Прочитайте текст и выполните задания.
Прочитайте текст и выполните задания 12–18. В каждом задании запишите в поле ответа цифру 1, 2, 3 или 4, соответствующую выбранному Вами варианту ответа.
Gap year
Once only a common occurrence in Europe, embarking on a year-long break, or gap year, before starting college has become almost mainstream in the U.S. Even former presidents’ children took a year off before attending university. And now college graduates are increasingly taking a gap year before graduate school.
By the time students graduate from college, they may have been going to school for some 20 years. The idea of charging right into another two to seven (or more) years of academia, depending on a student’s post-graduate goals, can be daunting. Educational burnout is a real possibility for some. A gap year allows students to take a breather – to rest, recharge, refresh, reinvigorate and reflect on the next step in life.
“It’s a very American mindset to keep going and going and going,” says Yulia Fires, a founder of a consulting firm that provides support for students taking a gap year. “I call it the ‘conveyor-belt mindset’ of kindergarten through high school, into college, into grad school, then you get a career, and then you retire … We are obsessed, as a culture, with productivity. People need to be more deliberate with their choices, and a gap year offers that time for deep reflection, and also for deliberate action to inform their grad school choices.”
No longer are the only options graduate school or a job. The gap year offers a third, just-as-productive option, which can include travel, volunteering, internships, experiential learning opportunities, or working professionally to gain experience in one’s chosen field. The possibilities are endless. “The magic of a gap year is in trying different things and awakening interests or skills that may have stayed dormant in your college years,” Fires says.
While little official data has been kept on gap years, especially pre-grad school, the Gap Year Association says gap years are increasing in popularity in the U.S., as evidenced by a booming industry of gap year programs.
This organization also conducted the first-ever nationwide study on the effects of a gap year experience. While the survey was of students who had participated in a gap year before starting college, some of the data can be applied to pre-grad-school “gappers” – especially regarding the motivation for taking a gap year. Of the gappers surveyed, 92 percent cited a desire to gain life experience and personal growth; 85 percent wanted to travel, see the world, and experience other cultures; and 81 percent wanted a break from the traditional academic track.
“Put it in this perspective. You’re 22 years old. What is a year in the grand scheme of your life, and for the purpose of discovery and maybe a little adventure or education?” Fires says. “When you survey people who have done it, they say they wouldn’t give it back for the world.”
To get the most out of a gap year, planning ahead is key. Students should figure out what they want to do, where they want to go, what goals they hope to achieve and how much they are able to spend – and then establish a timeline with a firm end date.
Whether the year will include travel, volunteering, a job, or time for quiet self-improvement, students can opt to participate in structured programs, or tailor their own self-directed year. While there is no right or wrong way to take a gap year, it is important that students remain engaged and spend that time doing something that will further their personal, academic or professional development. In my opinion, people deserve to take some time out to pursue other interests tangential to their career path and just good for their mental well-being.
Перевод:
Годовой перерыв
Когда-то в Европе это было обычным явлением, но в США стало почти обычным делом брать годичный перерыв, или перерыв, перед поступлением в колледж. Даже дети бывших президентов брали годичный перерыв перед поступлением в университет. А теперь выпускники колледжей все чаще берут перерыв перед поступлением в аспирантуру.
К моменту окончания колледжа студенты могут проучиться около 20 лет. Мысль о том, чтобы сразу же перейти к еще двум-семи (или более) годам обучения в академии, в зависимости от целей студента в аспирантуре, может пугать. Для некоторых людей вполне реально образовательное выгорание. Годовой перерыв позволяет студентам сделать передышку — отдохнуть, подзарядиться, освежиться, набраться сил и поразмышлять о следующем шаге в жизни.
«Это очень американский образ мышления — продолжать и продолжать, и продолжать», — говорит Юлия Файрс, основатель консалтинговой фирмы, которая оказывает поддержку студентам, берущим перерыв. «Я называю это «конвейерным мышлением» от детского сада до старшей школы, в колледж, в аспирантуру, затем вы получаете карьеру, а затем уходите на пенсию… Мы одержимы, как культура, производительностью. Людям нужно быть более осознанными в своем выборе, и год перерыва дает это время для глубоких размышлений, а также для осознанных действий, чтобы информировать их о выборе аспирантуры».
Теперь не существует единственных вариантов — аспирантура или работа. Год перерыва предлагает третий, столь же продуктивный вариант, который может включать путешествия, волонтерство, стажировки, возможности практического обучения или профессиональную работу для получения опыта в выбранной области. Возможности безграничны. «Волшебство года перерыва заключается в том, чтобы пробовать разные вещи и пробуждать интересы или навыки, которые, возможно, оставались бездействующими в студенческие годы», — говорит Файрс.
Хотя официальных данных о годах перерыва в учебе, особенно в преддипломном периоде, мало, Ассоциация по годам перерыва в учебе утверждает, что популярность таких лет в США растет, о чем свидетельствует бурно развивающаяся индустрия программ по годам перерыва в учебе.
Эта организация также провела первое в истории общенациональное исследование о влиянии опыта года перерыва в учебе. Хотя опрос проводился среди студентов, которые участвовали в году перерыва в учебе до поступления в колледж, некоторые данные можно применить и к «отсутствующим» до поступления в аспирантуру — особенно в отношении мотивации взять год перерыва в учебе. Из опрошенных «отсутствующих» 92 процента указали на желание получить жизненный опыт и личностный рост; 85 процентов хотели путешествовать, увидеть мир и познакомиться с другими культурами; и 81 процент хотели отдохнуть от традиционной академической рутины.
«Посмотрите на это с такой точки зрения. Вам 22 года. Что такое год в грандиозной схеме вашей жизни, и с целью открытий и, может быть, небольшого приключения или образования?» — говорит Файрс. «Когда вы опрашиваете людей, которые это сделали, они говорят, что не отдали бы это ни за что на свете».
Чтобы получить максимальную пользу от года перерыва, важно заранее планировать. Студенты должны понять, что они хотят делать, куда они хотят поехать, каких целей они надеются достичь и сколько они могут потратить, а затем установить временные рамки с четкой датой окончания.
Независимо от того, будет ли год включать путешествия, волонтерство, работу или время для спокойного самосовершенствования, студенты могут выбрать участие в структурированных программах или разработать свой собственный самостоятельный год. Хотя нет правильного или неправильного способа взять год перерыва, важно, чтобы студенты оставались вовлеченными и тратили это время на то, что будет способствовать их личностному, академическому или профессиональному развитию. По моему мнению, люди заслуживают того, чтобы выделить некоторое время на другие интересы, не имеющие отношения к их карьерному пути и просто полезные для их психического благополучия.
Задание №1. Выберите правильный ответ.
Which is the recent trend in taking a gap year, according to the article?
1) More Europeans than Americans now take a gap year.
2) Famous people start taking a gap year more regularly.
3) A gap year after college is more common than after grad school.
4) More students take a gap year after getting their first degree.
Ответ:
4
Номер: D03580 1 (80C3AA)
Задание №2. Выберите правильный ответ.
It is implied that continuing into graduate school without a break may …
1) bring positive results for some.
2) help students achieve their goals.
3) result in feeling ill and exhausted.
4) add up to 20 years to education.
Ответ:
3
Номер: B0AB11 2 (80C3AA)
Задание №3. Выберите правильный ответ.
What is meant by a conveyor-belt mindset in “I call it the ‘conveyor belt mindset’” (paragraph 3) in the article?
1) Choosing what you need to do carefully.
2) Having a variety of choices about what to do in life.
3) Pretending to be more productive than you are.
4) Going through different life stages non-stop.
Ответ:
4
Номер: 016597 3 (80C3AA)
Задание №4. Выберите правильный ответ.
Which makes a gap year especially meaningful, according to Julia Fires’ opinion?
1) Travelling to other countries.
2) Developing some new abilities.
3) Having a volunteer experience.
4) Finding a well-paid position.
Ответ:
2
Номер: 3D235D 4 (80C3AA)
Задание №5. Выберите правильный ответ.
Which is NOT true about official information on gap years?
1) After-college gappers’ motives differ from those before college.
2) Having a gap year is becoming more wide-spread in the U.S.
3) There is a lack of information about gap years between degrees.
4) The influence of taking a gap year has been researched.
Ответ:
1
Номер: EC0FB4 5 (80C3AA)
Задание №6. Выберите правильный ответ.
According to the survey of gap-year takers, the majority of them wanted to …
1) visit other countries.
2) get work experience.
3) improve their skills.
4) have a rest from studies.
Ответ:
3
Номер: 1EB346 6 (80C3AA)
Задание №7. Выберите правильный ответ.
Which is the author’s overall view on taking a gap year expressed in the last paragraph?
1) You need to develop your gap-year program yourself.
2) Gappers should do something useful to benefit their future.
3) A gap year should focus mainly on professional development.
4) Some ways of taking a gap year are better than others.
Ответ:
2
Номер: D43761 7 (80C3AA)