Прочитайте текст и выполните задания.
Прочитайте текст и выполните задания 12–18. В каждом задании запишите в поле ответа цифру 1, 2, 3 или 4, соответствующую выбранному Вами варианту ответа.

How a Paris abbey became a science museum

A trip to Europe without visiting museums would be like a trip to Fiji without visiting a beach. It just seems wrong to ignore such an embarrassment of riches. So when I was in France last year, I dutifully walked through museums, but I soon noticed a strange phenomenon. Every time I think about going to a museum, it seems like a fascinating way to spend an afternoon, but once I get there, I almost always find myself getting very sleepy by the time I get to the second gallery. I try to be enthusiastic … but usually I’m no match for the long halls of display cases.

There is an exception to this rule, though: science museums. I love inventions and gadgets, getting to know how things work and how people went about solving very difficult problems. I can stay awake in a good science museum indefinitely. So while in Paris, I visited the Conservatory of Arts and Trades. Part of this centuries-old institution is a museum that’s open to the public, and it contains a fascinating variety of objects and exhibits including the original Foucault’s Pendulum.

The Conservatory is off the beaten path; most English guidebooks don’t even mention it. It does, however, attract a certain number of pilgrims who were fascinated by Umberto Eco’s novel Foucault’s Pendulum, part of which takes place there. In the novel, a secret passage under the floor of the nave connects with the Paris sewers. That isn’t the case in reality, but truth is perhaps more interesting than fiction. There is something under the floor of the nave, a curious part of the building’s long and strange history.

The foundation for the abbey church of St. Martin of the Fields was laid around 1059, about the time of the Norman conquest. Over the next centuries, numerous additions and renovations were undertaken. All that changed in the French Revolution when under the name of Conservatory of Arts and Trades, it became a depository for machines, models, tools, drawings, descriptions and books in all the areas of the arts and trades. It officially opened in 1802.

The museum closed for a renovation in 1993, and as part of the process, archaeological excavations were undertaken beneath the floor of the nave. For the entire history of the church, there had been stories that the site on which it stood was once a Merovingian funerary basilica, but this had never been proven. What archaeologists discovered was a large necropolis dating from the 6th or 7th century with about 100 plaster coffins inside. The tales were indeed true.

When the museum reopened a few years later, it was a typical shiny and up-to-date science museum. But it was decided that their thousands of additional articles should be made available to scholars even when they’re not on exhibit. So they opened a satellite facility in the nearby town of Saint-Denis, where by appointment only qualified researchers can go to examine the rest of the museum’s collection.

I’ve been to the Conservatory in 2000 and in 2003. As a science museum I found it a sheer delight. The former abbey is only a portion of the museum, and the museum is only a portion of the Conservatory. But all the history of the building and the institution seems to be concentrated in the large nave with its bones beneath and gadgets above. The odd contrast of centuries of monastic simplicity with centuries of technological progress tickles me in a way I can’t easily describe. Perhaps the Pendulum says it best: as a scientific wonder that’s also meditatively simple, it symbolically bridges the illusory divide between technology and spirituality.

Перевод:

Как парижское аббатство стало музеем науки

Поездка в Европу без посещения музеев была бы похожа на поездку на Фиджи без посещения пляжа. Кажется неправильным игнорировать такое смущение богатствами. Поэтому, когда я был во Франции в прошлом году, я добросовестно ходил по музеям, но вскоре заметил странное явление. Каждый раз, когда я думаю о походе в музей, это кажется увлекательным способом провести день, но как только я туда попадаю, я почти всегда обнаруживаю, что к тому времени, как дохожу до второй галереи, меня начинает клонить в сон. Я стараюсь быть энтузиастом… но обычно я не могу сравниться с длинными залами с витринами.

Но из этого правила есть исключение: научные музеи. Я люблю изобретения и гаджеты, узнавать, как все работает и как люди решают очень сложные проблемы. Я могу не спать в хорошем научном музее бесконечно долго. Поэтому, находясь в Париже, я посетил Консерваторию искусств и ремесел. Частью этого многовекового учреждения является музей, открытый для публики, и он содержит увлекательное разнообразие объектов и экспонатов, включая оригинальный маятник Фуко.

Консерватория находится вдали от проторенных дорог; большинство английских путеводителей даже не упоминают о ней. Однако она привлекает определенное количество паломников, которые были очарованы романом Умберто Эко «Маятник Фуко», часть которого происходит там. В романе секретный проход под полом нефа соединяется с парижской канализацией. В действительности это не так, но правда, возможно, интереснее вымысла. Под полом нефа есть что-то любопытное, часть долгой и странной истории здания.

Фундамент для церкви аббатства Святого Мартина Полевого был заложен около 1059 года, примерно во время нормандского завоевания. В течение следующих столетий было проведено множество дополнений и реконструкций. Все изменилось во время Французской революции, когда под названием Консерватория искусств и ремесел она стала хранилищем машин, моделей, инструментов, чертежей, описаний и книг по всем направлениям искусств и ремесел. Официально музей открылся в 1802 году.

Музей закрылся на реконструкцию в 1993 году, и в рамках этого процесса под полом нефа были проведены археологические раскопки. На протяжении всей истории церкви ходили слухи, что на месте, где она стояла, когда-то была погребальная базилика Меровингов, но это так и не было доказано. Археологи обнаружили большой некрополь, датируемый VI или VII веком, с примерно 100 гипсовыми гробами внутри. Рассказы были действительно правдой.

Когда музей снова открылся несколько лет спустя, это был типичный блестящий и современный научный музей. Но было решено, что тысячи дополнительных статей должны быть доступны ученым, даже если они не выставлены. Поэтому они открыли дочернее учреждение в соседнем городе Сен-Дени, куда по предварительной записи могут приходить только квалифицированные исследователи, чтобы осмотреть остальную часть коллекции музея.

Я был в Консерватории в 2000 и 2003 годах. Как научный музей я нашел ее сплошным восторгом. Бывшее аббатство — это только часть музея, а музей — это только часть Консерватории. Но вся история здания и учреждения, кажется, сосредоточена в большом нефе с его костями внизу и гаджетами наверху. Странный контраст веков монастырской простоты с веками технического прогресса щекочет меня так, что я не могу легко описать это. Возможно, Pendulum говорит об этом лучше всего: как научное чудо, которое также медитативно просто, оно символически преодолевает иллюзорную пропасть между технологией и духовностью.

Задание №1. Выберите правильный ответ.
According to the author, visiting museums in Europe is considered to …

1) become more and more popular.
2) be an integral part of any journey.
3) show the level of one’s education.
4) be the evidence of general curiosity.

Ответ:

2

Номер: E097FA 1 (A47133)

Задание №2. Выберите правильный ответ.
What does the author think about museums?

1) The European museums are the best.
2) He finds most of them to be boring.
3) There should be only science museums.
4) He thinks they are a waste of money.

Ответ:

2

Номер: 190549 2 (A47133)

Задание №3. Выберите правильный ответ.
Which of the following does NOT explain the author’s love for science museums?

1) He loves history of gadgets.
2) There is a chance to see how mechanisms work.
3) It’s possible to touch the things that he likes.
4) The author likes stories of inventions.

Ответ:

3

Номер: F924FB 3 (A47133)

Задание №4. Выберите правильный ответ.
According to the author, the Conservatory is popular with the …

1) local people.
2) fans of a famous book.
3) English guides.
4) scholars.

Ответ:

2

Номер: DA207E 4 (A47133)

Задание №5. Выберите правильный ответ.
The reason the archaeological excavations started was the need to …

1) find Merovingian treasures.
2) solve some construction problems.
3) strengthen the basement.
4) prove the story of the site.

Ответ:

4

Номер: CB9A72 5 (A47133)

Задание №6. Выберите правильный ответ.
“A satellite facility” in phrase “… they opened a satellite facility” (paragraph 6) refers to …

1) a minor educational site.
2) a research area.
3) a place for additional exhibits.
4) the museum’s laboratory.

Ответ:

3

Номер: A75CA8 6 (A47133)

Задание №7. Выберите правильный ответ.
Visiting the museum the author is impressed by …

1) its size, history and facilities.
2) the number of technological exhibits.
3) the mixture of material and immaterial in its environment.
4) the symbols he finds there.

Ответ:

3

Номер: 1E780B 7 (A47133)