Step 10. Задание №1

Listen to 6 texts about ecological organizations, CD (48), and match the names of the organizations (1−6) with the statements giving some information about them (a−g). One statement you don’t have to use.
Organizations
1) People for the Ethical Treatment of Animals (PETA)
2) The Invasive Species Specialist Group (ISSG)
3) The Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals (RSPCA)
4) Greenpeace
5) The World Wide Fund for Nature (WWF)
6) Kids for a Clean Environment
Statements
a) Among other things this organization fights against wars.
b) This organization operates on the territory of just one continent.
c) Some members of this organization don’t pay for their membership.
d) This organization operates on the territory of just one country, the UK.
e) This organization focuses its attention on one kind of species.
f) Members of this organization believe that people shouldn’t use animals for their purposes.
g) This organization includes more members than any other organization of its kind
ГДЗ Английский язык, учебник, 10 класс Афанасьева, Михеева, Баранова
Прослушайте 6 текстов об экологических организациях, CD (48), и сопоставьте названия организаций (1–6) с утверждениями, дающими некоторую информацию о них (a–g). Одно утверждение вам не нужно использовать.
Организации
1) Люди за этичное обращение с животными (PETA)
2) Группа специалистов по инвазивным видам (ISSG)
3) Королевское общество по предотвращению жестокого обращения с животными (RSPCA)
4) Гринпис
5) Всемирный фонд дикой природы (WWF)
6) Дети за чистую окружающую среду
Утверждения
a) Среди прочего эта организация борется против войн.
b) Эта организация действует только на территории одного континента.
c) Некоторые члены этой организации не платят за свое членство.
d) Эта организация действует на территории только одной страны, Великобритании.
e) Эта организация сосредотачивает свое внимание на одном виде видов.
f) Члены этой организации считают, что люди не должны использовать животных в своих целях.
g) В эту организацию входит больше членов, чем в любую другую организацию такого рода.

AUDIO
1. People for the Ethical Treatment of Animals (PETA) if one of the largest animal rights organizations in the world. It has more than a million members and supporters. Founded in 1980, PETA's aim is to protect the rights of all animals. PETA operates under the simple principle that animals are not ours to eat, wear, experiment on or use for entertainment. PETA focuses its attention on the areas in which the largest numbers of animals suffer most intensely for the longest periods of time: on factory farms, in laboratories, in the clothing and entertainment industries.
2. Invasive Species Specialist Group (ISSG) protects natural ecological systems and the species of plants and animals they contain from the species brought to these systems from outside. Global trade and communication lead to the fact that new species invade the territories where they don’t belong. In this case the species belonging to this territory often disappear. ISSG is a global group of scientists and experts from 41 countries. Its centre is in New Zealand. It has three regional sections in North America, Europe and South Asia.
3. The Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals (RSPCA) has been working since 1824 encouraging kindness to animals, trying to stop cruelty to them. In 1840 the Society’s work was considered to be so successful that Queen Victoria gave her permission for the SPCA to be called the Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals. New branches of the society began to appear and the 175 branches in England and Wales that exist today run 38 clinics and 33 animal centres.
4. Greenpeace is an international organization whose members work actively to protect the environment from damage caused by industrial processes or military activities. It is known for using its own boats to try to prevent governments from testing nuclear weapons, to prevent companies from pouring poisonous chemicals into the sea, and to try to save whales and other sea animals from being killed. Greenpeace has been campaigning against environmental degradation since 1971.
5. The World Wide Fund for Nature (WWF) is one of the world’s largest independent conservation organizations with almost five million supporters and a global network active in more than 100 countries. WWF’s mission is to stop degradation of the planet’s natural environment and to build a future in which humans live in harmony with nature.
6. Kids for a Clean Environment organization started in 1989. The first club had six members. Very soon it became popular and today there are more than 300 000 individual members. It is one of the largest youth environmental organizations. Its aim is to give children as much information about environment problems as possible and to encourage them to become “green” and help nature wherever it is possible. Membership is free to schoolchildren and teachers.

Перевод AUDIO
1. Организация «Люди за этичное обращение с животными» (PETA) − одна из крупнейших организаций по защите прав животных в мире. Она насчитывает более миллиона членов и сторонников. PETA, основанная в 1980 году, ставит своей целью защиту прав всех животных. PETA действует по простому принципу: животные не принадлежат нам, чтобы их есть, в них одеваться, экспериментировать или использовать для развлечения. PETA сосредотачивает свое внимание на областях, в которых наибольшее количество животных страдает наиболее интенсивно в течение самых длительных периодов времени: на промышленных фермах, в лабораториях, в швейной промышленности и индустрии развлечений.
2. Группа специалистов по инвазивным видам (ISSG) защищает естественные экологические системы и содержащиеся в них виды растений и животных от видов, занесенных в эти системы извне. Глобальная торговля и коммуникации приводят к тому, что новые виды вторгаются на территории, где им не место. При этом виды, принадлежащие этой территории, часто исчезают. ISSG − это глобальная группа ученых и экспертов из 41 страны. Его центр находится в Новой Зеландии. Он имеет три региональных отделения в Северной Америке, Европе и Южной Азии.
3. Королевское общество по предотвращению жестокого обращения с животными (RSPCA) работает с 1824 года, поощряя доброту к животным, пытаясь остановить жестокое обращение с ними. В 1840 году работа Общества считалась настолько успешной, что королева Виктория дала свое разрешение на то, чтобы SPCA называлось Королевским обществом по предотвращению жестокого обращения с животными. Начали появляться новые отделения общества, и 175 отделений в Англии и Уэльсе, которые существуют сегодня, управляют 38 клиниками и 33 центрами животных.
4. Гринпис – международная организация, члены которой активно работают над защитой окружающей среды от ущерба, причиняемого промышленными процессами или военными действиями. Он известен тем, что использует собственные лодки, чтобы помешать правительствам проводить испытания ядерного оружия, чтобы компании не выливали в море ядовитые химические вещества, а также чтобы попытаться спасти китов и других морских животных от гибели. Гринпис ведет кампанию против деградации окружающей среды с 1971 года.
5. Всемирный фонд дикой природы (WWF) − одна из крупнейших в мире независимых природоохранных организаций, насчитывающая почти пять миллионов сторонников и глобальная сеть, действующая более чем в 100 странах. Миссия WWF − остановить деградацию природной среды планеты и построить будущее, в котором человек будет жить в гармонии с природой.
6. Организация «Дети за чистую окружающую среду» была основана в 1989 году. В первый клуб входило шесть человек. Очень скоро она стала популярной и сегодня насчитывает более 300 000 индивидуальных членов. Это одна из крупнейших молодежных экологических организаций. Его цель − дать детям как можно больше информации о проблемах окружающей среды и побудить их стать «зелеными» и помогать природе везде, где это возможно. Членство бесплатно для школьников и учителей.

Ответ:

1 − f, 2 − e, 3 − d, 4 − a, 5 − g, 6 − c, b − extra (лишнее).

Задание №2

Give a 2−minute talk on ecological organizations. Remember to say:
• if such organizations are important;
• how their work helps to change people’s indifference to environmental problems;
• what influence their work has on government decisions, public opinion;
• if they are likely to win supporters and followers around the world.

Проведите двухминутный доклад об экологических организациях. Не забудьте сказать:
• важны ли такие организации;
• как их работа помогает изменить безразличие людей к экологическим проблемам;
• какое влияние их работа оказывает на решения правительства, общественное мнение;
• есть ли вероятность, что они завоюют сторонников и последователей по всему миру.

Ответ:

Ecological organizations are definately important. PETA was founded to protect the rights of all animals. Invasive Species Specialist Group (ISSG) protects natural ecological systems and the species of plants and animals they contain from the species brought to these systems from outside. The Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals (the RSPCA) has been working since 1824 encouraging kindness to animals, trying to stop cruelty to them. Greenpeace is an international organization whose members work actively to protect the environment from damage caused by industrial processes or military activities. WWF’s mission is to stop degradation of the planet’s natural environment and to build a future in which humans live in harmony with nature. Kids for a Clean Environment organization's aim is to give children as much information about environment problems possible and to encourage them to become “green” and help nature wherever it is possible.
For example, PETA has more than a million members and supporters and WWF is an organization with almost five million supporters and a global network active in more than 100 countries. And the number of members of ecological organizations keeps growing.

Перевод

Экологические организации, безусловно, важны. PETA была создана для защиты прав всех животных. Группа специалистов по инвазивным видам (ISSG) защищает естественные экологические системы и содержащиеся в них виды растений и животных от видов, занесенных в эти системы извне. Королевское общество по предотвращению жестокого обращения с животными (RSPCA) работает с 1824 года, поощряя доброту к животным, пытаясь остановить жестокое обращение с ними. Гринпис − международная организация, члены которой активно работают над защитой окружающей среды от ущерба, причиняемого промышленными процессами или военными действиями. Миссия WWF − остановить деградацию природной среды планеты и построить будущее, в котором человек будет жить в гармонии с природой. Цель организации «Дети за чистую окружающую среду» − предоставить детям как можно больше информации об экологических проблемах и побудить их стать «зелеными» и помогать природе везде, где это возможно.
Например, PETA насчитывает более миллиона членов и сторонников, а WWF − это организация с почти пятью миллионами сторонников и глобальной сетью, действующей более чем в 100 странах. И число членов экологических организаций продолжает расти.

Задание №3

You and your friend want to join one of ecological organizations. Discuss with him/her which one is the best to join. Consider the following options:
a) the World Wide Fund for Nature (WWF);
b) Greenpeace;
c) Kids for a Clean Environment;
d) a local organization, whose aim is to make the local environment cleaner and healthier.
You begin the conversation and have to decide which option (only one) to choose. Remember to:
• discuss all the options;
• take an active part in the discussion and be polite;
• come up with ideas;
• give good reasons;
• find out your friend’s opinion and take it into account;
• come to an agreement.

Вы и ваш друг хотите вступить в одну из экологических организаций. Обсудите с ним/ней, к кому из них лучше всего присоединиться. Рассмотрим следующие варианты:
a) Всемирный фонд дикой природы (WWF);
b) Гринпис;
c) Дети за чистую окружающую среду;
d) местная организация, целью которой является сделать местную окружающую среду чище и здоровее.
Вы начинаете разговор и должны решить, какой вариант (только один) выбрать. Помните:
• обсудить все варианты;
• принимать активное участие в обсуждении и быть вежливым;
• придумывать идеи;
• привести веские причины;
• узнать мнение своего друга и принять его во внимание;
• прийти к соглашению.

Ответ:

− I think I will join the World Wide Fund for Nature.
− Oh, that's interesting! How to do that?
− In general it's not difficult but you have to follow some steps.
− What are they?
− First, you have to fill in and submit your WWF Volunteer and Intern Programme application form. If your application is accepted, you will get an email and you will be asked to submit supporting documents: CV, personal references, writing samples.
− What is next?
− Following the review of supporting documents, the next stage is an interview on skype or zoom. This is organized and carried out by the hosting office. If you are accepted into the WWF Volunteer programme, you'll be sent all relevant information regarding your assignment, and what you'll need to get done in the meantime.
− Why do you want to join WWF? What are the reasons?
− I believe people all together have to protect nature, wildlife, they have to think about future generations because the environment should be saved for them.
− I guess I would also try to do some actions but inn my opinion there are loads of local organizations, whose aim is to make the local environment cleaner and healthier.
− Yes, it's also very good!

Перевод

− Думаю, я присоединюсь к Всемирному фонду дикой природы.
− О, это интересно! Как это сделать?
− В целом это не сложно, но вы должны выполнить несколько шагов.
− Какие они?
− Во−первых, вы должны заполнить и отправить форму заявки на участие в программе волонтеров и стажеров WWF. Если ваша заявка будет принята, вы получите электронное письмо, и вас попросят предоставить подтверждающие документы: резюме, личные рекомендации, образцы сочинений.
− Что дальше?
− После рассмотрения подтверждающих документов следующий этап – собеседование в скайп или зум. Это организуется и осуществляется принимающей стороной. Если вас приняли в волонтерскую программу WWF, вам будет отправлена ​​вся необходимая информация о вашем задании и о том, что вам нужно сделать за это время.
− Почему вы хотите вступить в WWF? Каковы причины?
− Я считаю, что люди все вместе должны защищать природу, дикую природу, они должны думать о будущих поколениях, потому что окружающая среда должна быть сохранена для них.
− Думаю, я бы тоже попытался предпринять какие−то действия, но, на мой взгляд, существует множество местных организаций, целью которых является сделать местную окружающую среду чище и здоровее.
− Да, это тоже очень хорошо!

Задание №4

A. Read the words in transcription and then check, CD (49).
1) drought [draʊt] − засуха
2) earthquake [ˈɜ:θkweɪk] − землетрясение
3) flood [flʌd] − наводнение
4) hurricane [ˈhʌrɪkən] − ураган
5) rainfall [ˈreɪnfɔ:l] − осадки
6) tornado [tɔ:ˈneɪdəʊ] − торнадо
7) tsunami [tsʊˈnɑ:mi] − цунами
8) volcano [vɒlˈkeɪnəʊ] − вулкан
9) heavy shower [ˌhevi ˈʃaʊə] − ливень
B. What are they?
a) major tropical storms that can cause huge waves, wind and rain
b) a sudden shaking movement of the ground
c) a very strong wind that goes quickly round in a circle or funnel
a funnel [ˈfʌnl] − воронка
d) a long period of time when there is little or no rain and crops die
e) the amount of rain that falls in a particular area during a particular time
f) a short period when it rains hard
g) a very large wave that causes a lot of damage when it hits the land
h) a mountain that forces hot gas, rocks, ash and lava into the air
i) a large amount of water that covers an area which was dry before
ГДЗ Английский язык, учебник, 10 класс Афанасьева, Михеева, Баранова
A. Прочитайте слова в транскрипции и затем проверьте, CD (49).
1) drought [draʊt] − засуха
2) earthquake [ˈɜ:θkweɪk] − землетрясение
3) flood [flʌd] − наводнение
4) hurricane [ˈhʌrɪkən] − ураган
5) rainfall [ˈreɪnfɔ:l] − осадки
6) tornado [tɔ:ˈneɪdəʊ] − торнадо
7) tsunami [tsʊˈnɑ:mi] − цунами
8) volcano [vɒlˈkeɪnəʊ] − вулкан
9) heavy shower [ˌhevi ˈʃaʊə] − ливень
B. Что это?
a) крупные тропические штормы, которые могут вызвать огромные волны, ветер и дождь
b) внезапное сотрясение земли
c) очень сильный ветер, который быстро ходит по кругу или воронке
a funnel [ˈfʌnl] − воронка
d) длительный период времени, когда дождей мало или совсем нет, а урожай погибает
e) количество дождя, выпадающего в определенной местности в течение определенного времени
f) короткий период, когда идет сильный дождь
g) очень большая волна, наносящая большой урон при ударе о землю
h) гора, которая выбрасывает в воздух горячий газ, камни, пепел и лаву
i) большое количество воды, покрывающее территорию, которая до этого была сухой

Ответ:

B.
1 − d, 2 − b, 3 − i, 4 − a, 5 − e, 6 − c, 7 − g, 8 − h, 9 − f.

Задание №5

Read the text and match its paragraphs (1−6) with the titles (a−g). Think of a title for the text.
a) Scientists’ Cooperation Against Natural Disasters
b) No More Fights with Nature
c) A Doubtful Victory over Nature
d) Nature Against Man Conquering It
e) Nature and Man: a Way to Live Together
f) The Future of the Earth
g) Working Together Against Natural Disasters
1. At the beginning of development, humans were very dependent on Nature. With time, getting more knowledgeable, people began to try and conquer nature and change the world around. New discoveries, inventions and technologies make us stronger and our lifestyle more comfortable.
2. But are we getting any wiser? Does it really pay to bring destruction to our habitat? Evi−dently, time has come to reconsider our relationship with nature and cooperate instead of struggling with it.
3. Anyhow, Mother Nature is not always kind to its children. Apart from man−made disasters we often witness natural ones. Some people say that our planet “strikes back”, taking its re−venge on people. From time to time, in different parts of the world volcanoes begin to erupt, earthquakes destroy towns and cities and storms, hurricanes, tornadoes and tsunamis break out. Some areas are hit by floods, droughts and forest fires. There is also a danger of meteor−ites and asteroids reaching the surface of the Earth in the wrong place and causing great dam−age. We can’t get rid of these threats, but now we are not as helpless as we used to be.
4. Through the centuries people have learned to predict most natural disasters and to protect themselves from them. They have also learned to work together on an international level if a catastrophe strikes. We help each other with food, fresh water, medicines and other essential things when necessary. Fire brigades travel long distances to help fight forest fires and rescue teams give a helping hand to people whose countries have been struck by disasters.
5. Astronomers all over the world watch the night sky through powerful telescopes ready to share information about any kind of danger. Seismologists warn people about earthquakes, volcanic eruptions and tsunamis. Meteorologists study weather, climate and other aspects of atmosphere. They prepare reports and forecast possible tornadoes and hurricanes from their analysis.
6. If people can’t always live in harmony with Nature, they can at least try to live in harmony with other people and solve common problems together.

Прочитайте текст и сопоставьте его абзацы (1−6) с заголовками (a−g). Придумайте заголовок для текста.
a) Сотрудничество ученых в борьбе со стихийными бедствиями
b) Больше никаких ссор с природой
c) Сомнительная победа над природой
d) Природа против покоряющего ее человека
e) Природа и человек: как жить вместе
f) Будущее Земли
g) Совместная работа против стихийных бедствий
1. В начале развития люди очень зависели от Природы. Со временем, становясь более осведомленными, люди стали пытаться покорять природу и изменять окружающий мир. Новые открытия, изобретения и технологии делают нас сильнее, а наш образ жизни комфортнее.
2. Станем ли мы мудрее? Действительно ли стоит разрушать нашу среду обитания? Очевидно, пришло время пересмотреть наши отношения с природой и сотрудничать, а не бороться с ней.
3. Так или иначе, матушка−природа не всегда добра к своим детям. Помимо техногенных катастроф мы часто являемся свидетелями природных. Некоторые говорят, что наша планета «наносит ответный удар», мстя людям. Время от времени в разных уголках мира начинают извергаться вулканы, землетрясения разрушают города и города и вспыхивают бури, ураганы, смерчи и цунами. Некоторые районы страдают от наводнений, засух и лесных пожаров. Существует также опасность того, что метеориты и астероиды достигнут поверхности Земли в неположенном месте и причинят большой ущерб. Мы не можем избавиться от этих угроз, но теперь мы не так беспомощны, как раньше.
4. На протяжении веков люди научились предсказывать большинство стихийных бедствий и защищаться от них. Они также научились работать вместе на международном уровне, если случится катастрофа. Мы помогаем друг другу едой, пресной водой, лекарствами и другими необходимыми вещами, когда это необходимо. Пожарные бригады путешествуют на большие расстояния, чтобы помочь в тушении лесных пожаров, а спасатели протягивают руку помощи людям, страны которых пострадали от стихийных бедствий.
5. Астрономы всего мира наблюдают за ночным небом в мощные телескопы, готовые поделиться информацией о любой опасности. Сейсмологи предупреждают людей о землетрясениях, извержениях вулканов и цунами. Метеорологи изучают погоду, климат и другие аспекты атмосферы. Они готовят отчеты и прогнозируют возможные торнадо и ураганы на основе своего анализа.
6. Если люди не всегда могут жить в гармонии с Природой, они могут хотя бы попытаться жить в гармонии с другими людьми и вместе решать общие проблемы.

Ответ:

1 − c, 2 − b, 3 − d, 4 − g, 5 − a, 6 − e, f − extra.
The title can be: "Working Together For Saving Out Planet".

Перевод

1 − c, 2 − b, 3 − d, 4 − g, 5 − a, 6 − e, f − лишнее.
Название может быть: «Совместная работа ради спасения планеты».

Задание №6

Complete the text with the derivatives of the words on the right.
There are certain (1) _ (convenience) in modern life that are (2) _ (possible) to get rid of. For example, noise: street noise, (3) _ (industry) or domestic noise. There are standards of (4) _ (permit) level of noise and there are (5) _ (organize) responsible for controlling it. In nature loud sounds are rare, noise is rather weak and short. Birds’ voices, leaf (6) _ (move) fall (7) _ (pleasant) on the human ear. But all these (8) _ (nature) sounds (9) _ (appear) completely in other noises. The (10) _ (habit) city noise, when influencing people for a long time does not only damage the hearing, but also causes (11) _ (depress) and makes concentration difficult.

Дополните текст производными от слов справа.
В современной жизни есть определенные (1) _ (удобство), от которых (2) _ (возможный) избавиться. Например, шум: уличный шум, (3) _ (промышленный) или бытовой шум. Есть нормативы (4) _ (разрешать) уровня шума и есть (5) _ (организовать), ответственные за его контроль. В природе громкие звуки редки, шум довольно слабый и короткий. Голоса птиц, лист (6) _ (двигать) падают (7) _ (приятный) на слух человеческий. Но все эти (8) _ (природа) звуки (9) _ (появляться) совершенно в других шумах. Городской шум (10) _ (привычка) при длительном воздействии на людей не только повреждает слух, но и вызывает (11) _ (угнетать) и затрудняет концентрацию внимания.

Ответ:

There are certain (1) inconveniences in modern life that are (2) impossible to get rid of. For example, noise: street noise, (3) industrial or domestic noise. There are standards of (4) permitted level of noise and there are (5) organizations responsible for controlling it. In nature loud sounds are rare, noise is rather weak and short. Birds’ voices, leaf (6) movement fall (7) pleasantly on the human ear. But all these (8) natural sounds (9) disappear completely in other noises. The (10) habitual city noise, when influencing people for a long time does not only damage the hearing, but also causes (11) depression and makes concentration difficult.

Перевод

В современной жизни есть определенные (1) неудобства, от которых (2) невозможно избавиться. Например, шум: уличный шум, (3) промышленный или бытовой шум. Существуют стандарты (4) допустимого уровня шума и (5) организации, ответственные за его контроль. В природе громкие звуки редки, шум довольно слабый и короткий. Голоса птиц, (6) движение падения листьев (7) приятно для человеческого уха. Но все эти (8) природные звуки совершенно (9) исчезают в других шумах. (10) Привычный городской шум при длительном воздействии на людей не только повреждает слух, но и вызывает (11) депрессию и затрудняет концентрацию внимания.

Задание №7

Express the same in Russian.
1) The landscape was typical of the Lake District, with high mountains, lakes and deep valleys. 2) They enjoyed the beautiful scenery of Tasmania. 3) Your house has a fine view of the hills. 4) He painted a view of the lake that was seen from his hotel window. 5) A landscape is everything you can see when you look across an area of land, including hills, rivers, buildings, trees and other plants. 6) The windows of her flat looked out to an awesome view of London. 7) The story I read yesterday had the title “A View from the Window”. 8) As we came nearer to the border the scenery changed. 9) We were standing on the balcony admiring a strikingly picturesque view. 10) The place I have always wanted to visit is Scotland with its picturesque scenery.

Выразите это по−русски.
1) The landscape was typical of the Lake District, with high mountains, lakes and deep valleys. 2) They enjoyed the beautiful scenery of Tasmania. 3) Your house has a fine view of the hills. 4) He painted a view of the lake that was seen from his hotel window. 5) A landscape is everything you can see when you look across an area of land, including hills, rivers, buildings, trees and other plants. 6) The windows of her flat looked out to an awesome view of London. 7) The story I read yesterday had the title “A View from the Window”. 8) As we came nearer to the border the scenery changed. 9) We were standing on the balcony admiring a strikingly picturesque view. 10) The place I have always wanted to visit is Scotland with its picturesque scenery.

Ответ:

1) Пейзаж был типичен для Озерного края, с высокими горами, озерами и глубокими долинами.
2) Они наслаждались красивыми пейзажами Тасмании.
3) Из вашего дома открывается прекрасный вид на холмы.
4) Он нарисовал вид на озеро из окна своего отеля.
5) Пейзаж − это все, что вы можете увидеть, глядя на участок земли, включая холмы, реки, здания, деревья и другие растения.
6) Окна ее квартиры выходили на потрясающий вид на Лондон.
7) Рассказ, который я прочитал вчера, назывался «Вид из окна».
8) По мере приближения к границе пейзаж менялся.
9) Мы стояли на балконе, любуясь поразительно живописным видом.
10) Место, которое я всегда хотел посетить, это Шотландия с ее живописными пейзажами.

Задание №8

Find synonyms in the two columns and write 10−12 sentences with them.
1) advantage
2) disaster
3) save
4) landscape
5) comfortable
6) predict
7) observer
↓↑
a) rescue
b) forecast
c) witness
d) convenient
e) benefit
f) scenery
g) catastrophe

Найдите в двух колонках синонимы и напишите с ними 10−12 предложений.
1) преимущество
2) катастрофа
3) сохранить
4) пейзаж
5) удобный
6) предсказать
7) наблюдатель
↓↑
a) спасти
b) прогноз
c) свидетель
d) удобный
e) выгода
f) декорации
g) катастрофа

Ответ:

1 − e, 2 − g, 3 − a, 4 − f, 5 − d, 6 − b, 7 − с.
1) It is a great advantage when a football team plays a game in their home stadium.
2) War is the biggest disaster which humans can avoid.
3) Each person can save water by turning off the tap while brishing his teeth.
4) I never believe in weather forecast.
5) It's convenient to have lessons online.
6) There are many financial benefits to owning your own home.
7) You can never predict what would happen next.
8) The scenery showed a wonderfull waterfall.
9) The police found a witness to the killing of the major.
10) I didn't need you to rescue me.

Перевод

1 − e, 2 − g, 3 − a, 4 − f, 5 − d, 6 − b, 7 − с.
1) Это большое преимущество, когда футбольная команда играет на своем домашнем стадионе.
2) Война – это самое большое бедствие, которого человечество может избежать.
3) Каждый человек может экономить воду, закрывая кран во время чистки зубов.
4) Я никогда не верю в прогноз погоды.
5) Удобно проводить уроки онлайн.
6) Владение собственным домом дает много финансовых преимуществ.
7) Никогда нельзя предугадать, что будет дальше.
8) Пейзаж показал чудесный водопад.
9) Полиция нашла свидетеля убийства мэра.
10) Мне не нужно было, чтобы ты спасал меня.

Задание №9

Choose the appropriate words to complete the sentences.
1) The trip turned out to be shorter than we thought: it took us an hour and a half to ... to the open−air museum.
a) go
b) get
c) arrive
d) reach
2) The ... from the top of the hill was fantastic.
a) scenery
b) landscape
c) picture
d) view
3) Some ... are so powerful that they cause the ground to split and buildings to fall down.
a) tsunamis
b) hurricanes
c) tornadoes
d) earthquakes
4) At last they managed to ... some money and buy a house of their own.
a) save
b) protect
c) rescue
d) defend
5) As usual he chose the most ... armchair in the room and occupied it for the rest of the evening.
a) convenient
b) cosy
c) good
d) comfortable
6) Why don’t you ... your friend the whole story? He may give you some good advice.
a) say
b) speak
c) tell
d) talk
7) I still remember the beautiful mountain ... we passed through on our way to the north.
a) view
b) scenery
c) sight
d) site
8) Julia lives in the ... and travels to the city centre every day.
a) outside
b) distance
c) suburbs
d) outdoors
9) With her hair cut ... she looked a different person.
a) out
b) down
c) up
d) off
10) The police are looking for people who happened to ... yesterday’s road accident.
a) look at
b) witness
c) look
d) pay attention
11) The astronauts explored the ... of the Moon.
a) land
b) earth
c) surface
d) face
12) After three weeks’ ... waters finally moved back.
a) flood
b) tsunami
c) tornado
d) drought

Выберите подходящие слова, чтобы закончить предложения.
1) Поездка оказалась короче, чем мы думали: нам потребовалось полтора часа до ... до музея под открытым небом.
a) тому назад
b) получить
c) прибыть
d) достигать
2) ... с вершины холма был фантастическим.
a) декорации
b) пейзаж
c) картина
d) посмотреть
3) Некоторые ... настолько сильны, что раскалывают землю и рушат здания.
a) цунами
b) ураганы
c) торнадо
d) землетрясения
4) Наконец им удалось ... немного денег и купить собственный дом.
a) сохранить
b) защищать
c) спасти
d) защищать
5) Как обычно, он выбрал самое ... кресло в комнате и занимал его до конца вечера.
a) удобный
b) уютный
c) хорошо
d) удобный
6) Почему бы тебе не ... своему другу всю историю? Он может дать вам хороший совет.
a) сказать
b) говорить
c) рассказать
d) говорить
7) Я до сих пор помню красивую гору ... через которую мы проходили по дороге на север.
a) вид
b) декорации
c) зрение
d) сайт
8) Джулия живет в ... и каждый день ездит в центр города.
a) снаружи
b) расстояние
c) пригород
d) на открытом воздухе
9) Со стрижкой ... она выглядела другим человеком.
a) вне
b) вниз
c) вверх
d) выключено
10) Полиция ищет людей, причастных к ... вчерашнему дтп.
a) посмотреть на
b) быть свидетелем
c) смотреть
d) обратите внимание
11) Астронавты исследовали ... Луну.
a) земля
b) земля
c) поверхность
d) лицо
12) Через три недели ... воды наконец отошли.
a) наводнение
b) цунами
c) торнадо
d) засуха

Ответ:

1 − b, 2 − d, 3 − d, 4 − a, 5 − d, 6 − c, 7 − b, 8 − c, 9 − d, 10 − b, 11 − c, 12 − a.
1) The trip turned out to be shorter than we thought: it took us an hour and a half to get to the open−air museum.
2) The view from the top of the hill was fantastic.
3) Some earthquakes are so powerful that they cause the ground to split and buildings to fall down.
4) At last they managed to save some money and buy a house of their own.
5) As usual he chose the most comfortable armchair in the room and occupied it for the rest of the evening.
6) Why don’t you tell your friend the whole story? He may give you some good advice.
7) I still remember the beautiful mountain scenery we passed through on our way to the north.
8) Julia lives in the suburbs and travels to the city centre every day.
9) With her hair cut off she looked a different person.
10) The police are looking for people who happened to witness yesterday’s road accident.
11) The astronauts explored the surface of the Moon.
12) After three weeks’ flood waters finally moved back.

Перевод

1 − b, 2 − d, 3 − d, 4 − a, 5 − d, 6 − c, 7 − b, 8 − c, 9 − d, 10 − b, 11 − c, 12 − a.
1) Поездка оказалась короче, чем мы думали: нам потребовалось полтора часа, чтобы добраться до музея под открытым небом.
2) Вид с вершины холма был фантастическим.
3) Некоторые землетрясения бывают настолько сильными, что земля раскалывается и здания рушатся.
4) Наконец им удалось накопить немного денег и купить собственный дом.
5) Как обычно, он выбрал самое удобное кресло в комнате и занимал его до конца вечера.
6) Почему бы тебе рассказать своему другу всю историю? Он может дать тебе хороший совет.
7) Я до сих пор помню красивый горный пейзаж, через который мы проезжали по пути на север.
8) Джулия живет в пригороде и каждый день ездит в центр города.
9) Со стриженными волосами она выглядела другим человеком.
10) Полиция разыскивает людей, которые оказались свидетелями вчерашнего ДТП.
11) Астронавты исследовали поверхность Луны.
12) После трехнедельного паводка воды, наконец, отступили.

Задание №10

Complete the sentences using a/an, the or zero article where necessary.
1) I like ... music he is playing. 2) ... tiger is in danger of dying out. 3) She is studying ... history of ... China. 4) I’d like ... glass of water. 5) They have got two children: … boy and ... girl. ... boy is older than ... girl. 6) ... English Channel is the narrow area of water between ... England and ... France. 7) Gregory Marshall lives in ... city of ... London. ... Ritz hotel is not far from ... place where he lives. 8) He is ... student of ... Oxford University. 9) British wool such as cashmere and mohair comes mostly from ... Shetland Islands. 10) This species of flora is found only in ... Alaska.

Завершите предложения, используя a/an, the или нулевой артикль, где это необходимо.
1) Мне нравится ... музыка, которую он играет. 2) ... тигру грозит вымирание. 3) Она изучает ... историю ... Китая. 4) Я бы хотел ... стакан воды. 5) У них двое детей: … мальчик и … девочка. ... мальчик старше ... девочки. 6) ... Ла−Манш − это узкая водная полоса между ... Англией и ... Францией. 7) Грегори Маршалл живет в ... городе ... Лондоне. ... Отель Ритц находится недалеко от ... места, где он живет. 8) Он ... студент ... Оксфордского университета. 9) Британская шерсть, такая как кашемир и мохер, поступает в основном с … Шотландских островов. 10) Этот вид флоры встречается только на … Аляске.

Ответ:

1) I like the music he is playing.
2) The tiger is in danger of dying out.
3) She is studying the history of China.
4) I’d like a glass of water.
5) They have got two children: a boy and a girl. The boy is older than the girl.
6) The English Channel is the narrow area of water between England and France.
7) Gregory Marshall lives in the city of London. The Ritz hotel is not far from the place where he lives.
8) He is a student of Oxford University.
9) British wool such as cashmere and mohair comes mostly from the Shetland Islands.
10) This species of flora is found only in Alaska.

Перевод

1) Мне нравится музыка, которую он играет.
2) Тигр находится под угрозой вымирания.
3) Она изучает историю Китая.
4) Я бы хотел стакан воды.
5) У них двое детей: мальчик и девочка. Мальчик старше девочки.
6) Ла−Манш − это узкая полоса воды между Англией и Францией.
7) Грегори Маршалл живет в городе Лондоне. Отель Ritz находится недалеко от места, где он живет.
8) Он студент Оксфордского университета.
9) Британская шерсть, такая как кашемир и мохер, поступает в основном с Шетландских островов.
10) Этот вид флоры встречается только на Аляске.