SECTION 4. Keeping the Earth Clean

53. Look at the pictures and say what these bins are used for.
Use: to protect the environment; to throw away different types of rubbish: bottles, cans, metal, plastic, glass, waste paper; be recycled; to throw away rubbish without sorting.
Example: People use the bins in picture 1 to throw away plastic rubbish.

Посмотрите на картинки и скажите, для чего используются эти контейнеры.
Используйте: защищать окружающую среду; выбрасывать различный мусор: бутылки, банки, металл, пластик, стекло, макулатура; быть переработанным; выбрасывать мусор без сортировки.
Пример: Люди используют мусорные урны на рисунке 1, чтобы выбрасывать пластиковый мусор.

Ответ:

People use the bin in picture 2 to throw away bottles, cans, metal, plastic, glass, waste paper.
People use the bin in picture 3 to throw away rubbish without sorting.
People use the bin in picture 4 to clean up after their dogs.
People use the bin in picture 5 to throw away rubbish to be recycled.

Перевод:

Люди используют мусорное ведро на рисунке 2, чтобы выбрасывать бутылки, банки, металл, пластик, стекло, макулатуру.
Люди используют мусорную корзину на рисунке 3, чтобы выбрасывать мусор без сортировки.
Люди используют мусорное ведро на картинке 4, чтобы убирать за своими собаками.
Люди используют мусорное ведро на рисунке 5, чтобы выбрасывать мусор на переработку.

54. Answer the following questions.
1. Are there bins like these in your yard / street / school?
2. How often is the area near your house cleaned?
3. Who in your family takes the rubbish out?
4. Does your family sort the rubbish before throwing it away? Why? / Why not?
5. Are there any recycling centres (plants) in the place where you live?

Ответьте на следующие вопросы.
1. Есть ли такие мусорные урны у вас во дворе / на улице / в школе?
2. Как часто убирается территория возле вашего дома?
3. Кто в вашей семье выносит мусор?
4. Разбирает ли ваша семья мусор перед тем, как выбросить его? Почему? / Почему нет?
5. Есть ли там, где вы живете, центры (заводы) по переработке?

Ответ:

1. Yes, there are. There are bins like these in my yard / street / school.
2. The area near my house is cleaned once a day, in the morning.
3. My father and I usually take the rubbish out.
4. No, we don't, because there are no bins for rubbish to be recycled in my area.
5. No, there aren't. There are no recycling centres (plants) in the place where I live.

Перевод:

1. Да это так. Такие урны есть у меня во дворе / на улице / в школе.
2. Территория возле моего дома убирается один раз в день утром.
3. Мы с отцом обычно выносим мусор.
4. Нет, потому что в моем районе нет урн для мусора, который пригоден для переработки.
5. Нет. В том месте, где я живу, нет пунктов переработки (заводов).

55. Read the words used to describe the pollution and protection of the environment. Translate the examples.
to throw away (выбрасывать) − Where do you throw away your litter / rubbish / garbage?
to be polluted (быть загрязнённым) − A huge area has been polluted with chemical waste.
to bury (захоранивать) − Most countries bury the chemical / plastic / paper waste they produce.
to pack / to package (упаковывать) − There is a lot of packaged food in the supermarket. If you have a choice, avoid buying packaged goods.
to recycle (перерабатывать) − We can recycle most kinds of paper, glass, metal and plastic.
to prohibit (запрещать) − Walking dogs is strictly prohibited in this area.
to waste (бездумно тратить) − Try not to waste electricity or gas if you want to protect the planet. I think that playing computer games is a waste of time.

Прочтите слова, используемые для описания загрязнения и защиты окружающей среды. Переведите примеры.
to throw away (выбрасывать) − Where do you throw away your litter / rubbish / garbage?
to be polluted (быть загрязнённым) − A huge area has been polluted with chemical waste.
to bury (захоранивать) − Most countries bury the chemical / plastic / paper waste they produce.
to pack / to package (упаковывать) − There is a lot of packaged food in the supermarket. If you have a choice, avoid buying packaged goods.
to recycle (перерабатывать) − We can recycle most kinds of paper, glass, metal and plastic.
to prohibit (запрещать) − Walking dogs is strictly prohibited in this area.
to waste (бездумно тратить) − Try not to waste electricity or gas if you want to protect the planet. I think that playing computer games is a waste of time.

Ответ:

выбросить − Куда вы выбрасываете мусор / мусор / мусор?
быть загрязненным − Огромная территория была загрязнена химическими отходами.
закопать − Большинство стран захоранивают химические / пластиковые / бумажные отходы, которые они производят.
упаковать / упаковать − В супермаркете много фасованных продуктов. Если у вас есть выбор, не покупайте упакованные товары.
перерабатывать − Мы можем утилизировать большинство видов бумаги, стекла, металла и пластика.
запрещать − Выгул собак в этой зоне строго запрещен.
тратить впустую − Старайтесь не тратить зря электричество или газ, если хотите защитить планету. Я считаю, что компьютерные игры − пустая трата времени.

56. Match the words with their definitions. Ex.55 could be helpful for you.
1. to pollute
2. to pack
3. to bury
4. to recycle
5. to prohibit
6. to waste
7. to throw away
↓↑
a) to forbid, to make impossible
b) to use something carelessly
c) to make something dangerously dirty or unfit for use
d) to hide, to cover something with earth
e) to get rid of
f) to make things that have already been used fit for use again
g) to put things into boxes, cans, cases etc

Сопоставьте слова с их определениями. Упр 55 может быть вам полезено.
1. загрязнять
2. упаковать
3. закопать
4. переработать
5. запретить
6. тратить
7. выбросить
↓ ↑
а) запретить, сделать невозможным
b) использовать что−то неосторожно
c) сделать что−то опасно грязным или непригодным для использования
d) спрятать, что−то прикрыть землей
e) избавиться от
f) сделать вещи, которые уже использовались, снова пригодными для использования
g) складывать вещи в коробки, банки, ящики и т. д.

Ответ:

1 − c, 2 − g, 3 − d, 4 − f, 5 − a, 6 − b, 7 − e.

57. Read the text and choose the best title.
1.How Much Does Rubbish Cost?
2.Why Throw Things Away? Why Not Recycle?
3.How Should We Get Rid of Rubbish?
Every year, around the world, millions of tons of rubbish are buried. How much rubbish does a person create every year? According to the Environmental Protection Agency, the average American produces about 4.4 pounds (2 kg) of rubbish a day, or a total of 29 pounds (13 kg) per week and 1,600 pounds (726 kg) a year: food cans, drinks cans, plastic and glass bottles, packaging, waste paper etc. This only takes into consideration the average family member and does not count industrial waste.
Britain produces 8.5 billion cans per year. Half are for drinks and half for food. England and Wales produce 500 tons of rubbish every year. This costs 600 million pounds to collect and bury. Statistics says that in one year, an average European family with two children throws away about 60 kilos of plastic and about 50 kilos of paper. To make that amount of paper, six trees need to be cut down. The number of cans thrown away in one year by an average person is amazing: it’s about 70 food cans, 1 one pound = approximately 0.45 kilo (or 450 g)more than 30 cans of pet food, and about 70 drinks cans and plastic bottles. It’s quite interesting what the rubbish you produce can say about your age, job, tastes, and hobbies.
You would be surprised to know that Americans are not the number one producers of rubbish in the world. In Mexico, the average family produces 30 per cent more rubbish than in America. Russia is in the seventh place in this rating behind the USA, China, India and other countries. All reasonable people realize that something must be changed in our life−style to stop the pollution of the Earth.
We don’t have to throw away all our waste paper, glass, metal and plastic. In fact it is possible to recycle most domestic rubbish, but only four per cent of recyclable material is actually recycled. The reason is that recycling is not cheap. However, in countries that recycle most of their waste, they save electrical energy, and their forests, and protect the environment from pollution.

Прочтите текст и выберите лучший заголовок.
1. Сколько стоит мусор?
2. Зачем выбрасывать вещи? Почему бы не перерабатывать?
3. Как избавиться от мусора?
Ежегодно во всем мире выбрасывают миллионы тонн мусора. Сколько мусора создает человек каждый год? По данным Агентства по охране окружающей среды, средний американец производит около 4,4 фунта (2 кг) мусора в день, или в общей сложности 29 фунтов (13 кг) в неделю и 1600 фунтов (726 кг) в год: банки для еды, банки для напитков, пластиковые и стеклянные бутылки, упаковка, макулатура и т. д. Учитывается только средний член семьи и не учитываются промышленные отходы.
Великобритания производит 8,5 миллиардов банок в год. Половина предназначена для напитков, а половина − для еды. Англия и Уэльс ежегодно производят 500 тонн мусора. Это стоит 600 миллионов фунтов, чтобы собрать и закопать. Статистика говорит, что за год средняя европейская семья с двумя детьми выбрасывает около 60 кг пластика и около 50 кг бумаги. Чтобы сделать такое количество бумаги, нужно срубить шесть деревьев. Количество банок, выбрасываемых среднестатистическим человеком за год, поражает воображение: это около 70 пищевых банок, 1 фунт = примерно 0,45 кг (или 450 г), более 30 банок корма для домашних животных и около 70 банок для напитков и пластиковых бутылок. Довольно интересно, что твой мусор, который ты производишь может сказать о твоем возрасте, работе, вкусах и увлечениях.
Вы были бы удивлены, узнав, что американцы не являются производителями мусора номер один в мире. В Мексике средняя семья производит на 30 процентов больше мусора, чем в Америке. Россия находится в этом рейтинге на седьмом месте после США, Китая, Индии и других стран. Все разумные люди понимают, что нужно что−то изменить в нашем образе жизни, чтобы остановить загрязнение Земли.
Нам не нужно выбрасывать всю нашу макулатуру, стекло, металл и пластик. Фактически, можно перерабатывать большую часть бытового мусора, но на самом деле перерабатывается только четыре процента перерабатываемого материала. Причина в том, что переработка обходится недешево. Однако в странах, которые перерабатывают большую часть своих отходов, они экономят электроэнергию и свои леса, а также защищают окружающую среду от загрязнения.

Ответ:

I think the best title for the text is 'Why Throw Things Away? Why Not Recycle?'.

Перевод:

Я думаю, что лучший заголовок для текста − "Зачем выбрасывать вещи? Почему бы не перерабатывать?".

58. Work in pairs. Look through the text and make a list of words that sound similar to Russian words. Listen and check if you were right.

Работа в парах. Просмотрите текст и составьте список слов, которые по звучанию похожи на русские слова. Послушайте и проверьте, были ли вы правы.

Ответ:

million
ton
person
agency
kilogram
plastic
industrial
collect
statistics
kilo
hobby
surprise
American
producer
per cent
rating
stop
metal
material
electrical energy
protect

Перевод:

миллион
тонна
человек
агентство
килограмм
пластик
промышленный
собирать
статистика
килограмм
хобби
сюрприз
Американец
производитель
процент
рейтинг
останавливаться
металл
материал
электроэнергия
защищать

59. Read some answers containing information from the text. Write questions to the answers.
1. ...? − Millions of tons of rubbish.
2. ...? − 726 kilos.
3. ...? − The average person.
4. ...? − Half for drinks and half for food.
5. ...? − Six trees.
6. ...? − In the seventh place.
7. ...? − It’s not cheap.

Прочтите некоторые ответы, содержащие информацию из текста. Напишите вопросы к ответам.
1. ...? − Миллионы тонн мусора.
2. ...? − 726 кг.
3. ...? − Среднестатистический человек.
4. ...? − Половина на напитки и половина на еду.
5. ...? − Шесть деревьев.
6. ...? − На седьмом месте.
7. ...? − Это недешево.

Ответ:

1. How much rubbish are buried around the world every year? − Millions of tons of rubbish.
2. How much rubbish does the average American produce a year? − 726 kilos.
3. Who throws away about 70 food cans, more than 30 cans of pet food and about 70 drink cans and plastic bottles in one year? − The average person.
4. What does Britain produce cans for? − Half for drinks and half for food.
5. How many trees need to be cut down to make 50 kilos of paper? − Six trees.
6. What place is Russia in the rating of rubbish producers in? − In the seventh place.
7. Why is only four per cent of recyclable material recycled? − It’s not cheap.

Перевод:

1. Сколько мусора захоранивают в мире каждый год? − Миллионы тонн мусора.
2. Сколько мусора производит средний американец в год? − 726 кг.
3. Кто выбрасывает около 70 банок с едой, более 30 банок с кормом для домашних животных и около 70 банок для напитков и пластиковых бутылок за один год? − Среднестатистический человек.
4. Для чего Великобритания производит консервные банки? − Половина для напитков и половина для еды.
5. Сколько деревьев нужно срубить, чтобы сделать 50 кг бумаги? − Шесть деревьев.
6. Какое место в рейтинге производителей мусора занимает Россия? − На седьмом месте.
7. Почему перерабатывается только четыре процента перерабатываемых материалов? − Это недешево.

60. Look through the text again. Say what the following figures refer to.

Просмотрите текст еще раз. Скажите, к чему относятся следующие цифры.

Ответ:

2 − The average American produces about 4.4 pounds (2 kg) of rubbish a day.
13 − The average American produces about 29 pounds (13 kg) of rubbish per week.
726 − The average American produces about 1,600 pounds (726 kg) of rubbish a year.
8.5 − Britain produces 8.5 billion cans per year.
500 − England and Wales produce 500 tons of rubbish every year.
600 − This costs 600 million pounds to collect and bury.
60 − Statistics says that in one year, an average European family with two children throws away about 60 kilos of plastic.
50 − Statistics says that in one year, an average European family with two children throws away about 50 kilos of paper.
70 − The number of cans thrown away in one year by an average person is amazing: it’s about 70 food cans and about 70 drinks cans and plastic bottles.
30 − In Mexico, the average family produces 30 per cent more rubbish than in America.
7 − Russia is in the seventh place in this rating behind the USA, China, India and other countries.

Перевод:

2 − Средний американец производит около 2 кг мусора в день.
13 − Средний американец производит около 13 кг мусора в неделю.
726 − Средний американец производит около 1600 фунтов (726 кг) мусора в год.
8.5 − Великобритания производит 8,5 миллиарда банок в год.
500 − Англия и Уэльс ежегодно производят 500 тонн мусора.
600 − Сбор и захоронение стоит 600 миллионов фунтов.
60 − Статистика говорит, что за год средняя европейская семья с двумя детьми выбрасывает около 60 кг пластика.
50 − Статистика говорит, что за год средняя европейская семья с двумя детьми выбрасывает около 50 килограммов бумаги.
70. Количество банок, выбрасываемых среднестатистическим человеком за год, просто поразительно: это около 70 банок для еды и около 70 банок для напитков и пластиковых бутылок.
30 − В Мексике средняя семья производит на 30 процентов больше мусора, чем в Америке.
7 − Россия находится в этом рейтинге на седьмом месте после США, Китая, Индии и других стран.

61. Work in pairs. Discuss what you can do to throw away less rubbish. What action is the most effective in your opinion?
Use: don’t drop rubbish, before buying anything, think if you really need it, avoid buying packaged things, don’t waste paper, write on both sides of the paper, buy recycled paper products, take as much rubbish (paper, cans, plastic) as you can to local recycling centres, clear up rubbish outside your home and school etc.

Работа в парах. Обсудите, что вы можете сделать, чтобы выбрасывать меньше мусора. Какое действие, на ваш взгляд, наиболее эффективно?
Используйте: не выбрасывать мусор, прежде чем что−либо покупать, подумать, действительно ли это нужно, не покупать упакованные вещи, не тратить впустую бумагу, писать на обеих сторонах бумаги, покупать изделия из переработанной бумаги, относить столько мусора (бумагу, банки, пластик), сколько можно в местные центры по переработке, убирать мусор за пределами дома и школы и т. д.

Ответ:

A: In my family we don't throw away much rubbish (paper, cans, plastic). We take it to local recycling centres. I think it's the most effective way to protect our environment.
B: I agree and of course we shouldn't drop rubbish and before buying anything we have to think if we really need it.
A: Many people avoid buying packaged things. And I try not to waste paper. My father always told me to write on both sides of the paper.
B: That's a good idea! And you know that we clear up rubbish outside our school regularly. It helps to save our planet a lot!

Перевод:

А: В моей семье мы не выбрасываем много мусора (бумагу, банки, пластик). Мы отправляем его в местные центры переработки. Я считаю, что это наиболее эффективный способ защиты окружающей среды.
B: Я согласен, и, конечно же, мы не должны бросать мусор, и перед покупкой мы должны подумать, действительно ли это нам нужно.
А: Многие люди избегают покупать упакованные вещи. И я стараюсь не тратить бумагу. Мой отец всегда говорил мне писать на обеих сторонах бумаги.
B: Это хорошая идея! И вы знаете, что мы регулярно убираем мусор возле школы. Это очень помогает спасти нашу планету!

62. a) Listen and read the conversation. Say:
• why reсycling is necessary;
• what can be produced from recycled paper (plastic)?
Angela: Hey Ben, come in. I am just finishing my coke and then we can go out, OK?
Ben: Errrrr, why did you just put the can in a bin? It is recyclable, you know.
Angela: I know but I really can’t be bothered with recycling. It’s just so boring.
Ben: Why don’t you join me? I take my recycling away by bike, and it’s great. It is a good reason to get out of the house for some fresh air and also do something useful. Would you like to join me next time I go?
Angela: Yes, sure. Why is recycling useful then?
Ben: What? Are you joking? Don’t you know how many things are made out of recycled materials?
Angela: Well, I saw some notebooks and cards made out of recycled paper, but that’s about it.
Ben: You really haven’t got a clue? Well, let me show you something. You see this funky iPod cover? It is made out of recycled rubber.
Angela: Wow! That is amazing!
Ben: And do you remember my old pencil case? That was made out of an old car tyre. And my ruler too − that was made out of recycled plastic. So, next time you are thinking of throwing something away, remember that you might be able to recycle it and it could be turned into a new thing.
Angela: Cool! But what happens to it if I don’t recycle it?
Ben: Wait, you don’t know?!
Angela: No, I’m afraid I don’t know much about it.
Ben: Well, your rubbish will be either burnt, releasing poisonous gases into the atmosphere, which pollute the air, or it will be put into a great big hole in the ground and left to rot forever and ever.
Angela: Wow! Well, I guess I knew that was happening but I didn’t know that it was that bad!
Ben: So next time you do go recycling, think of how you are helping the world by doing so.
Angela: Yes, you are right. Call me when you go recycling next, I’ll join you.
b) Act out the conversation.

а) Послушайте и прочитайте разговор. Скажите:
• зачем нужна переработка;
• что можно производить из переработанной бумаги (пластика)?
Анджела: Эй, Бен, заходи. Я только допью Кока−колу, а потом мы можем выходить, хорошо?
Бен: Эээээээ, почему ты просто бросила банку в мусорное ведро? Знаешь, она пригодна для вторичной переработки.
Анджела: Я знаю, но меня действительно не беспокоит переработка. Это так скучно.
Бен: Почему бы тебе не присоединиться ко мне? Я отвожу мусор на велосипеде, и это здорово. Это хороший повод выйти из дома подышать свежим воздухом, а также заняться чем−нибудь полезным. Не хочешь ли ты присоединиться ко мне в следующий раз, когда я поеду?
Анжела: Да, конечно. Почему же переработка полезна?
Бен: Что? Ты шутишь? Разве ты не знаешь, сколько вещей сделано из вторсырья?
Анджела: Я видела блокноты и открытки из переработанной бумаги, но это все.
Бен: Ты действительно понятия не имеешь? Что ж, позвольте мне показать вам кое−что. Видите эту забавную обложку для iPod? Она сделана из переработанной резины.
Анжела: Вау! Это удивительно!
Бен: А ты помнишь мой старый пенал? Он был сделан из старой автомобильной шины. И моя линейка тоже была сделана из переработанного пластика. Итак, в следующий раз, когда ты подумаешь о том, чтобы что−то выбросить, помни, что ты можешь отправить это на переработку, и это может быть превращено в новую вещь.
Анжела: Круто! Но что с ним произойдет, если я не отдам это на переработку?
Бен: Подожди, ты не знаешь?!
Анджела: Нет, боюсь, я мало об этом знаю.
Бен: Что ж, твой мусор будет либо сожжен, выделяя в атмосферу ядовитые газы, которые загрязняют воздух, либо он будет помещен в огромную яму в земле и оставлен гнить навсегда.
Анжела: Вау! Ну, думаю, я знала, что происходит, но не знала, что все было так плохо!
Бен: Так что в следующий раз, когда ты будешь заниматься переработкой, подумай о том, как ты этим помогаешь миру.
Анжела: Да, ты правы. Позови меня, когда в следующий раз пойдешь на переработку, я присоединюсь к тебе.
b) Разыграйте разговор.

Ответ:

a)
Why is recycling necessary? − It will help to protect our planet. Rubbish won't be burnt or buried and it will reduce air and land pollution.
What can be produced from recycled paper (plastic)? − Many things can be produced from recycled paper or plastic. Some notebooks and cards, phone covers, pencil cases, rulers are made of recycled materials.

Перевод:

а)
Зачем нужна переработка? − Это поможет защитить нашу планету. Мусор не будут сжигать или закапывать, это уменьшит загрязнение воздуха и земли.
Что можно производить из переработанной бумаги (пластика)? − Многие вещи можно производить из переработанной бумаги или пластика. Некоторые блокноты и открытки, чехлы для телефонов, пеналы, линейки сделаны из вторсырья.

63. Answer the questions.
1. Who visits the recycling centre regularly?
2. Who is too lazy to do the recycling?
3. Who doesn’t sort the rubbish before throw it away?
4. Who buys things made of recycled materials?
5. Who knows very little about the fate of the rubbish which is thrown away?
6. Who tries to do his / her best to reduce pollution?
7. Who has changed his / her attitude towards rubbish?

Ответь на вопросы.
1. Кто регулярно посещает центр утилизации?
2. Кому лень заниматься утилизацией?
3. Кто не сортирует мусор перед тем, как выбросить его?
4. Кто покупает вещи из вторсырья?
5. Кто очень мало знает о судьбе выброшенного мусора?
6. Кто пытается сделать все возможное, чтобы уменьшить загрязнение?
7. Кто изменил свое отношение к мусору?

Ответ:

1. Ben visits the recycling centre regularly.
2. Angela is too lazy to do the recycling.
3. Angela doesn’t sort the rubbish before throw it away.
4. Ben buys things made of recycled materials.
5. Angela knows very little about the fate of the rubbish which is thrown away.
6. Ben tries to do his / her best to reduce pollution.
7. Angela has changed his / her attitude towards rubbish.

Перевод:

1. Бен регулярно посещает центр утилизации.
2. Анджела слишком ленива, чтобы заниматься переработкой.
3. Анджела не сортирует мусор перед тем, как выбросить его.
4. Бен покупает вещи из переработанных материалов.
5. Анджела очень мало знает о судьбе выброшенного мусора.
6. Бен пытается сделать все возможное, чтобы уменьшить загрязнение окружающей среды.
7. Анджела изменила свое отношение к мусору.

64. Remember the meanings of the words. Make up your own sentences with them.
to waste − to use something carelessly.
waste − things that are not wanted any more. Synonyms: rubbish, litter, garbage, scrap.
waste−paper bin (n) − a special bin for paper that has been used. Usually bins like this are used in offices, schools, colleges, universities etc.

Запомните значения слов. Составляйте с ними свои собственные предложения.
тратить − использовать что−то неосторожно.
отходы − вещи, которые больше не нужны. Синонимы: мусор, мусор, мусор, лом.
контейнер для макулатуры (n) − специальный контейнер для использованной бумаги. Обычно такие контейнеры используются в офисах, школах, колледжах, университетах и т. д.

Ответ:

I always close the tap when I brush my teeth − I don't want to waste much water.
Talking to Sarah is waste of time.
I try to sort my rubish and throw papers to a waste−paper bin.

Перевод:

Я всегда закрываю кран, когда чищу зубы − я не хочу тратить много воды.
Разговор с Сарой − пустая трата времени.
Я пытаюсь сортировать мусор и выбрасывать бумаги в мусорное ведро для бумажных отходов.

65. Translate into Russian.
1. Our discussion was just a waste of time. We haven’t come to an agreement.
2. Don’t litter the place. Old people often meet and spend their time here.
3. What’s done with litter in your country? Is it recycled?
4. Nuclear waste remains dangerous for a very long time.
5. I empty my waste−paper bin once every couple of days.

Переведи на русский язык.
1. Our discussion was just a waste of time. We haven’t come to an agreement.
2. Don’t litter the place. Old people often meet and spend their time here.
3. What’s done with litter in your country? Is it recycled?
4. Nuclear waste remains dangerous for a very long time.
5. I empty my waste−paper bin once every couple of days.

Ответ:

1. Наше обсуждение было пустой тратой времени. Мы не пришли к соглашению.
2. Не засоряйте место. Здесь часто встречаются и проводят время старики.
3. Что делают с мусором в вашей стране? Он перерабатывается?
4. Ядерные отходы очень долго остаются опасными.
5. Я опорожняю мусорную корзину для бумаг раз в пару дней.

66. Say what you think about recycling.
Remember to say:
• why it is important to recycle rubbish;
• what can be recycled; give some examples of things made of recycled materials;
• what an ordinary person can do to save the environment from rubbish.
Use: I think, I believe, however, first(ly), second(ly); throw something away, drop rubbish / litter; burn rubbish, dig in the ground, take a hundred years to rot; glass, paper, plastic can be recycled; buy unpackaged goods, buy recycled products, sort the rubbish into different bins, take paper to the local recycling centre, never drop rubbish / litter in the streets and in the countryside etc.

Скажите, что вы думаете об утилизации.
Не забудьте сказать:
• почему так важно утилизировать мусор;
• что можно переработать; приведите примеры вещей из вторсырья;
• что может сделать обычный человек, чтобы уберечь окружающую среду от мусора.
Используйте: я думаю, я верю, однако, во−первых, во−вторых; что−то выбросить, выбросить мусор / мусор; сжигать мусор, закапывать в земле, гнить сто лет; стекло, бумага, пластик можно переработать; покупать неупакованные товары, покупать переработанные продукты, сортировать мусор по разным урнам, отнесите бумагу в местный центр переработки, никогда не бросать мусор / мусор на улицах и в сельской местности и т. д.

Ответ:

I think it's important to recycle rubbish because it can help to reduce air and land pollution. Firstly we can save different kinds of resources. Secondly we don't need to burn or bury rubbish releasing poisonous gases into the atmosphere or leaving it to rot forever and ever. I believe all of us can buy recycled products, sort the rubbish into different bins, take paper to the local recycling centre. And or course we should never drop rubbish in the streets and in the countryside.

Перевод:

Я считаю, что переработка мусора важна, потому что это может помочь снизить загрязнение воздуха и земли. Во−первых, мы можем сэкономить разные виды ресурсов. Во−вторых, нам не нужно сжигать или закапывать мусор, выделяя в атмосферу ядовитые газы или оставляя его гнить навсегда. Я считаю, что все мы можем покупать переработанные продукты, сортировать мусор по разным контейнерам, сдавать бумагу в местный центр переработки. И, конечно же, мы никогда не должны бросать мусор на улицах и в сельской местности.

67. Listen to the conversation and complete the sentences.
1. Kevin invited Jane ...
a) to go for a walk in the park.
b) to take part in an eco−friendly event.
c) to walk to school together next Saturday.
2. Kevin asked Jane ...
a) to write an essay for him.
b) to phone Ann and Simon.
c) to draw an exciting poster.

Послушайте разговор и закончите предложения.
1. Кевин пригласил Джейн ...
а) прогуляться в парке.
b) принять участие в экологическом мероприятии.
c) пойти вместе в школу в следующую субботу.
2. Кевин попросил Джейн ...
а) написать за него сочинение.
b) позвонить Энн и Саймону.
c) нарисовать увлекательный плакат.

Аудио к заданию:

− Hello!
− Hi, Jane. It's me, Kevin.
− Oh, hi, Kevin! What's up?
− I've got some important news. We are going to arrange a clean−up day in the small park behind the school next weekend. Will you join us?
− Not a bad idea! The park is full of litter, isn't it? It should have been cleaned long ago. How many people are there in your cleaning group?
− Only four for the present. But I'm going to invite some more people.
− OK. Now there are five of us. I'll come and I'll phone Ann ans Simon. I'm sure they will also join us, too.
− Great! And could you and Ann draw a poster reminding people about the environment? We'll put it in the park when all the litter is cleared. When people see the clean park and our poster they will stop dropping litter on the grass and under the trees.
− Maybe to clean the park and the poster will help but I don't think they will ask themselves why they drop litter for other people to clear up. What shall we draw and write on the poster?
− Whatever you like.
− OK. We will try to do our best. I've already had some ideas. What time has the group arranged to meet?
− Next Saturday at 10am at school.
− I see. I hope we'll have fun as well as helping the environment.
− I'm sure we will. Bye for now!
− Bye−bye!

− Привет!
− Привет, Джейн. Это я, Кевин.
− Привет, Кевин! Как дела?
− У меня важные новости. В следующие выходные мы собираемся устроить уборку в небольшом парке за школой. Ты к нам присоединишься?
− Неплохая идея! В парке много мусора, не так ли? Его давно надо было убрать. Сколько человек в вашей группе на уборку?
− Пока всего четыре. Но я собираюсь пригласить еще несколько человек.
− Хорошо. Теперь нас пятеро. Я приду и позвоню Энн и Саймону. Я уверена, что они тоже присоединятся к нам.
− Замечательно! А могли бы вы с Энн нарисовать плакат, напоминающий людям об окружающей среде? Когда весь мусор будет убран, мы поставим его в парк. Когда люди увидят чистый парк и наш плакат, они перестанут бросать мусор на траву и под деревья.
− Может быть, уборка парка и плакат поможет, но я не думаю, что они спросят себя, почему они бросают мусор, чтобы другие люди убирали его. Что нарисовать и написать на плакате?
− Что угодно.
− Хорошо. Мы постараемся сделать все, что в наших силах. У меня уже есть идеи. Во сколько назначена встреча группы?
− В следующую субботу в 10 утра в школе.
− Понятно. Я надеюсь, что мы будем получать удовольствие, а также помогать окружающей среде.
− Я уверен, что будем. А сейчас до свидания!
− Пока−пока!

Ответ:

1 − b, 2 − c.
1. Kevin invited Jane to take part in an eco−friendly event.
2. Kevin asked Jane to draw an exciting poster.

Перевод:

1 − b, 2 − c.
1. Кевин пригласил Джейн принять участие в экологически чистом мероприятии.
2. Кевин попросил Джейн нарисовать захватывающий плакат.

68. Read and remember.
Different types of conditionals can be used in the same sentence to show that the cause and the effect refer to different time periods:
If we had protected the environment seriously, our planet would be out of danger now. − Если бы мы серьёзно охраняли окружающую среду, нашей планете сейчас не грозила бы опасность.
If smokers had known about the effects cigarettes cause, most of them would stop smoking immediately. − Если бы курильщики знали о вредном воздействии, причиняемом сигаретами, большинство из них немедленно прекратили бы курить.
If people avoided damaging the environment, a great number of animal species wouldn’t have died out in the past. − Если бы люди избегали разрушать природу, большое количество видов животных не вымерло бы в прошлом.

Прочтите и запомните.
В одном предложении можно использовать разные типы условных выражений, чтобы показать, что причина и следствие относятся к разным периодам времени:
If we had protected the environment seriously, our planet would be out of danger now. − Если бы мы серьёзно охраняли окружающую среду, нашей планете сейчас не грозила бы опасность.
If smokers had known about the effects cigarettes cause, most of them would stop smoking immediately. − Если бы курильщики знали о вредном воздействии, причиняемом сигаретами, большинство из них немедленно прекратили бы курить.
If people avoided damaging the environment, a great number of animal species wouldn’t have died out in the past. − Если бы люди избегали разрушать природу, большое количество видов животных не вымерло бы в прошлом.

69. Translate the sentences with Conditionals into Russian.
1. If people threw away less rubbish, the Earth would be cleaner and nicer now.
2. If my sister had heard the conversation, she wouldn’t have come here.
3. If I were you, I would join a Green organization to save the planet.
4. If we didn’t pollute our rivers, seas and oceans, they would be full of fish.
5. If you had read these books, you would have known more about environmental problems.
6. If I were you, I would spend my summer holiday in the open air.
7. If we had stopped using cars so intensively, our air would be fresh and clean.

Переведите предложения с условными придаточными на русский язык.
1. If people threw away less rubbish, the Earth would be cleaner and nicer now.
2. If my sister had heard the conversation, she wouldn’t have come here.
3. If I were you, I would join a Green organization to save the planet.
4. If we didn’t pollute our rivers, seas and oceans, they would be full of fish.
5. If you had read these books, you would have known more about environmental problems.
6. If I were you, I would spend my summer holiday in the open air.
7. If we had stopped using cars so intensively, our air would be fresh and clean.

Ответ:

1. Если бы люди выбрасывали меньше мусора, Земля сейчас была бы чище и красивее.
2. Если бы моя сестра слышала разговор, она бы не пришла сюда.
3. На вашем месте я бы присоединился к Зеленой организации, чтобы спасти планету.
4. Если бы мы не загрязняли наши реки, моря и океаны, они были бы полны рыбы.
5. Если бы вы читали эти книги, вы бы больше узнали об экологических проблемах.
6. На вашем месте я бы провел летние каникулы на свежем воздухе.
7. Если бы мы перестали так интенсивно пользоваться автомобилями, наш воздух был бы свежим и чистым.

70. Complete the sentences.
1. If teenagers stopped playing computer games so much, …
2. If we avoided buying packaged food and other goods, …
3. If people didn’t drop litter in the streets and beaches, …
4. If people took bottles, cans and waste paper to special bins, …

Закончите предложения.
1. Если подростки перестали так много играть в компьютерные игры, …
2. Если мы избегаем покупать упакованные продукты и другие товары, …
3. Если люди не бросали мусор на улицах и пляжах, …
4. Если люди выносили бутылки, банки и макулатуру в специальные урны, …

Ответ:

1. If teenagers stopped playing computer games so much, they would read more books.
2. If we avoided buying packaged food and other goods, we would use less plastic.
3. If people didn’t drop litter in the streets and beaches, they would be cleaner.
4. If people took bottles, cans and waste paper to special bins, they would be recycled.

Перевод:

1. Если бы подростки перестали так много играть в компьютерные игры, они бы читали больше книг.
2. Если бы мы не покупали упакованные продукты и другие товары, мы бы использовали меньше пластика.
3. Если бы люди не бросали мусор на улицах и пляжах, они были бы чище.
4. Если бы люди относили бутылки, банки и макулатуру в специальные урны, их бы перерабатывали.

71. Work in groups. Make a poster to encourage people living in your city / town / village to recycle the rubbish they usually throw away. Try to be convincing and original. Use any information which you need from this Unit. Present your poster to the class.

Работа в группах. Сделайте плакат, чтобы привлечь людей, живущих в вашем городе / поселке / деревне, перерабатывать мусор, который они обычно выбрасывают. Постарайтесь быть убедительным и оригинальным. Используйте любую информацию, которая вам нужна из этого блока. Покажите свой плакат классу.

Ответ:

I think it's important to recycle rubbish because it can help to reduce air and land pollution. Firstly we can save different kinds of resources. Secondly we don't need to burn or bury rubbish releasing poisonous gases into the atmosphere or leaving it to rot forever and ever. I believe all of us can buy recycled products, sort the rubbish into different bins, take paper to the local recycling centre. And or course we should never drop rubbish in the streets and in the countryside.

Перевод:

Я считаю, что переработка мусора важна, потому что это может помочь снизить загрязнение воздуха и земли. Во−первых, мы можем сэкономить разные виды ресурсов. Во−вторых, нам не нужно сжигать или закапывать мусор, выделяя в атмосферу ядовитые газы или оставляя его гнить навсегда. Я считаю, что все мы можем покупать переработанные продукты, сортировать мусор по разным контейнерам, сдавать бумагу в местный центр переработки. И, конечно же, мы никогда не должны бросать мусор на улицах и в сельской местности.