Step Four

*1. Посмотри на эти незавершённые рисунки и угадай, что делают изображённые на них люди.
Образец: She is playing the piano.  Она играет на фортепиано.

Ответ:

1. She is playing the piano.
2. He is driving.
3. He is riding a horse.
4. He is taking a shower.
5. He is playing football.
6. She is writing on the blackboard.
7. She is cooking.
8. He is watching television.

Перевод:

1. Она играет на пианино.
2. Он ведет машину.
3. Он едет на лошади.
4. Он принимает душ.
5. Он играет в футбол.
6. Она пишет на доске.
7. Она готовит.
8. Он смотрит телевизор.

*2. Послушай эти диалоги, CD (146), и скажи, каких слов в них недостаёт.

1.
− Hi, Jeff! How are you?
− I’m fine, thanks. And how are you?
− (1) ... (2) ... How are your children?
− They are OK. They are playing (3) ... in the park now.
− Good! My children play a lot of (4) ... too.
2.
− Good afternoon, Bob!
− (5) ..., Jane.
− Where’s Nick?
− He is in the (6) ... . He’s riding a horse.
− Is he OK?
− Oh, (7) ..., he is (8) ... .
3.
− Hi, Jack! Is it your son?
− Yes. This is my (9) ... boy. His (10) ... is Rob.
− Hi, Rob! (11) ... .
− Nice (12) ... too.
− (13) ... are you, Rob?
− (14) ... ten.
− And how old is (15) ..., Jack?
− Oh, she is very young, she is (16) ... .
4.
− Why are you sad, son? What’s (17) ...?
− Oh, Dad, you know Rex is not in the house.
− Where is he? Is he in the (18) ...?
− Yes, he is. Can you drive me to the park, Dad?
− Yes, (19) ... . The car is at the door.
5.
− Can you give me your new (20) ... number, Liz? What is it?
− It’s 9296144.
− Oh, thank you. I’m going to the (21) ... now.
− Goodbye then.

Ответ:

1.
− Hi, Jeff! How are you?
− I’m fine, thanks. And how are you?
− (1) I’m OK, (2) thanks. How are your children?
− They are OK. They are playing (3) football in the park now.
− Good! My children play a lot of (4) football too.
2.
− Good afternoon, Bob!
− (5) Good afternoon, Jane.
− Where’s Nick?
− He is in the (6) park. He’s riding a horse.
− Is he OK?
− Oh, (7) yes, he is (8) fine.
3.
− Hi, Jack! Is it your son?
− Yes. This is my (9) little boy. His (10) name is Rob.
− Hi, Rob! (11) Nice to meet you.
− Nice (12) to meet you too.
− (13) How old are you, Rob?
− (14) I’m ten.
− And how old is (15) daughter, Jack?
− Oh, she is very young, she is (16) four.
4.
− Why are you sad, son? What’s (17) the matter?
− Oh, Dad, you know Rex is not in the house.
− Where is he? Is he in the (18) park?
− Yes, he is. Can you drive me to the park, Dad?
− Yes, (19) I can. The car is at the door.
5.
− Can you give me your new (20) telephone number, Liz? What is it?
− It’s 9296144.
− Oh, thank you. I’m going to the (21) bank now.
− Goodbye then.

Перевод:

1.
− Привет, Джефф! Как поживаешь?
− Я хорошо, спасибо. А как у тебя дела?
− (1) Я в порядке, (2) спасибо. Как твои дети?
− Они в порядке. Сейчас они в парке играют в (3) футбол.
− Хорошо! Мои дети тоже много играют (4) в футбол.
2.
− Добрый день, Боб!
− (5) Добрый день, Джейн.
− Где Ник?
− Он находится в (6) парке. Он катается на лошади.
− С ним все в порядке?
− О, (7) да, он (8) в порядке.
3.
− Привет, Джек! Это твой сын?
− Да. Это мой (9) маленький мальчик. Его (10) зовут Роб.
− Привет, Роб! (11) Приятно познакомиться.
− Приятно (12) тоже познакомиться.
− (13) Сколько тебе лет, Роб?
− (14) Мне десять.
− А сколько лет (15) дочери, Джек?
− О, она очень молода, ей (16) четыре года.
4.
− Почему грустишь, сынок? В чем (17) дело?
− О, папа, ты же знаешь, что Рекса нет в доме.
− Где он? Он в парке (18)?
− Да, он. Ты можешь отвезти меня в парк, папа?
− Да, (19) могу. Машина у двери.
5.
− Ты можешь дать мне свой новый (20) номер телефона, Лиз? Какой он?
− Это 9296144.
− О, спасибо. Я иду в (21) банк.
− Тогда пока.

*3. Прочитай текст “My New School” и скажи, почему Мэри нравится школьный сад и где находится её класс.

MY NEW SCHOOL
It’s Mary Barker again. You are looking at the picture of my new school. I like it very much. Do you? We have fifteen classrooms and a hall. The rooms are big. Eight rooms are upstairs. The hall and seven rooms are downstairs. Our school garden is very beautiful. We have a lot of flowers and green trees in it. We like to sit on the green grass under the trees when our classes finish. At twelve o’clock we always have lunch together, sometimes we have it in the garden.
My classroom is downstairs near the gym. We have a lot of cupboards in our classroom. We have a big green blackboard, a video recorder, a tape recorder and a television. You can see green plants on the windowsills. Our classroom is very cosy. Today is Thursday. My classes finish at four. Bye−bye, I am going home.

МОЯ НОВАЯ ШКОЛА
Это снова Мэри Баркер. Вы смотрите на фотографию моей новой школы. Мне она очень нравится. А тебе? У нас пятнадцать аудиторий и зал. Комнаты большие. Наверху восемь комнат. Внизу холл и семь комнат. У нас школьный сад очень красивый. В нем много цветов и зеленых деревьев. Мы любим сидеть на зеленой траве под деревьями, когда наши занятия заканчиваются. В двенадцать мы всегда вместе обедаем, иногда в саду.
Мой класс находится внизу рядом со спортзалом. У нас в классе много шкафов. У нас есть большая зеленая доска, видеомагнитофон, магнитофон и телевизор. На подоконниках можно увидеть зеленые растения. У нас очень уютный класс. Сегодня четверг. Мои занятия заканчиваются в четыре. Пока, я иду домой.

Ответ:

The school garden is very beautiful. They have a lot of flowers and green trees in it. They like to sit on the green grass under the trees when the classes finish. At twelve o’clock they always have lunch together, sometimes they have it in the garden.
The classroom is downstairs near the gym.

Перевод:

Школьный сад очень красивый. У них в нем много цветов и зеленых деревьев. Им нравится сидеть на зеленой траве под деревьями, когда уроки заканчиваются. В двенадцать часов они всегда вместе обедают, иногда в саду.
Класс находится внизу рядом со спортзалом.

*4. Послушай, как Мэри Баркер рассказывает о своей школе, CD (147), и расскажи о своей, используя рассказ Мэри в качестве образца.

My name is Mary Barker.
My school is new.
I like my school.
We have 15 classrooms, a hall and a gym.
Our classrooms are big and light.
Our garden is small but beautiful.
We have a lot of flowers and green trees in it.
Sometimes I have lunch in the garden.
My classroom is downstairs.
We have a lot of cupboards in our classrooms.
We have a tape recorder, a video recorder and a television in our classroom.
You can see a lot of plants on the windowsills.
My classroom is very cosy.

Меня зовут Мэри Баркер.
Моя школа новая.
Я люблю свою школу.
У нас 15 учебных аудиторий, холл и спортзал.
Наши классы большие и светлые.
Наш сад небольшой, но красивый.
В нем много цветов и зеленых деревьев.
Иногда я обедаю в саду.
Мой класс внизу.
В наших классах много шкафов.
У нас в классе есть магнитофон, видеомагнитофон и телевизор.
На подоконниках можно увидеть множество растений.
Мой класс очень уютный.

My name ... .
My school ... .
...
We have ... .
Our classrooms ... .
Our garden ... .
...
... in the garden.
My classroom ... .
We have … .
...
You can see ... .
My classroom ... .

Ответ:

My name Artyom Khudyakov.
My school is big and new.
I like my school.
We have twenty classes, a gym and a big hall.
Our classrooms are light and cosy.
Our garden is small but nice.
We have a lot of apple trees in it.
Sometimes we have lunch in the garden.
My classroom is upstairs.
We have a blackboard, a lot of desks and chairs and a bookcase in our classrooms.
We have a television in our classroom.
You can see a lot of plants on the windowsills.
My classroom is very cosy.

Перевод:

Меня зовут Артём Худяков.
Моя школа большая и новая.
Я люблю свою школу.
У нас двадцать классов, спортивный зал и большой зал.
Наши классы светлые и уютные.
Наш сад небольшой, но красивый.
У нас там много яблонь.
Иногда обедаем в саду.
Мой класс находится наверху.
В наших классах есть классная доска, много парт, стульев и книжный шкаф.
У нас в классе есть телевизор.
На подоконниках можно увидеть множество растений.
Мой класс очень уютный.

*5. Послушай, как звучат полные и краткие формы глагола to be в этих предложениях, и повтори их за диктором, CD (148).

I am playing. = I’m playing.
He is playing. = He’s playing.
She is playing. = She’s playing.
It is playing. = It’s playing.
We are playing. = We’re playing.
You are playing. = You’re playing.
They are playing. = They’re playing.

Перевод:

Я играю. = Я играю.
Он играет. = Он играет.
Она играет. = Она играет.
Он играет. = Он играет.
Мы играем. = Мы играем.
Ты играешь. = Ты играешь.
Они играют. = Они играют.

*6. Послушай аудиозапись, (149), а затем прочитай диалоги (1−4) и постарайся объяснить, как образуются вопросительные и отрицательные предложения, описывающие то, что происходит сейчас, в данный момент.

1. − Hi, son, are you sleeping?
− No, I am not sleeping, Dad. I’m reading.
2. − Is Mrs Rogers going to the shops?
− No, she is not. She is going to the bank.
3. − Are your friends having lunch now?
− No, they are not. They are playing ping−pong.
4. − What are you doing in the kitchen, Mary? Are you cooking?
− No, I’m washing the plates. Come and help me.

1. − Привет, сынок, ты спишь?
− Нет, папа, я не сплю. Я читаю.
2. − Миссис Роджерс идет в магазины?
− Нет. Она идет в банк.
3. − Ваши друзья сейчас обедают?
− Нет. Они играют в пинг−понг.
4. − Что ты делаешь на кухне, Мэри? Ты готовишь?
− Нет, я тарелки мою. Приди и помоги мне.

Ответ:

1. В вопросительном предложение глагол to be в соответствующей форме (am, is,are) ставится перед подлежащим. К смысловому глаголу добавляется окончание -ing.
2. В отрицательном предложении частица not ставится после глагола to be в соответствующей форме.  К смысловому глаголу добавляется окончание -ing.

*7. Посмотри на картинки и скажи, что в данный момент делают и чего не делают дети.

Ответ:

1. Jim is swimming. He is not feeding the cat.
2. Betty is not reading a book. She is singing.
3. Ann is writing a letter. She is not playing computer games.
4. Bob and David are not watching television. They are playing tennis.
5. Kate is not sleeping. She is having breakfast.
6. Emma is cooking. She is not driving a car.
7. Polly and Rose are not riding bicycles. They are riding horses.
8. Harry is counting. He is not writing on the blackboard.

Перевод:

1. Джим плавает. Он не кормит кошку.
2. Бетти не читает книгу. Она поет.
3. Энн пишет письмо. Она не играет в компьютерные игры.
4. Боб и Дэвид не смотрят телевизор. Они играют в теннис.
5. Кейт не спит. Она завтракает.
6. Эмма готовит. Она не ведет машину.
7. Полли и Роуз не катаются на велосипедах. Они катаются на лошадях.
8. Гарри считает. Он не пишет на доске.

*8. В этом доме живёт господин Уилсон (Mr Wilson). Попробуй угадать, чем он сейчас занимается. (Ответ ты найдёшь в конце задания.)

1. Is Mr Wilson taking a shower?_
2. ... having ...?_
3. ... dressing?_
4. ... reading ...?_
5. ... watching ...?_
6. ... feeding ...?_
7. ... cooking ...?_
8. ... listening ...?_
9. ... playing ...?_
10. ... washing ...?_
(Mr Wilson is listening to music.)

Ответ:

1. Is Mr Wilson taking a shower?
2. Is he having breakfast?
3. Is he dressing?
4. Is Mr Wilson reading a book?
5. Is he watching television?
6. Is Mr Wilson feeding his cat?
7. Is he cooking soup?
8. Is he listening to the tape recorder?
9. Is Mr Wilson playing ping−pong?
10. Is he washing the plates?

Перевод:

1. Мистер Уилсон принимает душ?
2. Он завтракает?
3. Он одевается?
4. Мистер Уилсон читает книгу?
5. Он смотрит телевизор?
6. Мистер Уилсон кормит свою кошку?
7. Он варит суп?
8. Он слушает магнитофон?
9. Мистер Уилсон играет в пинг−понг?
10. Он моет тарелки?
(Мистер Уилсон слушает музыку.)

*9. Закончи описания действий героев, изображённых на картинке, и напиши полученные предложения.

1. He’s reading ... ._
2. She ... ._
3. ... a bath._
4. ... the door._
5. They’re ... their bikes._
6. ... in the park._
7. They... ._
8. ..._

Ответ:

1. He’s reading a book.
2. She is sitting on the chair.
3. He is having / taking a bath.
4. She is closing the door.
5. They’re riding their bikes.
6. They are running in the park.
7. They are watching television.
8. They are playing football.

Перевод:

1. Он читает книгу.
2. Она сидит на стуле.
3. Он принимает / принимает ванну.
4. Она закрывает дверь.
5. Они катаются на велосипедах.
6. Они бегают в парке.
7. Они смотрят телевизор.
8. Они играют в футбол.

*10. Выполни задания 7 и 8 письменно.

Ответ:

1. Jim is swimming. He is not feeding the cat.
2. Betty is not reading a book. She is singing.
3. Ann is writing a letter. She is not playing computer games.
4. Bob and David are not watching television. They are playing tennis.
5. Kate is not sleeping. She is having breakfast.
6. Emma is cooking. She is not driving a car.
7. Polly and Rose are not riding bicycles. They are riding horses.
8. Harry is counting. He is not writing on the blackboard.

Is Mr Wilson taking a shower?
Is he having breakfast?
Is he dressing?
Is Mr Wilson reading a book?
Is he watching television?
Is Mr Wilson feeding his cat?
Is he cooking soup?
Is he listening to the tape recorder?
Is Mr Wilson playing ping−pong?
Is he washing the plates?

Перевод:

1. Джим плавает. Он не кормит кошку.
2. Бетти не читает книгу. Она поет.
3. Энн пишет письмо. Она не играет в компьютерные игры.
4. Боб и Дэвид не смотрят телевизор. Они играют в теннис.
5. Кейт не спит. Она завтракает.
6. Эмма готовит. Она не ведет машину.
7. Полли и Роуз не катаются на велосипедах. Они катаются на лошадях.
8. Гарри считает. Он не пишет на доске.

Мистер Уилсон принимает душ?
Он завтракает?
Он одевается?
Мистер Уилсон читает книгу?
Он смотрит телевизор?
Мистер Уилсон кормит свою кошку?
Он варит суп?
Он слушает магнитофон?
Мистер Уилсон играет в пинг−понг?
Он моет тарелки?