SECTION 2. They Are Trying to Protect Our Planet

19. Listen to the interview broadcast by a local radio studio and say why Andrew Gramm decided to become an ecologist.

Послушайте интервью местной радиостудии и расскажите, почему Эндрю Грэмм решил стать экологом.

Аудио к заданию:

− And now at last I can introduce Andrew Gramm to you who has just joined us in our studio. Good morning, Andrew!
− Morning! Sorry for my being late − traffic jams. I just got stuck in the centre.
− Ah, it's a nice start for a day for a person who is going to talk about nature and the environment, isn't it?
− Oh, yes, it sounds a bit ironic.
− Getting stuck in a traffic jam means you came to us by car, doesn't it?
− Yes, I'm using the car today.
− Oh, it's not in line with the main motto of ecologists, is it? You always say that there are too many cars on streets. They pollute the environment. Air pollution is one of the main problems in big cities, isn't it?
− Yes, that's right.
− And you? I mean, ecologists always say that people should give up their personal cars and use public transport, don't you?
− Yes, and I fully support the idea that we should use public transport whenever it's possible. Cars produce a great amount of gases harmful to people, animals and even plants. I live in a suburbs and usually get to the city by train. But today I had a kind of an accident actually.
− Oh, I'm sorry to hear that. What happened, Andrew?
− Nothing serious, I just twisted my ankle when I was walking my dog. He's a 1 year−old labrador and enjoys running and fetching balls. I stumblled when I was throwing the ball for him. So, it hurts to walk. And the way from my house to the station is pretty long. I decided to go by car as a sort of exception certainly.
− And how is your ankle now? Does it hurt?
− A bit. But the way from my house to the railway station is pretty long and I don't think I would be able to do it on foot.
− Sure.
− If I hadn't had that little accident, I would have taken the train.
− Certainly. And let's get down to business − to the topic of today's programme.
− Right.
− We're going to talk about what people − not only ecologists − could do to protect the environment from pollution. It's an old problem actually. I remember when I was a child my mum wrote articles on this problem for several journals. She worked mainly for wildlife journals.
− Amazing be in a profession since your childhood. I on the contrary started getting interested in ecology only a few years ago.
− Did you?
− Yes, I used to work in the tourist business and due to my former job I can see how much harm we have done to the planet and how much harm we will do if we do not change our ways.
− I've just got a message from one of our listeners. He asks what an ecologist actually does, what's his job. I believe we should clear up this point before we go further.
− Yes, certainly. An ecologist is a person who ...

− И теперь, наконец, я могу представить вам Эндрю Грэмма, который только что присоединился к нам в нашей студии. Доброе утро, Эндрю!
− Доброе! Извините за опоздание − пробки. Я просто застрял в центре.
− Ах, это хорошее начало дня для человека, который собирается говорить о природе и окружающей среде, не так ли?
− О да, это звучит немного иронично.
− Попасть в пробку − значит, вы приехали к нам на машине?
− Да, я сегодня польщуюсь машиной.
− Ах, это не соответствует главному девизу экологов, не так ли? Вы всегда говорите, что на улицах слишком много машин. Они загрязняют окружающую среду. Загрязнение воздуха − одна из главных проблем больших городов, не так ли?
− Да это правильно.
− А вы? Я имею в виду, экологи всегда говорят, что люди должны отказаться от личных автомобилей и пользоваться общественным транспортом, не так ли?
− Да, и я полностью поддерживаю идею о том, что мы должны пользоваться общественным транспортом, когда это возможно. Автомобили выделяют большое количество газа, вредного для людей, животных и даже растений. Я живу в пригороде и обычно добираюсь до города на поезде. Но сегодня я попал в аварию.
− Ой, мне жаль это слышать. Что случилось, Эндрю?
− Ничего страшного, я просто подвернул лодыжку, когда гулял с собакой. Он годовалый лабрадор, любит бегать и приносить мячи. Я споткнулся, когда бросал мяч для него. Поэтому больно при ходьбе. А путь от дома до вокзала довольно долгий. Я, конечно, решил поехать на машине как исключение.
− А как сейчас ваша лодыжка? Больно?
− Немного. Но путь от дома до вокзала довольно длинный, и я не думаю, что смогу пройти его пешком.
− Конечно.
− Если бы я не попал в эту маленькую аварию, я бы сел на поезд.
− Безусловно. И приступим к делу − к теме сегодняшней передачи.
− Хорошо.
− Мы собираемся поговорить о том, что люди − не только экологи − могут сделать, чтобы защитить окружающую среду от загрязнения. На самом деле это старая проблема. Помню, когда я был ребенком, моя мама писала статьи по этой проблеме для нескольких журналов. В основном она работала в журналах по дикой природе.
− Прекрасно заниматься профессией с детства. Я, напротив, начал интересоваться экологией всего несколько лет назад.
− Правда?
− Да, раньше я работал в туристическом бизнесе, и благодаря моей прежней работе я вижу, сколько вреда мы причинили планете и сколько вреда мы нанесем, если не изменим свои привычки.
− Мне только что пришло сообщение от одного из наших слушателей. Он спрашивает, чем на самом деле занимается эколог, в чем его работа. Я считаю, что нам следует прояснить этот момент, прежде чем мы пойдем дальше.
− Да, конечно. Эколог − это человек, который ...

Ответ:

Andrew used to work in the tourist business and due to his former job he can see how much harm we have done to the planet and how much harm we will do if we do not change our ways.

Перевод:

Эндрю работал в туристическом бизнесе, и благодаря своей прежней работе он может видеть, сколько вреда мы причинили планете и сколько вреда мы нанесем, если не изменим свой образ жизни.

20. a) Listen to the interview once more. Mark the statements as T (true) or F (false). Correct the false statements.
1. Andrew Gramm has come to the radio studio by train.
2. Andrew Gramm was bitten by a dog that morning.
3. Andrew Gramm supports the idea that people should use private cars as little as possible.
4. Andrew Gramm got interested in ecology in the childhood.
5. Andrew Gramm changed his profession a few years ago.
6. The topic of the interview with Andrew Gramm is sea pollution.
7. Andrew Gramm refused to answer the first question.
b) Say whether you support Andrew’s views of public transport and private cars. Explain your position.

а) Послушайте интервью еще раз. Отметьте утверждения как T (истина) или F (ложь). Исправьте ложные заявления.
1. Эндрю Грэмм приехал на радиостудию поездом.
2. В то утро Эндрю Грэмма укусила собака.
3. Эндрю Грэмм поддерживает идею о том, что люди должны как можно реже пользоваться личными автомобилями.
4. Эндрю Грамм с детства интересовался экологией.
5. Эндрю Грамм сменил профессию несколько лет назад.
6. Тема интервью с Эндрю Граммом − загрязнение моря.
7. Эндрю Грамм отказался отвечать на первый вопрос.
b) Скажите, согласны ли вы с мнением Эндрю об общественном транспорте и частных автомобилях. Объясните свою позицию.

Ответ:

a)
1. F − False. Andrew Gramm has come to the radio studio by car.
2. F − False. Andrew Gramm twisted his ankle when he was walking his dog.
3. T − True.
4. F − False. Andrew Gramm got interested in ecology a few years ago.
5. T − True
6. F − False. The topic of the interview with Andrew Gramm is what people − not only ecologists − could do to protect the environment from pollution.
7. F − False. Andrew Gramm didn't refuse to answer the first question.
b)
I agree with the idea that there are too many cars on streets. They pollute the environment. Air pollution is one of the main problems in big cities. We should use public transport whenever it's possible. Cars produce a great amount of gasis harmful to people, animals and even plants.

Перевод:

а)
1. F − Неверно. Эндрю Грэмм приехал в радиостудию на машине.
2. F − Неверно. Эндрю Грэмм подвернул лодыжку, когда выгуливал собаку.
3. Т − Верно.
4. F − Неверно. Эндрю Грэмм заинтересовался экологией несколько лет назад.
5. T − Верно
6. F − Неверно. Тема интервью с Эндрю Граммом − то, что люди − не только экологи − могут сделать, чтобы защитить окружающую среду от загрязнения.
7. F − Неверно. Эндрю Грэмм не отказался ответить на первый вопрос.
b)
Я согласен с тем, что на улицах слишком много машин. Они загрязняют окружающую среду. Загрязнение воздуха − одна из основных проблем больших городов. По возможности следует пользоваться общественным транспортом. Автомобили выделяют большое количество газа, вредного для людей, животных и даже растений.

21. Explain what, in your opinion, ecologists do. Would you like to become an ecologist? Why? / Why not? Use the following phrases if necessary.
• study how people’s activity can change the environment
• try to find ways to protect our planet
• measure the level of pollution in the area
• research wildlife
• study how different species of animals react to environmental changes
• spend most of their time doing research, analyzing data and preparing reports
• make recommendations for environmental protection
• arrange events to bring attention to ecological problems

Объясните, чем, по вашему мнению, занимаются экологи. Вы хотели бы стать экологом? Почему? / Почему нет? При необходимости используйте следующие фразы.
• изучать, как деятельность людей может изменить окружающую среду
• попытаться найти способы защитить нашу планету
• измерить уровень загрязнения в районе
• исследовать дикую природу
• изучать, как разные виды животных реагируют на изменения окружающей среды
• проводить большую часть своего времени в исследованиях, анализе данных и подготовке отчетов
• давать рекомендации по охране окружающей среды
• устраивать мероприятия для привлечения внимания к экологическим проблемам

Ответ:

In my opinion ecologists study how people’s activity can change the environment and try to find ways to protect our planet. These scientists measure the level of pollution in the area and research wildlife.
Being an ecologist is quite interesting. I would like to study how different species of animals react to environmental changes and arrange events to bring attention to ecological problems.

Перевод:

На мой взгляд, экологи изучают, как деятельность людей может изменить окружающую среду, и пытаются найти способы защитить нашу планету. Эти ученые измеряют уровень загрязнения на какой−то территории и исследуют дикую природу.
Быть экологом довольно интересно. Я хотел бы изучать, как разные виды животных реагируют на изменения окружающей среды, и устраивать мероприятия, чтобы привлечь внимание к экологическим проблемам.

22. Read and remember.
Sometimes we talk about things which are unlikely or impossible:
If we created more national parks in the country, we would save most endangered animals. − Если бы мы (сейчас / в ближайшем будущем) создали больше национальных парков в стране, мы могли бы спасти большинство исчезающих видов животных.
(Действия и условия совершения действия маловероятны. Условие и действие относится к настоящему или будущему времени.)
If we had created more national parks in the country, we would have saved most endangered animals. − Если бы мы (в прошлом) создали больше национальных парков в стране, мы спасли бы большинство исчезающих видов животных.
(Действия и условия совершения действия абсолютно нереальны (мы не сделали это в прошлом). Условие и действие относится к прошлому.)
Remember:
In Conditional II the verb to be has the form were in the if−clause: If I were you (на вашем бы месте), I would visit Ms Green. If I were the prime minister, I would launch an eco−friendly project. If Alex were here, he would try it.

Прочтите и запомните.
Иногда мы говорим о вещах, которые маловероятны или невозможны:
If we created more national parks in the country, we would save most endangered animals. − Если бы мы (сейчас / в ближайшем будущем) создали больше национальных парков в стране, мы могли бы спасти большинство исчезающих видов животных.
(Действия и условия совершения действия маловероятны. Условие и действие относится к настоящему или будущему времени.)
If we had created more national parks in the country, we would have saved most endangered animals. − Если бы мы (в прошлом) создали больше национальных парков в стране, мы спасли бы большинство исчезающих видов животных.
(Действия и условия совершения действия абсолютно нереальны (мы не сделали это в прошлом). Условие и действие относится к прошлому.)

Запомни:
В Условном II глагол to be имеет форму were в предложении if: Если бы я был на вашем месте, я бы посетил мисс Грин. Если бы я был премьер−министром, я бы запустил экологичный проект. Если бы здесь был Алекс, он бы попробовал.

23. Read the sentences. Translate them into Russian.
1. If people protected our rivers and lakes from the pollution, they would be full of fish.
2. If we planted more trees and plants, the air would be cleaner.
3. If people were responsible and careful, they wouldn’t drop litter in the streets and parks.
4. If we looked after the Earth, we would have fewer environmental problems.
5. If people had painted the houses in different colours, the town would have been nice and colourful.
6. If they had laid out a park in the centre of the town, the children would have had a place to walk and play.
7. If we hadn’t polluted our planet, many species of animals and plants would have been saved.
8. If countries had spent more money on research, scientists would have discovered solutions to some environmental problems.

Прочтите предложения. Переведите их на русский язык.
1. If people protected our rivers and lakes from the pollution, they would be full of fish.
2. If we planted more trees and plants, the air would be cleaner.
3. If people were responsible and careful, they wouldn’t drop litter in the streets and parks.
4. If we looked after the Earth, we would have fewer environmental problems.
5. If people had painted the houses in different colours, the town would have been nice and colourful.
6. If they had laid out a park in the centre of the town, the children would have had a place to walk and play.
7. If we hadn’t polluted our planet, many species of animals and plants would have been saved.
8. If countries had spent more money on research, scientists would have discovered solutions to some environmental problems.

Ответ:

1. Если бы люди защищали наши реки и озера от загрязнения, они были бы полны рыбы.
2. Если бы мы посадили больше деревьев и растений, воздух стал бы чище.
3. Если бы люди были ответственными и осторожными, они бы не бросали мусор на улицах и в парках.
4. Если бы мы заботились о Земле, у нас было бы меньше экологических проблем.
5. Если бы люди раскрасили дома в разные цвета, город был бы красивым и красочным.
6. Если бы в центре города разбили парк, детям было бы где гулять и играть.
7. Если бы мы не загрязняли нашу планету, многие виды животных и растений были бы спасены.
8. Если бы страны тратили больше денег на исследования, ученые нашли бы решения некоторых экологических проблем.

24. Complete the second conditional sentences. Use the verbs in brackets.
Example: If he … live anywhere in the world, he … in Australia. (can; live) − If he could live anywhere in the world, he would live in Australia.
1. If Alice … German, she … part in the research. (speak; take)
2. If I … you, I … her as soon as possible. (be; phone)
3. If he … more free time, he … a book about his amazing trip. (have; write)
4. What … you … if you … the prize? (do; win)
5. If they … five pets, they … more. (not have; travel)
6. I … his advice, if I … you. (not follow; be)

Завершите вторые условные предложения. Используйте глаголы в скобках.
Пример: Если он… живет где−нибудь в мире, он… в Австралии. (может; жить) − Если бы он мог жить где−нибудь в мире, он бы жил в Австралии.
1. Если Алиса … немецкий, она … участие в исследовании. (говорить; брать)
2. Если я … ты, я … ей как можно скорее. (быть; звонить по телефону)
3. Если у него … больше свободного времени, он … книга о своем удивительном путешествии. (есть; написать)
4. Что … вы … если вы … приз? (сделать; выиграть)
5. Если они … пять домашних животных, они … больше. (не иметь; путешествовать)
6. Я … его совет, если я … ты. (не следовать; быть)

Ответ:

1. If Alice could speak German, she would take part in the research.
2. If I were you, I would phone her as soon as possible.
3. If he had more free time, he would write a book about his amazing trip.
4. What would you do if you won the prize?
5. If they didn't have five pets, they would travel more.
6. I wouldn't follow his advice, if I were you.

Перевод:

1 . Если бы Алиса могла говорить по−немецки, она приняла бы участие в исследовании.
2. Если бы я был тобой, я бы позвонил ей как можно скорее.
3. Если бы у него было больше свободного времени, он написал бы книгу о своем удивительном путешествии.
4. Что вы сделали бы, если бы выиграли приз?
5. Если бы у них не было пяти домашних животных, они путешествовали бы больше.
6. Я не последовал бы его совету, если я был бы тобой.

25. Listen to the poem and fill in the blanks. Read the poem out loud.
If all the seas … one sea,
What a great sea that would be!
If all the trees were one tree,
What a great tree that would …!
If all the axes were one axe,
What a great axe that … be!
If all the men … one man,
What a great man that … !
And if the great man … the great axe,
And … down the great tree,
And let it … into the great sea,
What a splish−splash that … .

Послушайте стихотворение и заполните пропуски. Прочтите стихотворение вслух.
Если все моря … одно море,
Какое это было бы прекрасное море!
Если бы все деревья были одним деревом,
Какое прекрасное дерево это … !
Если бы все топоры были одним топором,
Какой отличный топор это ... !
Если все мужчины ... один мужчина,
Какой великий человек это … !
И если великий человек ... великий топор,
И ... вниз по большому дереву,
И пусть ... в море великое,
Что за всплеск это … .

Ответ:

If all the seas were one sea,
What a great sea that would be!
If all the trees were one tree,
What a great tree that would be!
If all the axes were one axe,
What a great axe that would be!
If all the men were one man,
What a great man that would be!
And if the great man took the great axe,
And cut down the great tree,
And let it fall into the great sea,
What a splish−splash that would be.

Перевод:

Если бы все моря были одним морем,
Какое это было бы прекрасное море!
Если бы все деревья были одним деревом,
Какое это было бы отличное дерево!
Если бы все топоры были одним топором,
Какой это был бы отличный топор!
Если бы все мужчины были одним мужчиной,
Какой великий человек был бы!
И если великий человек взял бы великий топор,
И срубил бы большое дерево,
И дал бы ему упасть в море великое,
Что за всплеск это бы был.

26. Match the parts of the sentences. Translate them into Russian.
1.If you had told me the truth,
2.We’d have gone to the concert
3.We wouldn’t have got lost
4.If the weather had been warmer,
5.If I hadn’t missed the train,
6.If John had phoned me in the morning
↓↑
a) if you hadn’t confused the streets.
b) I’d have come in time.
c) I’d have written a letter of apology at once.
d) if we had bought tickets.
e) I’d have changed my plans.
f) we would have gone to the beach.

Сопоставьте части предложений. Переведите их на русский язык.
1.If you had told me the truth,
2.We’d have gone to the concert
3.We wouldn’t have got lost
4.If the weather had been warmer,
5.If I hadn’t missed the train,
6.If John had phoned me in the morning
↓↑
a) if you hadn’t confused the streets.
b) I’d have come in time.
c) I’d have written a letter of apology at once.
d) if we had bought tickets.
e) I’d have changed my plans.
f) we would have gone to the beach.

Ответ:

1 − c, 2 − d, 3 − a, 4 − f, 5 − b, 6 − e.
1.If you had told me the truth, I’d have written a letter of apology at once.
2.We’d have gone to the concert, if we had bought tickets.
3.We wouldn’t have got lost, if you hadn’t confused the streets.
4.If the weather had been warmer, we would have gone to the beach.
5.If I hadn’t missed the train, I’d have come in time.
6.If John had phoned me in the morning, I’d have changed my plans.

1. Если бы вы сказали мне правду, я бы сразу написал письмо с извинениями.
2. Мы бы пошли на концерт, если бы купили билеты.
3. Мы бы не заблудились, если бы вы не перепутали улицы.
4. Если бы погода была теплее, мы пошли бы на пляж.
5. Если бы я не опоздал на поезд, я бы пришел во время.
6. Если бы Джон позвонил мне утром, я бы изменил свои планы.

27. Work in pairs. Answer the questions. Put the verbs in brackets in the past simple.
1. What book would you write if you … (have) the chance?
2. What would you do if you … (be) invited to take part in space travel as a member of an international crew? What would you prefer to be responsible for?
3. What film would you make if you … (have) a chance?
4. What would you do if your friend … (give) you a snake or a crocodile as a birthday present?
5. What would you do for the environment if you … (be) the President of the country?

Работа в парах. Ответьте на вопросы. Поставьте глаголы в скобках в Простое прошедшее время.
1. Какую книгу вы бы написали, если бы вы … (иметь) возможность?
2. Что бы вы сделали, если бы вы … (быть) приглашенным принять участие в космическом путешествии в качестве члена международного экипажа? За что бы вы предпочли нести ответственность?
3. Какой фильм вы бы сняли, если бы вы… (иметь) шанс?
4. Что бы вы сделали, если бы ваш друг ... (подарить) вам змею или крокодила в подарок на день рождения?
5. Что бы вы сделали для окружающей среды, если бы … (быть) президентом страны?

Ответ:

1. What book would you write if you had the chance? − I would write an adventure book.
2. What would you do if you were invited to take part in space travel as a member of an international crew? What would you prefer to be responsible for? − I would prefer to do some biological reasearch. I would study about plant in space.
3. What film would you make if you had a chance? − I would make a romance film.
4. What would you do if your friend gave you a snake or a crocodile as a birthday present? − I would give it to the zoo.
5. What would you do for the environment if you were the President of the country? − I would prohibit using of cars in the centre of the city.

Перевод:

1. Какую книгу вы бы написали, если бы у вас была возможность? − Я бы написал приключенческую книгу.
2. Что бы вы сделали, если бы вас пригласили принять участие в космическом путешествии в составе международного экипажа? За что бы вы предпочли нести ответственность? − Я бы предпочел проводить биологическое исследование. Я бы изучал растения в космосе.
3. Какой фильм вы бы сняли, если бы у вас был шанс? − Я бы снял романтический фильм.
4. Что бы вы сделали, если бы ваш друг подарил вам змею или крокодила в подарок на день рождения? − Я бы отдал его в зоопарк.
5. Что бы вы сделали для окружающей среды, если бы были президентом страны? − Я бы запретил использование автомобилей в центре города.

28. Complete the sentences.
1. If I could choose an ideal job, I’d …
2. If I had more free time, I’d …
3. If I could choose any country to travel around, I’d …
4. If I won the lottery, I’d …
5. If I could drive a car, I’d …
6. If I were an ecologist, I’d …

Закончите предложения.
1. Если бы я мог выбрать идеальную работу, я бы…
2. Если бы у меня было больше свободного времени, я бы…
3. Если бы я мог выбрать любую страну для путешествия, я бы…
4. Если бы я выиграл в лотерею, я бы…
5. Если бы я мог водить машину, я бы…
6. Если бы я был экологом, я бы…

Ответ:

1. If I could choose an ideal job, I’d become a astronaut.
2. If I had more free time, I’d travel around the world.
3. If I could choose any country to travel around, I’d visit Brazil.
4. If I won the lottery, I’d buy Dodge Challenger.
5. If I could drive a car, I’d travel to St Petersburg.
6. If I were an ecologist, I’d make a research in Africa.

Перевод:

1 . Если бы я мог выбрать идеальную работу, я бы стал космонавтом.
2. Если бы у меня было больше свободного времени, я путешествовал бы по миру.
3. Если бы я мог выбрать любую страну для путешествия, я посетил бы Бразилию.
4. Если бы я выиграл в лотерею, я бы купил Dodge Challenger.
5. Если бы я умел водить машину, я бы поехал в Санкт−Петербург.
6. Если бы я был экологом, я бы провел исследование в Африке.

29. On the site of a radio station, Andrew Gramm, an ecologist, wrote 5 questions for his listeners. Answer the questions. Write your answers.
1. How do you get to school? − ...
2. What means of public transport do you have in the place where you live? − ...
3. Is bicycle a popular means of transport in the place where you live? Why? − ...
4. Do you know any environmental problems caused by cars? Name at least one. − ...
5. What could you do to reduce transport pollution in the place where you live? − ...

На сайте радиостанции эколог Эндрю Грэмм написал своим слушателям 5 вопросов. Ответьте на вопросы. Напишите свои ответы.
1. Как ты попадаешь в школу? − ...
2. Какие виды общественного транспорта у вас есть в том месте, где вы живете? − ...
3. Велосипед − популярное средство передвижения в том месте, где вы живете? Почему? − ...
4. Знаете ли вы, какие экологические проблемы вызывают автомобили? Назовите хотя бы одну. − ...
5. Что вы могли бы сделать, чтобы уменьшить загрязнение транспортными средствами в том месте, где вы живете? − ...

Ответ:

1. How do you get to school? − I get to school by metro.
2. What means of public transport do you have in the place where you live? − We have buses, metro, trams and trolleybuses.
3. Is bicycle a popular means of transport in the place where you live? Why? − Bycycle isn't that popular because you can't use it in winter or rainy weather.
4. Do you know any environmental problems caused by cars? Name at least one. − Of course, the main problem caused by cars is air pollution. Cars produce a great amount of gasis harmful to people, animals and even plants
5. What could you do to reduce transport pollution in the place where you live? − People should give up their personal cars and use public transport.

Перевод:

1. Как ты добираешься до школы? − Я добираюсь до школы на метро.
2. Какие виды общественного транспорта у вас есть в том месте, где вы живете? − У нас есть автобусы, метро, трамваи и троллейбусы.
3. Велосипед − популярное средство передвижения в том месте, где вы живете? Почему? − Велосипед не так популярен, потому что его нельзя использовать зимой или в дождливую погоду.
4. Знаете ли вы, какие экологические проблемы вызывают автомобили? Назовите хотя бы одну. − Конечно, основная проблема, которую вызывают автомобили, − это загрязнение воздуха. Автомобили выделяют большое количество газа, вредного для людей, животных и даже растений.
5. Что вы могли бы сделать, чтобы уменьшить загрязнение транспортными средствами в том месте, где вы живете? − Люди должны отказаться от личных автомобилей и пользоваться общественным транспортом.