Ответы к разделу IV. Use of English
Задание 13. Spell the words.
1. [tʌŋ] – tongue
2. ['kæri]
3. [prɪ'fɜ:]
4. [prə'naʊns]
5. [spi:ʧ]
6. ['prɒbəbli]
7. ['fɒləʊ]
8. [ɡreɪt]
9. [eə]
10. [saʊnd]
11. [ɔ:l'redi]
12. [ɪ:vn]
13. ['nevə]
14. [dɪveləp]
15. ['əʊnli]
16. ['eələs]
Перевод задания
Напишите слова по буквам.
Ответ
1) tongue
2) carry
3) prefer
4) pronounce
5) speech
6) probably
7) follow
8) great
9) air
10) sound
11) already
12) even
13) never
14) develop
15) only
16) airless
Перевод ответа
1) язык
2) нести
3) предпочитать
4) произнести
5) речь
6) возможно
7) следовать
8) отличный
9) воздух
10) звук
11) уже
12) даже
13) никогда
14) развивать
15) только
16) безвоздушный
Задание 14. Use the new words from the box to complete the sentences.
borrow, develop, even, only, maybe, prefer, probably, pronounce, speech, vocabulary
1. Are only children really special?
2. My little cousin can hardly _ the sound [ŋ].
3. Languages like people are born, change, _ and can die.
4. I had to _ several rubles to pay for the dictionary, the money I had wasn’t enough.
5. If you read a lot, your _ becomes larger.
6. Do you _ a strong cup of tea to a cup of coffee for breakfast?
7. _ I’ll start learning French next year but I haven’t decided yet.
8. Mr Farrell’s _ at the opening ceremony was successful.
9. _ a child knows that five coloured rings as an Olympic symbol mean the Earth’s continents.
10. _ yes, _ no, _ rain, _ snow.
Перевод задания
Используйте новые слова из рамки, чтобы закончить предложения.
заимствовать, развивать, даже, только, может быть, предпочитать, возможно, произносить, речь, словарный запас
1. Единственные в семье дети действительно особенные?
2. Мой маленький двоюродный брат с трудом _ звук [ŋ].
3. Языки, как люди, рождаются, меняются, _ и могут умереть.
4. Мне пришлось _ несколько рублей, чтобы заплатить за словарь, денег у меня было недостаточно.
5. Если вы много читаете, ваш _ становится больше.
6. _ ли вы крепкую чашку чая чашке кофе на завтрак?
7. _ , я начну изучать французский в следующем году, но я еще не решил.
8. _ г−на Фаррелла на церемонии открытия прошла успешно.
9. _ ребенок знает, что пять цветных колец Олимпийского символа означают континенты Земли.
10. _ да, _ нет, _ дождь, _ снег.
Ответ
1. Are only children really special?
2. My little cousin can hardly pronounce the sound [ŋ].
3. Languages like people are born, change, develop and can die.
4. I had to borrow several rubles to pay for the dictionary, the money I had wasn’t enough.
5. If you read a lot, your vocabulary becomes larger.
6. Do you prefer a strong cup of tea to a cup of coffee for breakfast?
7. Probably I’ll start learning French next year but I haven’t decided yet.
8. Mr Farrell’s speech at the opening ceremony was successful.
9. Even a child knows that five coloured rings as an Olympic symbol mean the Earth’s continents.
10. Maybe yes, maybe no, maybe rain, maybe snow.
Перевод ответа
1. Единственные в семье дети действительно особенные?
2. Мой маленький двоюродный брат с трудом произносит звук [ŋ].
3. Языки, как люди, рождаются, меняются, развиваются и могут умереть.
4. Мне пришлось занять несколько рублей, чтобы заплатить за словарь, денег у меня было недостаточно.
5. Если вы много читаете, ваш словарный запас становится больше.
6. Предпочитаете ли вы крепкую чашку чая чашке кофе на завтрак?
7. Возможно, я начну изучать французский в следующем году, но я еще не решил.
8. Речь г−на Фаррелла на церемонии открытия прошла успешно.
9. Даже ребенок знает, что пять цветных колец Олимпийского символа означают континенты Земли.
10. Может быть да, может быть нет, может быть дождь, может быть снег.
Задание 15. Write American English words for these British nouns.
1. Trousers
2. petrol
3. lorry
4. chips
5. cinema
6. film
7. sweets
8. lift
9. biscuit
10. jumper
11. pavement
12. chemist’s
1. pants
_
_
Перевод задания
Запишите американские английские слова для этих британских существительных.
Британский английский
1. брюки
2. бензин
3. грузовик
4. картофель−фри
5. кино
6. фильм
7. конфеты
8. лифт
9. печенье
10. джемпер
11. тротуар
12. аптека
Американский английский
1. брюки
_
_
Ответ
1. pants
2. gas / gasoline
3. truck
4. (french) fries
5. movie house
6. movie
7. candies
8. elevator
9. cookie
10. sweater
11. sidewalk
12. drug store
Перевод ответа
1. брюки
2. бензин
3. грузовик
4. картофель−фри
5. кино
6. фильм
7. конфеты
8. лифт
9. печенье
10. джемпер
11. тротуар
12. аптека
Задание 16. There are one thousand five hundred and twenty−eight pages in Longman (Dictionary/Vocabulary) Dictionary of the English language.
Our physics teacher gave us test papers and asked us to hand them (in/out) _ on Wednesday.
Could you hand (in/out) _ these gifts to the children after dinner?
Mrs Thompson looked through my notes and handed them (back/out) _ to me.
“Rebecca, Mr Brian needs a Russian−English dictionary. Can you hand it (out/over) _ ?”
Wherever we go, Paul (borrows/follows) _ us.
The pupil was not sure (of/from) _ the word spelling.
They have never been (in/to) _ Japan.
My little cousin already has the (dictionary/vocabulary) _ of 50 − 60 words.
The details of the future project are not clear. Would you like to talk them (in/over) _ now?
Перевод задания
Закончите предложения, выбрав подходящие слова в скобках.
1. В (словаре/словарном запасе) словаре английского языка Лонгман есть тысяча пятьсот двадцать восемь страниц.
2. Наш учитель физики дал нам контрольные работы и попросил передать (in/out) _ их в среду.
3. Не могли бы вы передать (in/out) _ эти подарки детям после обеда?
4. Миссис Томпсон просмотрела мои записи и передала их (back/out) _ мне.
5. «Ребекка, мистеру Брайану нужен русско−английский словарь. Вы можете передать (out/over) _ его?
6. Куда бы мы ни пошли, Павел (заимствует/следует) _ за нами.
7. Ученик не был уверен (в/из) _ правописании слова.
8. Они никогда не были (in/to) _ Японии.
9. У моего маленького двоюродного брата уже есть (словарь/словарный запас) _ из 50 − 60 слов.
10. Детали будущего проекта не ясны. Хотите поговорим (in/over) _ их сейчас?
Ответ
1. There are one thousand five hundred and twenty−eight pages in Longman Dictionary of the English language.
2. Our physics teacher gave us test papers and asked us to hand them in on Wednesday.
3. Could you hand out these gifts to the children after dinner?
4. Mrs Thompson looked through my notes and handed them back to me.
5. “Rebecca, Mr Brian needs a Russian−English dictionary. Can you hand it over?”
6. Wherever we go, Paul follows us.
7. The pupil was not sure of the word spelling.
8. They have never been to Japan.
9. My little cousin already has the vocabulary of 50 − 60 words.
10. The details of the future project are not clear. Would you like to talk them over now?
Перевод ответа
1. В словаре английского языка Лонгман есть тысяча пятьсот двадцать восемь страниц.
2. Наш учитель физики дал нам контрольные работы и попросил сдать их в среду.
3. Не могли бы вы раздать эти подарки детям после обеда?
4. Миссис Томпсон просмотрела мои записи и вернула их мне.
5. «Ребекка, мистеру Брайану нужен русско−английский словарь. Вы можете передать его?
6. Куда бы мы ни пошли, Павел следует за нами.
7. Ученик не был уверен в правописании слова.
8. Они никогда не были в Японии.
9. У моего маленького двоюродного брата уже есть словарный запас из 50 − 60 слов.
10. Детали будущего проекта не ясны. Хотите обсудить их сейчас?
Задание 17. Use the derivatives of the words on the right to complete the sentences. (in the brackets)
1. The new show was really colourful and impressive.
2. Mr Rogers stood _ for several seconds, he _ did not know what to say. (speech, simple)
3. While reading, Gerald couldn’t pronounce several words correctly and the teacher asked him to _ the text. (read)
4. “Mike, you shouldn’t be that _ when you write _s. You have missed several words again!” (care, dictate)
5. Susan Scott is going to become a _, she regularly goes to an art school. (painter)
6. The sun was shining _ in the _ blue sky. (bright, cloud)
7. Professor Springle had a mixed _ of joy and sadness at their final _. (feel, meet)
8. They are _ indeed to live on this fantastic island. (luck)
9. Mr Pullin saw rows of serious _ faces in front of him. (smile)
10. Robert was a nice _ boy. (friend)
Перевод задания
Используйте производные слова справа для завершения предложений. (в скобках)
1. Новое шоу было действительно ярким и впечатляющим. (цвет)
2. Г−н Роджерс стоял _ несколько секунд, он _ не знал, что сказать. (речь, простой)
3. Во время чтения, Джеральд не мог произнести некоторые слова правильно, и учитель попросил его _ текст. (читать)
4. «Майк, ты не должен быть таким _, когда пишешь _. Ты снова пропустил несколько слов!» (забота, диктовать)
5. Сьюзен Скотт собирается стать _, она регулярно ходит в художественную школу. (рисовать)
6. Солнце сияло _ в _ синем небе. (яркий, облако)
7. У профессора Спрингла было смешанное _ радости и грусти на их заключительной _ . (чувствовать, встречать)
8. Им очень _ жить на этом фантастическом острове. (удача)
9. Г−н Пуллин увидел перед собой ряды серьезных _ лиц. (улыбка)
10. Роберт был хорошим _ мальчиком. (друг)
Ответ
1. The new show was really colourful and impressive.
2. Mr Rogers stood speechless for several seconds, he simply did not know what to say.
3. While reading, Gerald couldn’t pronounce several words correctly and the teacher asked him to reread the text.
4. “Mike, you shouldn’t be that careless when you write dictations. You have missed several words again!”
5. Susan Scott is going to become a painter, she regularly goes to an art school.
6. The sun was shining brightly in the cloudless blue sky.
7. Professor Springle had a mixed feeling of joy and sadness at their final meeting.
8. They are lucky indeed to live on this fantastic island.
9. Mr Pullin saw rows of serious unsmiling faces in front of him.
10. Robert was a nice friendly boy.
Перевод ответа
1. Новое шоу было действительно ярким и впечатляющим.
2. Г−н Роджерс молчал несколько секунд, он просто не знал, что сказать.
3. Во время чтения, Джеральд не мог произнести некоторые слова правильно, и учитель попросил его перечитать текст.
4. «Майк, ты не должен быть таким невнимательным, когда пишешь диктанты. Ты снова пропустил несколько слов!»
5. Сьюзен Скотт собирается стать художником, она регулярно ходит в художественную школу.
6. Солнце сияло ярко в безоблачном синем небе.
7. У профессора Спрингла было смешанное чувство радости и грусти на их заключительной встрече.
8. Им очень повезло жить на этом фантастическом острове.
9. Г−н Пуллин увидел перед собой ряды серьезных неулыбчивых лиц.
10. Роберт был хорошим дружелюбным мальчиком.
Задание 18. Complete the text with the derivatives of the words on the right. (in the brackets)
In one of his stories Oscar Wilde said that the English have (1) really everything in common with (2) _, nowadays, accept, of course, language. (real, America) That was (3) _ a joke. (certain) But speaking (4) _, do the English and the citizens of the USA speak the same language or (5) _ languages? (serious, differ) Their grammar systems are practically the same, lots of words are the same, but not all of them. The word “homely” in (6) _ English means (7) _ and in American English − not very good−looking. (Britain, please) There is a whole (8) _ of such words. (collect) Sometimes the same words have not the same (9) _ . (mean) For example the verb “to guess” is “to think” in America. Yet, both the nations speak the same language − English.
Перевод задания
Заполните текст производными от слов справа. (в скобках)
В одном из своих рассказов Оскар Уайльд сказал, что у англичан – (1) действительно все общее с (2) , в наши дни, конечно, кроме языка. (реальный, Америка) Это была (3) _ шутка. (определенный) Но, (4) говоря, разговаривают ли англичане и граждане США на одном языке или на (5) _ языках? (серьезный, отличаться) Их грамматические системы практически одинаковы, много слов одни и те же, но не все из них. Слово «homely» в (6) _ английском означает (7) _, а в американском английском − невзрачный. (Британия, радовать) Существует целая (8) _ таких слов. (коллекционировать) Иногда одни и те же слова имеют неодинаковые (9) _ . (значить) Например, глагол «угадать» − это «думать» в Америке. Тем не менее, обе страны говорят на одном языке − английском.
Ответ
In one of his stories Oscar Wilde said that the English have (1) really everything in common with (2) Americans, nowadays, accept, of course, language. That was (3) certainly a joke. But speaking (4) seriously, do the English and the citizens of the USA speak the same language or (5) different languages? Their grammar systems are practically the same, lots of words are the same, but not all of them. The word “homely” in (6) British English means (7) pleasant and in American English − not very good−looking. There is a whole (8) collection of such words. Sometimes the same words have not the same (9) meanings. For example the verb “to guess” is “to think” in America. Yet, both the nations speak the same language − English.
Перевод ответа
В одном из своих рассказов Оскар Уайльд сказал, что у англичан − все общее с (2) американцами, в наши дни, конечно, кроме языка. Это была (3) определенно шутка. Но, (4)серьезно говоря, разговаривают ли англичане и граждане США на одном языке или на (5) разных языках? Их грамматические системы практически одинаковы, много слов одни и те же, но не все из них. Слово «homely» в (6) британском английском означает (7) приятный, а в американском английском − невзрачный. Существует целая (8) коллекция таких слов. Иногда одни и те же слова имеют неодинаковые (9) значения. Например, глагол «угадать» − это «думать» в Америке. Тем не менее, обе страны говорят на одном языке − английском.
Задание 19. Write out international words from the box.
house, foreigner, play, football, banana, word, grapefruit, orange, television, hockey, drama, paper, primadonna, tennis, import, again, faucet, cousin, coffee, medicine, physics, sports, vocabulary, motherland, language, avocado, book, golf, progress, school, revolution, tragedy, circus, philosophy, computer, bookcase, president, Internet
Перевод задания
Выпишите из рамки международные слова.
дом, иностранец, играть, футбол, банан, слово, грейпфрут, апельсин, телевидение, хоккей, драма, бумага, примадонна, теннис, импорт, опять, кран, двоюродный брат, кофе, медицина, физика, спорт, словарный запас, родина, язык, авокадо, книга, гольф, прогресс, школа, революция, трагедия, цирк, философия, компьютер, книжный шкаф, президент, интернет
Ответ
1) foorball
2) banana
3) grapefruit
4) television
5) hockey
6) drama
7) primadonna
8) tennis
9) import
10) coffee
11) medicine
12) physics
13) sports
14) avocado
15) golf
16) progress
17) revolution
18) tragedy
19) philosophy
20) computer
21) Internet
22) president
Перевод ответа
1) футбол
2) банан
3) грейпфрут
4) телевидение
5) хоккей
6) драма
7) примадонна
8) теннис
9) импорт
10) кофе
11) медицина
12) физика
13) спорт
14) авокадо
15) гольф
16) прогресс
17) революция
18) трагедия
19) философия
20) компьютер
21) Интернет
22) президент
Задание 20. Use the following word combinations and write questions to ask your friends.
• if they have ever done it (to paint pictures, to play the piano, to run a marathon)
• if they have done it this week (to ring their grandparents, to take some pictures, to visit a picture gallery)
• if they have done it this month (to be to the theatre, to give a talk in English, to begin doing morning exercises)
1. Have you ever painted a picture?
Перевод задания
Используйте следующие словосочетания и напишите вопросы, чтобы спросить своих друзей.
• делали ли они когда−либо это (рисовать картины, играть на пианино, пробежать марафон)
• делали ли они это на этой неделе (позвонить бабушке и дедушке, сделать несколько снимков, посетить галерею)
• делали ли они это в этом месяце (быть в театре, говорить на английском языке, начать делать утреннюю зарядку)
1. Вы когда−нибудь рисовали картину?
Ответ
1. Have you ever painted a picture?
2. Have you ever played the piano?
3. Have you ever run а marathon?
4. Have you rung your grandparents this week?
5. Have you taken any pictures this week?
6. Have you visited a picture gallery this week?
7. Have you been to the theatre this month?
8. Have you given a talk in English this month?
9. Have you begun doing morning exercisesthis month?
Перевод ответа
1. Вы когда−нибудь рисовали картину?
2. Вы когда−нибудь играли на пианино?
3. Вы когда−нибудь пробежали марафон?
4. Вы звонили своим дедушке и бабушке на этой неделе?
5. Вы делали какие−либо фотографии на этой неделе?
6. Вы посещали картинную галерею на этой неделе?
7. Вы были в театре в этом месяце?
8. Вы говорили на английском в этом месяце?
9. Вы начали делать утреннюю зарядку в этом месяце?
Задание 21. Write which of these Russian cities you and the members of your family have visited and what cities you haven’t been to.
Moscow
St Petersburg
Rostov
Vologda
Smolensk
Omsk
Vladivostok
Tver
Перевод задания
Напишите, в каких городах России вы и члены вашей семьи побывали, а в каких городах вы не были.
1. Москва
2. Санкт−Петербург
3. Ростов
4. Вологда
5. Смоленск
6. Омск
7. Владивосток
8. Тверь
Ответ
1) My parents and I have visited Moscow.
2) My parents and I have visited St Petersburg.
3) My parents have visited Rostov. I have not visited Rostov.
4) My parents and I have not visited Vologda.
5) I have visited Smolensk.
6) I have not visited Omsk.
7) I have not visited Vladivostok. My grandparents have visited Vladivostok.
8) My mother and I have not visited Tver. My father has visited Tver.
Перевод ответа
1) Мы с родителями посетили Москву.
2) Мы с родителями посетили Санкт−Петербург.
3) Мои родители побывали в Ростове. Я не был в Ростове.
4) Мы с родителями не бывали в Вологде.
5) Я побывал в Смоленске.
6) Я не был в Омске.
7) Я не был во Владивостоке. Мои дедушка с бабушкой бывали во Владивостоке.
8) Мы с мамой не посещали Тверь. Мой отец бывал в Твери.
Задание 22. Write what Alice could say about these things. Use your Social English.
1. She likes the film very much. − I think the film is fantastic.
2. She didn’t like the hockey match at all.
3. She never eats porridge.
4. She never drinks milk.
5. She sometimes watches TV, but not often. Most of the programmes are not interesting.
6. She visits rock concerts whenever rock groups give them.
7. She goes to the swimming pool five days a week.
8. She goes to any place by car.
9. She has five pets at home.
10. She doesn’t live in town any more. She has moved to the country.
Перевод задания
Напишите, что Алиса могла сказать об этих вещах. Используйте свой социальный английский.
1. Она очень любит фильм. − Я думаю, что фильм превосходный.
2. Ей совсем не понравился хоккейный матч.
3. Она никогда не ест кашу.
4. Она никогда не пьет молоко.
5. Она иногда смотрит телевизор, но не часто. Большинство программ не интересны.
6. Она посещает рок−концерты, когда бы рок−группы их не давали.
7. Она ходит в бассейн пять дней в неделю.
8. Она едет в любое место на машине.
9. У нее пять домашних животных.
10. Она больше не живет в городе. Она переехала в деревню.
Ответ
1) I think the film is fantastic.
2) I think the match was awful / terrible.
3) I can’t stand porridge.
4) I hate milk.
5) I can’t say I like TV programmes.
6) I am crazy about rock concerts.
7) I really enjoy swimming.
8) I am quite fond of driving. / I love driving.
9) I really love animals.
10) I disliked living in town; I enjoy living in the country.
Перевод ответа
1) Я думаю, что фильм фантастический.
2) Я думаю, что матч был ужасным / ужасным.
3) Я терпеть не могу кашу.
4) Я ненавижу молоко.
5) Не могу сказать, что мне нравятся телепрограммы.
6) Я без ума от рок−концертов.
7) Мне очень нравится плавать.
8) Я очень люблю водить машину. / Я люблю водить машину.
9) Я действительно люблю животных.
10) Мне не нравилось жить в городе; мне нравится жить в деревне.
Задание 23. Write the three forms of these verbs.
1. делать do did done
2. писать
3. бежать
4. говорить
5. брать
6. становиться
7. начинать
8. падать
9. есть
10. читать
11. звонить
12. видеть
13. быть
14. давать
Перевод задания
Напишите три формы этих глаголов.
Ответ
Задание 24. Make these sentences negative. Add the word yet to complete them.
1. We have written Exercise Ten. – We haven’t written Exercise Ten yet.
2. He has learned the poem by heart.
3. I have given an apple to my sister.
4. She has taken the books from Room Six.
5. You have spoken to your English teacher.
6. Grace has decided where to go.
7. We have borrowed some money from my granny.
8. She has read “Gulliver’s Travels”.
9. They have been to the bank.
10. I have eaten my breakfast.
Перевод задания
Сделайте эти предложения отрицательными. Добавьте слово yet, чтобы завершить их.
1. Мы написали десятое упражнение. − Мы еще не написали десятое упражнение.
2. Он выучил наизусть стихотворение.
3. Я дал яблоко моей сестре.
4. Она взяла книги из шестой комнаты.
5. Вы поговорили с учителем английского языка.
6. Грейс решила, куда идти.
7. Мы взяли у моей бабушки деньги.
8. Она прочитала «Путешествия Гулливера».
9. Они были в банке.
10. Я съел свой завтрак.
Ответ
1. We haven’t written Exercise Ten yet.
2. He hasn’t learned the poem by heart yet.
3. I haven’t given an apple to my sister yet.
4. She hasn’t taken the books from Room Six yet.
5. You haven’t spoken to your English teacher yet.
6. Grace hasn’t decided where to go yet.
7. We haven’t borrowed some money from my granny yet.
8. She hasn’t read “Gulliver’s Travels” yet.
9. They haven’t been to the bank yet.
10. I haven’t eaten my breakfast yet.
Перевод ответа
1. Мы еще не написали десятое упражнение.
2. Он еще не выучил стихотворение наизусть.
3. Я еще не дал яблоко своей сестре.
4. Она еще не взяла книги из шестой комнаты.
5. Вы еще не говорили со своим учителем английского языка.
6. Грейс еще не решила, куда идти.
7. Мы еще не заняли денег у моей бабушки.
8. Она еще не читала «Путешествия Гулливера».
9. Они еще не были в банке.
10. Я еще не ел свой завтрак.
Задание 25. Look at the pictures and write/
a) what countries David has visited
1. David has visited Italy.
2. _
3. _
b) to what countries he has not been
1. _
2. _
3. _
c) in what seas he hasn’t swum
1. _
2. _
3. _
Black Sea Baltic Sea Caspian Sea
d) to what rivers and lakes he hasn’t swum
Volga
Baikal
Ob
1. _
2. _
3. _
e) what dishes he hasn’t eaten
1. _
2. _
3. _
borsch blyni sushki
f) what languages he has spoken
English
Italian
French
1. _
2. _
3. _
Перевод задания
Посмотрите на фотографии и напишите
a) какие страны Дэвид посетил
1. Дэвид посетил Италию.
2. _
3. _
b) в каких странах он не был
1. _
2. _
3. _
c) в каких морях он не плавал
1. _
2. _
3. _
d) к каким рекам и озерам он не плавал
Волга
Байкал
Обь
1. _
2. _
3. _
e) какие блюда он не ел
борщ
блины
сушки
1. _
2. _
3. _
f) на каких языках он говорил
английский
итальянский
французский
1. _
2. _
3. _
Ответ
а)
1) David has visited Italy.
2) David has visited France.
3) David has visited the UK.
b)
1) He has not been to Russia
2) He has not been to the USA.
3) He has not been to China.
c)
1) David hasn’t swum in the Black Sea
2) David hasn’t swum in the Caspian Sea.
3) David hasn’t swum in the Baltic Sea.
d)
1) David hasn’t swum in the Volga.
2) David hasn’t swum in Baikal.
3) David hasn’t swum in the Ob.
e)
1) He hasn’t eaten borsch.
2) He hasn’t eaten blyni.
3) He hasn’t eaten sushki.
f)
1) David has spoken English.
2) David has spoken Italian.
3) David has spoken French.
Перевод ответа
а)
1) Дэвид посетил Италию.
2) Дэвид посетил Францию.
3) Дэвид посетил Великобританию.
b)
1) Он не был в России
2) Он не был в США.
3) Он не был в Китае.
c)
1) Дэвид не плавал в Черном море
2) Дэвид не плавал в Каспийском море.
3) Дэвид не плавал в Балтийском море.
d)
1) Давид не плавал на Волге.
2) Давид не плавал в Байкале.
3) Давид не плыл в реке Обь.
e)
1) Он не ел борщ.
2) Он не ел блины.
3) Он не ел сушки.
f)
1) Дэвид говорил по−английски.
2) Дэвид говорил по−итальянски.
3) Дэвид говорил по−французски.
Задание 26. Write questions and ask your friend to answer them. You want to know if he/she:
1. has spoken to his/her maths teacher − Have you Spoken to your maths teacher?
2. has eaten his lunch
3. has ever fallen from his/her bike
4. has done his/her homework
5. has ever swum in the ocean
6. has begun doing the project
7. has read “War and Peace” by Leo Tolstoy
8. has rung his/her parents
9. has handed out the test papers
10. has run the 100−metres race
11. has been to the Bolshoi Theatre
12. has seen Red Square
Перевод задания
Напишите вопросы и попросите своего друга ответить на них. Вы хотите знать:
1. поговорил ли он со своим учителем по математике − Ты разговаривал со своим учителем по математике?
2. съел ли он свой обед
3. падал ли он когда−либо с велосипеда
4. сделал ли он домашнее задание
5. плавал ли он когда−либо в океане
6. начал ли он выполнять проект
7. прочитал ли он «Войну и мир» Льва Толстого
8. звонил ли он своим родителям
9. раздал ли он контрольные работы
10. бегал ли он 100−метровую гонку
11. был ли он в Большом театре
12. видел ли он Красную площадь
Ответ
1. Have you Spoken to your maths teacher?
2. Have you eaten your lunch?
3. Have you ever fallen from your bike?
4. Have you done your homework?
5. Have you ever swum in the ocean?
6. Have you begun doing the project?
7. Have you read “War and Peace” by Leo Tolstoy?
8. Have you rung your parents?
9. Have you handed out the test papers?
10. Have you run the 100−metres race?
11. Have you been to the Bolshoi Theatre?
12. Have you seen Red Square?
Перевод ответа
1. Говорил ли ты со своим учителем математики?
2. Ты съел свой обед?
3. Ты когда−нибудь падал со своего велосипеда?
4. Ты сделал свою домашнюю работу?
5. Ты когда−нибудь плавал в океане?
6. Ты начал делать проект?
7. Читал ли ты «Войну и мир» Льва Толстого?
8. Ты звонил своим родителям?
9. Ты раздал контрольные работы?
10. Ты бегал 100−метровую гонку?
11. Ты был в Большом театре?
12. Ты видел Красную площадь?
Задание 27. Write questions to the underlined words.
1. I have been to Africa two times. − How many times have you been to Africa?
2. Helen has seen some European cities.
3. George has carried three bags downstairs.
4. Chris has done his room very well.
5. They have borrowed a lot of money.
6. The Browns have moved to a three−room flat because their old flat is too small.
7. They have eaten the whole cake.
8. They have written a very sad letter.
Перевод задания
Напишите вопросы к подчеркнутым словам. (выделенным жирным)
1. Я был в Африке два раза. − Сколько раз вы были в Африке?
2. Хелен видела несколько европейских городов.
3. Джордж нес три сумки вниз.
4. Крис отлично убрал свою комнату.
5. Они одолжили много денег.
6. Брауны переехали в трехкомнатную квартиру, потому что их старая квартира слишком маленькая.
7. Они съели весь торт.
8. Они написали очень печальное письмо.
Ответ
1) How many times have you been to Africa?
2) What has Helen seen?
3) How many bags has George carried downstairs?
4) How well has Chris done his room?
5) How much money have they borrowed?
6) Why have the Browns moved to a three− room flat?
7) Who has eaten the whole cake?
8) What kind of letter have they written to us?
Перевод ответа
1) Сколько раз вы были в Африке?
2) Что видела Елена?
3) Сколько сумок Джордж спустил вниз?
4) Насколько хорошо Крис убрал свою комнату?
5) Сколько денег они одолжили?
6) Почему Брауны переехали в трехкомнатную квартиру?
7) Кто съел весь торт?
8) Какое письмо они нам написали?
Задание 28. Rewrite the sentences using the adverbs in brackets in the appropriate places.
1. I have used this information in my lectures (never). − I have never used this information in my lectures.
2. We have washed our jeans (already).
3. He has decided to take chicken and rice (just).
4. He has not planted any flowers (yet).
5. Have they been to the museum (already)?
6. Have they spoken to their parents (yet)?
7. Has Linda seen mountains (ever)?
8. I have eaten Greek food (never).
9. You have come back (just).
10. She has cleaned the windows (already).
Перевод задания
Перепишите предложения, используя наречия в скобках в соответствующих местах.
1. Я использовал эту информацию в своих лекциях (никогда). − Я никогда не использовал эту информацию в своих лекциях.
2. Мы постирали наши джинсы (уже).
3. Он решил взять курицу и рис (только что).
4. Он не посадил никаких цветов (пока).
5. Были ли они в музее (уже)?
6. Разговаривали ли они с родителями (уже)?
7. Линда видела горы (когда−либо)?
8. Я ел греческую еду (никогда).
9. Вы вернулись (только что).
10. Она помыла окна (уже).
Ответ
1) I have never used this information in my lectures.
2) We have already washed our jeans.
3) He has just decided to take chicken and rice.
4) He has not planted any flowers yet.
5) Have they already been to the museum?
6) Have they spoken to their parents yet?
7) Has Linda ever seen mountains?
8) I have never eaten Greek food.
9) You have just come back.
10) She has already cleaned the windows.
Перевод ответа
1) Я никогда не использовал эту информацию в своих лекциях.
2) Мы уже постирали джинсы.
3) Он только что решил взять курицу и рис.
4) Он еще не посадил цветы.
5) Они уже были в музее?
6) Они уже говорили с родителями?
7) Линда когда−нибудь видела горы?
8) Я никогда не ел греческую еду.
9) Вы только что вернулись.
10) Она уже помыла окна.
Задание 29. Look at the pictures and write what they wanted to be as children and what they have become.
1. Bob As children They have become
2. Davis
3. Greg
4. Helen
5. Tracy
6. Robert
7. Alice
8. Steven
1. As a child Bob wanted to be a doctor but he has become a painter.
2. _
...
Перевод задания
Посмотрите на картинки и напишите, кем они хотели быть в детстве и кем стали.
1. Боб В детстве Они стали
2. Дэвис
3. Грег
4. Хелен
5. Трейси
6. Роберт
7. Алиса
8. Стивен
1. В детстве Боб хотел быть врачом, но он стал художником.
2. _
...
Ответ
1. As a child Bob wanted to be a doctor but he has become a painter.
2. As а child Davis wanted to be а pilot but he has become а photographer.
3. As a child Greg wanted to become a sailor but he has become a bus driver.
4. As a child Helen wanted to be a singer but she has become a nurse.
5. As a child Tracy wanted to be a ballet dancer but she has become a teacher.
6. As a child Robert wanted to be a skier but he has become a skater.
7. As a child Alice wanted to be a journalist but she has become a stewardess.
8. As a child Steven wanted to be a clown but he has become an animal trainer.
Перевод ответа
1. В детстве Боб хотел стать врачом, но стал художником.
2. В детстве Дэвис хотел стать пилотом, но он стал фотографом.
3. В детстве Грег хотел стать моряком, но он стал водителем автобуса.
4. В детстве Елена хотела быть певицей, но она стала медсестрой.
5. В детстве Трейси хотела стать балериной, но стала учителем.
6. В детстве Роберт хотел стать лыжником, но он стал конькобежцем.
7. В детстве Алиса хотела стать журналистом, но стала стюардессой.
8. В детстве Стивен хотел стать клоуном, но он стал дрессировщиком животных.
Задание 30. Use already or yet to make up questions and write them down.
1. You want to know if your friend has already finished packing his bag.
You ask: Have you finished packing your bag yet?
2. You can’t believe your eyes. Your friend has already finished packing his bag.
You ask:
3. You ask your sister to wash up after dinner. In ten minutes you want to know if she has already done it.
You shout from the bedroom:
4. You ask your sister to wash up after dinner and leave. In ten minutes you come back and see that your sister is playing some computer game. You want to know if she has already washed up.
You ask:
5. Your brother is doing his homework. You know that he has a lot of exercises to write. In 20 minutes he says he is going for a walk. You want to know if he has already done everything.
You ask:
6. Your cousin is cleaning the windows in your country house. There are 5 windows in it. In half an hour she sits down in the armchair and begins watching TV. You want to know if she has cleaned all the windows.
You ask:
7. Your friend is not sure what to take for dinner in the restaurant. You want to know if she/he has already decided what to take.
You ask:
8. You want to know if your friend has already seen the new film.
You ask:
9. You are surprised that your friend has so quickly learned the poem by heart. You want to know if she/he has already done it.
You ask:
10. You are interested if your parents have already given the book to your teacher.
You ask:
Перевод задания
Используйте already или yet, чтобы составить вопросы и запишите их.
1. Вы хотите узнать, упаковал ли уже ваш друг свою сумку.
Вы спрашиваете: Ты уже закончил паковать свою сумку?
2. Вы не можете поверить своим глазам. Ваш друг уже упаковал свою сумку.
Вы спрашиваете:
3. Вы просите сестру помыть посуду после обеда. Через десять минут вы хотите узнать, сделала ли уже она это.
Вы кричите из спальни:
4. Вы просите сестру помыть посуду после обеда и уходите. Через десять минут вы возвращаетесь и видите, что ваша сестра играет в компьютерную игру. Вы хотите узнать, вымыла ли она уже посуду.
Вы спрашиваете:
5. Ваш брат делает домашнее задание. Вы знаете, что у него много упражнений для написания. Через 20 минут он говорит, что собирается прогуляться. Вы хотите узнать, сделал ли он все.
Вы спрашиваете:
6. Ваша двоюродная сестра моет окна в вашем загородном доме. В нем 5 окон. Через полчаса она садится в кресло и начинает смотреть телевизор. Вы хотите знать, помыла ли она уже она все окна.
Вы спрашиваете:
7. Ваш друг не уверен, что взять на ужин в ресторане. Вы хотите знать, решил(а) ли он / она, что взять.
Вы спрашиваете:
8. Вы хотите узнать, видел ли ваш друг новый фильм.
Вы спрашиваете:
9. Вы удивлены, что ваш друг так быстро выучил стихотворение наизусть. Вы хотите знать, сделал(а) ли он/она это уже.
Вы спрашиваете:
10. Вам интересно, отдали ли ваши родители книгу вашему учителю.
Вы спрашиваете:
Ответ
1. Have you finished packing your bag yet?
2. Have you already finished packing your bag?
3. Have you washed up yet?
4. Have you already washed up?
5. Have you already done your homework?
6. Have you already cleaned all the windows?
7. Have you decided what to take for dinner yet?
8. Have you seen the new film yet?
9. Have you already learned the poem by heart?
10. Have you given the book to the teacher yet?
Перевод ответа
1. Ты уже закончил упаковывать свою сумку?
2. Ты уже закончил упаковывать свою сумку?
3. Ты уже помыла посуду?
4. Ты уже помыла посуду?
5. Ты уже сделал свою домашнюю работу?
6. Ты уже помыла все окна?
7. Ты уже решил, что взять на ужин?
8. Ты уже видел новый фильм?
9. Ты уже выучил (а) стихотворение наизусть?
10. Вы уже отдали книгу учителю?
Задание 31. Look at the table and write what rooms Brenda has done.
Children’s room – clean
TV room – not very clean
Dining room – clean
Kitchen – clean
Hall – clean
Parents’ bedroom – not very clean
Sitting room – clean
Play room – not very clean
Bathroom – clean
Father’s study – clean
1. Brenda has done the children’s room.
Перевод задания
Посмотрите на таблицу и напишите, какие комнаты Бренда убрала.
Детская комната − чистая
ТВ−зал − не очень чистый
Столовая − чистая
Кухня − чистая
Прихожая − чистая
Родительская спальня − не очень чистая
Гостиная − чистая
Игровая комната − не очень чистая
Ванная комната − чистая
Кабинет отца – чистый
1. Бренда убрала детскую комнату.
Ответ
1. Brenda has done the children’s room.
2. Brenda has done the dining room.
3. Brenda has done the kitchen.
4. Brenda has done the hall.
5. Brenda has done the sitting room.
6. Brenda has done the bathroom.
7. Brenda has done the father’s study.
Перевод ответа
1. Бренда убрала детскую комнату.
2. Бренда убрала столовую.
3. Бренда убрала кухню.
4. Бренда убрала прихожую.
5. Бренда убрала гостиную.
6. Бренда убрала ванную.
7. Бренда убрала кабинет отца.
Задание 32. Use a/an or no article to complete these sentences.
1. I have just read such an interesting book!
2. It is such _ clear water!
3. Penguins are such _ funny animals!
4. Jane has become such _ good actress!
5. We have never been to such _ expensive restaurant.
6. They have never seen such _ tall building.
7. It was such _ unusual meeting.
8. Richard has given me such _ tasty sweets.
9. His was such _ endless speech!
10. It is such _ vast territory.
11. You can do nothing with such _ children.
12. It is such _ big money!
13. This is such _ helpful information.
14. We are having such _ lovely weather today!
15. It is such _ lovely autumn day!
Перевод задания
Для завершения этих предложений используйте артикль a/an или не используйте никакой.
1. Я только что прочитал такую интересную книгу!
2. Это такая чистая вода!
3. Пингвины − такие забавные животные!
4. Джейн стала такой хорошей актрисой!
5. Мы никогда не были в таком дорогом ресторане.
6. Они никогда не видели такого высокого здания.
7. Это была такая необычная встреча.
8. Ричард дал мне такие вкусные сладости.
9. У него была такая бесконечная речь!
10. Это такая огромная территория.
11. Вы не можете ничего сделать с такими детьми.
12. Это такие большие деньги!
13. Это такая полезная информация.
14. Сегодня у нас такая прекрасная погода!
15. Это такой прекрасный осенний день!
Ответ
1. I have just read such an interesting book!
2. It is such clear water!
3. Penguins are such funny animals!
4. Jane has become such a good actress!
5. We have never been to such an expensive restaurant.
6. They have never seen such a tall building.
7. It was such an unusual meeting.
8. Richard has given me such tasty sweets.
9. His was such an endless speech!
10. It is such a vast territory.
11. You can do nothing with such children.
12. It is such big money!
13. This is such helpful information.
14. We are having such lovely weather today!
15. It is such a lovely autumn day!
Перевод ответа
1. Я только что прочитал такую интересную книгу!
2. Это такая чистая вода!
3. Пингвины − такие забавные животные!
4. Джейн стала такой хорошей актрисой!
5. Мы никогда не были в таком дорогом ресторане.
6. Они никогда не видели такого высокого здания.
7. Это была такая необычная встреча.
8. Ричард дал мне такие вкусные сладости.
9. У него была такая бесконечная речь!
10. Это такая огромная территория.
11. Вы не можете ничего сделать с такими детьми.
12. Это такие большие деньги!
13. Это такая полезная информация.
14. Сегодня у нас такая прекрасная погода!
15. Это такой прекрасный осенний день!
Задание 33. Complete the dialogues using the verbs in brackets in the appropriate forms.
1.
− You ever (be) to France? − Have you ever been to France?
− Yes. _ .
− When you (be) there? − _ ?
− I (be) _ there last summer.
− With whom you (be) there? − _?
− I (be) _ there with my class.
2.
− You ever (play) tennis? − _ ?
−Yes. I _ .
− When you (do) it? − _ ?
− I (play) _ tennis a month ago.
− Where you (play) it? − _ ?
− I (play) _ it in our sports club.
3.
− You (visit) the local art gallery? − _ ?
− Yes, _ .
− Why you (go) there? − _ ?
− They say the new collection of Italian portraits (be) _ very interesting.
− When you (be) there? − _ ?
− I (be) _ there only yesterday.
Перевод задания
Завершите диалоги, используя глаголы в скобках в соответствующих формах.
1.
− Вы когда−нибудь были во Франции?
− Да. Я _ .
− Когда вы (быть) _ там?
− Я (быть) _ там прошлым летом.
− С кем вы там (быть)? − _ ?
− Я (быть) _ там с моим классом.
2.
− Вы когда−нибудь играли в теннис? − _
− Да. Я _ .
− Когда вы это (делать)? − _ ?
− Я (играть) _ в теннис месяц назад.
− Где ты (играть)? − _ ?
− Я (играть) _ в нашем спортивном клубе.
3.
− Вы посещали местную художественную галерею?
− Да, я _ .
− Почему вы туда (ходить)? − _ ?
− Говорят, там (быть) _ очень интересна новая коллекция итальянских портретов.
− Когда вы (быть) там? − _ ?
− Я (быть) _ там только вчера.
Ответ
1.
− Have you ever been to France?
− Yes. I have been to France.
− When were you there?
− I was there last summer.
− With whom were you there?
− I was there with my class.
2.
− Have you ever played tennis?
− Yes. I have played tennis.
− When did you do it?
− I played tennis a month ago.
− Where did you play it?
− I played it in our sports club.
3.
− Have you visited the local art gallery?
− Yes, I have.
− Why did you go there?
− They say the new collection of Italian portraits is very interesting.
− When were you there?
− I was there only yesterday.
Перевод ответа
1.
− Вы когда−нибудь были во Франции?
− Да. Я бывал во Франции.
− Когда вы были там?
− Я был там прошлым летом.
− С кем вы там были?
− Я был там с моим классом.
2.
− Ты когда−нибудь играл в теннис?
− Да. Я играл в теннис.
− Когда ты это делал?
− Я играл в теннис месяц назад.
− Где ты играл?
− Я играл в нашем спортивном клубе.
3.
− Вы посещали местную художественную галерею?
− Да.
− Почему вы туда пошли?
− Говорят, очень интересна новая коллекция итальянских портретов.
− Когда вы были там?
− Я был там только вчера.