SECTION 3. Have You Ever Been to...?

40. Complete the dialogue with the phrases from the box.
Excuse me, …
You’re welcome.
Go down …
… to get to …
It’s not far …
Tourist: Excuse me, could you tell me how _ London Zoo?
Policeman: Yes, of course. _ from here. You have to cross the park. Can you see that lane over there?
Tourist: Yes.
Policeman: _ that lane and it will lead you to the zoo.
Tourist: Thank you.
Policeman: _ . Have a nice day!

Перевод задания

Завершите диалог фразами из рамки.
Извините меня, …
Пожалуйста.
Идите вниз …
… чтобы добраться до …
Это недалеко …
Турист: Простите, не могли бы вы сказать мне, как _ Лондонский зоопарк?
Милиционер: Да, конечно. _ отсюда. Вы должны пересечь парк. Вы видите этот переулок там?
Турист: Да.
Полицейский: _ этот переулок, и он приведет вас к зоопарку.
Турист: Спасибо.
Полицейский: _. Хорошего дня!

Ответ

Tourist: Excuse me, could you tell me how to get to London Zoo?
Policeman: Yes, of course. It’s not far from here. You have to cross the park. Can you see that lane over there?
Tourist: Yes.
Policeman: Go down that lane and it will lead you to the zoo.
Tourist: Thank you.
Policeman: You’re welcome. Have a nice day!

Перевод ответа

Турист: Простите, не могли бы вы рассказать, как добраться до Лондонского зоопарка?
Милиционер: Да, конечно. Это недалеко отсюда. Вы должны пересечь парк. Вы видите там переулок?
Турист: Да.
Полицейский: Пройдите по переулку, и вы попадете в зоопарк.
Турист: Спасибо.
Полицейский: Пожалуйста. Хорошего дня!

41. Listen and check if you were right.

Перевод задания

Послушайте и проверьте, были ли вы правы.

Аудио к заданию

Tourist: Excuse me, could you tell me how to get to London Zoo?
Policeman: Yes, of course. It’s not far from here. You have to cross the park. Can you see that lane over there?
Tourist: Yes.
Policeman: Go down that lane and it will lead you to the zoo.
Tourist: Thank you.
Policeman: You’re welcome. Have a nice day!

Перевод аудио

Турист: Простите, не могли бы вы рассказать, как добраться до Лондонского зоопарка?
Милиционер: Да, конечно. Это недалеко отсюда. Вы должны пересечь парк. Вы видите там переулок?
Турист: Да.
Полицейский: Пройдите по переулку, и вы попадете в зоопарк.
Турист: Спасибо.
Полицейский: Пожалуйста. Хорошего дня!

42. Read and act out.

Перевод задания

Прочтите и разыграйте.
− Простите, я ищу Вестминстерское аббатство. Подскажите, пожалуйста, где это?
− Это прямо перед вами! Смотрите!

− Извините, вы можете мне сказать, где ближайшая станция метро?
− Нет, боюсь, не смогу. Лучше спросите у полицейского.

43. ead and remember.
Excuse me _ − Простите! Извините! (before we do something or ask somebody)
Excuse me, could you tell me ... ?
Sorry / I’m sorry − Простите! Извините! (after we have done something)

Перевод задания

Прочитайте и запомните.
Excuse me _ − Простите! Извините! (прежде чем мы что−то сделаем или спросим кого−нибудь)
Excuse me, could you tell me ... ? – Простите, могли бы Вы мне подсказать ... ?
Sorry / I’m sorry − Простите! Извините! (после того, как мы что−то сделали)

44. Change the questions according to the example.
Example: Could you close the door, please?
Excuse me, could you close the door, please?
1. Can you tell me where Baker Street is?
2. Could you pass me the book?
3. Can you tell me how to get to Trafalgar Square?
4. How can I get to Oxford Street?
5. Would you mind opening the window?

Перевод задания

Измените вопросы по примеру.
Пример: Не могли бы вы закрыть дверь, пожалуйста?
Простите, не могли бы вы закрыть дверь, пожалуйста?
1. Вы можете сказать мне, где находится Бейкер−стрит?
2. Не могли бы вы передать мне книгу?
3. Подскажите, как добраться до Трафальгарской площади?
4. Как я могу добраться до Оксфорд−стрит?
5. Не могли бы вы открыть окно?

Ответ

1. Excuse me, can you tell me where Baker Street is?
2. Excuse me, could you pass me the book?
3. Excuse me, can you tell me how to get to Trafalgar Square?
4. Excuse me, how can I get to Oxford Street?
5. Excuse me, would you mind opening the window?

Перевод ответа

1. Извините, вы можете мне сказать, где находится Бейкер−стрит?
2. Извините, не могли бы вы передать мне книгу?
3. Извините, подскажите, как добраться до Трафальгарской площади?
4. Простите, как я могу добраться до Оксфорд−стрит?
5. Простите, не могли бы вы открыть окно?

45. Listen and repeat. Find the pairs of words which sound similar in Russian and in English.
1. photo
2. park
3. centre
4. tourist
5. banana
6. fruit
↓↑
a) турист
b) фрукты
c) фото (фотография)
d) банан
e) центр
f) парк

Перевод задания

Слушайте и повторяйте. Найдите пары слов, которые звучат одинаково в русском и английском языках.

Ответ

1 – c, 2 – f, 3 – e, 4 – a, 5 – d, 6 – b.

46. Complete the text. Use the present simple or the present continuous of the verbs in brackets.

London Zoo is one of the oldest in the world. It was founded in 1828. The zoo is situated in Regent’s Park, in London. A lot of different animals and birds _ (live) in the zoo. Children and their parents can have a perfect day out here. There’s always a lot to see, to do and to learn at the zoo.
I usually _ (go) to the zoo on Saturdays. There are more than 16,000 animals in the zoo but I _ (like) the monkeys most of all. They are smart and funny. I often _ (take) photos of them.
Look at the first photo! The two little monkeys _ (jump) over the bushes. They _ (play) hide−and−seek.
Monkeys _ (love) carrots, apples, oranges and bananas. To stay healthy they _ (need) to eat lots of fruit and vegetables. Look at that monkey in the second photo! The monkey _ (eat) a banana.
Look at the third photo! The monkey _ (see) the zookeeper with the oranges in a bowl. It _ (want) an orange. In a second the monkey is on his shoulder. Look, the monkey _ (take) the biggest orange from the bowl!

Перевод задания

Дополните текст. Для глаголов в скобках используйте Настоящее простое или Настоящее продолженное время.
Лондонский зоопарк − один из старейших в мире. Он был основан в 1828 году. Зоопарк расположен в Риджентс−парке в Лондоне. Много разных зверей и птиц _ (жить) в зоопарке. Дети и их родители могут отлично провести здесь день. В зоопарке всегда есть, что посмотреть, чем заняться и чему научиться.
Я обычно _ (ходить) в зоопарк по субботам. В зоопарке более 16 000 животных, но мне _ (нравиться) обезьяны больше всего. Они умные и веселые. Я часто _ (фотографировать) их.
Посмотрите на первое фото! Две маленькие обезьянки _ (прыгать) через кусты. Они _ (играть) в прятки.
Обезьяны _ (любить) морковь, яблоки, апельсины и бананы. Чтобы оставаться здоровыми, им _ (нуждаться) есть много фруктов и овощей. Посмотрите на обезьяну на втором фото! Обезьяна _ (есть) банан.
Посмотрите на третье фото! Обезьяна _ (видеть) смотритель зоопарка с апельсинами в миске. Она _ (хотеть) апельсин. Через секунду обезьяна оказывается на его плече. Смотри, обезьяна _ (брать) самый большой апельсин из миски!

Ответ

London Zoo is one of the oldest in the world. It was founded in 1828. The zoo is situated in Regent’s Park, in London. A lot of different animals and birds live in the zoo. Children and their parents can have a perfect day out here. There’s always a lot to see, to do and to learn at the zoo.
I usually go to the zoo on Saturdays. There are more than 16,000 animals in the zoo but I like the monkeys most of all. They are smart and funny. I often take photos of them.
Look at the first photo! The two little monkeys are jumping over the bushes. They are playing hide−and−seek.
Monkeys love carrots, apples, oranges and bananas. To stay healthy they need to eat lots of fruit and vegetables. Look at that monkey in the second photo! The monkey is eating a banana.
Look at the third photo! The monkey sees the zookeeper with the oranges in a bowl. It wants an orange. In a second the monkey is on his shoulder. Look, the monkey is taking the biggest orange from the bowl!

Перевод ответа

Лондонский зоопарк − один из старейших в мире. Он был основан в 1828 году. Зоопарк расположен в Риджентс−парке в Лондоне. В зоопарке обитает много разных животных и птиц. Дети и их родители могут отлично провести здесь день. В зоопарке всегда есть, что посмотреть, чем заняться и чему научиться.
Я обычно хожу в зоопарк по субботам. В зоопарке более 16 тысяч животных, но больше всего мне нравятся обезьяны. Они умные и веселые. Я часто их фотографирую.
Посмотрите на первое фото! Две обезьянки прыгают через кусты. Они играют в прятки.
Обезьяны любят морковь, яблоки, апельсины и бананы. Чтобы оставаться здоровыми, им нужно есть много фруктов и овощей. Посмотрите на обезьяну на втором фото! Обезьяна ест банан.
Посмотрите на третье фото! Обезьяна видит смотрителя зоопарка с апельсинами в миске. Он хочет апельсин. Через секунду обезьяна оказывается на его плече. Смотри, обезьяна достает из миски самый большой апельсин!

47. Answer the questions.
1. How old is London Zoo?
2. Where is the zoo situated?
3. How many animals live in the zoo?
4. What animals does the author usually take photos of?
5. What are the author’s favourite animals? Why does he like them?
6. What is your favourite animal? Why do you like it?

Перевод задания

Ответь на вопросы.
1. Сколько лет Лондонскому зоопарку?
2. Где находится зоопарк?
3. Сколько животных живет в зоопарке?
4. Каких животных обычно фотографирует автор?
5. Какие животные любимые у автора? Почему они ему нравятся?
6. Какое ваше любимое животное? Почему тебе оно нравится?

Ответ

1. London Zoo is nearly 200 years old.
2. The zoo is situated Regent’s Park, in London.
3. More than 16,000 animals live in the zoo.
4. The author usually takes photos of the monkeys.
5. The author’s favourite animals are monkeys. He likes them because they are smart and funny.
6. My favourite animal is an elephant. I like it because it is clever, big and strong.

Перевод ответа

1. Лондонскому зоопарку почти 200 лет.
2. Зоопарк расположен в Риджентс−парке в Лондоне.
3. В зоопарке проживает более 16 000 животных.
4. Автор обычно фотографирует обезьян.
5. Любимые животные автора − обезьяны. Они ему нравятся, потому что они умные и забавные.
6. Мое любимое животное − слон. Мне он нравится, потому что он умный, большой и сильный.

48. Listen and repeat. Look at the photos and match the names of the countries with the places.
Example: Red Square is a symbol of Russia.
Australia
China
Canada
Great Britain
Russia
the USA

The Houses of Parliament
White House
The Sydney Opera House
Red Square
The CN Tower
The Great Wall

Перевод задания

Слушайте и повторяйте. Посмотрите фото и сравните названия стран с местами.
Пример: Красная площадь − символ России.
Австралия
Китай
Канада
Великобритания
Россия
США

Аудио к заданию

Australia
China
Canada
Great Britain
Russia
the USA
↓↑
The Houses of Parliament
White House
The Sydney Opera House
Red Square
The CN Tower
The Great Wall

Перевод аудио

Австралия
Китай
Канада
Великобритания
Россия
США
↓↑
Палаты Парламента
Белый дом
Сиднейский оперный театр
Красная площадь
Си−Эн Тауэр
Великая стена

Ответ

1) The Houses of Parliament is a symbol of Great Britain.
2) White House is a symbol of the USA.
3) The Sydney Opera House is a symbol of Australia.
4) Red Square is a symbol of Russia.
5) The CN Tower is a symbol of Canada.
6) The Great Wall is a symbol of China.

Перевод ответа

1) Здание парламента − символ Великобритании.
2) Белый дом − символ США.
3) Сиднейский оперный театр − символ Австралии.
4) Красная площадь − символ России.
5) Си−Эн Тауэр − символ Канады.
6) Великая китайская стена − символ Китая.

49. Read about the famous places from the photos on page101 in the Cultural Guide. Answer the questions.
1. When is the flag flown above the Houses of Parliament?
2. Where is the White House situated?
3. Why do tourists like visiting the CN Tower?
4. Why was Red Square named “red”?
5. What can you do in the Sydney Opera House?
6. Why did the people of China build the Great Wall?

Перевод задания

Об известных местах читайте на фотографиях на странице 101 в Культурном гиде. Ответь на вопросы.
1. Когда флаг развевается над Зданием Парламента?
2. Где находится Белый дом?
3. Почему туристам нравится посещать CN Tower?
4. Почему Красную площадь назвали «красной»?
5. Чем можно заняться в Сиднейском оперном театре?
6. Почему люди Китая построили Великую китайскую стену?

Ответ

1. When is the flag flown above the Houses of Parliament? − The UK flag is flown when the Parliament is in session.
2. Where is the White House situated? − It is situated in Washington.
3. Why do tourists like visiting the CN Tower? – Because it is an observation tower in Toronto, Canada.
4. Why was Red Square named “red”? – “Red” means “beautiful”.
5. What can you do in the Sydney Opera House? − It presents theatre, opera, modern dance, ballet, music, exhibitions and films.
6. Why did the people of China build the Great Wall? − It was built in China to defend against enemies.

Перевод ответа

1. Когда флаг развевается над зданием парламента? − Флаг Великобритании развевается, когда Парламент находится на сессии.
2. Где находится Белый дом? − Он находится в Вашингтоне.
3. Почему туристам нравится посещать CN Tower? − Потому что это смотровая башня в Торонто, Канада.
4. Почему Красную площадь назвали красной? − «Красный» означает «красивый».
5. Чем можно заняться в Сиднейском оперном театре? − Здесь представлены театр, опера, современный танец, балет, музыка, выставки и фильмы.
6. Почему люди Китая построили Великую китайскую стену? − Она была построена в Китае для защиты от врагов.

50. Say what your village / town / city is famous for.
Use: places of interest (an old church / cathedral, an interesting museum, a monument, a historical building, a fortress, a tower, a bridge, a big stadium); a nice park, a river, a lovely lake; its history; a festival; famous people who were born or lived there.

Перевод задания

Скажите, чем славится ваша деревня / поселок / город.
Используйте: достопримечательности (старая церковь / собор, интересный музей, памятник, историческое здание, крепость, башня, мост, большой стадион); красивый парк, река, красивое озеро; его история; фестиваль; известные люди, которые там родились или жили.

Ответ

Vologda is a city and the administrative, cultural, and scientific center of Vologda Oblast, Russia, located on the river Vologda within the watershed of the Northern Dvina. 224 buildings in Vologda are officially cultural historical monuments. The city was founded in 1147. Vologda is full of traditional wooden architecture and stone monuments. In Vologda, 193 monuments of architecture and history are designated as cultural monuments. Some of them are Vologda Kremlin, Saint Sophia cathedral and Spaso−Prilutsky Monastery. In Vologda, there are ten museums, four showrooms of the Vologda Regional Art Gallery, and the gallery “Red bridge”. Every year in the beginning of July there is a theater festival “Voices of History” in Vologda.

Перевод ответа

Вологда − город, административный, культурный и научный центр Вологодской области, Россия, расположенный на реке Вологда в водоразделе Северной Двины. В Вологде 224 здания официально признаны культурно−историческими памятниками. Город основан в 1147 году. Вологда полна традиционного деревянного зодчества и каменных памятников. В Вологде 193 памятника архитектуры и истории признаны памятниками культуры. Некоторые из них − Вологодский кремль, Софийский собор и Спасо−Прилуцкий монастырь. В Вологде десять музеев, четыре выставочных зала Вологодской областной картинной галереи и галерея «Красный мост». Ежегодно в начале июля в Вологде проходит театральный фестиваль «Голоса истории».

51. Read and remember.
I have been to London. = I visited London.
Jess has been to Australia. = Jess visited Australia.
I have been = I’ve been
I have not been = I haven’t been
He has been = He’s been
She has been = She’s been
He has not been = He hasn’t been
She has not been = She hasn’t been
They have been = They’ve been
They have not been = They haven’t been
Have you ever been to London? − No, I haven’t. I’ve never been to London.
But I hope to see it one day!

Перевод задания

Прочтите и запомните.
Я был в Лондоне. = Я посетил Лондон.
Джесс была в Австралии. = Джесс посетила Австралию.
Я был = Я был
Я не был = Я не был
Он был = Он был
Она была = Она была
Он не был = Он не был
Она не была = Она не была
Они были = Они были
Они не были = Они не были
Вы когда−нибудь были в Лондоне? − Нет. Я никогда не был в Лондоне.
Но я надеюсь когда−нибудь это увидеть!

52. Work in pairs. Ask and answer the questions. Change the names of the cities (or the countries) each time.
Example: Have you ever been to Smolensk? − Yes, I have. / No, I haven’t.
• London / Ottawa / Sydney / Moscow / St Petersburg / Sochi?
• Great Britain / China / France / Spain / Italy?

Перевод задания

Поработайте в парах. Задавайте и ответьте на вопросы. Меняйте названия городов (или стран) каждый раз.
Пример: Вы когда−нибудь были в Смоленске? − Да. / Нет.
• Лондон / Оттава / Сидней / Москва / Санкт−Петербург / Сочи?
• Великобритания / Китай / Франция / Испания / Италия?

Ответ

1) Have you ever been to London? − Yes, I have. / No, I haven’t.
2) Have you ever been to Ottawa? − Yes, I have. / No, I haven’t.
3) Have you ever been to Sydney? − Yes, I have. / No, I haven’t.
4) Have you ever been to Moscow? − Yes, I have. / No, I haven’t.
5) Have you ever been to Sochi? − Yes, I have. / No, I haven’t.
6) Have you ever been to Great Britain? − Yes, I have. / No, I haven’t.
7) Have you ever been to China? − Yes, I have. / No, I haven’t.
8) Have you ever been to France? − Yes, I have. / No, I haven’t.
9) Have you ever been to Spain? − Yes, I have. / No, I haven’t.
10) Have you ever been to Italy? − Yes, I have. / No, I haven’t.

Перевод ответа

1) Вы когда−нибудь были в Лондоне? − Да. / Нет.
2) Вы когда−нибудь были в Оттаве? − Да. / Нет.
3) Вы когда−нибудь были в Сиднее? − Да. / Нет.
4) Вы когда−нибудь были в Москве? − Да. / Нет.
5) Вы когда−нибудь были в Сочи? − Да. / Нет.
6) Вы когда−нибудь были в Великобритании? − Да. / Нет.
7) Вы когда−нибудь были в Китае? − Да. / Нет.
8) Вы когда−нибудь были во Франции? − Да. / Нет.
9) Вы когда−нибудь были в Испании? − Да. / Нет.
10) Вы когда−нибудь были в Италии? − Да. / Нет.

53. Say where you’ve never been but would like to visit, and explain why.
Use: take photos of, go to, go sightseeing, visit, buy, play, walk (along / in), enjoy
Example: I have never been to Lake Baikal. I’d like to visit the lake because people say it is a wonderful place. It is beautiful there.

Перевод задания

Скажите, где вы никогда не были, но хотели бы побывать, и объясните, почему.
Используйте: фотографировать, съездить, осматривать достопримечательности, посещать, покупать, играть, гулять (вдоль / в), наслаждаться
Пример: Я никогда не был на Байкале. Я бы хотел побывать на озере, потому что люди говорят, что это прекрасное место. Там красиво.

Ответ

I have never been to Vladivostok. I’d like to visit this city and walk along the Pacific Ocean.
I have never been to China. I’d like to go to Beijing and take photos of the Great Wall.
I have never been to London. I’d like to go there and buy double−decker souvenir bus.

Перевод ответа

Я никогда не был во Владивостоке. Я хочу побывать в этом городе и прогуляться вдоль Тихого океана.
Я никогда не был в Китае. Я хочу поехать в Пекин и сфотографировать Великую китайскую стену.
Я никогда не был в Лондоне. Я бы хотел съездить туда и купить сувенирный двухэтажный автобус.

54. Listen, read and act out.
A: What are you going to do tomorrow?
B: I don’t know yet. And do you have any plans?
A: Yes, I do. Have you already been to the Robot Exhibition?
B: No, I haven’t.
A: My father and I are going there tomorrow morning. Would you like to go with us? The exhibition is worth seeing.
LOOK AND LEARN!
an exhibition [eksɪˈbɪʃn] − выставка
is / are worth seeing − стоит посмотреть

Перевод задания

Послушайте, прочитайте и сыграйте.
A: Что ты собираешься делать завтра?
В: Еще не знаю. А какие планы есть?
A: Да, знаю. Ты уже был на выставке роботов?
В: Нет.
A: Мы с отцом собираемся туда завтра утром. Хочешь поехать с нами? Выставку стоит посмотреть.
СМОТРИ И УЧИ!
an exhibition [eksɪˈbɪʃn] − выставка
is / are worth seeing − стоит посмотреть

55. Make up sentences.
Example: The zoo is worth visiting because you can see exotic animals there.

Перевод задания

Пример: Зоопарк стоит посетить, потому что там можно увидеть экзотических животных.

Ответ

1) The Harry Potter films are worth seeing because they are interesting adventure films.
2) The story of Tom Sawyer is worth reading because it is funny.
3) The exhibition in the Russian Museum is worth visiting because you can see lots of beautiful paintings and art objects there.
4) The Moscow Kremlin Museums are worth visiting because there are many interesting historical objects there.
5) London Zoo is worth visiting because you can see 16000 animals there.
6) The young musicians’ concert is worth listening to because you can enjoy their talent.
7) The ancient fortress is worth visiting because you can see old historical place.

Перевод ответа

1) Фильмы о Гарри Поттере стоит посмотреть, потому что это интересные приключенческие фильмы.
2) Рассказ о Томе Сойере стоит прочитать, потому что он забавный.
3) Выставку в Русском музее стоит посетить, потому что там можно увидеть много красивых картин и художественных объектов.
4) Музеи Московского Кремля стоит посетить, потому что там много интересных исторических объектов.
5) Лондонский зоопарк стоит посетить, потому что там можно увидеть 16000 животных.
6) Концерт молодых музыкантов стоит послушать, потому что вы можете насладиться их талантом.
7) Древнюю крепость стоит посетить, потому что вы можете увидеть старинное историческое место.

56. Complete the dialogue. Act it out with your classmate.
A: Have you been _ ?
B: No, I haven’t.
A: _ . It’s worth visiting / seeing. Let’s visit / see _ .
B: OK. I’d love to _ . / I’m afraid I can’t.

Перевод задания

Завершите диалог. Разыграйте его со своим одноклассником.
A: Вы были _?
В: Нет.
А: _. Стоит посетить / посмотреть. Давайте посетим / посмотрим _.
B: Хорошо. Я бы хотел _ . / Боюсь, что не смогу.

Ответ

A: Have you been to the Moscow Kremlin Museums?
B: No, I haven’t.
A: There are many interesting historical objects there. They are worth visiting. Let’s visit them on Sunday.
B: OK. I’d love to visit the Moscow Kremlin Museums.

Перевод ответа

A: Вы были в Музеях Московского Кремля?
B: Нет.
A: Там много интересных исторических объектов. Их стоит посетить. Посетим их в воскресенье.
B: Хорошо. Я хотел бы посетить Музеи Московского Кремля.

57. Listen and complete the sentence.
The photo exhibition is about _
a) the school and its students.
b) life in the town.
c) the students’ pets.

Перевод задания

Послушайте и завершите предложение.
Фотовыставка о _
а) школа и ее учениках.
b) жизни в городе.
c) домашних животных учащихся.

Аудио к заданию

− Jane, have you been to school photo exhibition yet?
− No, I haven’t. When did the exhibition open?
− Yesterday.
− I saw the school photo exhibition last year. There were nice photos about our school and school clubs. And what are the photos about this year?
− This year there are the photos about our town. Students took photos of the town streets and squares, the river and the old fortress.
− Is the exhibition large?
− Yes, there are more than 50 photos and two of them by the way are my photos.
− Really? What are your photos of?
− One of the photos is of the New Year celebrations on the central square. The second one is of our park and the playground.
− I think the exhibition is worth seeing. Let’s go there in the afternoon.
− Agreed.

Перевод аудио

− Джейн, вы еще не были на школьной фотовыставке?
− Нет. Когда открылась выставка?
− Вчера.
− В прошлом году я видела школьную фотовыставку. Были красивые фото о нашей школе и школьных клубах. А какие фото в этом году?
− В этом году есть фотографии о нашем городе. Студенты сфотографировали городские улицы и площади, реку и старую крепость.
− Выставка большая?
− Да, фотографий больше 50, и две из них, кстати, мои.
− В самом деле? Какие у вас фото?
− Одна из фотографий − празднование Нового года на центральной площади. Вторая − нашего парка и детской площадки.
− Думаю, выставку стоит посмотреть. Пойдем туда днем.
− Согласен.

Ответ

b) The photo exhibition is about life in the town.

Перевод ответа

b) Фотовыставка о жизни в городе.

58. Match the words with the definitions.
1. a writer
2. a singer
3. a scientist
4. a poet
5. a sportsman
↓↑
a) a person who writes poems
b) a person who plays sport
c) a person who sings songs
d) a person who does experiments
e) a person who writes stories and novels

Перевод задания

Сопоставьте слова с определениями.
1. писатель
2. певец
3. ученый
4. поэт
5. спортсмен
↓↑
а) человек, который пишет стихи
b) человек, занимающийся спортом
c) человек, который поет песни
d) человек, который ставит эксперименты
e) человек, который пишет рассказы и романы

Ответ

1 – e, 2 – c, 3 – d, 4 – a, 5 – b.

59. Complete the table.

Перевод задания

Заполните таблицу.

Ответ

60. Listen and read.
[u:] − school, room, group, souvenir
[ɜ:] − learn, birthday, work, worth
[ʃn] − decoration, collection, exhibition
[k] − character, chemistry, Christmas, detective
[ks] − exercise, exhibition, experiment

Перевод задания

Слушай и прочитай.
[u:] − школа, комната, группа, сувенир
[ɜ:] − учиться, день рождения, работать, стоит
[ʃn] − украшение, коллекция, выставка
[k] − персонаж, химия, рождество, детектив
[ks] − упражнение, выставка, эксперимент

61. Work in pairs. Read the texts. Ask your partner about the museum he / she has read about. Answer his / her questions.
1. When was the museum founded?
2. Where is it situated?
3. What can visitors see in the museum?
4. What can visitors do in the museum?
5. When can people visit the museum?
6. Have you got a similar museum in your city / town?
The Sherlock Holmes Museum
Sir Arthur Conan Doyle wrote four novels and fifty−six stories about the famous detective Sherlock Holmes and his friend Dr Watson. According to the books, they lived in London, at 221B Baker Street.
In 1990 the Sherlock Holmes Museum was opened at this address.
The rooms in the museum look exactly as in the books. The visitors can sit in Mr Holmes’s armchair, put on his famous cap and see his violin and his chemistry equipment. They can also visit Dr Watson’s room.
On some days the visitors can meet Dr Watson who will answer any questions about Sherlock Holmes and his flat. The part of Dr Watson is played by an actor.
There are some special souvenirs in the museum shop. The museum is open every day of the year (except Christmas Day) from 9.30 am to 6 pm.

The Science Museum
It’s one of the most popular of London’s museums. It is situated in the centre of the capital. The museum was founded in 1857. The Science Museum is worth visiting because it is famous for its collections (everything from aeroplanes to microchips). There are also different exhibitions and special activities both for adults and children. Visitors can learn a lot about modern science and take an active part in different experiments.
Visitors can also spend a Science Night in the museum and see a film in the IMAX 3D cinema. The museum also arranges fantastic birthday parties. In the museum visitors can buy original souvenirs for their family and friends.

LOOK AND LEARN!
according to − согласно ..., в соответствии с
an activity − занятие, деятельность

Перевод задания

Поработайте в парах. Прочтите тексты. Спросите своего партнера о музее, о котором он читал. Отвечайте на его вопросы.
1. Когда был основан музей?
2. Где он находится?
3. Что посетители могут увидеть в музее?
4. Что посетители могут делать в музее?
5. Когда люди могут посетить музей?
6. Есть ли в вашем городе аналогичный музей?
Музей Шерлока Холмса
Сэр Артур Конан Дойл написал четыре романа и пятьдесят шесть рассказов о знаменитом детективе Шерлоке Холмсе и его друге докторе Ватсоне. Согласно книгам, они жили в Лондоне, на Бейкер−стрит, 221Б.
В 1990 году по этому адресу был открыт музей Шерлока Холмса.
Залы музея выглядят точно так же, как в книгах. Посетители могут сесть в кресло мистера Холмса, надеть его знаменитую кепку и увидеть его скрипку и его химическое оборудование. Они также могут посетить комнату доктора Ватсона.
В некоторые дни посетители могут встретиться с доктором Ватсоном, который ответит на любые вопросы о Шерлоке Холмсе и его квартире. Роль доктора Ватсона играет актер.
В магазине музея есть особые сувениры. Музей открыт каждый день в году (кроме Рождества) с 9.30 до 18.00.
Музей науки
Это один из самых популярных лондонских музеев. Он расположен в центре столицы. Музей был основан в 1857 году. Музей науки стоит посетить, потому что он знаменит своими коллекциями (от самолетов до микрочипов). Есть также различные выставки и специальные мероприятия как для взрослых, так и для детей. Посетители могут узнать много нового о современной науке и принять активное участие в различных экспериментах.
Посетители также могут провести ночь науки в музее и посмотреть фильм в кинотеатре IMAX 3D. В музее также проходят фантастические дни рождения. В музее посетители могут приобрести оригинальные сувениры для своих близких и друзей.
Дети и взрослые могут приходить в музей каждый день с 10 до 18 часов.
СМОТРИ И УЧИ!
according to − согласно ... , в соответствии с
an activity − занятие, деятельность

Ответ

The Sherlock Holmes Museum
1. When was the museum founded? – It was founded in 1990.
2. Where is it situated? – It is situated at 221B Baker Street, London.
3. What can visitors see in the museum? – The visitors can see Sherlock Holmes’ violin and his chemistry equipment.
4. What can visitors do in the museum? − The visitors can sit in Mr Holmes’s armchair, put on his famous cap and visit Dr Watson’s room.
5. When can people visit the museum? − The museum is open every day of the year (except Christmas Day) from 9.30 am to 6 pm.
6. Have you got a similar museum in your city / town? – No, we haven’t.
The Science Museum
1. When was the museum founded? − The museum was founded in 1857.
2. Where is it situated? − It is situated in the centre of the capital.
3. What can visitors see in the museum? − The Science Museum is worth visiting because it is famous for its collections (everything from aeroplanes to microchips).
4. What can visitors do in the museum? − Visitors can learn a lot about modern science and take an active part in different experiments.
Visitors can also spend a Science Night in the museum and see a film in the IMAX 3D cinema. The museum also arranges fantastic birthday parties. In the museum visitors can buy original souvenirs for their family and friends.
5. When can people visit the museum? − Children and grown−ups can come to the museum every day from 10 am to 6 pm.
6. Have you got a similar museum in your city / town? – Yes, we have.

Перевод ответа

Музей Шерлока Холмса
1. Когда был основан музей? – Он основан в 1990 году.
2. Где он находится? − Он расположен по адресу 221B Baker Street, London.
3. Что посетители могут увидеть в музее? − Посетители могут увидеть скрипку Шерлока Холмса и его химическое оборудование.
4. Что посетители могут делать в музее? − Посетители могут сесть в кресло мистера Холмса, надеть его знаменитую кепку и посетить комнату доктора Ватсона.
5. Когда люди могут посетить музей? − Музей открыт каждый день в году (кроме Рождества) с 9.30 до 18.00.
6. Есть ли в вашем городе аналогичный музей? − Нет.
Музей науки
1. Когда был основан музей? − Музей основан в 1857 году.
2. Где он находится? − Он расположен в центре столицы.
3. Что посетители могут увидеть в музее? − Музей науки стоит посетить, потому что он знаменит своими коллекциями (от самолетов до микрочипов).
4. Что посетители могут делать в музее? − Посетители могут узнать много нового о современной науке и принять активное участие в различных экспериментах. Посетители также могут провести ночь науки в музее и посмотреть фильм в кинотеатре IMAX 3D. В музее также проходят фантастические дни рождения. В музее посетители могут приобрести оригинальные сувениры для своих близких и друзей.
5. Когда люди могут посетить музей? − Дети и взрослые могут приходить в музей каждый день с 10 до 18 часов.
6. Есть ли в вашем городе аналогичный музей? − Да.

62. Write a passage about any museum in your city / town or any museum you have been to. Follow the plan.
a) The name of the museum.
b) When it was founded.
c) What you can see in the museum.
d) What you can do in the museum.
e) Why it is worth visiting.

Перевод ответа
Напишите отрывок о любом музее в вашем городе / поселке или о любом музее, в котором вы были. Следуйте плану.
а) Название музея.
b) Когда был основан.
c) Что можно посмотреть в музее.
d) Чем можно заняться в музее.
e) Почему стоит посетить.

Ответ

The National Museum of Toys was founded in 1918 in Moscow by the collector N. Bartram (1873−1931). In 1931 the museum’s collection was transferred to Sergiev Posad (from 1930 to 1991−Zagorsk).
Toy museum in Sergiev Posad has a magnificent historical collection of traditional Russian craft toys. It is worth spending an hour to see them. There are collections of Japanese and Chinese dolls. There is a big room of different Russian dolls (“matreshka”). You can buy some Russian traditional toys too.

Перевод ответа

Национальный музей игрушек основан в 1918 году в Москве коллекционером Н. Бартрамом (1873−1931). В 1931 году коллекция музея была перевезена в Сергиев Посад (с 1930 по 1991 год − Загорск).
В музее игрушки в Сергиевом Посаде хранится великолепная историческая коллекция традиционных русских поделок. На их просмотр стоит потратить час. Есть коллекции японских и китайских кукол. Есть большая комната разных Русских кукол («матрешек»). Вы также можете купить традиционные русские игрушки.