Step 9. Задание №1

Listen, CD (62), to the talk between two friends and say which of the facts (1−7) are true, false or not stated.
1) Doris saw Alan not so long ago.
2) Alan had wanted to visit New Zealand before he came to the country.
3) Alan visited New Zealand in the summer.
4) Thousands of people come to New Zealand on business.
5) The weather in New Zealand is changeable.
6) The Maori way of painting faces often seems strange and surprising to visitors.
7) The European population in New Zealand is larger than Maori population.
ГДЗ Английский язык, учебник, 10 класс Афанасьева, Михеева, Баранова
Послушайте, CD (62), разговор двух друзей и скажите, какие из фактов (1−7) верны, ложны или не указаны.
1) Дорис не так давно видела Алана.
2) Алан хотел посетить Новую Зеландию до того, как приехал в страну.
3) Алан посетил Новую Зеландию летом.
4) Тысячи людей приезжают в Новую Зеландию по делам.
5) Погода в Новой Зеландии переменчива.
6) Способ раскрашивания лиц маори часто кажется посетителям странным и удивительным.
7) Европейское население Новой Зеландии больше, чем население маори.

AUDIO
Doris: Hi, Alan, haven’t seen you for ages. How are you?
Alan: I’ve just returned from New Zealand. That was a very interesting journey.
Doris: I expect so. To be on the Pacific Ocean, a long way from anywhere. Was that a business trip?
Alan: It wasn’t. I went to New Zealand as a tourist. I had always wanted to visit this wonderful country and in July my dream came true.
Doris: So what’s your impression of the country?
Alan: It is really interesting and very unusual. New Zealand is a centre of tourism now. Thousands of people go to New Zealand on holiday. They go there to see the beautiful countryside and to enjoy adventure sports. Water sports mainly.
Doris: What about the weather?
Alan: Very pleasant indeed. It is never really hot or really cold there. It often rains and the weather can change quickly. Sometimes you can get many different kinds of weather in one day, especially on the South Island.
Doris: I know that the first people to make New Zealand their home were the Maori.
Alan: True. They arrived from Polynesia in boats made of wood and called New Zealand the Long White Cloud.
Doris: How poetic!
Alan: Maori are unique. They keep their culture. In fact, they are famous for the art they put on their faces.
Doris: What do you mean?
Alan: They can paint their faces with pictures or tattoos. In the past women had tattoos on their lips, chin and sometimes arms. Men had tattoos all over their faces. Some Maori people have these tattoos today.
Doris: So Maori live alongside Europeans. What’s the population of the country?
Alan: About four million though only 600,000 Maori. New Zealand is about the same size as the United Kingdom whose population is more than sixty million people.
Doris: Did you take any photos?
Alan: Lots of them. Come and see them some day. Maybe tomorrow if that’s convenient.
Doris: Thanks. I will, but not tomorrow. Monday is my busiest day.

Перевод AUDIO
Дорис: Привет, Алан, давно тебя не видела. Как дела?
Алан: Я только что вернулся из Новой Зеландии. Это было очень интересное путешествие.
Дорис: Согласна. Быть на Тихом океане, далеко отовсюду. Это была командировка?
Алан: Нет. Я поехал в Новую Зеландию как турист. Я всегда хотел посетить эту замечательную страну, и в июле моя мечта сбылась.
Дорис: Итак, каково твое впечатление о стране?
Алан: Она действительно интересная и очень необычная. Новая Зеландия сейчас является центром туризма. Тысячи людей едут в Новую Зеландию на отдых. Они едут туда, чтобы увидеть красивую сельскую местность и насладиться экстремальными видами спорта. В основном водные виды спорта.
Дорис: А как насчет погоды?
Алан: Несомненно очень приятная. Там никогда не бывает по−настоящему жарко или по−настоящему холодно. Часто идут дожди, и погода может быстро меняться. Иногда за один день бывает много разных погодных явлений, особенно на Южном острове.
Дорис: Я знаю, что первыми людьми, поселившимися в Новой Зеландии, были маори.
Алан: Верно. Они прибыли из Полинезии на деревянных лодках и назвали Новую Зеландию Длинным Белым Облаком.
Дорис: Как поэтично!
Алан: Маори уникальны. Они сохраняют свою культуру. На самом деле, они известны искусством, которое они наносят на свои лица.
Дорис: Что ты имеешь в виду?
Алан: Они могут красить лица картинками или татуировками. В прошлом у женщин были татуировки на губах, подбородке и иногда на руках. У мужчин были татуировки по всему лицу. У некоторых маори сегодня есть такие татуировки.
Дорис: Значит, маори живут рядом с европейцами. Каково население страны?
Алан: Около четырех миллионов, хотя маори всего 600 000 человек. Новая Зеландия примерно такого же размера, как Соединенное Королевство, население которого составляет более шестидесяти миллионов человек.
Дорис: Ты сделал какие−нибудь фотографии?
Алан: Много. Приезжай как−нибудь и посмотри их. Может быть, завтра, если это удобно.
Дорис: Спасибо. Я сделаю это, но не завтра. Понедельник − мой самый загруженный день.

Ответ:

1) False.
2) True.
3) True.
4) Not stated.
5) True.
6) Not stated.
7) True.

Перевод

1) Неверно.
2) Верно.
3) Верно.
4) Не указано.
5) Верно.
6) Не указано.
7) Верно.

Задание №2

Match the words in the two columns and complete the sentences.
A.
1) settled
2) finally
3) gathering
4) feared
5) get over
6) handsome
7) technically
8) lovingly
9) special
10) reading
↓↑
B.
a) Irish gentleman
b) skilled
c) requests
d) skills
e) mushrooms
f) in the suburbs of Manchester
g) defeated
h) for the little boy’s safety
i) her fear
j) recalls
1) Jane ... when she saw him at the top of the tree. 2) She met a rather ... , and hoped to see him again. 3) Volunteers do not need to be ... , but they should be able to use computers. 4) You should use these textbooks if you want to improve your ... . 5) In August 1849 Austria had ... Hungary. 6) If you have some ... , just let us know. 7) Jessica ... her students’ enthusiasm with which they were preparing for the concert. 8) When she lived with her aunt in the country, she was fond of ... in the forest. 9) They married and ... . 10) Alice could hardly ... of dogs.

Соедините слова в двух столбцах и закончите предложения.
A.
1) поселился
2) наконец
3) сбор
4) боялся
5) преодолеть
6) красивый
7) технически
8) с любовью
9) специальный
10) чтение
↓↑
B.
a) ирландский джентльмен
b) опытный
c) запросы
d) навыки
e) грибы
f) в пригороде Манчестера
g) побежденный
h) для безопасности маленького мальчика
i) ее страх
j) вспоминает
1) Джейн ... когда она увидела его на вершине дерева. 2) Она встретила довольно ... и надеялась увидеть его снова. 3) Волонтерам не обязательно быть ... , но они должны уметь пользоваться компьютерами. 4) Вам следует использовать эти учебники, если вы хотите улучшить свои ... . 5) В августе 1849 г. Австрия ... Венгрия. 6) Если у вас есть ..., просто дайте нам знать. 7) Джессика ... энтузиазм ее учеников, с которым они готовились к концерту. 8) Когда она жила с тетей на даче, она увлекалась ... в лесу. 9) Они поженились и ... . 10) Алиса с трудом могла ... собак.

Ответ:

1 − f, 2 − g, 3 − e, 4 − h, 5 − i, 6 − a, 7 − b, 8 − j, 9 − c, 10 − d.
1) Jane feared for the little boy’s safety when she saw him at the top of the tree.
2) She met a rather handsome Irish gentleman, and hoped to see him again.
3) Volunteers do not need to be technically skilled, but they should be able to use computers.
4) You should use these textbooks if you want to improve your reading skills.
5) In August 1849 Austria had finally defeated Hungary.
6) If you have some special requests, just let us know.
7) Jessica lovingly recalls her students’ enthusiasm with which they were preparing for the concert.
8) When she lived with her aunt in the country, she was fond of gathering mushrooms in the forest.
9) They married and settled in the suburbs of Manchester.
10) Alice could hardly get over her fear of dogs.

Перевод

1) Джейн испугалась за безопасность маленького мальчика, когда увидела его на вершине дерева.
2) Она встретила довольно красивого ирландского джентльмена и надеялась увидеть его снова.
3) Добровольцам не обязательно иметь технические навыки, но они должны уметь пользоваться компьютерами.
4) Вам следует использовать эти учебники, если вы хотите улучшить свои навыки чтения.
5) В августе 1849 года Австрия окончательно победила Венгрию.
6) Если у вас есть особые пожелания, просто сообщите нам об этом.
7) Джессика с любовью вспоминает энтузиазм своих учеников, с которым они готовились к концерту.
8) Когда она жила со своей тетей на даче, она любила собирать грибы в лесу.
9) Они поженились и поселились в пригороде Манчестера.
10) Алиса едва могла преодолеть свой страх перед собаками.

Задание №3

Describe three persons: beautiful, handsome and pretty. Try not to use the adjectives themselves. Let your classmates match your stories with these three adjectives.

Опишите трех человек: красивого, симпатичного и миловидного. Старайтесь не использовать прилагательные сами по себе. Пусть ваши одноклассники сопоставят ваши истории с этими тремя прилагательными.

Ответ:

1. A beautiful person
This person is very attractive to look at. It's someone who appreciates the beauty in other people without any jealousy. Such person knows how to talk, how to be himself / herself around others, has an open mind.
2. A handsome person
This person is attractive, well−proportioned, healthy and strong, also good−looking. So, in general it is a person who has a pleasing and usually impressive or dignified appearance.
3. A pretty person
Such person is really attractive and charming. This person is pleasing to the eye. This compliment refers to the appearance only and doesn't have anything related to personality.

Перевод

1. Красивый человек
Этот человек очень привлекателен внешне. Это тот, кто ценит красоту в других людях без какой−либо ревности. Такой человек умеет говорить, как быть собой в окружении других, имеет широкий кругозор.
2. Красивый человек
Этот человек привлекателен, строен, здоров и силен, к тому же хорош собой. Итак, в целом это человек, который имеет приятную и обычно впечатляющую или достойную внешность.
3. Красивый человек
Такой человек действительно привлекателен и обаятелен. Этот человек радует глаз. Этот комплимент относится только к внешности и не имеет ничего общего с личностью.

Задание №4

Read the text and choose the appropriate answers to the questions after it.
Marco Polo, Traveller and Explorer
In 1269 Niccolo and Maffeo Polo travelled as far as China where they met the Emperor [ˈempərə] Kublai Khan. After the journey they returned to their native city Venice. When they decided to go to China again some years later, Niccolo’s son, Marco went with them.
It took them three years to reach China. When they finally arrived, they were welcomed by the Emperor, who was greatly pleased by Marco, now a handsome young man of twenty, and made him his attendant of honour.
For seventeen years Marco served the great ruler performing many difficult duties, and gathering material for his famous book in which he tells of his life in ancient China.
After seventeen years, Marco and his relatives felt homesick for Venice, its bright waters and impressive buildings. But the Emperor refused to hear about their departure. Had they not everything they wanted? Had they not enough power, wealth and honour? Yet the Venetians [ˈveni:ʃnz] remained uneasy, for they wished to take home the wealth they had gathered. Then they feared that the successor of the aged Kublai Khan might not be so friendly to the three foreigners.
Fortunately, the King of Persia [ˈpɜ:ʃə] had sent his ambassadors to China to request the Emperor to choose a princess [ˌprɪnˈses] from his court for his wife. The princess and the ambassadors were unable to make the overland journey to Persia because of war in the far south. The ambassadors decided that they could return by sea, a voyage which needed skilled sailors and many ships. The Emperor agreed to allow the Venetians to show the way to the fleet and sent them as diplomats to Spain, Portugal and other European states and to the Pope. Kublai Khan agreed to their departure if they returned after they had seen their friends and homes in Venice.
A fleet of fourteen ships sailed for India, with provisions for two years. It took almost that time to complete the voyage, during which six hundred died at sea. The Polos eventually arrived in Venice, nearly a quarter of a century after their setting out. They settled in Venice because Kublai Khan had died by that time.
In 1298 Venice and Genoa [ˈʤenəʊə] went to war and Marco Polo became officer on a ship. The Venetians were defeated and Marco was taken prisoner. Until then, he had never tried to write anything about his adventures or travels.
Among the prisoners there was a man who was a writer. Marco told him about his experiences, recalling that wonderful life of the east, the diverse plant and animal life that Europeans could not imagine. Marco’s friend, the writer, set down all those stories in a book. It was a famous book. It proved that Marco Polo was the greatest traveller and explorer of the Middle Ages.
1) Where did Marco Polo’s relatives travel in 1269?
a) To one of the Italian cities.
b) To one of the European states.
c) To one of the Asian countries.
d) To one of the American continents.
2) What feelings did the Emperor have when he saw Marco Polo?
a) He was displeased that Marco had arrived.
b) He was glad to see Marco.
c) He was surprised that the young man came together with his relatives.
d) He was satisfied that the young man had come to serve him.
3) Why did the Polos decide to return to Venice?
a) They didn’t have enough power and honour in China.
b) They wanted to gather more information for Marco’s book.
c) They didn’t like China any more.
d) They wanted to see their native country again.
4) Why were the Venetians dissatisfied that the Emperor did not agree to let them go?
a) They felt that their services were becoming more and more difficult.
b) They were not sure their wealth was safe in China.
c) They wanted to take their wealth to Venice and they were not sure the next Emperor would invite them to stay.
d) They feared the Emperor to come after Kublai Khan’s death.
5) What helped the Venetians to leave China?
a) The King of Persia’s request to let them go to Venice.
b) The King of Persia’s wish to marry one of the Chinese princesses.
c) The ambassadors’ decision to travel to Persia by sea.
d) Kublai Khan’s fear to lose the princess.
6) For how long had Marco Polo been away from his native city?
a) For about 17 years.
b) For about 15 years.
c) For about 14 years.
d) For about 25 years.
7) Where was Marco Polo’s famous book of his travels written?
a) In China.
b) In Venice.
c) In Persia.
d) In Genoa.
ГДЗ Английский язык, учебник, 10 класс Афанасьева, Михеева, БарановаГДЗ Английский язык, учебник, 10 класс Афанасьева, Михеева, Баранова
Прочитайте текст и выберите подходящие ответы на вопросы после него.
Марко Поло, путешественник и исследователь
В 1269 году Никколо и Маффео Поло доехали до Китая, где встретили императора Хубилай−хана. После путешествия они вернулись в родной город Венецию. Когда несколько лет спустя они снова решили поехать в Китай, сын Никколо, Марко, отправился с ними.
Им потребовалось три года, чтобы добраться до Китая. Когда они наконец прибыли, их приветствовал император, который был очень доволен Марко, теперь уже красивым молодым человеком двадцати лет, и сделал его своим почетным слугой.
В течение семнадцати лет Марко служил великому правителю, выполняя множество трудных обязанностей и собирая материал для своей знаменитой книги, в которой рассказывает о своей жизни в древнем Китае.
Спустя семнадцать лет Марко и его родственники тосковали по Венеции, ее ярким водам и впечатляющим зданиям. Но император отказался слышать об их отбытии. Разве у них не было всего, что они хотели? Разве им не хватало власти, богатства и чести? Тем не менее венецианцы по−прежнему беспокоились, поскольку они хотели забрать домой собранное ими богатство. Тогда они опасались, что преемник престарелого Хубилай−хана может быть не так дружелюбен к трем иностранцам.
К счастью, царь Персии отправил своих послов в Китай, чтобы попросить императора выбрать принцессу из своего двора в жены. Принцесса и послы не смогли совершить сухопутное путешествие в Персию из−за войны на далеком юге. Послы решили, что они могут вернуться морем, для которого нужны были опытные моряки и много кораблей. Император согласился позволить венецианцам указать дорогу флоту и отправил их в качестве дипломатов в Испанию, Португалию и другие европейские государства и к Папе. Хубилай−хан согласился на их отъезд, если они вернутся после того, как увидят своих друзей и дома в Венеции.
Флот из четырнадцати кораблей отплыл в Индию с провизией на два года. Почти столько времени потребовалось для завершения плавания, во время которого в море погибло шестьсот человек. В конце концов Поло прибыли в Венецию, почти через четверть века после своего отъезда. Они поселились в Венеции, потому что Хубилай−хан к тому времени умер.
В 1298 году Венеция и Генуя вступили в войну, и Марко Поло стал офицером на корабле. Венецианцы потерпели поражение, а Марко попал в плен. До того времени он никогда не пытался написать что−нибудь о своих приключениях или путешествиях.
Среди заключенных был человек, который был писателем. Марко рассказал ему о своих впечатлениях, вспомнив ту чудесную жизнь востока, разнообразную растительную и животную жизнь, которую европейцы не могли себе представить. Друг Марко, писатель, записал все эти истории в книгу. Это была известная книга. Это доказало, что Марко Поло был величайшим путешественником и исследователем Средневековья.
1) Куда путешествовали родственники Марко Поло в 1269 году?
a) В один из итальянских городов.
b) В одно из европейских государств.
c) В одну из азиатских стран.
d) На один из американских континентов.
2) Какие чувства испытал император, увидев Марко Поло?
a) Он был недоволен появлением Марко.
b) Он был рад видеть Марко.
c) Он был удивлен, что молодой человек пришел вместе со своими родственниками.
d) Он был доволен тем, что молодой человек пришел служить ему.
3) Почему Поло решили вернуться в Венецию?
a) Им не хватало власти и чести в Китае.
b) Они хотели собрать больше информации для книги Марко.
c) Китай им больше не нравился.
d) Они хотели снова увидеть свою родную страну.
4) Почему венецианцы были недовольны тем, что император не согласился их отпустить?
a) Они чувствовали, что их услуги становятся все более и более трудными.
b) Они не были уверены, что их богатство в безопасности в Китае.
c) Они хотели перевезти свое богатство в Венецию и не были уверены, что следующий император пригласит их остаться.
d) Они опасались прихода императора после смерти Хубилай−хана.
5) Что помогло венецианцам покинуть Китай?
a) Просьба царя Персии отпустить их в Венецию.
b) Желание царя Персии жениться на одной из китайских принцесс.
c) Решение послов отправиться в Персию морем.
d) Страх Хубилай−хана потерять принцессу.
6) Как долго Марко Поло отсутствовал в родном городе?
a) Около 17 лет.
b) Около 15 лет.
c) Около 14 лет.
d) Около 25 лет.
7) Где была написана знаменитая книга о путешествиях Марко Поло?
a) В Китае.
b) В Венеции.
c) В Персии.
d) В Генуе.

Ответ:

1 − c, 2 − b, 3 − d, 4 − c, 5 − c, 6 − d, 7 − d.

Задание №5

If Marco Polo lived nowadays, we would say that he had “culture shock” in China, Persia and India. Anyhow, the great traveller demonstrated tolerance and understanding for the habits and ways he did not know.
In groups read the list below and decide what a person going abroad should keep in mind. Put the recommendations in the order of importance. Add some of your own to the list.
• keep your eyes and mind open for everything new and interesting;
• don’t be afraid to meet people and ask questions;
• try to learn about the country as much as you can before you go there;
• never break the laws, rules and customs of the country you are visiting;
• never think badly of people if their ways are not the ways of your country and countrymen;
• show respect for the culture new to you;
• try to taste some national food;
• be polite and friendly;
• try to learn some basic phrases like “Hello”, “Please”, “Thank you” in the language of the country you are visiting;
• …

Если бы Марко Поло жил в наши дни, мы бы сказали, что у него был «культурный шок» в Китае, Персии и Индии. Так или иначе, великий путешественник проявлял терпимость и понимание к неведомым ему привычкам и обычаям.
В группах прочитайте приведенный ниже список и решите, что следует иметь в виду человеку, отправляющемуся за границу. Расположите рекомендации в порядке важности. Добавьте в список что−то свое.
• держать глаза и разум открытыми для всего нового и интересного;
• не бойтесь знакомиться с людьми и задавать вопросы;
• постарайтесь узнать о стране как можно больше, прежде чем отправиться туда;
• никогда не нарушайте законы, правила и обычаи страны, которую посещаете;
• никогда не думайте плохо о людях, если их образ жизни не совпадает с образом жизни вашей страны и соотечественников;
• проявлять уважение к новой для вас культуре;
• попробовать национальную еду;
• быть вежливым и дружелюбным;
• постарайтесь выучить несколько основных фраз, таких как «Здравствуйте», «Пожалуйста», «Спасибо» на языке страны, которую вы посещаете;
• …

Ответ:

1) Try to learn about the country as much as you can before you go there.
2) Never break the laws, rules and customs of the country you are visiting.
3) Try to learn some basic phrases like “Hello”, “Please”, “Thank you” in the language of the country you are visiting.
4) Don’t be afraid to meet people and ask questions.
5) Keep your eyes and mind open for everything new and interesting.
6) Be polite and friendly.
7) Try to taste some national food.
8) Never think badly of people if their ways are not the ways of your country and countrymen.
9) Show respect for the culture new to you.
10) Visit not only big cities but the countryside as well.

Перевод

1) Постарайтесь узнать о стране как можно больше, прежде чем отправиться туда.
2) Никогда не нарушайте законы, правила и обычаи страны, которую посещаете.
3) Постарайтесь выучить несколько основных фраз, таких как «Здравствуйте», «Пожалуйста», «Спасибо» на языке страны, которую вы посещаете.
4) Не бойтесь встречаться с людьми и задавать вопросы.
5) Держите глаза и разум открытыми для всего нового и интересного.
6) Будьте вежливы и дружелюбны.
7) Попробуйте национальную еду.
8) Никогда не думай плохо о людях, если их пути не совпадают с образом жизни твоей страны и соотечественников.
9) Проявите уважение к новой для вас культуре.
10) Посещайте не только большие города, но и сельскую местность.

Задание №6

Paraphrase the sentences using the idioms with the word world.
1) Mary ought to have a long seaside holiday. It must improve her health. 2) By the time he was 30 he had already been to a lot of places all over the world. 3) Young people tend to believe that they are on the road to success and will always have everything their own way. 4) The two sisters look very much alike but in fact I’ve never seen people who have so little in common. 5) As soon as Paul became a public figure and began to appear on television, he decided that he was a star. 6) James is a nice boy but I’m afraid he will never be able to do anything outstanding. 7) I love my parents and always listen to what they say.

Перефразируйте предложения, используя идиомы со словом мир.
1) Мэри следует провести долгий отпуск на море. Это должно улучшить ее здоровье. 2) К 30 годам он уже побывал во многих местах по всему миру. 3) Молодые люди склонны верить, что они на пути к успеху и всегда будут все делать по−своему. 4) Две сестры очень похожи друг на друга, но на самом деле я никогда не видел людей, у которых так мало общего. 5) Как только Пол стал публичной фигурой и начал появляться на телевидении, он решил, что он звезда. 6) Джеймс хороший мальчик, но я боюсь, что он никогда не сможет сделать ничего выдающегося. 7) Я люблю своих родителей и всегда слушаю, что они говорят.

Ответ:

1) A long seaside holiday will do Mary a world of good.
2) By the time he was 30 he had already seen the world.
3) Young people tend to believe that the world is their oyster.
4) The two sisters look very much alike but in fact they are worlds apart.
5) As soon as Paul became a public figure and began to appear on television, he decided that he has the world at his feet.
6) James is a nice boy but I’m afraid he will never set the world on fire.
7) My parents mean the world to me.

Перевод

1) Долгий отдых на море принесет Мэри много пользы.
2) К 30 годам он уже повидал мир.
3) Молодые люди склонны считать, что могут делать, что хотят (весь мир − их устрица).
4) Две сестры очень похожи друг на друга, но на самом деле они совершенно разные.
5) Как только Пол стал публичной фигурой и начал появляться на телевидении, он решил, что весь мир у его ног.
6) Джеймс хороший мальчик, но я боюсь, что он никогда не сделает чего−либо потрясающего (не зажжет мир).
7) Мои родители значат для меня целый мир.

Задание №7

Decide which forms of the verbs ought (to), to be (to) and need you will use to complete these sentences.
1) You ... do as you are told. We all expect you to be a good boy. 2) How much do you think I will wait? − You ... wait. Mr Richardson will see you immediately. 3) Your grandmother is at hospital. You ... visit her. 4) Mum, must I go shopping? − No, you ... , dear. I have already been to the shops. 5) The minister ... come at exactly five o’clock. We have been informed about it. 6) You ... listen more carefully, then you’ll understand your teacher better. 7) We have been informed that the delegation of the American congressmen ... arrive in April. 8) You ... wash up. I have already washed the plates. 9) You ... drive so fast. It’s dangerous. 10) You ... eat so much chocolate cake.

Решите, какие формы глаголов ought (to), to be (to) и need вы будете использовать, чтобы завершить эти предложения.
1) Ты ... делать, как тебе говорят. Мы все ожидаем, что ты будешь хорошим мальчиком. 2) Как вы думаете, сколько я буду ждать? − Вы ... ждать. Мистер Ричардсон примет вас немедленно. 3) Твоя бабушка в больнице. Ты ... навестить ее. 4) Мама, я должен пойти по магазинам? − Нет, ты ..., дорогой. Я уже была в магазинах. 5) Министр ... приходить ровно в пять часов. Мы были проинформированы об этом. 6) Ты … слушать внимательнее, тогда ты лучше поймешь своего учителя. 7) Нам сообщили, что делегация американских конгрессменов ... прибыть в апреле. 8) Ты ... помыть посуду. Я уже помыл тарелки. 9) Ты ... ехать так быстро. Это опасно. 10) Ты ... есть так много шоколадного торта.

Ответ:

1) You are to do as you are told. We all expect you to be a good boy.
2) How much do you think I will wait? − You needn't wait. Mr Richardson will see you immediately.
3) Your grandmother is at hospital. You ought to visit her.
4) Mum, must I go shopping? − No, you needn't, dear. I have already been to the shops.
5) The minister is to come at exactly five o’clock. We have been informed about it.
6) You ought to listen more carefully, then you’ll understand your teacher better.
7) We have been informed that the delegation of the American congressmen is to arrive in April.
8) You needn't wash up. I have already washed the plates.
9) You oughtn't to drive so fast. It’s dangerous.
10) You oughtn't to eat so much chocolate cake.

Перевод

1) Ты должен делать то, что тебе говорят. Мы все ожидаем, что ты будешь хорошим мальчиком.
2) Как вы думаете, сколько я буду ждать? − Вам не нужно ждать. Мистер Ричардсон примет вас немедленно.
3) Твоя бабушка в больнице. Ты должен навестить ее.
4) Мама, я должен пойти по магазинам? − Нет, тебе не нужно, дорогой. Я уже была в магазинах.
5) Министр должен прийти ровно в пять часов. Мы были проинформированы об этом.
6) Вы должны слушать внимательнее, тогда вы лучше поймете своего учителя.
7) Нам сообщили, что делегация американских конгрессменов должна прибыть в апреле.
8) Тебе не нужно мыть посуду. Я уже помыл тарелки.
9) Ты не должен ехать так быстро. Это опасно.
10) Ты не должен есть так много шоколадного торта.

Задание №8

Paraphrase these sentences using the appropriate forms of the verbs ought (to), to be (to), need.
1) I should go and see Fred one of these days. 2) As I see it there is no necessity for me to do the ironing. You have ironed everything yourself. 3) It is not necessary for you to get up early tomorrow. There is no school on Saturday. 4) It is planned that they will return at the end of the month. 5) You have plenty of time. It is not necessary to hurry. 6) We have agreed that the secretary will meet you at the railway station, near your carriage. 7) I can’t avoid it. I’m sure it will happen. 8) In my opinion you should see the doctor immediately.

Перефразируйте эти предложения, используя соответствующие формы глаголов ought (to), to be (to), need.
1) Я должен навестить Фреда на днях. 2) Насколько я понимаю, мне нет необходимости заниматься глажкой. Вы сами все выгладили. 3) Вам не обязательно рано вставать завтра. В субботу школы нет. 4) Планируется, что они вернутся в конце месяца. 5) У вас много времени. не нужно спешить. 6) Мы договорились, что секретарь встретит вас на вокзале, возле вашего вагона. 7) Я не могу этого избежать. Я уверен, что это произойдет. 8) По моему мнению, вам следует немедленно обратиться к врачу.

Ответ:

1) I ought to go and see Fred one of these days.
2) As I see I needn't do the ironing. You have ironed everything yourself.
3) You don't need to get up early tomorrow. There is no school on Saturday.
4) They are to return at the end of the month.
5) You have plenty of time. You needn't hurry.
6) The secretary is to meet you at the railway station, near your carriage.
7) I can’t avoid it. It is to happen.
8) In my opinion you ought to see the doctor immediately.

Перевод

1) Я должен пойти и увидеть Фреда на днях.
2) Насколько я понимаю, мне не нужно гладить. Вы сами все погладили.
3) Вам не нужно рано вставать завтра. В субботу школы нет.
4) Они должны вернуться в конце месяца.
5) У вас много времени. Вам не нужно торопиться.
6) Секретарь должна встретить вас на вокзале, возле вашего вагона.
7) Я не могу этого избежать. Это должно произойти.
8) По моему мнению, вам следует немедленно обратиться к врачу.

Задание №9

Choose the appropriate words to complete the sentences.
1) Jacob was a ... young man of 25.
a) handsome
b) beautiful
c) pretty
2) The guests are respectfully ... not to smoke inside the office.
a) asked for
b) requested
c) recalled
3) The enemy fleet was ... in the battle.
a) hit
b) broken
c) defeated
4) The travellers decided to set ... early in the morning.
a) out
b) about
c) aside
5) In autumn many people ... mushrooms in woods and forests.
a) collect
b) lift
c) gather
6) I would like to give you advice though I doubt you will follow it. You ... be more tolerant to others.
a) are to
b) ought
c) should
7) I have never been able to recall the details of our first meeting, ... my husband.
a) so has
b) so hasn’t
c) neither has
8) Marco Polo’s ... are famous all over the world.
a) journeys
b) trips
c) voyages
9) ... people in hospitals are called patients.
a) Sick
b) Ill
c) Homesick
10) People usually buy spaghetti at the ... .
a) baker’s
b) butcher’s
c) grocer’s

Выберите подходящие слова, чтобы закончить предложения.
1) Джейкоб был ... молодым человеком 25−ти лет.
a) handsome
b) beautiful
c) pretty
2) Гостей с уважением ... не курить в офисе.
a) asked for
b) requested
c) recalled
3) Флот противника был ... в бою.
a) hit
b) broken
c) defeated
4) Путешественники решили садиться ... рано утром.
a) out
b) about
c) aside
5) Осенью много людей ... грибы в лесах.
a) collect
b) lift
c) gather
6) Я хотел бы дать вам совет, хотя я сомневаюсь, что вы последуете ему. Ты ... будь терпимее к другим.
a) are to
b) ought
c) should
7) Я так и не смогла вспомнить подробности нашей первой встречи, ... мой муж.
a) so has
b) so hasn’t
c) neither has
8) Марко Поло … известны во всем мире.
a) journeys
b) trips
c) voyages
9) ... людей в больницах называют пациентами.
a) Sick
b) Ill
c) Homesick
10) Люди обычно покупают спагетти в ... .
a) baker’s
b) butcher’s
c) grocer’s

Ответ:

1 − a, 2 − b, 3 − c, 4 − a, 5 − c, 6 − c, 7 − c, 8 − a, 9 − a, 10 − c.
1) Jacob was a handsome young man of 25.
2) The guests are respectfully requested not to smoke inside the office.
3) The enemy fleet was defeated in the battle.
4) The travellers decided to set out early in the morning.
5) In autumn many people gather mushrooms in woods and forests.
6) I would like to give you advice though I doubt you will follow it. You should be more tolerant to others.
7) I have never been able to recall the details of our first meeting, neither has my husband.
8) Marco Polo’s journeys are famous all over the world.
9) Sick people in hospitals are called patients.
10) People usually buy spaghetti at the grocer’s.

Перевод

1) Джейкоб был красивым молодым человеком 25−ти лет.
2) Гостей уважительно просят не курить в офисе.
3) Флот противника был разгромлен в бою.
4) Путешественники решили отправиться рано утром.
5) Осенью многие собирают грибы в лесах.
6) Я хотел бы дать вам совет, хотя я сомневаюсь, что вы последуете ему. Вы должны быть более терпимыми к другим.
7) Я так и не смогла вспомнить подробности нашей первой встречи, как и мой муж.
8) Путешествия Марко Поло известны во всем мире.
9) Больных людей в больницах называют пациентами.
10) Люди обычно покупают спагетти в бакалейном магазине.

Задание №10

The sentences below have mistakes. Write them correctly.
1) I suppose it’s a wonderful sensation to have the world at your legs.
2) She’s good but she’s not going to get the world on fire.
3) A hot strong cup of tea on a nasty cold day can make you a world of good.
4) Soon Bob understood that Sue meant the world for him.
5) It has been my life−time dream to watch the world.
6) What people think and what they say might be worlds away.
7) After getting the job he wanted Oliver felt that the world was his starfish.

В приведенных ниже предложениях есть ошибки. Напишите их правильно.
1) I suppose it’s a wonderful sensation to have the world at your legs.
2) She’s good but she’s not going to get the world on fire.
3) A hot strong cup of tea on a nasty cold day can make you a world of good.
4) Soon Bob understood that Sue meant the world for him.
5) It has been my life−time dream to watch the world.
6) What people think and what they say might be worlds away.
7) After getting the job he wanted Oliver felt that the world was his starfish.

Ответ:

1) I suppose it’s a wonderful sensation to have the world at your legs feet.
2) She’s good but she’s not going to get set the world on fire.
3) A hot strong cup of tea on a nasty cold day can make do you a world of good.
4) Soon Bob understood that Sue meant the world for to him.
5) It has been my life−time dream to watch see the world.
6) What people think and what they say might be worlds away apart.
7) After getting the job he wanted Oliver felt that the world was his starfish oyster.

Перевод

1) Я полагаю, это прекрасное ощущение, когда весь мир у твоих ног.
2) Она хороша, но она не зажжет мир.
3) Чашка горячего крепкого чая в неприятный холодный день может принести вам массу пользы.
4) Вскоре Боб понял, что Сью значит для него целый мир.
5) Я всю жизнь мечтал увидеть мир.
6) То, что люди думают и что они говорят, может быть совершенно разным.
7) Получив работу, которую он хотел, Оливер почувствовал, что может получить все, что хочет (мир был его устрицей).

Задание №11

Optional task. Use the Internet and try to find some information about Marco Polo, his life and travels. Share your information with your classmates.

Факультативное задание. Воспользуйтесь Интернетом и попытайтесь найти информацию о Марко Поло, его жизни и путешествиях. Поделитесь своей информацией с одноклассниками.

Ответ:

Marco Emilio Polo was a Venetian merchant, explorer, and writer who travelled through Asia along the Silk Road between 1271 and 1295.
Polo was known for the book "The Travels of Marco Polo", which describes his voyage to and experiences in Asia. Polo traveled extensively with his family, journeying from Europe to Asia from 1271 to 1295 and remaining in China for 17 of those years. He spent more than two decades in the service of Kublai Khan, one of the greatest rulers in history who reigned over Mongolia for 34 years.
Marco Polo was born around 1254 into a prosperous merchant family in the Italian city−state of Venice. His father, Niccolò, and his uncle Maffeo had left the year before on a long−term trading expedition. Polo barely knew his father, who had spent Polo's childhood as a traveling merchant when they left on their quest. But the death of Polo's mother convinced Niccolò that Marco should accompany him on the return trip, which lasted 24 years (1271−1295).
Here are some interesting facts about Polo's life:
• In addition to his native tongue, Polo wrote that he knew four languages. He never elaborated on which four they were, but from his writings, historians have surmised they were Mongolian, Persian, Arabic, and Turkish — not Chinese.
• Marco Polo mistook some of the animals he saw for mythical creatures. After his return from Asia, Marco Polo thoroughly documented his encounters with unfamiliar animals such as elephants, monkeys and crocodiles.
• Noodles existed in China and Asia long before pasta appeared in the Mediterranean world, and the legend goes that Marco Polo brought pasta to Italy from China in the 13th century. It is one of the most famous legends out there about the adventurer, but truth be told, pasta had made its way into the cuisine of Italy prior to Polo's birth. He did, however, introduce the concept of paper money, which was used in Mongolia in the 13th century, but not in Europe.

Перевод

Марко Эмилио Поло был венецианским купцом, исследователем и писателем, путешествовавшим по Азии по Шелковому пути между 1271 и 1295 годами.
Поло был известен благодаря книге «Путешествия Марко Поло», в которой описывается его путешествие и опыт в Азии. Поло много путешествовал со своей семьей, путешествуя из Европы в Азию с 1271 по 1295 год и оставаясь в Китае 17 из этих лет. Он провел более двух десятилетий на службе у Хубилай−хана, одного из величайших правителей в истории, правившего Монголией 34 года.
Марко Поло родился около 1254 года в зажиточной купеческой семье в итальянском городе−государстве Венеция. Его отец, Никколо, и его дядя Маффео за год до этого уехали в длительную торговую экспедицию. Поло почти не знал своего отца, который провел детство Поло в качестве странствующего торговца, когда они отправились на поиски. Но смерть матери Поло убедила Никколо, что Марко должен сопровождать его в пути туда−обратно, который длился 24 года (1271–1295).
Вот несколько интересных фактов из жизни Поло:
• Помимо родного языка, Поло писал, что знает еще четыре языка. Он никогда не уточнял, какие четыре из них были, но из его работ историки предположили, что это были монгольский, персидский, арабский и турецкий, но не китайский.
• Марко Поло принял некоторых животных за мифических существ. После своего возвращения из Азии Марко Поло тщательно задокументировал свои встречи с незнакомыми животными, такими как слоны, обезьяны и крокодилы.
• Лапша существовала в Китае и Азии задолго до того, как паста появилась в Средиземноморье, и легенда гласит, что Марко Поло привез макароны в Италию из Китая в 13 веке. Это одна из самых известных легенд об авантюристе, но, по правде говоря, макароны появились в итальянской кухне еще до рождения Поло. Однако он ввел понятие бумажных денег, которые использовались в Монголии в 13 веке, но не в Европе.