Прочитайте текст и выполните задания.
Вы услышите интервью. В заданиях 3–9 запишите в поле ответа цифру 1, 2 или 3, соответствующую выбранному Вами варианту ответа. Вы услышите запись дважды.
Текст:
Задания 3-9. Вы услышите интервью. В заданиях 3-9 запишите в поле ответа цифру 1, 2 или 3, соответствующую выбранному вами варианту ответа. Вы услышите запись дважды. У вас есть 50 секунд, чтобы ознакомиться с заданиями.
Thank you. Now we are ready to start.
Hello everybody and welcome to our weekly programme, A Writer's Workshop. Today in our studio we have Alice Smith, a writer and a screenwriter who has worked for the best studios in Hollywood. Good afternoon, Alice. Good afternoon. Thank you for inviting me. It's a pleasure being here. In your recent book on writing you speak about the so-called punctuation theory of screenwriting. Could you please explain to us what that is? Sure. You kind of divide the script into parts. The end of part one ends with a question mark. I mean, the major dramatic question, or what the protagonist wants has been established. The end of part two ends with an exclamation point, some unexpected or surprising piece of new information that launches the story further. Part three ends with a period which is the resolution or how the major dramatic question has been answered. In your book you also discuss character motivation and how conflict is the soul of dialogue. Can you tell us about this? In real life we try to avoid conflict. We want to have pleasant, friendly conversations with friends and strangers alike. In a screenplay, watching nice people have nice conversations is boring. A screenwriter can't just have her characters talking. They have to be talking about something that's at stake in a scene. What exercise do you recommend for writers to improve their dialogues? The best exercises to practice writing conflict are to put two characters in a situation where one person wants something and the other doesn't want to give it to him. Try writing a five or ten page two character script with only these two characters. Another good one is to have two people who hate each other get stuck in an elevator. What is your favourite room in your home? My favourite room is my office. It's where I feel most creative. I'm surrounded by books, photographs, pictures, my computer and things I've accumulated over the years that are a comfort to me. I like to feel I'm in a safe place when I write. What are some of your current and future projects that you can share with us? I'm currently working on a screenplay and a new political parody. Can you tell us about the Future of Story conference coming up in Los Angeles and what your role is? The Future of Story conference is for screenwriting what Wrestlemania is to professional wrestling. A bunch of authors of popular books on the business will be gathered in one place. I'll be participating in one of the panels. What are the benefits for writers attending this conference? Well, being able to meet and talk to authors of books they have read or heard about is important because it puts a human presence to the words. I've gone to events like this in the past as a young writer and met and talked with authors I read and admired. I still recall talking with Harlan Ellison and Dean Arconce. Tell us the unique opportunities writers have for networking at this upcoming conference. Besides meeting and talking with authors, events like this bring kindred spirits and like minds together. Screenwriters from all over the country will be there. Friendships form and even new collaborations too. Thank you Alice for talking with us today. I've had some great teachers when I was starting out. It's very gratifying to share what I learnt from them as well as what I've experienced along the way.
You have 15 seconds to complete the task.
Now you will hear the text again.
Снова идет текст. . .
This is the end of the task. You now have 15 seconds to check your answers.
Перевод текста
Привет всем и добро пожаловать на нашу еженедельную программу «Мастерская писателя». Сегодня в нашей студии Элис Смит, писатель и сценарист, которая работала в лучших студиях Голливуда. Добрый день, Элис. Добрый день. Спасибо, что пригласили меня. Мне очень приятно быть здесь. В своей недавней книге о писательском мастерстве вы говорите о так называемой теории пунктуации в написании сценариев. Не могли бы вы объяснить нам, что это такое? Конечно. Вы как бы делите сценарий на части. Конец первой части заканчивается вопросительным знаком. Я имею в виду, что главный драматический вопрос или то, чего хочет главный герой, был установлен. Конец второй части заканчивается восклицательным знаком, какой-то неожиданной или удивительной новой информацией, которая запускает историю дальше. Третья часть заканчивается точкой, которая является разрешением или тем, как был дан ответ на главный драматический вопрос. В своей книге вы также обсуждаете мотивацию персонажей и то, как конфликт является душой диалога. Можете ли вы рассказать нам об этом? В реальной жизни мы стараемся избегать конфликтов. Мы хотим иметь приятные, дружеские беседы как с друзьями, так и с незнакомыми людьми. В сценарии скучно смотреть, как приятные люди мило беседуют. Сценарист не может просто заставить своих персонажей говорить. Они должны говорить о чем-то, что поставлено на карту в сцене. Какое упражнение вы рекомендуете писателям для улучшения их диалогов? Лучшие упражнения для практики написания конфликта — поместить двух персонажей в ситуацию, когда один человек чего-то хочет, а другой не хочет ему это давать. Попробуйте написать пяти-десятистраничный сценарий с двумя персонажами только с этими двумя персонажами. Еще один хороший вариант — заставить двух людей, которые ненавидят друг друга, застрять в лифте. Какая у вас любимая комната в доме? Моя любимая комната — мой кабинет. Там я чувствую себя наиболее креативно. Меня окружают книги, фотографии, картины, мой компьютер и вещи, которые я накопил за эти годы и которые для меня утешение. Мне нравится чувствовать себя в безопасном месте, когда я пишу. Какими из ваших текущих и будущих проектов вы можете поделиться с нами? В настоящее время я работаю над сценарием и новой политической пародией. Можете ли вы рассказать нам о конференции Future of Story, которая пройдет в Лос-Анджелесе, и какова ваша роль? Конференция Future of Story для сценаристов — то же, что Wrestlemania для профессионального рестлинга. В одном месте соберется группа авторов популярных книг о бизнесе. Я приму участие в одной из панелей. Каковы преимущества для писателей, посещающих эту конференцию? Что ж, возможность встретиться и поговорить с авторами книг, которые они читали или о которых слышали, важна, потому что это придает словам человеческое присутствие. Я ходил на подобные мероприятия в прошлом, будучи молодым писателем, и встречался и разговаривал с авторами, которых я читал и которыми восхищался. Я до сих пор помню разговоры с Харланом Эллисоном и Дином Арконсе. Расскажите нам об уникальных возможностях для писателей для налаживания связей на этой предстоящей конференции. Помимо встреч и общения с авторами, такие мероприятия объединяют родственные души и единомышленников. Там будут сценаристы со всей страны. Формируются дружеские отношения и даже новые совместные проекты. Спасибо, Элис, за беседу с нами сегодня. У меня были замечательные учителя, когда я начинал. Мне очень приятно поделиться с ними тем, чему я у них научился, а также тем, что я испытал на этом пути.
Задание №1. Выберите правильный ответ.
What is the essence of Alice’s punctuation theory of screenwriting?
1) You should be careful with punctuation in your text.
2) Each part of a script should contain a certain focus.
3) There must be more questions than answers in a story.
Ответ:
2
Номер: E05A24 1 (5BFDB6)
Задание №2. Выберите правильный ответ.
Alice thinks conflict is necessary for a good dialogue because …
1) in real life we quarrel very often too.
2) it is very interesting to the audience.
3) it reveals characters’ nice sides better.
Ответ:
2
Номер: BA9D4B 2 (5BFDB6)
Задание №3. Выберите правильный ответ.
What exercise does Alice recommend to screenwriters to practice dialogues?
1) Getting stuck in a broken lift.
2) Trying to make long conversations.
3) Writing dialogues between just two people.
Ответ:
3
Номер: 7DEA26 3 (5BFDB6)
Задание №4. Выберите правильный ответ.
What do we learn about Alice’s working space?
1) It’s in her office at work.
2) It’s packed with her possessions.
3) It’s located in a safe part of the city.
Ответ:
2
Номер: 09BEC6 4 (5BFDB6)
Задание №5. Выберите правильный ответ.
What is TRUE about Alice’s current plans?
1) Her new project is connected with humour.
2) She is thinking of a film about businessmen.
3) She is giving a presentation at a conference.
Ответ:
1
Номер: 7F3638 5 (5BFDB6)
Задание №6. Выберите правильный ответ.
What does Alice NOT mention as one of the opportunities of attending screenwriting conferences?
1) Finding like-minded people.
2) Making important connections.
3) Starting new projects.
Ответ:
3
Номер: 286034 6 (5BFDB6)
Задание №7. Выберите правильный ответ.
How does Alice sound at the end of the interview?
1) Modest.
2) Forgiving.
3) Grateful.
Ответ:
3
Номер: A425C5 7 (5BFDB6)