Маунт−Вернон ежегодно посещают тысячи людей.
Как Белый дом получил свое название?
Белый дом − официальная резиденция президента Соединенных Штатов Америки. Он находится в Вашингтоне, округ Колумбия, столице США. Дом построен из серого камня. В 1814 году, во время войны за независимость, он был сожжен британскими солдатами. После войны его покрасили в белый цвет.
Какой самый большой штат Америки?
Аляска − самый большой штат Америки. До 1867 года Аляска была частью России. Затем он был продан в США за 7,2 миллиона долларов. Аляска также является самым холодным местом в США.

7. Read the underlined words in the text. Can you understand them without using a dictionary?

Перевод задания:

Прочтите подчеркнутые слова в тексте. Сможете ли вы понять их без словаря?

Ответ:

president − президент
farmer − фермер
residence − резиденция
state – штат

8. Find two colour adjectives in Exercise 6. What other colours do you know?

Перевод задания:

Найдите два прилагательных цвета в упражнении 6. Какие еще цвета вы знаете?

Ответ:

1) white
2) grey
3) red
4) blue
5) green
6) yellow
7) black
8) brown
9) orange
10) pink
11) purple

Перевод ответа:

1) белый
2) серый
3) красный
4) синий
5) зеленый
6) желтый
7) черный
8) коричневый
9) оранжевый
10) розовый
11) сиреневый

9. Zoe and Paul love travelling.
Last year they went on a trip round the world!
Look at their photos. Where did they go?

Our friend in Alaska.
We visited the pyramids in Egypt.
We went to New York.
We visited a village in the North of Thailand.
We saw Mount Fuji in Japan.
We saw a giant tortoise in the Galapagos Islands.

Перевод задания:

Зоя и Пол любят путешествовать.
В прошлом году они отправились в кругосветное путешествие!
Посмотрите их фото. Куда они ездили?
Наш друг на Аляске.
Мы посетили пирамиды в Египте.
Мы поехали в Нью−Йорк.
Мы посетили деревню на севере Таиланда.
Мы видели гору Фудзи в Японии.
Мы видели гигантскую черепаху на Галапагосских островах.

Ответ:

They went to Alaska, Egypt, the USA (New York), Thailand, Japan and the Galapagos Islands.

Перевод ответа:

Они побывали на Аляске, в Египте, США (Нью−Йорк), Таиланде, Японии и на Галапагосских островах.

10. Find the different kinds of transport on pages 36–37.
ship
plane
train
bus
canoe
camel
car
dog sled
sailing boat
Which countries use these kinds of transport? Talk to your friend.
Example:
A: I think people use dog sleds in Alaska.
B: You are right. I think they use canoes in Alaska.
A: That’s not right, I’m afraid. I think they don’t use canoes in Alaska.

Перевод задания:

Найдите различные виды транспорта на страницах 36–37.
корабль
планы
поезд
автобус
каноэ
верблюд
машина
собачьих упряжках
парусник
Какие страны используют эти виды транспорта? Поговори со своим другом.
Пример:
А: Я думаю, что на Аляске люди ездят на собачьих упряжках.
B: Вы правы. Я думаю, на Аляске ходят на каноэ.
A: Боюсь, это не так. Я думаю, на Аляске каноэ не используют.

Ответ:

I think people use dog sleds in Alaska.
I think people use ships in New York and Japan.
I think people use planes in New York and Japan.
I think people use trains in New York and Japan.
I think people use buses in New York and Japan.
I think people use canoe in the Galapagos Islands.
I think people use camels in Egypt.
I think people use cars in New York.
I think people use sailing boats in Thailand.

Перевод ответа:

Я думаю, что на Аляске люди ездят на собачьих упряжках.
Я думаю, что люди используют корабли в Нью−Йорке и Японии.
Я думаю, что люди летают на самолетах в Нью−Йорке и Японии.
Я думаю, что люди ездят на поездах в Нью−Йорке и Японии.
Я думаю, автобусами ездят в Нью−Йорке и Японии.
Я думаю, что на Галапагосских островах люди ходят на каноэ.
Я думаю, что в Египте люди используют верблюдов.
Я думаю, в Нью−Йорке люди ездят на машинах.
Я думаю, что в Таиланде люди пользуются парусными лодками.

11. How did they travel? Listen to Zoe and Paul.
They are talking about their trip. Point to the transport they used.

Перевод задания:

Как они путешествовали? Послушайте Зои и Пола.
Они рассказывают о своей поездке. Укажите на транспорт, который они использовали.

Аудио к заданию:

− On the 8th of May we went by sea from England to Egypt. We saw the pyramids and we had a ride on camel. Then we travelled up the river Nile by sailing boat.
− Then we flew from Egypt to Thailand. We travelled by bus to the village to the north of Thailand.
− We left Thailand by plane and flew to Japan. We travelled by train in Japan. It was a very fast train called ‘a bullet train’.
− Then we left Japan and flew across the Pacific Ocean to Ecuador. We went to the Galapagos Islands. We travelled among the island in a small island canoe.
− Then we flew to the United States. We drove up the west coast all the way to Alaska by car. When we were in Alaska we went to see some friends by dog sled.
− From Alaska we flew to New York. Then we flew back to England on concord. That was the fastest way to travel.

Перевод аудио:

− 8 мая мы отправились морем из Англии в Египет. Мы увидели пирамиды и покатались на верблюде. Затем мы на парусной лодке поднялись по реке Нил.
− Потом мы летели из Египта в Тайланд. Доехали на автобусе до деревни на севере Таиланда.
− Мы вылетели из Таиланда самолетом и полетели в Японию. Мы ездили поездом по Японии. Это был очень быстрый поезд, называемый «сверхскоростной экспресс».
− Потом мы покинули Японию и полетели через Тихий океан в Эквадор. Мы ездили на Галапагосские острова. Мы путешествовали по островам на небольшом островном каноэ.
− Потом мы полетели в США. Мы проехали по западному побережью до Аляски на машине. Когда мы были на Аляске, мы поехали к друзьям на собачьих упряжках.
− С Аляски мы вылетели в Нью−Йорк. Потом мы улетели обратно в Англию на конкорде. Это был самый быстрый способ путешествовать.

Ответ:

They travelled by ship, sailing boat, plane, bus, train, canoe and dog sled.

Перевод ответа:

Они путешествовали на корабле, паруснике, самолете, автобусе, поезде, каноэ и собачьих упряжках.

12. Talk about their journey.
Example:
A: How did they go from Egypt to Thailand?
B: By plane.

Перевод задания:

Расскажите об их путешествии.
Пример:
A: Как они попали из Египта в Таиланд?
B: Самолетом.

Ответ:

A: How did they travel up the river Nile?
B: By sailing boat.
A: How did they travel from Egypt to Thailand?
B: By plane.
A: How did they travel to the village to the north of Thailand?
B: By bus.
A: How did they travel to Japan?
B: By plane.
A: How did they travel in Japan?
B: By train, ‘a bullet train’.
A: How did they travel to Ecuador?
B: By plane.
A: How did they travel among the Galapagos Islands?
B: By canoe.
A: How did they travel to the US?
B: By plane.
A: How did they travel to Alaska?
B: By car.
A: How did they go to their friends in Alaska?
B: By dog sled.

Перевод ответа:

A: Как они ехали по реке Нил?
B: На парусной лодке.
A: Как они попали из Египта в Таиланд?
В: Самолетом.
A: Как они попали в деревню на севере Таиланда?
В: Автобусом.
A: Как они попали в Японию?
В: Самолетом.
A: Как они путешествовали по Японии?
В: Поездом "сверхскоростной экспресс".
A: Как они попали в Эквадор?
В: Самолетом.
A: Как они путешествовали по Галапагосским островам?
B: На каноэ.
A: Как они попали в США?
B: Самолетом.
A: Как они добрались на Аляску?
B: На машине.
A: Как они доехали к своим друзьям на Аляске?
B: На собачьих упряжках.

13. Plan your own journey on the map of the world.
Useful words and phrases
Let’s go to … .
Do you want to go to … ?
OK. And then we’ll go to … .

Перевод задания:

Спланируйте собственное путешествие по карте мира.
Полезные слова и фразы
Поедем ...
Вы хотите поехать в ...?
ОК. А потом мы поедем к….

Ответ:

− Let’s go to Latin America. Do you want to go to Brazil? First, we go to Brazil.
− OK. And then we’ll go to Argentina.
− We can travel in Argentina by bus. And then we’ll take a sailing boat to Colombia.

Перевод ответа:

− Поехали в Латинскую Америку. Вы хотите поехать в Бразилию? Сначала мы поедем в Бразилию.
− ОК. А потом поедем в Аргентину.
− Мы можем путешествовать по Аргентине на автобусе. А потом на парусной лодке отправимся в Колумбию.

14. In pairs, look at the Fact file.
When were these things invented?
Talk to your friend.
5,000 years ago
1885
1804
1840
1895
1903
INVENTIONS in TRANSPORT

the motor car
the wheel
the steam railway locomotive
the diesel engine
the aeroplane
the bicycle
Now listen and check.
Vocabulary
to invent sth
invention
locomotive
diesel engine
to pollute sth
pollution
poisonous

Перевод задания:

По парам просмотрите файл фактов.
Когда были изобретены эти вещи?
Поговори со своим другом.
5000 лет назад
1885 г.
1804 г.
1840 г.
1895 г.
1903 г.
ИЗОБРЕТЕНИЯ В ТРАНСПОРТЕ
автомобиль
колесо
паровоз
дизельный двигатель
самолет
велосипед
А теперь послушайте и проверьте.
Словарик
изобретать что−то
изобретение
локомотив
дизель
загрязнять что−то
загрязнение
ядовитый

Ответ:

The motor car was invented in 1885.
The wheel was invented about 5000 years ago.
The steam railway locomotive was invented in 1804.
The diesel engine was invented in 1895.
The aeroplane was invented in 1903.
The bicycle was invented in 1840.

Перевод ответа:

Автомобиль был изобретен в 1885 году.
Колесо было изобретено около 5000 лет назад.
Паровоз изобрели в 1804 году.
Дизельный двигатель был изобретен в 1895 году.
Самолет был изобретен в 1903 году.
Велосипед был изобретен в 1840 году.

15. In pairs, talk about the inventions.
Example:
A: When was the motor car invented?
B: In 1885.

Перевод задания:

В парах поговорите об изобретениях.
Пример:
A: Когда был изобретен автомобиль?
В: В 1885 году.

Ответ:

A: When was the motor car invented?
B: In 1885.
A: When was the wheel invented?
B: About 5000 years ago.
A: When was the steam railway locomotive invented?
B: In 1804.
A: When was the diesel engine invented?
B: In 1895.
A: When was the aeroplane invented?
B: In 1903.
A: When was the bicycle invented?
B: In 1840.

Перевод ответа:

A: Когда был изобретен автомобиль?
B: В 1885 году.
A: Когда было изобретено колесо?
B: Около 5000 лет назад.
А: Когда был изобретен паровоз?
B: В 1804 году.
A: Когда был изобретен дизельный двигатель?
B: В 1895 году.
A: Когда был изобретен самолет?
B: В 1903 году.
A: Когда был изобретен велосипед?
B: В 1840 году.

16. Look at the picture and describe the car.
Then listen to and read the text.

The car of the future
Cars are very useful, but they are also dirty. They pollute the atmosphere. This is because the petrol they burn fills the air with poisonous gases. So inventors are looking for a way to reduce pollution. They are designing electric cars.
The car of the future will be cleaner. It won’t need to burn petrol. Its engine will be quieter. It will be an electric car.
In pairs, talk about transport in the future.
• What other ways are there to travel?
• Which ways are cheaper? cleaner? faster?

Перевод задания:

Посмотрите на картинку и опишите машину.
Затем послушайте и прочтите текст.
Автомобиль будущего
Машины очень полезны, но они еще и грязные. Они загрязняют атмосферу. Это потому, что сжигаемый ими бензин наполняет воздух ядовитыми газами. Поэтому изобретатели ищут способ уменьшить загрязнение окружающей среды. Они проектируют электромобили.
Автомобиль будущего будет чище. Не нужно жечь бензин. Его двигатель хочет работать тише. Это будет электромобиль.
В парах поговорите о транспорте будущего.
• Какие еще есть способы путешествовать?
• Какие способы дешевле? чище? быстрее?

Ответ:

You can travel by plane, ship, train or bus. In some countries you can travel by canoe, camel or dog sled.
Travelling on foot is cheaper but it is slow. Travelling by bicycle is cleaner. Travelling by plane is faster.

Перевод ответа:

Вы можете путешествовать на самолете, корабле, поезде или автобусе. В некоторых странах можно путешествовать на каноэ, верблюдах или собачьих упряжках.
Путешествовать пешком дешевле, но это медленно. Путешествовать на велосипеде чище. Путешествовать на самолете быстрее.

17. Прочитай таблицу и ответь на вопрос: как выражается настоящее, прошедшее и будущее время в предложениях с глаголами в пассивном залоге?

В предложения с глаголами в пассивном залоге можно добавить сведения о том, кто совершил действие, но это будет не подлежащее, а дополнение с предлогом by: The bicycle was invented by
Karl von Drais. (Велосипед был изобретён Карлом фон Драйсом.)

Перевод задания:

Прочитай таблицу и ответь на вопрос: как выражается настоящее, прошедшее и будущее время в предложениях с глаголами в пассивном залоге?

В предложения с глаголами в пассивном залоге можно добавить сведения о том, кто совершил действие, но это будет не подлежащее, а дополнение с предлогом by: The bicycle was invented by
Karl von Drais. (Велосипед был изобретён Карлом фон Драйсом.)

Ответ:

В пассивном залоге настоящее время выражается глаголом to be в соответствующей форме в настоящем времени (am, is, are) в комбинации с 3−ей формой глагола.
В пассивном залоге прошлое время выражается глаголом to be в соответствующей форме в прошлом времени (was, were) в комбинации с 3−ей формой глагола.
В пассивном залоге будущее время выражается глаголом to be в форме будущего времени (will be) в комбинации с 3−ей формой глагола.

18. Найди предложения, в которых есть указание на того, кто совершает действие, обозначенное глаголом в Passive Voice.
1. George Washington’s house is visited by thousands of people every year.
2. In 1814 the official residence of the President was burned by British soldiers.
3. After the war the official residence of the President was painted white.

Перевод задания:

Найди предложения, в которых есть указание на того, кто совершает действие, обозначенное глаголом в Passive Voice.
1. Дом Джорджа Вашингтона ежегодно посещают тысячи людей.
2. В 1814 году официальная резиденция президента была сожжена британскими солдатами.
3. После войны официальную резиденцию президента выкрасили в белый цвет.

Ответ:

1. George Washington’s house is visited by thousands of people every year.
2. In 1814 the official residence of the President was burned by British soldiers.

Перевод ответа:

1. Дом Джорджа Вашингтона ежегодно посещают тысячи людей.
2. В 1814 году официальная резиденция президента была сожжена британскими солдатами.

19. Read again Did you know? section on page 35, find sentences with the Passive Voice and explain its use.

Перевод задания:

Прочитайте еще раз раздел «Знаете ли вы?» на странице 35, найдите предложения с пассивным залогом и объясните его использование.

Ответ:

His house at Mount Vernon is visited by thousands of people every year.
The house was built of grey stone.
In 1814, during the War for Independence, it was burned by British soldiers.
After the war it was painted white.
Then it was sold to the US for $7.2 million.

Перевод ответа:

Его дом на Маунт−Вернон ежегодно посещают тысячи людей.
Дом построен из серого камня.
В 1814 году, во время войны за независимость, он был сожжен британскими солдатами.
После войны его покрасили в белый цвет.
Затем он был продан в США за 7,2 миллиона долларов.

20. Fill in the blanks using the Passive Voice forms from the box.
is invited
is celebrated
is called
was built
was invented
are painted
1. Collecting coins _ the ‘hobby of kings’.
2. The telephone _ in the 19th century.
3. Everybody _ to the party.
4. Maslenitsa _ at the end of winter.
5. The White House _ between 1792–1800.
6. All the doors _ white in this cottage.

Перевод задания:

Заполните пустые поля, используя формы Пассивного залога из рамки.
приглашен
празднуется
называется
был построен
был изобретен
окрашены
1. Коллекционирование монет _ «хобби королей».
2. Телефон _ в 19 веке.
3. Все _ на вечеринку.
4. Масленица _ в конце зимы.
5. Белый дом_ между 1792−1800 гг.
6. Все двери в этом коттедже _ белые.

Ответ:

1. Collecting coins is called the ‘hobby of kings’.
2. The telephone was invented in the 19th century.
3. Everybody is invited to the party.
4. Maslenitsa is celebrated at the end of winter.
5. The White House was built between 1792–1800.
6. All the doors are painted white in this cottage.

Перевод ответа:

1. Коллекционирование монет называется «увлечением королей».
2. Телефон был изобретен в 19 веке.
3. Приглашаются все желающие.
4. Масленица отмечается в конце зимы.
5. Белый дом построен в 1792−1800 гг.
6. В этом коттедже все двери выкрашены в белый цвет.

21. Look at the pictures. Do you know these landmarks?
Read the definition of the word. How can you explain this word in Russian?
landmark /'lændmɑ:k/ noun something that helps you recognise where you are, such as a famous building

Перевод задания:

Посмотри на картинки. Вы знаете эти достопримечательности?
Прочтите определение этого слова. Как вы можете объяснить это слово по−русски?
ориентир, достопримечательность (существительное) то, что помогает вам узнать, где вы находитесь, например, известное здание

Ответ:

The Eiffel Tower
Big Ben
The Kremlin
The Parliament Houses
The Hermitage
The Great Wall of China

Перевод ответа:

Эйфелева башня
Биг Бен
Кремль
Здания Парламента
Эрмитаж
Великая Китайская стена

22. n pairs, answer the questions.
1. What is the most famous building in our country?
2. Is there any landmark in your city/town/village?
3. What is the landmark of London?
4. Do you know any landmarks in China?
5. What is the most famous building in Australia?
6. What is the landmark of France?

Перевод задания:

В парах ответьте на вопросы.
1. Какое самое известное здание в нашей стране?
2. Есть ли в вашем городе / поселке / поселке какие−нибудь достопримечательности?
3. Что является достопримечательностью Лондона?
4. Знаете ли вы какие−нибудь достопримечательности Китая?
5. Какое здание в Австралии самое известное?
6. Что является достопримечательностью Франции?

Ответ:

1. The Moscow Kremlin is the most famous building in our country.
2. Yes, there is. The Hermitage is the most famous building in my city.
3. Big Ben is the landmark of London.
4. Yes, I do. It’s the Great Wall of China.
5. The Sidney Opera House is the most famous building in Australia.
6. The Eiffel Tower is the landmark of France.

Перевод ответа:

1. Московский Кремль − самое известное здание в нашей стране.
2. Да, есть. Эрмитаж − самое известное здание в моем городе.
3. Биг−Бен − достопримечательность Лондона.
4. Да. Это Великая Китайская стена.
5. Сиднейский оперный театр − самое известное здание в Австралии.
6. Эйфелева башня − достопримечательность Франции.

23. Think of landmarks in the biggest cities or in different regions of Russia. Make an information leaflet about different places in our country.

Перевод задания:

Подумайте о достопримечательностях крупнейших городов или разных регионов России. Сделайте информационный буклет о разных местах нашей страны.

Ответ:

Presentation:
0)
We would like to present you some of the most famous places of interest in Russia. Hope you enjoy!
1)
Red Square is one of the most famous Russia’s places of interest. It is located right in the heart of Moscow. Many significant buildings surround Red Square. There is the Kremlin, Lenin’s Mausoleum, Saint Basil’s Cathedral, GUM trading house and Kazan Cathedral there. The State Historical Museum is also located in the square. Red Square is the place where a lot of festivals are celebrated.
2)
The Kremlin is a fortified complex in the centre of Moscow. It is the main political and historical place of the city. The walls of the Kremlin are made in the form of an irregular triangle. The Troitskaya Tower is the tallest tower of the Kremlin. Its height is 80 metres. The Spasskaya Tower features the clock which is known as the Kremlin chimes. The Kremlin has 20 towers in total. Today the Kremlin is the official residence of the President of Russia.
3)
The Hermitage is one of the world’s largest museums. It is located in Saint Petersburg. It consists of 5 buildings. The museum’s collection houses about 3 million different works of art. From the very beginning the Hermitage was Catherine’s II private collection of paintings, but in the time of Nicholas I the Hermitage opened for general public. This happened in 1852.
4)
aint Basil’s Cathedral is located in Red Square. This Orthodox church is a world−famous landmark. The church was built in the XVI century by order of Ivan the Terrible. There are 11 domes in Saint Basil’s Cathedral. Its height is 65 metres. In the XX century the church was open for public as a museum. It is one of the most recognizable tourist attractions. Saint Basil’s Cathedral is included in the list of UNESCO World Heritage Sites.
5)
Lake Baikal is a lake located in eastern Siberia. This is the deepest lake on our planet and the largest natural reservoir of fresh water. Lake Baikal is also widely known for its endemic fauna. Water in the lake is very clean and clear. There are 27 islands and the biggest one is called Olkhon. Numerous rivers and streams flow into Lake Baikal. The Angara is the only river that flows out from the lake.
6)
The Golden Ring is a ring of cities located not far from Moscow. This popular tourist route runs through ancient cities of Russia which played a significant role in the formation of the Russian Orthodox Church. There are many unique monuments in these cities which attract a lot of tourists. The cities included in the Golden Ring are Sergiyev Posad, Pereslavl−Zalessky, Rostov Veliky, Yaroslavl, Kostroma, Ivanovo, Suzdal and Vladimir.
7)
Saint Isaac’s Cathedral is located in Saint Petersburg. It is one of the largest cathedrals in the world. The construction of the cathedral took 40 years. The height of the cathedral is 101,5 metres. The exterior of the cathedral features a lot of columns and statues. Nowadays, Saint Isaac’s Cathedral is a museum. However, services are conducted there on feast days.

Перевод ответа:

Презентация:
0)
мы хотели бы представить вам некоторые из самых известных достопримечательностей России. Надеюсь, вам понравится!
1)
Красная площадь−одна из самых известных достопримечательностей России. Он расположен в самом центре Москвы. Красную площадь окружают многие значительные здания. Здесь находятся Кремль, Мавзолей Ленина, Собор Василия Блаженного, Торговый дом ГУМ и Казанский собор. На площади также расположен Государственный Исторический музей. Красная площадь−это место, где празднуется множество праздников.
2)
Кремль−это укрепленный комплекс в центре Москвы. Это главное политическое и историческое место города. Стены Кремля выполнены в форме неправильного треугольника. Троицкая башня − самая высокая башня Кремля. Его высота составляет 80 метров. На Спасской башне установлены часы, известные как Кремлевские куранты. Всего в Кремле 20 башен. Сегодня Кремль является официальной резиденцией президента России.
3)
Эрмитаж−один из крупнейших музеев мира. Он находится в Санкт−Петербурге. Он состоит из 5 зданий. В коллекции музея хранится около 3 миллионов различных произведений искусства. С самого начала Эрмитаж был частной коллекцией картин Екатерины II, но во времена Николая I Эрмитаж открылся для широкой публики. Это случилось в 1852 году.
4)
Собор Василия Блаженного находится на Красной площади. Этот православный храм является всемирно известной достопримечательностью. Церковь была построена в XVI веке по приказу Ивана Грозного. В Соборе Василия Блаженного 11 куполов. Его высота составляет 65 метров. В XX веке церковь была открыта для публики как музей. Это одна из самых узнаваемых туристических достопримечательностей. Собор Василия Блаженного включен в список объектов всемирного наследия ЮНЕСКО.
5)
Озеро Байкал − озеро, расположенное в Восточной Сибири. Это самое глубокое озеро на нашей планете и самый большой природный резервуар пресной воды. Озеро Байкал также широко известно своей эндемичной фауной. Вода в озере очень чистая и прозрачная. Здесь 27 островов, и самый большой из них называется Ольхон. В озеро Байкал впадают многочисленные реки и ручьи. Ангара−единственная река, которая вытекает из озера.
6)
Золотое кольцо−это кольцо городов, расположенных недалеко от Москвы. Этот популярный туристический маршрут проходит по древним городам России, сыгравшим значительную роль в становлении русской православной церкви. В этих городах есть много уникальных памятников, которые привлекают множество туристов. Города, входящие в Золотое кольцо,−Сергиев Посад, Переславль−Залесский, Ростов Великий, Ярославль, Кострома, Иваново, Суздаль и Владимир.
7)
Исаакиевский собор находится в Санкт−Петербурге. Это один из самых больших соборов в мире. Строительство собора заняло 40 лет. Высота собора составляет 101,5 метра. Снаружи собор украшен множеством колонн и статуй. Сегодня Исаакиевский собор−это музей. Однако богослужения там проводятся и в праздничные дни.

24. Do the quiz in pairs. Write your answers.
1. This is a wonderful museum. It is famous all over the world. A rich man collected the best pictures by the best Russian painters. He presented the collection together with the building to his city. Now the museum is named after him − the Tretyakov Art Gallery. Where is this famous museum?
a) In St Petersburg
b) In Moscow
c) In Sochi
2. This is the official residence of the President of the United States of America. Since 1814 it is painted white. That is why it is called the White House. Where is this famous building?
a) In New York
b) In Philadelphia
c) In Washington, D.C.
3. This building looks like a sailing ship. Its construction began in 1957 and finished 16 years later. The final cost was 14 times more than it was planned at the beginning. A series of Opera House lotteries was organised to get money. Where is this famous building?
a) In the USA
b) In Australia
c) In Italy
4. This famous London building is more than 900 years old. You can see the British Crown Jewels there. You can look at the Jewels, but you can’t touch them. The Beefeaters guard the Crown Jewels. What is this famous building?
a) The Tower of London
b) The Houses of Parliament
c) The National Gallery

Перевод задания:

Проведите викторину в парах. Напишите свои ответы.
1. Это замечательный музей. Он известен во всем мире. Богатый человек собрал лучшие картины лучших художников России. Коллекцию он подарил своему городу вместе со зданием. Сейчас музей носит его имя − Третьяковская картинная галерея. Где этот знаменитый музей?
а) В Санкт−Петербурге
b) В Москве
c) В Сочи
2. Это официальная резиденция президента Соединенных Штатов Америки. С 1814 года он окрашен в белый цвет. Именно поэтому его называют Белым домом. Где находится это знаменитое здание?
а) В Нью−Йорке
b) В Филадельфии
c) В Вашингтоне, округ Колумбия.
3. Здание похоже на парусник. Его строительство началось в 1957 году и закончилось через 16 лет. Окончательная стоимость оказалась в 14 раз больше, чем планировалось вначале. Для получения денег была организована серия лотерей Оперного театра. Где это знаменитое здание?
а) В США
b) В Австралии
c) В Италии
4. Этому знаменитому лондонскому зданию более 900 лет. Вы можете увидеть там драгоценности британской короны. Вы можете смотреть на драгоценности, но не можете их трогать. Бифитеры охраняют Драгоценности Короны. Что это за знаменитое здание?
а) Лондонский Тауэр
b) Палаты Парламента
c) Национальная галерея

Ответ:

1 – b, 2 – c, 3 – b, 4 – a.

25. Tell your friend where you would like to go and why.

Перевод задания:

Расскажите другу, куда вы хотите поехать и почему.

Ответ:

I would like to go to London. I would like to see its famous landmark Big Ben. And I would like to see the British Crown Jewels in the Tower of London.

Перевод ответа:

Я хочу поехать в Лондон. Мне хотелось бы увидеть его знаменитую достопримечательность Биг Бен. И я хотел бы увидеть Драгоценности британской короны в Лондонском Тауэре.

26. What do you remember about Maslenitsa? In pairs, answer the questions.
1. When does Maslenitsa take place?
2. What does it celebrate?
3. How do people celebrate Maslenitsa?
4. What traditional dish is served at Maslenitsa?
5. Why is it an important part of celebrations?

Перевод задания:

Что вам запомнилось о Масленице? В парах ответьте на вопросы.
1. Когда проходит Масленица?
2. Что она отмечает?
3. Как отмечают Масленицу?
4. Какое традиционное блюдо подают на Масленицу?
5. Почему это важная часть торжеств?

Ответ:

1. Maslenitsa takes place in the end of winter.
2. It celebrates the beginning of spring.
3. People do troika rides, puppet theatre, pole climbing, a storming of a snow fort and burning the scarecrow Maslenitsa.
4. Pancakes are a traditional dish served at Maslenitsa.
5. Pancakes are a symbol of the sun.

Перевод ответа:

1. Масленица проходит в конце зимы.
2. Она празднует начало весны.
3. Люди устраивают катания на тройках, кукольный театр, лазание по шесту, штурм снежной крепости и сжигание чучела Масленица.
4. Блины − традиционное блюдо на Масленице.
5. Блины − символ солнца.

27. Look at the picture. What do you know about Pancake Day? What is a pancake race?
Read the text and answer these questions.

Pancake Day is celebrated in many countries of the world: the UK, the USA, Ireland, Australia, Brazil, Greece, Sweden, Germany, France, Iceland. Unlike Russia, this celebration in Europe and America lasts only one day. It takes place on Tuesday, called Pancake Tuesday.
There are many traditions of celebrating this day. In England pancake races are held all over the country. Men and women taking part in it must wear an apron and a hat or scarf. Each of them has a frying pan with a hot pancake. They must toss it three times during the race, which is 375 meters long. At the end of the race the pancake should look just as round and beautiful as at the start of the race! It’s not that easy!
Vocabulary
to last
to hold
to toss
apron
unlike

Перевод задания:

Посмотрите на картинку. Что вы знаете о Масленице? Что такое блинные гонки?
Прочтите текст и ответьте на эти вопросы.
Масленицу отмечают во многих странах мира: Великобритании, США, Ирландии, Австралии, Бразилии, Греции, Швеции, Германии, Франции, Исландии. В отличие от России, в Европе и Америке этот праздник длится всего один день. Он проходит во вторник, который называется Масленичный вторник.
Есть много традиций празднования этого дня. В Англии блинные гонки проходят по всей стране. Участвующие в нем мужчины и женщины должны быть в фартуке и шапке или шарфе. У каждого из них есть сковорода с горячим блинчиком. Они должны трижды подбросить его во время забега, длина которого составляет 375 метров. В конце гонки блин должен выглядеть таким же круглым и красивым, как и на старте! Это не так просто!
Словарик
длиться
держать
бросать
фартук
в отличие от

Ответ:

Pancake Day is celebrated in many countries of the world: the UK, the USA, Ireland, Australia, Brazil, Greece, Sweden, Germany, France, Iceland. Unlike Russia, this celebration in Europe and America lasts only one day. It takes place on Tuesday, called Pancake Tuesday.
There are many traditions of celebrating this day. In England pancake races are held all over the country. Men and women taking part in it must wear an apron and a hat or scarf. Each of them has a frying pan with a hot pancake. They must toss it three times during the race, which is 375 meters long. At the end of the race the pancake should look just as round and beautiful as at the start of the race! It’s not that easy!

Перевод ответа:

Масленицу отмечают во многих странах мира: Великобритании, США, Ирландии, Австралии, Бразилии, Греции, Швеции, Германии, Франции, Исландии. В отличие от России, в Европе и Америке этот праздник длится всего один день. Он проходит во вторник, который называется Масленичный вторник.
Есть много традиций празднования этого дня. В Англии блинные гонки проходят по всей стране. Участвующие в нем мужчины и женщины должны быть в фартуке и шапке или шарфе. У каждого из них есть сковорода с горячим блинчиком. Они должны трижды подбросить его во время забега, длина которого составляет 375 метров. В конце гонки блин должен выглядеть таким же круглым и красивым, как и на старте! Это не так просто!

28. Read the underlined words in the text. What part of speech are they?

Перевод задания:

Прочтите подчеркнутые слова в тексте. Какая они часть речи?

Ответ:

hot
round
beautiful
easy
They are adjectives.

Перевод ответа:

горячий
круглый
прекрасный
легкий
Это прилагательные.

29. Discuss in pairs.
1. What is the main difference between Russia and other countries in pancake celebrations?
2. What are the rules of pancake races?
3. Why is a pancake race difficult?
4. What facts about pancake celebrations do you find most interesting?

Перевод задания:

Обсудите в парах.
1. В чем главное отличие России от других стран в праздновании блинов?
2. Каковы правила блинных гонок?
3. Почему блинные гонки сложны?
4. Какие факты о блинных празднованиях вы считаете наиболее интересными?

Ответ:

1. Unlike Russia, this celebration in Europe and America lasts only one day.
2. Men and women taking part in it must wear an apron and a hat or scarf. Each of them has a frying pan with a hot pancake. They must toss it three times during the race, which is 375 meters long.
3. At the end of the race the pancake should look just as round and beautiful as at the start of the race! It’s not that easy.
4. This celebration in Europe and America lasts only one day. It takes place on Tuesday, called Pancake Tuesday.

Перевод ответа:

1. В отличие от России, в Европе и Америке этот праздник длится всего один день.
2. Участвующие в нем мужчины и женщины должны быть в фартуке и шапке или шарфе. У каждого из них есть сковорода с горячим блинчиком. Они должны трижды подбросить его во время забега, длина которого составляет 375 метров.
3. По окончании гонки блин должен выглядеть таким же круглым и красивым, как и на старте! Это не так просто.
4. Этот праздник в Европе и Америке длится всего один день. Он проходит во вторник, который называется Масленичный вторник.

30. Do you want to organise a pancake race? What can you do to hold a pancake race?
Discuss your problems and find the solutions.
Example:
A: We need frying pans for pancake races. What can we do?
B: We could borrow frying pans from our school cook.

Перевод задания:

Хотите устроить блинный забег? Что можно сделать, чтобы провести блинную гонку?
Обсуди свои проблемы и найди решения.
Пример:
A: Нам нужны сковороды для блинных гонок. Что мы можем сделать?
B: Мы могли бы позаимствовать сковороды у школьного повара.

Ответ:

A: We need aprons for pancake race. What can we do?
B: We can bring aprons from home.
A: Where can we do pancake race?
B: We can use our school stadium.

Перевод ответа:

A: Нам нужны фартуки для блинной гонки. Что мы можем сделать?
B: Мы можем принести из дома фартуки.
A: Где можно устроить блинную гонку?
B: Мы можем использовать наш школьный стадион.

31. Read the text and answer the questions.

Where was the biggest pancake cooked?
The world’s biggest pancake was cooked in Rochdale, the UK, in 1994. It was 15 meters in diameter, weighed three tons and had two million calories.

Pancake Day at Westminster School!
At the famous Westminster School in London there was an unusual tradition of celebrating Pancake Day. The school cook came out into the dining room. The dining room was separated by a bar into two parts: a part for the younger and a part for the older students. The cook threw a big pancake over that bar. The boys had to catch the pancake before it fell to the floor.
The winner got a prize.

Перевод задания:

Прочитайте текст и ответьте на вопросы.
Где готовили самый большой блинчик?
Самый большой в мире блин был приготовлен в Рочдейле, Великобритания, в 1994 году. Он был 15 метров в диаметре, весил три тонны и содержал два миллиона калорий.
Масленица в Вестминстерской школе!
В знаменитой Вестминстерской школе в Лондоне существовала необычная традиция отмечать Масленицу. Школьный повар выходил в столовую. Столовая была разделена барной стойкой на две части: часть для младших и часть для старших. Повар бросал на стойку большой блин. Мальчикам нужно было поймать блин, прежде чем он упал на пол.
Победитель получал приз.

32. Fill in the blanks with the expressions to take part (in sth) or to take place in the right form.
1. In Western Europe Christmas celebrations _ on the 25th of December.
2. In 2014 the Olympics _ in Sochi, Russia.
3. Many sportsmen want to _ in the Olympics.
4. My brothers and I always _ in Maslenitsa celebrations.
5. The photo contest _ last year.
6. Many pupils _ in it.

Перевод задания:

Заполните пропуски выражениями to take part (in sth) или to take place в правильной форме.
1. В Западной Европе празднование Рождества _ 25 декабря.
2. В 2014 году Олимпиада _ в Сочи, Россия.
3. Многие спортсмены хотят _ в Олимпийских играх.
4. Мы с братьями всегда _ в праздновании Масленицы.
5. Фотоконкурс _ в прошлом году.
6. В нем _ много учеников.

Ответ:

1. In Western Europe Christmas celebrations take place on the 25th of December.
2. In 2014 the Olympics took place in Sochi, Russia.
3. Many sportsmen want to take part in the Olympics.
4. My brothers and I always take part in Maslenitsa celebrations.
5. The photo contest took place last year.
6. Many pupils took part in it.

Перевод ответа:

1. В Западной Европе празднование Рождества проводится 25 декабря.
2. В 2014 году Олимпийские игры проходили в Сочи, Россия.
3. Многие спортсмены хотят принять участие в Олимпийских играх.
4. Мы с братьями всегда участвуем в праздновании Масленицы.
5. Фотоконкурс проводился в прошлом году.
6. В нем приняли участие многие школьники.

33. Look through the texts about Maslenitsa (page 33) and Pancake Day (page 42). Write out adjectives which are used to describe pancakes. Find three nouns which you can use with these adjectives. Some nouns combine with two or more adjectives.
Example:
1) hot tea, coffee, water

Перевод задания:

Посмотрите тексты о Масленице (стр. 33) и Блинном Дне (стр. 42). Выпишите прилагательные, которые используются для описания блинов. Найдите три существительных, которые можно использовать с этими прилагательными. Некоторые существительные сочетаются с двумя или более прилагательными.
Пример:
1) горячий чай, кофе, вода

Ответ:

1) hot tea, coffee, water
2) warm weather, tea, clothes
3) golden ring, age, hands
4) beautiful girl, dress, city
5) easy exam, competition, language

Перевод ответа:

1) горячий чай, кофе, вода
2) теплая погода, чай, одежда
3) золотое кольцо, возраст, руки
4) красивая девушка, платье, город
5) легкий экзамен, соревнование, язык

34. Find Passive Voice forms in the text “Pancake Day” and explain their use. Then rewrite these sentences using the Active Voice.
Example:
1. Pancake Day is celebrated in many countries. − People celebrate Pancake Day in many countries.

2. In England pancake races are held all over the country.
3. Blini are eaten with jam or butter.
4. The biggest pancake was cooked in England.

Перевод задания:

Найдите в тексте «Масленица» формы Passive Voice (Пассивный залог) и объясните их использование. Затем перепишите эти предложения, используя Активный залог.
Пример:
1. Масленица отмечается во многих странах. – Люди отмечают Масленицу во многих странах.

2. В Англии блинчики проходят по всей стране.
3. Блины едят с джемом или маслом.
4. Самый большой блин приготовили в Англии.

Ответ:

2. In England people hold pancake races all over the country.
3. People eat blini with jam or butter.
4. People cooked the biggest pancake in England.

Перевод ответа:

2. В Англии по всей стране устраивают блинные гонки.
3. Люди едят блины с джемом или маслом.
4. Люди приготовили самый большой блин в Англии.