SECTION 3. Getting Ready for a Journey into Space

47. Listen to the telephone conversation and complete the sentences.
1. The performance was unusual because ...
a) a real policeman took part in it.
b) the audience decided the end of the play.
c) it went on for two evenings.
2. Steve came to Rachel’s house yesterday to ...
a) invite Rachel to the theatre.
b) go to the fitness centre together.
c) take a book for his project.

Послушайте телефонный разговор и завершите предложения.
1. Спектакль был необычным, потому что ...
а) в нем участвовал настоящий полицейский.
b) зрители решили как закончится спектакль.
c) это продолжалось два вечера.
2. Вчера Стив приходил в дом Рэйчел, чтобы ...
а) пригласить Рэйчел в театр.
b) вместе сходить в фитнес−центр.
c) взять книгу для своего проекта.

Аудио к заданию:

− Hello!
− Hi, Rachel! It's me − Steve.
− Oh, hi, Steve!
− I came round yesterday, but your brother said you were out.
− Yes, I went to the theatre with my mum.
− Was it interesting? Was it a classical play or a comedy?
− You won't believe it but it was a detective story written by a contemporary American writer.
− A modern detective story on the stage? I can't imagine it.
− Yes, their performance really differs from the performances we are used to. The action takes place on board a spaceship which is travelling through the galaxy. The seven members of their space crew get together in the captain room. They were invited because somebody had changed the route of the spaceship. The captain who was policeman on the Earth wants to find out the truth. He listens to astronauts’' versions of this story and then starts to ask the audience in the theatre different questions like "What was Jane doing when Tim came in?", "Where was Tim standing when the mobile phone rang?", "Why was Jane crying when the man went out?" and a lot of other questions.
− He asked the audience, the people in theatre, didn't he? It was a smart decision by the producer to involve the audience. And did the people give any answers?
− Yes, the people answered enthusiastically. I was surprised to find out that they remembered the facts and small details.
− Did the captain find the criminal?
− No, it was not down that way. After the questions and answers it became clear that any of the astronauts could change the route of the ship. So, the captain asked the audience to vote. They had to applaud every astronaut on the stage. The loudest applause meant that astronaut had changed the route. Then, we had the astronaut’s story.
− Interesting! The audience solves the criminal case. I can't say that's fair.
− I agree with you. But it's just a performance. By the way every evening the audience chooses different astronauts.
− I think I should go and see this open ending performance myself.
− It's really worth seeing. What did you want yesterday? Why did you come?
− I need a book you promised to lend me. You said there's lots of information there which I could use for my project.
− Oh, yes, sorry, I forgot. In an hour I'm getting to the fitness centre. I can take the book with me and we can meet somewhere on the way there.
− Good idea! Let's meet in the fitness centre. I was planning to go to the swimming pool anyway. So, I'll combine business with pleasure.
− OK, see you in the fitness centre then. I'll bring you the book.
− Thanks, bye.
− Bye.

− Привет!
− Привет, Рэйчел! Это я − Стив.
− О, привет, Стив!
− Я заходил вчера, но твой брат сказал, что тебя нет дома.
− Да, я ходила в театр с мамой.
− Было интересно? Классическая пьеса или комедия?
− Ты не поверишь, но это был детектив, написанный современным американским писателем.
− Современный детектив на сцене? Я не могу себе этого представить.
− Да, их представление действительно отличается от того, к чему мы привыкли. Действие происходит на борту космического корабля, который путешествует по галактике. Семь членов их космического экипажа собираются в капитанской рубке. Их пригласили, потому что кто−то изменил маршрут космического корабля. Капитан, который был полицейским на Земле, хочет узнать правду. Он слушает версии этой истории от космонавтов, а затем начинает задавать аудитории в кинотеатре разные вопросы, например: "Что делала Джейн, когда вошел Тим?", "Где стоял Тим, когда зазвонил мобильный телефон?", "Почему Джейн плакала, когда мужчина ушел?" и много других вопросов.
− Он спрашивал публику, людей в театре, не так ли? Продюсер принял разумное решение привлечь публику. И народ давал какие−то ответы?
− Да, люди отвечали восторженно. Я была удивлена, узнав, что они запомнили факты и мелкие детали.
− Капитан нашел преступника?
− Нет, это было не так. После вопросов и ответов выяснилось, что любой из космонавтов может изменить маршрут корабля. Итак, капитан попросил зрителей проголосовать. Им приходилось аплодировать каждому космонавту на сцене. Самые громкие аплодисменты означали, что этот космонавт изменил маршрут. Затем у нас была история космонавта.
− Интересно! Зрители раскрывают уголовное дело. Не могу сказать, что это справедливо.
− Я согласна с тобой. Но это просто спектакль. Кстати, каждый вечер публика выбирает разных космонавтов.
− Думаю, мне стоит пойти и самому посмотреть этот открытый финал.
− Это действительно стоит посмотреть. Что ты вчера хотел? Почему ты приходил?
− Мне нужна книга, которую ты обещала мне одолжить. Ты сказала, что там много информации, которую я мог бы использовать для своего проекта.
− О да, извини, я забыла. Через час я иду в фитнес−центр. Я могу взять книгу с собой, и мы сможем встретиться где−нибудь по дороге.
− Отличная идея! Встретимся в фитнес−центре. Я все равно собирался пойти в бассейн. Так что совмещу приятное с полезным.
− Хорошо, тогда увидимся в фитнес−центре. Я принесу тебе книгу.
− Спасибо, пока.
− До свидания.

Ответ:

1 − b, 2 − c.
1. The performance was unusual because the audience decided the end of the play.
2. Steve came to Rachel’s house yesterday to take a book for his project.

Перевод:

1 − b, 2 − c.
1. Спектакль был необычным, потому что зрители решили окончание спектакля.
2. Вчера Стив пришел к Рэйчел, чтобы взять книгу для своего проекта.

48. Read, translate and remember.

We use the past continuous to say that someone was in the middle of doing something at a certain time:
Andrew and Mike were at home yesterday evening. − Эндрю и Майк были дома вчера вечером.
At 7 pm the friends were doing their project. − В 7 часов друзья работали над своим проектом.
(They started at 6 pm and finished at 8.30 pm. So, at 7 pm they were doing their project.)
We use the past simple and the past continuous to say that something happened in the middle of another event:
When his mother came into the room, Neil was writing an essay. − Когда мама вошла в комнату, Нил писал cочинение.
Sophie met Duncan while she was travelling in Italy. − Софи встретила Данкана, когда она путешествовала по Италии.
was / were + Ving (walking)

+ I was walking You were walking He / She / It was walking They were walking
− I was not walking / I wasn't walking You were not walking / You weren't walking He / She / It was not walking / He / She / It wasn't walking They were not walking / They weren't walking
? Was I walking? − Yes, I was. − No, I was not. / No, I wasn't. Were you walking? − Yes, we were. − No, we were not. / No, we weren't. Was he walking? − Yes, he was. − No, he was not. / No, he wasn't. Were they walking? − Yes, they were. − No, they were not. / No, they weren't.

Читай, переведи и запомни.
Мы используем Прошедшее непрерывное время, чтобы сказать, что кто−то что−то делал в определенное время:
Andrew and Mike were at home yesterday evening. − Эндрю и Майк были дома вчера вечером.
At 7 pm the friends were doing their project. − В 7 часов друзья работали над своим проектом.
(Они начали в 18:00 и закончили в 20:30. Итак, в 19:00 они делали свой проект.)
Мы используем Прошедшее простое время и Прошедшее непрерывное время, чтобы сказать, что что−то произошло в середине другого события:
When his mother came into the room, Neil was writing an essay. − Когда мама вошла в комнату, Нил писал cочинение.
Sophie met Duncan while she was travelling in Italy. − Софи встретила Данкана, когда она путешествовала по Италии.
was / were + Ving (walking)

+ Я гулял Ты гулял Он / Она / Оно гулял Они гуляли
− Я не гулял / Я не гулял Ты не гулял / Ты не гулял Он / Она / Оно не гулял / Он / Она / Оно не гулял Они не гуляли / Они не гуляли
? Я гулял? − Да. − Нет. / Нет. Вы гуляли? − Да. − Нет. / Нет. Он гулял? − Да. − Нет. / Нет. Они гуляли? − Да. − Нет. / Нет.

49. Make up sentences. Use the table in Ex.48.
I
Steven
Jane
We
The friends
The students

was
were

watching TV
playing tennis
watching the stars
making a pie
reading a magazine
shopping
browsing the Internet
roller−skating
having tea
writing an e−mail
driving
taking photos
travelling in France
talking about the weather

the whole evening.
at 10.30 am.
when he came in.
when the mobile rang.
when the police arrived.
when they met Alice.
when the little girl appeared.

Составьте предложения. Используйте таблицу в упр 48.
Я
Стивен
Джейн
Мы
Друзья
Студенты

was
were

смотрящий телевизор
играющий в теннис
наблюдающий за звездами
делающий пирог
читающий журнал
идущий по магазинам
сидящий в интернете
катающийся на роликах
пьющий чай
пишущий электронное письмо
ведущий машину
фотографирущий
путешествеющий во Францию
говорящий о погоде

весь вечер.
в 10.30 утра.
когда он вошел.
когда зазвонил мобильный.
когда приехала полиция.
когда они встретили Алису.
когда появилась маленькая девочка.

Ответ:

I was watching TV the whole evening.
Steven was reading a magazine when the mobile rang.
Jane was making a pie when he came in.
We were playing tennis at 10.30 am.
The friends were roller−skating when they met Alice.
The students were watching the stars when he came in.
I was writing an e−mail when the little girl appeared.
Steven was browsing the Internet when the police arrived.
Jane was shopping the whole evening.
We were travelling in France when we met Alice.
The friends were having tea when the police arrived.
The students were talking about the weather when the little girl appeared.
Steven was driving at 10.30 am.
Jane was taking photos when the mobile rang.

Перевод:

Я весь вечер смотрел телевизор.
Стивен читал журнал, когда зазвонил мобильный.
Когда он вошел, Джейн делала пирог.
В 10.30 мы играли в теннис.
Друзья катались на роликах, когда они встретили Алису.
Когда он вошел, студенты смотрели на звезды.
Я писала электронное письмо, когда появилась маленькая девочка.
Когда приехала полиция, Стивен просматривал Интернет.
Джейн весь вечер ходила по магазинам.
Мы путешествовали по Франции, когда встретили Алису.
Друзья пили чай, когда приехала полиция.
Когда появилась девочка, студенты говорили о погоде.
Стивен вел машину в 10.30.
Джейн фотографировала, когда зазвонил мобильный.

50. Complete the sentences. Put the verbs in brackets in the correct tense (the past simple or the past continuous).
Example: Mrs Smith … TV when her son Jim … to visit her. (watch; come) — Mrs Smith was watching TV when her son Jim came to visit her.
1. Alex … his new bike when he … a strange old man crossing the street. (ride; see)
2. When Ann … Mike the SMS, he … home. (send; drive)
3. The family … dinner when John … . (have; arrive)
4. While I … a newspaper, the light … out. (read; go)
5. My mother … Christmas dinner when someone … on the door. (cook; knock)
6. While he … to his friend’s presentation about the solar system, an unusual idea … his mind. (listen; cross)

Закончите предложения. Поместите глаголы в скобках в правильное время (Прошедшее простое или Прошедшее непрерывное).
Пример: Миссис Смит ... телевизор, когда ее сын Джим ... навестить ее. (смотреть; приехать) − Миссис Смит смотрела телевизор, когда ее сын Джим пришел к ней в гости.
1. Алекс … его новый велосипед, когда он … странный старик переходящий улицу. (ехать; видеть)
2. Когда Энн … Майк SMS, он … домой. (отправить; ехать)
3. Семья … ужин, когда Джон … . (есть; прибыть)
4. Пока я … газета, свет … out. (читать; идти)
5. Моя мама … Рождественский ужин, когда кто−то … в дверь. (готовить; стучать)
6. Пока он ... на презентацию своего друга о солнечной системе, необычная идея ... его разум. (слушать; пересечь)

Ответ:

1. Alex was riding his new bike when he saw a strange old man crossing the street.
2. When Ann sent Mike the SMS, he was driving home.
3. The family was having dinner when John arrived.
4. While I was reading a newspaper, the light went out.
5. My mother was cooking Christmas dinner when someone knocked on the door.
6. While he was listening to his friend’s presentation about the solar system, an unusual idea crossed his mind.

Перевод:

1 . Алекс ехал на своем новом велосипеде, когда увидел странного старика, переходящего улицу.
2. Когда Энн отправила Майку SMS, он ехал домой.
3. Семья ужинала, когда прибыл Джон.
4. В то время, когда я читал газету, погас свет.
5. Моя мама готовила рождественский ужин, когда кто−то постучал в дверь.
6. Пока он слушал презентацию своего друга о Солнечной системе, ему в голову пришла необычная идея.

51. Listen to the telephone conversation between Rachel and Steve once more. Complete the three questions the captain asked the astronauts in the performance.
1. What ... Jane ... when Tim came in?
2. Where ... Tim ... when the mobile phone rang?
3. Why ... Jane ... when the men went out?

Послушайте еще раз телефонный разговор между Рэйчел и Стивом. Ответьте на три вопроса, которые капитан задал космонавтам во время выступления.
1. Что ... Джейн ... когда вошел Тим?
2. Где ... Тим ... когда зазвонил мобильный телефон?
3. Почему ... Джейн ... когда мужчины вышли?

Ответ:

1. What was Jane doing when Tim came in?
2. Where was Tim standing when the mobile phone rang?
3. Why was Jane crying when the man went out?

Перевод:

1. Что делала Джейн, когда вошел Тим?
2. Где стоял Тим, когда зазвонил мобильный телефон?
3. Почему Джейн плакала, когда мужчина ушел?

52. Work in pairs. Find out what your partner was doing. Use the past continuous.
Example: at 2 pm yesterday
Student 1: What were you doing at 2 pm yesterday?
Student 2: At 2 pm I was having my lunch.
1. at 11 am yesterday
2. at 5 pm the day before yesterday
3. at 7 pm last Sunday
4. when your mum came home from work
5. at 9 o’clock last night

Работать в парах. Узнайте, чем занимался ваш партнер. Используйте Прошедшее непрерывное время.
Пример: вчера в 14:00
Студент 1: Что вы делали вчера в 14:00?
Студент 2: В 14:00 я обедал.
1. вчера в 11:00
2. позавчера в 17:00
3. в 19:00 в прошлое воскресенье
4. когда мама пришла с работы
5. вчера вечером в 9 часов.

Ответ:

1. Student 1: What were you doing at 11 am yesterday?
Student 2: At 11 am yesterday I was playing tennis.
2. Student 1: What were you doing at 5 pm the day before yesterday?
Student 2: At 5 pm the day before yesterday I was speaking to my teacher.
3. Student 1: What were you doing at 7 pm last Sunday?
Student 2: At 7 pm last Sunday I was watching the stars.
4. Student 1: What were you doing when your mum came home from work?
Student 2: When my mum came home from work I was browsing the Internet.
5. Student 1: What were you doing at 9 o’clock last night?
Student 2: At 9 o’clock last night I was playing chess with my grandfather.

Перевод:

1. Студент 1: Что вы делали вчера в 11 утра?
Студент 2: Вчера в 11 часов я играл в теннис.
2. Студент 1: Чем вы занимались позавчера в 17:00?
Студент 2: Позавчера в 17:00 я разговаривал со своим учителем.
3. Студент 1: Что вы делали в 19:00 в прошлое воскресенье?
Студент 2: В 19:00 в прошлое воскресенье я смотрел на звезды.
4. Студент 1: Чем вы занимались, когда мама пришла домой с работы?
Студент 2: Когда моя мама пришла с работы, я просматривал Интернет.
5. Студент 1: Что вы делали вчера в 9 часов вечера?
Студент 2: Вчера в 9 часов вечера я играл в шахматы с дедушкой.

53. Listen to the radio programme about the role of animals in space research. As you listen to the programme, complete the following sentences with one word in the spaces provided.
1. Felicette, an ordinary French cat, was launched into ... in 1963.
2. Her ... lasted only 15 minutes but she flew almost 160 km.
3. Felicette came back to the ... alive.
4. After the successful trip, the cat got another ... − Astrocat.

Послушайте радиопрограмму о роли животных в космических исследованиях. Слушая программу, завершите следующие предложения одним словом в отведенных местах.
1. Фелисетт, обыкновенная французская кошка, была выведена в ... в 1963 году.
2. Ее ... длилось всего 15 минут, но она пролетела почти 160 км.
3. Фелисетт вернулась в ... живой.
4. После удачного путешествия кошка получила еще один ... − Astrocat.

Аудио к заданию:

− Hello, and welcome to this week's addition of interesting historical facts. Today's programme's about animals that travelled into space. As usual we present historical fact and then discuss it with the specialist. Today with us is the famous scientist Doctor Catherine Block. Good afternoon, Dr Block.
− Good afternoon!
− OK, here is the first fact. The first cat in space was a French cat named Felicette. In 1963 France launched the cat into outer space. It was a nice black and white female just a street cat. She was launched in a special capsule on top of French rocket. She didn't go into orbit but during her 15−minite flight flew 160 km in space. Then the capsule separated from the rocket and came down by parachute. Electrodes implanted in the cat's brain were sending signals back to Earth. Felicette survived the journey. Later the British press called her the Astrocat. This was the story and now let's ask our guest a few questions about the cat's flight.

− Здравствуйте, и добро пожаловать в еженедельное дополнение интересных исторических фактов. Сегодняшняя программа о животных, которые отправились в космос. Как обычно, мы представляем исторический факт, а затем обсуждаем его со специалистом. Сегодня с нами известный ученый доктор Кэтрин Блок. Добрый день, доктор Блок.
− Добрый день!
− Хорошо, вот первый факт. Первой кошкой в космосе была французская кошка по имени Фелисетт. В 1963 году Франция запустила кошку в космос. Это была милая черно−белая кошка, просто уличная кошка. Она была запущена в специальной капсуле на вершине французской ракеты. На орбиту она не выходила, но за 15 минут полета пролетела в космосе 160 км. Затем капсула отделилась от ракеты и спустилась на парашюте. Электроды, имплантированные в мозг кошки, отправляли сигналы обратно на Землю. Фелисетт пережила путешествие. Позже британская пресса назвала ее Astrocat. Это была история, а теперь давайте зададим нашему гостю несколько вопросов о полете кошки.

Ответ:

1. Felicette, an ordinary French cat, was launched into space in 1963.
2. Her flight lasted only 15 minutes but she flew almost 160 km.
3. Felicette came back to the Earth alive.
4. After the successful trip, the cat got another name − Astrocat.

Перевод:

1. Фелисетт, обыкновенная французская кошка, была выведена в космос в 1963 году.
2. Ее полет длился всего 15 минут, но она пролетела почти 160 км.
3. Фелисетт вернулась на Землю живой.
4. После удачного путешествия кошка получила еще одно имя − Astrocat.

54. Complete the story with a − e. Read the text aloud.
The Russian dogs Belka (Squirrel) and Strelka (Arrow) were the first animals in orbit who (1) ... .
Before the flight the dogs had special training. On 19th August 1960, Belka and Strelka spent (2) ... . During the flight they were accompanied by forty−two mice, two rats, a grey rabbit, flies and some plants. The flight was dangerous because the scientists did not really know what (3) ... . During the flight the dogs were obedient and calm though they sometimes barked loudly. While the animals were travelling round the Earth, scientists (4) ... . Belka and Strelka were flying in space more than one day. On their return, the dogs became (5) ... .
a) did several scientific experiments
b) international celebrities
c) would happen to a living creature in the orbit
d) were able to safely return to the Earth
e) a whole day aboard Sputnik

Завершите рассказ буквами a − e. Прочтите текст вслух.
Русские собаки Белка и Стрелка были первыми животными на орбите, которые (1) ... .
Перед полетом собаки прошли специальную подготовку. 19 августа 1960 года Белка и Стрелка провели (2) ... . Во время полета их сопровождали сорок две мыши, две крысы, серый кролик, мухи и несколько растений. Полет был опасным, потому что ученые толком не знали, что (3) ... . Во время полета собаки были послушными и спокойными, хотя иногда и громко лаяли. Пока животные путешествовали вокруг Земли, ученые (4) ... . Белка и Стрелка летали в космосе не один день. По возвращении собаки стали (5) ... .
а) провел несколько научных экспериментов
b) мировые знаменитости
c) случится с живым существом на орбите
d) смогли благополучно вернуться на Землю
e) целый день на спутнике

Ответ:

1 − d, 2 − e, 3 − c, 4 − a, 5 − b.
The Russian dogs Belka (Squirrel) and Strelka (Arrow) were the first animals in orbit who were able to safely return to the Earth.
Before the flight the dogs had special training. On 19th August 1960, Belka and Strelka spent a whole day aboard Sputnik. During the flight they were accompanied by forty−two mice, two rats, a grey rabbit, flies and some plants. The flight was dangerous because the scientists did not really know what would happen to a living creature in the orbit. During the flight the dogs were obedient and calm though they sometimes barked loudly. While the animals were travelling round the Earth, scientists did several scientific experiments. Belka and Strelka were flying in space more than one day. On their return, the dogs became international celebrities.

Перевод:

Русские собаки Белка и Стрелка были первыми животными на орбите, которые смогли благополучно вернуться на Землю.
Перед полетом собаки прошли специальную подготовку. 19 августа 1960 года Белка и Стрелка провели целый день на спутнике. Во время полета их сопровождали сорок две мыши, две крысы, серый кролик, мухи и несколько растений. Полет был опасным, потому что ученые толком не знали, что случится с живым существом на орбите. Во время полета собаки были послушными и спокойными, хотя иногда и громко лаяли. Пока животные путешествовали вокруг Земли, ученые провели несколько научных экспериментов. Белка и Стрелка летали в космосе не один день. По возвращении собаки стали мировыми знаменитости.

55. Listen, repeat and read.
[æ]
planet
galaxy
travel
satellite
spaceman
astronaut
[aɪ]
like
inside
sky
design
flight
eye
[eɪ]
spaceship
spacesuit
way
station
radio
naked

Послушайте, повторите и прочитайте.
[æ]
планета
галактика
путешествовать
спутник
космонавт
космонавт
[аɪ]
нравиться
внутри
небо
дизайн, проектировать
полет
глаз
[eɪ]
космический корабль
скафандр
способ, путь
станция
радио
голый

56. Look at the yesterday’s timetable in the Young Astronauts’ Camp. Say what the young astronauts were doing at
• 6 am
• 1.15 am
• 5.30 pm
• 7.05 am
• 1.35 pm
• 7.25 pm
• 8.20 am
• 3.10 pm
• 9.20 am
Example: The young astronauts were still sleeping at 6 am.

What to do Time Where
Get up 6.30
Train on equipment similar to what real astronauts train on 6.30−7.15 Gym
Enjoy your breakfast 8.00−8.30 Camp canteen
Listen to presentations about the past, present and future of space exploration 9.00−10.00 Hall 1
Take part in one of the ‘out−of−this world’ projects. Carry out scientific tests similar to real research tests astronauts do in orbit 10.15−12.00 Halls 2, 3, 4
Enjoy real space food for lunch 1.00−2.00 Camp canteen
Work on rocket design 2.15−3.30 Hall 1
Climb a wall to test your strength and physical endurance 4.00−5.00 Sports ground
Discuss food and water processing in spaceships 5.20−6.20 Hall 1
Attend a party for young astronauts 6.30−8.15 Assembly Hall
Enjoy watching a film about space travel to Mars 8.30−10.00 Cinema
Go to bed and sleep tight! 10.30

Взгляните на вчерашнее расписание в Лагере юных космонавтов. Скажите, чем занимались молодые астронавты в
• 6 утра
• 1.15 утра
• 17:30
• 7.05 утра
• 13 ч. 15 м.
• 7. 25 утра
• 8.20
• 15.10
• 9.20
Пример: Юные космонавты еще спали в 6 утра.

Дела Время Где
Вставать 6.30
Тренироваться на оборудовании, аналогичном тому, на котором тренируются настоящие космонавты 6.30−7.15 Тренажерный зал
Наслаждаться завтраком 8.00−8.30 Столовая лагеря
Слушать презентации о прошлом, настоящем и будущем освоения космоса 9.00−10.00 Зал 1
Принять участие в одном из «инопланетных» проектов. Провести научные испытания, аналогичные реальным испытаниям, которые космонавты проводят на орбите 10.15−12.00 Залы 2, 3, 4
Наслаждаться настоящей космической едой на обед 1.00−2.00 Столовая лагеря
Работать над проектом ракеты 2.15–3.30 Зал 1
Взобраться на стену, чтобы проверить свою силу и физическую выносливость 4.00−5.00 Спортивная площадка
Обсуждать обработки пищевых продуктов и воды на космических кораблях 5.20−6.20 Зал 1
Посетить праздник юных космонавтов 6.30−8.15 Актовый зал
Наслаждаться просмотром фильма о космическом путешествии на Марс 8.30−10.00 Кино
Лечь в кровать и крепко спать! 10.30

ОТВЕТ
• The young astronauts were still sleeping at 6 am.
• The young astronauts were sleeping at 1.15 am.
• The young astronauts were discussing food and water processing in spaceships in Hall 1 at 5.30 pm.
• The young astronauts were training on equipment similar to what real astronauts train on in the gym at 7.05 am.
• The young astronauts were enjoying real space food for lunch in the camp canteen at 1.35 pm.
• The young astronauts were attending a party for young astronauts in the assembly hall at 7.25 pm.
• The young astronauts were enjoying their breakfast in the camp canteen at 8.20 am.
• The young astronauts were workin on rocket design in Hall 1 at 3.10 pm.
• The young astronauts were listening to presentations about the past, present and future of space exploration in Hall 1 at 9.20 am.

Перевод:

• В 6 утра юные космонавты еще спали.
• Юные космонавты спали в 1.15 утра.
• Юные космонавты обсуждали обработку продуктов питания и воды на космических кораблях в зале № 1 в 17.30.
• Юные космонавты тренировались на оборудовании, аналогичном тому, на котором тренируются настоящие космонавты, в спортзале в 7.05 утра.
• Юные космонавты ели настоящую космическую еду на обед в столовой лагеря в 13.15.
• Юные космонавты побывали на празднике юных космонавтов в актовом зале в 19.25.
• Юные космонавты завтракали в столовой лагеря в 8.20.
• В 15.10 в зале № 1 юные космонавты работали над проектом ракеты.
• Юные космонавты слушали презентации о прошлом, настоящем и будущем освоения космоса в зале № 1 в 9.20.

57. Would you like to spend a week in the Young Astronauts’ Camp? Say what activities you would like to take part in. Complete the form using Ex. 56.
SUMMER CAMP FOR YOUNG ASTRONAUTS
Name: _
Surname: _
Age: _
Country of residence: _
Languages I speak: _
I’d like to _ in the camp.

Хотите провести неделю в лагере юных космонавтов? Скажите, в каких мероприятиях вы хотели бы принять участие. Заполните форму, используя Упражнение 56.
ЛЕТНИЙ ЛАГЕРЬ ДЛЯ ЮНЫХ АСТРОНАВТОВ
Имя: _
Фамилия: _
Возраст: _
Страна проживания: _
Я говорю на языках: _
Я хочу _ в лагере.

Ответ:

SUMMER CAMP FOR YOUNG ASTRONAUTS
Name: Kirill
Surname: Ivanov
Age: 13
Country of residence: Russia
Languages I speak: Russian, English
I’d like to train on equipment similar to what real astronauts train on and listen to presentations about the past, present and future of space exploration in the camp.

Перевод:

ЛЕТНИЙ ЛАГЕРЬ ДЛЯ ЮНЫХ АСТРОНАВТОВ
Имя: Кирилл
Фамилия: Иванов
Возраст: 13
Страна проживания: Россия
Я говорю на языках: Русский, английский
Я хотел бы потренироваться на оборудовании, аналогичном тому, на котором тренируются настоящие космонавты, и послушать презентации о прошлом, настоящем и будущем освоения космоса в лагере.

58. Do you like reading stories or watching films about people’s life in the remote future? What are your favourite books / films?

Вам нравится читать рассказы или смотреть фильмы о жизни людей в далеком будущем? Какие ваши любимые книги / фильмы?

Ответ:

Yes, I do. I do like reading stories and watching films about people's life in the remote future. My favourtite film is "The fifth element".

Перевод:

Да. Я люблю читать рассказы и смотреть фильмы о жизни людей в далеком будущем. Мой любимый фильм − «Пятый элемент».

59. Listen, repeat and read.
[aʊ]
out
outside
shout
round
about
found
[ɔ:]
door
ball
calls
paw
thought
towards
[i:]
season
beam
cream
mean
team
people

Послушайте, повторите и прочитайте.
[аʊ]
снаружи
за пределами
кричать
круглый
о, около
нашел
[ɔ:]
дверь
мяч
звонки
лапа
мысль
в направлении
[i:]
сезон
луч
крем, сливки
иметь в виду, значить
команда
люди

60. a) Read the text and give a title for it.
I am the Station Supervisor. I work on a space station. From my office, I can see the Earth twenty thousand miles away. It floats in space like a big green and blue ball. I like my job, but I sometimes get bored inside the space station.
One day I was in my office, watching the men working outside. They were building part of the station. Suddenly I was called on the radio from the Satellite Control Office.
“There is something about two miles away and it’s hardly moving. Can yon see what it is?”
I took out my binoculars and looked at the sky. A small satellite was coming towards us. It looked old.
I was told to go out and bring it in.
I put away my papers and went to get my spacesuit. All the spacesuits were kept in large lockers.
On my way to the lockers I met our cat, Tommy. Most animals don’t like to live in space, but Tommy was happy. All the men liked him.
I climbed into my spacesuit and soon I was in space. I saw the satellite and began to move towards it.
But at that moment something went wrong. I heard a noise. It was a strange noise.
Something was scraping on the metal of the spacesuit. I froze with fear. There was something outside. It was alive. And it was trying to get into my spacesuit, I thought.
Bernie Summers! I thought. He died in space. His spacesuit broke open. After the accident, Bernie Summers’ spacesuit had been repaired. Was his ghost trying to get back into my spacesuit? I had heard strange stories about ghosts in space. I grew more and more afraid. I switched on the radio and shouted: “Help! I’m in trouble! Did this spacesuit belong to ...” I never finished the sentence. At that moment, I felt something. Something patted me softly on the back of my neck. I screamed as loud as I could. I fainted and fell down.
Sometime later, I woke up. I was back in the space station. The doctors were round my bed. But they weren’t looking at me. They were looking at something more interesting.
b) Before reading the second part of the text answer the following questions.
1. What were the doctors looking at?
2. Who patted the spaceman on the back of his neck?
c) Now read the end of the story and find out if you were right.
The doctors were playing with three kittens.
Then I remembered the cat, Tommy. Tommy? A tom−cat? We had all made a mistake.
Our Tommy wasn’t a tom−cat. She was a mother! She had put her babies in the pocket of the spacesuit. One of the kittens had patted me on the neck with its soft little paw. I had been knocked out by a kitten!

а) Прочтите текст и дайте ему название.
Я начальник станции. Я работаю на космической станции. Из своего офиса я могу видеть Землю на расстоянии двадцати тысяч миль. Она парит в космосе, как большой зелено−синий шар. Мне нравится моя работа, но иногда мне становится скучно на космической станции.
Однажды я был в своем офисе, наблюдая за людьми, работающими снаружи. Они строили часть станции. Вдруг меня вызвали по радио из Управления спутниковой связи.
"Где−то в двух милях есть что−то, и оно почти не движется. Ты видишь, что это?"
Я достал бинокль и посмотрел на небо. Маленький спутник приближался к нам. Он выглядел старым.
Мне сказали выйти и принести его.
Я отложил документы и пошел за скафандром. Все скафандры хранились в больших шкафчиках.
По пути к шкафчикам я встретил нашего кота Томми. Большинство животных не любят жить в космосе, но Томми был счастлив. Он нравился всем людям.
Я залез в свой скафандр и вскоре оказался в космосе. Я видел спутник и начал двигаться в этом направлении.
Но в этот момент что−то пошло не так. Я услышал шум. Это был странный шум.
Что−то скреблось по металлу скафандра. Я застыл от страха. Что−то было снаружи. Оно было живое. И оно пыталось залезть в мой скафандр, я думал.
Берни Саммерс! Я подумал. Он умер в космосе. Его скафандр разорвался. После аварии скафандр Берни Саммерса был отремонтирован. Его призрак пытался вернуться в мой скафандр? Я слышал странные истории о призраках в космосе. Я все больше и больше стал бояться. Я включил радио и крикнул: "Помогите! Я нахожусь в беде! Этот скафандр принадлежит ... " Я так и не закончил фразу. В тот момент я что−то почувствовал. Что−то мягко похлопало меня по шее сзади. Я кричал так громко, как мог. Я потерял сознание и упал.
Некоторое время спустя я проснулся. Я вернулся на космическую станцию. Врачи стояли около моей кровати. Но они не смотрели на меня. Они смотрели на что−то более интересное.
b) Перед чтением второй части текста ответьте на следующие вопросы.
1. На что смотрели врачи?
2. Кто хлопал космонавта по шее?
c) Теперь прочтите конец рассказа и выясните, были ли вы правы.
Доктора играли с тремя котятами.
Затем я вспомнил о коте Томми. Томми? Кот? Мы все ошиблись.
Наш Томми не был котом. Он был матерью! Она положила младенцев в карман скафандра. Один из котят похлопал меня по шее своей мягкой лапкой. Меня отключил котенок!

Ответ:

a) The title of the text is "Space ghost or ... ?"
b)
1. The doctors were looking at something more interesting than the station supervisor.
2. I think Bernie Summers’ ghost patted the spaceman on the back of his neck.
c) I was wrong. It was a little kitten who patted the spaceman on the back of his neck.

Перевод:

а) Заголовок текста: «Космический призрак или ...?»
b)
1. Доктора смотрели на что−то более интересное, чем смотритель станции.
2. Я думаю, что призрак Берни Саммерса хлопал космонавта по шее.
c) Я ошибался. Это был маленький котенок, кто хлопал космонавта по шее.

61. Mark the sentences as T (true), F (false) or NS (not stated).
1. The narrator’s office is located on the Earth.
2. The narrator got the order to take the satellite into the base.
3. Tommy, the cat, enjoyed living on the station.
4. Bernie Summers was the narrator’s best friend.
5. While in space, the narrator asked for help.
6. The doctors gave the narrator some medicine.
7. The narrator fainted because he was scared by a kitten.

Отметьте предложения как T (истина), F (ложь) или NS (не указано).
1. Кабинет рассказчика находится на Земле.
2. Рассказчик получил приказ перенести спутник на базу.
3. Кот Томми любил жить на станции.
4. Берни Саммерс был лучшим другом рассказчика.
5. Находясь в космосе, рассказчик попросил о помощи.
6. Доктора дали рассказчику лекарства.
7. Рассказчик потерял сознание, потому что его напугал котенок.

Ответ:

1. F
2. T
3. T
4. NS
5. T
6. NS
7. T

62. Work in pairs. Read the text once more. Some sentences have been left out. Decide where the sentences came from and mark the four places in the text where they could fit in. Compare the places found by your pair and other students.
1. I was pleased to do something different. I didn’t get out of the space station very often. My office had a beautiful view but it was good to get outside.
2. It wasn’t just a suit. It was huge, big enough for more than one man.
3. Then a name came into my mind.

Работа в парах. Прочтите текст еще раз. Некоторые предложения были опущены. Решите, откуда взяты предложения, и отметьте четыре места в тексте, где они могут соответствовать. Сравните места, найденные вашей парой и другими учениками.
1. Мне было приятно заняться чем−то другим. Я не очень часто покидал космическую станцию. Из моего офиса открывался прекрасный вид, но было хорошо выйти наружу.
2. Это был не просто костюм. Он был огромным, достаточно большим, чтобы вместить более одного человека.
3. Затем мне пришло в голову имя.

Ответ:

I am the Station Supervisor. I work on a space station. From my office, I can see the Earth twenty thousand miles away. It floats in space like a big green and blue ball. I like my job, but I sometimes get bored inside the space station.
One day I was in my office, watching the men working outside. They were building part of the station. Suddenly I was called on the radio from the Satellite Control Office.
“There is something about two miles away and it’s hardly moving. Can yon see what it is?”
I took out my binoculars and looked at the sky. A small satellite was coming towards us. It looked old.
I was told to go out and bring it in.
1 − I was pleased to do something different. I didn’t get out of the space station very often. My office had a beautiful view but it was good to get outside.
I put away my papers and went to get my spacesuit. All the spacesuits were kept in large lockers.
On my way to the lockers I met our cat, Tommy. Most animals don’t like to live in space, but Tommy was happy. All the men liked him.
I climbed into my spacesuit and soon I was in space. I saw the satellite and began to move towards it.
But at that moment something went wrong. I heard a noise. It was a strange noise.
Something was scraping on the metal of the spacesuit. 2 − It wasn’t just a suit. It was huge, big enough for more than one man. I froze with fear. There was something outside. It was alive. And it was trying to get into my spacesuit, I thought.
3 − Then a name came into my mind. Bernie Summers! I thought. He died in space. His spacesuit broke open. After the accident, Bernie Summers’ spacesuit had been repaired. Was his ghost trying to get back into my spacesuit? I had heard strange stories about ghosts in space. I grew more and more afraid. I switched on the radio and shouted: “Help! I’m in trouble! Did this spacesuit belong to ...” I never finished the sentence. At that moment, I felt something. Something patted me softly on the back of my neck. I screamed as loud as I could. I fainted and fell down.
Sometime later, I woke up. I was back in the space station. The doctors were round my bed. But they weren’t looking at me. They were looking at something more interesting.
The doctors were playing with three kittens.
Then I remembered the cat, Tommy. Tommy? A tom−cat? We had all made a mistake.
Our Tommy wasn’t a tom−cat. She was a mother! She had put her babies in the pocket of the spacesuit. One of the kittens had patted me on the neck with its soft little paw. I had been knocked out by a kitten!

Перевод:

Я начальник станции. Я работаю на космической станции. Из своего офиса я могу видеть Землю на расстоянии двадцати тысяч миль. Она парит в космосе, как большой зелено−синий шар. Мне нравится моя работа, но иногда мне становится скучно на космической станции.
Однажды я был в своем офисе, наблюдая за людьми, работающими снаружи. Они строили часть станции. Вдруг меня вызвали по радио из Управления спутниковой связи.
"Где−то в двух милях есть что−то, и оно почти не движется. Ты видишь, что это?"
Я достал бинокль и посмотрел на небо. Маленький спутник приближался к нам. Он выглядел старым.
Мне сказали выйти и принести его.
1 − Мне было приятно заняться чем−то другим. Я не очень часто покидал космическую станцию. Из моего офиса открывался прекрасный вид, но было хорошо выйти наружу.
Я отложил документы и пошел за скафандром. Все скафандры хранились в больших шкафчиках.
По пути к шкафчикам я встретил нашего кота Томми. Большинство животных не любят жить в космосе, но Томми был счастлив. Он нравился всем людям.
Я залез в свой скафандр и вскоре оказался в космосе. Я видел спутник и начал двигаться в этом направлении.
Но в этот момент что−то пошло не так. Я услышал шум. Это был странный шум.
Что−то скреблось по металлу скафандра. 2 − Это был не просто костюм. Он был огромным, достаточно большим, чтобы вместить более одного человека. Я застыл от страха. Что−то было снаружи. Оно было живое. И оно пыталось залезть в мой скафандр, я думал.
3 − Затем мне пришло в голову имя. Берни Саммерс! Я подумал. Он умер в космосе. Его скафандр разорвался. После аварии скафандр Берни Саммерса был отремонтирован. Его призрак пытался вернуться в мой скафандр? Я слышал странные истории о призраках в космосе. Я все больше и больше стал бояться. Я включил радио и крикнул: "Помогите! Я нахожусь в беде! Этот скафандр принадлежит ... " Я так и не закончил фразу. В тот момент я что−то почувствовал. Что−то мягко похлопало меня по шее сзади. Я кричал так громко, как мог. Я потерял сознание и упал.
Некоторое время спустя я проснулся. Я вернулся на космическую станцию. Врачи стояли около моей кровати. Но они не смотрели на меня. Они смотрели на что−то более интересное.
Доктора играли с тремя котятами.
Затем я вспомнил о коте Томми. Томми? Кот? Мы все ошиблись.
Наш Томми не был котом. Он был матерью! Она положила младенцев в карман скафандра. Один из котят похлопал меня по шее своей мягкой лапкой. Меня отключил котенок!

63. Match the phrasal verbs with their definitions. Find the sentences with these phrasal verbs in the text and translate them.
1. to switch on
2. to go out
3. to wake up
4. to get back
5. to call on
6. to knock out
7. to put away
a) to ask someone in a formal way to do something
b) to return to a place after you have been somewhere else
c) to put something in the place where it usually kept
d) to hit someone so that they become unconscious
e) to cause (a device) to operate by moving a switch
f) to start to react to a situation
g) to leave the room (the building)

Сопоставьте фразовые глаголы с их определениями. Найдите в тексте предложения с этими фразовыми глаголами и переведите их.
1. включить
2. выйти
3. проснуться
4. вернуться
5. призвать
6. выбить, вырубить
7. убрать
а) попросить кого−то формальным образом сделать что−то
b) вернуться в место после того, как вы были в другом месте
c) положить что−нибудь на место, где обычно хранилось
d) ударить кого−то так, чтобы он потерял сознание
e) заставить (устройство) работать, перемещая переключатель
f) начать реагировать на ситуацию
g) выйти из комнаты (здания)

Ответ:

1 − e, 2 − g, 3 − f, 4 − b, 5 − a, 6 − d, 7 − c.

64. Translate the sentences written in bold (Ex. 60) into Russian. Say why the past continuous is used there.

Переведите на русский язык предложения, выделенные жирным шрифтом (Упражнение 60). Скажите, почему там используется Прошедшее непрерывное время.

Ответ:

The past continuous is used there because someone was in the middle of doing something at a certain time.

Перевод:

Прошедшее продолжительное время используется там, потому что кто−то что−то был в процессе выполнения действия в определенное время.

65. What do you think is the main idea of the story? Explain your choice.
1. Animals should be prohibited on board the space stations.
2. Space poses a serious danger.
3. The devil is not so black as he is painted.
4. Spacemen should be very careful going out into open space.

Как вы думаете, в чем заключается основная идея рассказа? Объясните свой выбор.
1. Запрещается находиться на борту космических станций животным.
2. Космос представляет собой серьезную опасность.
3. Дьявол не такой черный, как его малюют.
4. Космонавтам следует быть очень осторожными при выходе в открытый космос.

Ответ:

I think the main idea of the story is that spacemen should be very careful going out into open space. Spacemen are a team there and they depend on each other, so, any of them should be careful as long as not only his life can be in danger.

Перевод:

Я думаю, чтоосновная идея этой истории в том, что космонавты должны быть очень осторожны, выходя в открытый космос. Космонавты там − команда, и они зависят друг от друга, поэтому любой из них должен быть осторожен, поскольку не только его жизнь может быть в опасности.

66. Look at the pictures. Make up a story. Write it down.
Use: suddenly, then, as soon as, however, finally.

Посмотри на картинки. Сочините историю. Запишите ее.
Используйте: внезапно, затем, как только, однако, наконец.

Ответ:

I am an austronaut. I have spent lots of hours on a space station and have done many researches.
Some years ago an interesting situation happened to me. We had a flight to Mars. I was sitting at the control panel when we landed. The spacemen were wearing their spacesuits when suddenly something knocked on the window. Then they went out and as soon as they touched the ground they saw a group of aliens waving their arms. My colleauges were scared but however they came close to them. Finally the austronauts understood that those aliens were not aggresive. We invited the aliens into the spaceship.

Перевод:

Я космонавт. Я провел много часов на космической станции и сделал много исследований.
Несколько лет назад со мной произошла интересная ситуация. У нас был полет на Марс. Когда мы приземлились, я сидел за пультом управления. Космонавты одевали скафандры, как вдруг что−то постучалось в окно. Затем они вышли и, коснувшись земли, увидели группу инопланетян, машущих руками. Мои коллеги были напуганы, но, тем не менее, подошли к ним ближе. Наконец австронавты поняли, что эти инопланетяне не были агрессивными. Мы пригласили пришельцев на космический корабль.